Har testat ALLT - tempsen är identiska

Permalänk

Har testat ALLT - tempsen är identiska

Ska försöka göra en lång historia kort ...

Min dator i sign inhadlades i höstas (Förutom GT:et + TRUE:n) och direkt efter jag satt ihop allt testkörde jag massa program varav t.ex. TaT, för att se vart mina temperaturer stack iväg.
På den tiden hade jag en Schyte Katana 2, mina temps i Idle låg på ungefär 37/43 och i load 65/67.
Tyckte detta var högt och installerade om fläkten, såg till att allt satt perfekt och spred ut kylpastan med kreditkort i rätt mängd. Gjorde denna procedur minst TRE gånger om men trotts detta låg alltid tempsen på samma värden.
Jag testade efter detta att sätta på orginal kylaren, gjorde absolut ingen skillnad, exakt samma temps.
Jag testade även att sätta om från Smartfan till manuel fanspeed i BIOS men detta gjorde ingen skillnad.
Tiden gick och jag tröttnade tillslut, det var då min TRUE kom in i leken.
Mina Idle temps med TRUE;n är exakt som innan, dock är mina Load temperaturer något sänkta, ungefär 7 c per kärna. Mitt system är installerat i ett Antec Sonata III med 3 Noctua fläktar (Varav en på TRUE;n) som flåsar på för fullt, ALLA i rätt riktning, jag har även en bra kabeldragning så luftgenomströmningen för att vara ett Sonata III ska vara god.
Efter att jag försökt med enligt min åsikt allt tog jag till det sista, lappning av processorn.
Jag följde en mycket precis guide, tog alla olika finkorniga sandpapper som behövdes och la ner över 1½h på lappningen, vilket slutade i en spegelblank yta. Trodde detta skulle lösa mitt problem tillslut, men ICKE.
Jag ligger fortfarande på SAMMMA J*VLA temperaturer som innan, inte en J*VLA grad skilljer!!!!!
Jag kan inte heller tro att lappning av TRUE;n skulle göra någon skillnad, då de andra kylarna jag testat visar exakt samma som TRUE;n (Bortsett från Load temps).
Så nu är min fråga;
Vad ända in i fanders kan jag ha missat att göra/kolla?
Hur är detta möjligt?(Ironisk fråga)
Jag behöver varenda råd ni kan ge mig, personligen börjar jag misstänka att TaT läser av fel temperaturer på min processor, men eftersom att även Coretemp och Everest visar samma så blir jag stum ...
Jag har säkerligen testat mer än allt jag skrivit, kan bara inte komma på det i min frustration ...
Snälla, hjälp.

Mvh
/Martin

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du lappat rätt? Det finns många som trycker, vilket kan resultera ojämn yta. Sen att TRUE är kända för att ha ojämn botten kan ju också ha något med saken o göra. Men ta det lugnt när du lappar den, det är svårt!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Är du säker på att du lappat rätt? Det finns många som trycker, vilket kan resultera ojämn yta. Sen att TRUE är kända för att ha ojämn botten kan ju också ha något med saken o göra. Men ta det lugnt när du lappar den, det är svårt!

Jag kan nästan säkert säga att jag lappat rätt, tröck ytterst lite, men gjorde inte ens detta under hela processen.
Om de nu vore så att jag tryckt och fått ojämn yta, borde inte tempsen vara annorlunda då? De är som sagt EXAKT samma som innan.
Min yta blev som sagt spegelblank.
Att lappa TRUE;n tror jag inte skulle göra någon skillnad eftersom de andra kylarna visat exakt samma som den själv gör i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Men att lappa kan ju omöjligt skada om du gör rätt. Är rätt säker att det blir kallare, det måste det bli, annars är det nåt seriöst fel med dina sensorer

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Men att lappa kan ju omöjligt skada om du gör rätt. Är rätt säker att det blir kallare, det måste det bli, annars är det nåt seriöst fel med dina sensorer

Är det möjligt att lappa om allting från början, eller sänks ytan ner för mkt då? Om det är det ska jag göra ett sista tappert försök, sen om det inte hjälper slänger jag processorn i golvet och stampar sönder den, därefter blir det en e8400..

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Med processorn hade jag seriöst övervägit beslutet, jag var rädd att lappa för långt vid min första lappning, men det gick bra, phew

Börja med o kolla med något HELT platt ytorna, om de är konvexa/konkava. Du kommer nog märka att TRUE är konkav, men kolla CPUn omifall.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

å andra sidan kan man ju se det så här: ger dina temperaturer några problem i form av instabilitet eller liknande? om inte, skit samma, spela spel och var glad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
å andra sidan kan man ju se det så här: ger dina temperaturer några problem i form av instabilitet eller liknande? om inte, skit samma, spela spel och var glad.

Jag misstänker att tempsen kommer sticka iväg rejält när jag ska clocka, de gjorde de när jag hade schyte katanan 2 som kylare med CPU:n @ 3 Ghz. Det var inte ovanligt att load landade på 70 vilket vad jag förstått kan ge stabilitets problem.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Jag misstänker att tempsen kommer sticka iväg rejält när jag ska clocka, de gjorde de när jag hade schyte katanan 2 som kylare med CPU:n @ 3 Ghz. Det var inte ovanligt att load landade på 70 vilket vad jag förstått kan ge stabilitets problem.

jaha, det är @stock? det missade jag. hmm...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jaha, det är @stock? det missade jag. hmm...

Jajjamen
En sak som får mig att tänka tanken att köpa nytt chassi är just luftgenomströmmningen i Sonatan, öppnar jag chassidörren sjunker Idle tempsen från 38/43 till 32/37, vilket är en ganska markant skillnad enligt mig själv.
Fortfarande kan jag inte förstå hur de kan skilja 4-5 c mellan kärnorna efter noggran lappning.

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Jajjamen
En sak som får mig att tänka tanken att köpa nytt chassi är just luftgenomströmmningen i Sonatan, öppnar jag chassidörren sjunker Idle tempsen från 38/43 till 32/37, vilket är en ganska markant skillnad enligt mig själv.
Fortfarande kan jag inte förstå hur de kan skilja 4-5 c mellan kärnorna efter noggran lappning.

Mvh

Det skiljer för mig med trots lappning av både cpu och kylare.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Fortfarande kan jag inte förstå hur de kan skilja 4-5 c mellan kärnorna efter noggran lappning.

det beror på att kärnorna inte sitter exakt likadant och med samma kontakt med ihs:en. de flesta flerkärninga cpu:er har temperaturskillnader mellan kärnorna oavsett om de är lappade eller inte.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det beror på att kärnorna inte sitter exakt likadant och med samma kontakt med ihs:en. de flesta flerkärninga cpu:er har temperaturskillnader mellan kärnorna oavsett om de är lappade eller inte.

Jo jag vet, men 7-8 c i vissa sekvenser? Det är väll inte normalt?
Jag tror fortfarande ett nytt chassi kommer lösa mkt av mitt problem, men inte allt ... Ska ja va ärlig lär jag fått ett måndags exemplar av processorn...

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW