Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem

Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

I december 2007 skaffade jag Bahnhof 100Mbit.

Under den tiden jag har haft uppkopplingen så har allt funkat kanon. Förutom en sak.
Så fort jag ska överföra filer till någon som har Telia, så stryps hastigheten till runt 50-75kB/s. Det spelar ingen roll vilket protokoll man använder, när på dagen/natten man testar eller om personen i andra ändan har Telia ADSL eller annan uppkoppling från Telia.

Kundservice hos Bahnhof medgav, mellan raderna, efter mycket trilskande att det är kontraktsbråk som står bakom. Exakt vad som är problemet kom inte fram eftersom det visst är hemligt...

Var vill jag komma? Tja... Killen hos kundtjänst sa att nästan ingen hade ringt om det, så jag tänkte att an kanske skulle dra igång nåt upprop...har du Bahnhof-uppkoppling, ring och felanmäl att överföringar mot Telia går långsamt. är du Telia kund, ring och felanmäl att överföringar mot Bahnhof går långsamt.

[edit]

Jag pratade med kundtjänsten igen, för att göra en ordentlig felanmälan. Tjejen jag fick prata med var väl medveten om problemet och hade tagit emot många samtal angående det.

För nöjes skull spelade jag in samtalet: http://bahnhof-mp3.mine.nu/bahnhof2.mp3

[edit]Var ett tag sen jag micklade här, men för eftervärlden kanske det kan vara intressant att lyssna, så jag har lagt upp mp3-filen på en ny sida: http://scuttle.googlepages.com/bahnhof2b.mp3

Permalänk
Medlem

Gäller detta även Glocalnet/BBB-kunder som ligger på Skanovas stationer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morax
Gäller detta även Glocalnet/BBB-kunder som ligger på Skanovas stationer?

Tror inte det, där betalar Glocalnet/BBB till Telia för att få bra peering.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när datorbutikens spelarenan hade BBB så flöt allt på och idag har Telia gått in så spelar man med BBB så är pingen runt 40-50 medans Telia + några andra ligger runt 10-15ms.

Förvånar mig inte alls.

Permalänk
Avstängd

Det kan ju knappast vara lagligt att spela in folk utan att dom är medvetna om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Det kan ju knappast vara lagligt att spela in folk utan att dom är medvetna om det.

Så länge ena parten är medveten är det fullt lagligt att spela in telefonsamtal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Det kan ju knappast vara lagligt att spela in folk utan att dom är medvetna om det.

Finns inget i brottsbalken som stödjer ditt yttrande.

Är man ej otillbörligt delaktig i samtalet så är det fritt fram att spela in hur mycket man vill och sedan dessutom sprida fritt. Skulle den information som sprids innehålla uppgifter som klassas som personuppgifter enligt 1998:204 så är det lite andra bullar.

Finns dessutom inget som tvingar fram någon att på förhand eller i efterhand informera motpart att inspelning skett.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Kommer ihåg när datorbutikens spelarenan hade BBB så flöt allt på och idag har Telia gått in så spelar man med BBB så är pingen runt 40-50 medans Telia + några andra ligger runt 10-15ms.

Förvånar mig inte alls.

Antar att du har BBB? Att du då pingade tokbra emot en server i egna nätet men sämre emot en i ett annat nät efter flytten är väl inte så konstigt, samma att de i Telias nät antagligen pingade bättre efter flytt än före.
Att Telia systematiskt skulle försämra pingen för andra i andra nät är absurt, de skulle få så obeskrivligt mycket skit för det att det finns inte.

Permalänk
Medlem

bahnhof var väl inte riktigt nöjda med hur telia ville utforma peeringavtal med dom, så dom valde att strypa hastigheten både till/från telias nät. Om jag minns rätt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hur länge har detta hållt på? Jag bytte till Bahnhof för några veckor sedan och visste inte om detta. Jag tänker nog byta igen då. Kan verkligen bindingstid & uppsägninstid gälla då man inte upplyser sina kunder att man har kass peering mot en av Sveriges största ISP?

Vilka har inte peeringproblem med andra ISPs?
Adamo, Blixtvik, BB2, Skycom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Hur länge har detta hållt på? Jag bytte till Bahnhof för några veckor sedan och visste inte om detta. Jag tänker nog byta igen då. Kan verkligen bindingstid & uppsägninstid gälla då man inte upplyser sina kunder att man har kass peering mot en av Sveriges största ISP?

Vilka har inte peeringproblem med andra ISPs?
Adamo, Blixtvik, BB2, Skycom?

Så vitt jag kan förstå så har det hållt på ett bra tag. Att säga upp ditt abonemang torde inte vara några problem alls eftersom dom inte upplyst om det här innan "köpet".

Sen tror jag Bahnhof är dom enda med dom här problemen, jag har i alla fall inte hört talas om att nån annan skulle ha det.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag vill börja med att beklaga den här stiuationen som varken är fördelaktig för Telias eller Bahnhofs kunder.

Lite bakgrundsinformation:

Bahnhof är en nationell ISP, med anslutning till ALLA knutpunkter för trafikutbyte (peering) i landet. Bahnhof erbjuder höghastighetstjänster, ofta symmetriska via ethernet i stadsnät.

Telia är en nationell ISP, med anslutning till alla knutpunkter förutom en, Luleå. Telias kunder är till stor majoritet assymetriska ADSL tjänster, t.ex. 8/1 eller 24/1.

Detta leder till en naturlig obalans då telias kunder kan ha upp till 24 gånger så mycket inkommande trafik från bahnhof än utgående, medan bahnhofs kunder ofta kan ha lika mycket inkommande som utgående, och som bäst 10 gånger så mycket inkommande än utgående.

Det här är inget ovanligt i branchen, och många andra leverantörer, t.ex. Bredbandsbolaget, Glocalnet (Telenor) får samma effekt mot oss, då de säljer högst assymetriska ADSL tjänster.

Det som skiljer Bredbandsbolaget med flera från Telia är att dessa uppskattar att deras kunder har möjlighet att snabbt hämta filer från våra kunder, då detta gynnar deras kunder.

Telia å andra sidan anser att vi bör betala över 100 kronor per megabit för att deras användare snabbare ska kunna hämta filer från våra användare. Vi tycker självklart detta är absurpt och har länge försökt förhandla med telia att agera som resten av operatörerna i landet.

Efter ohörsamhet har Bahnhof nu på prov infört en begränsning, som inte låter teliakunder ta emot trafik snabbare än de själva kan skicka till Bahnhofkunder, för att försöka få Telia att förstå att det faktiskt är deras kunder som drabbas hårdast.

Förhandlingarna med Telia har dock ännu inte gett resultat, och vi ser tre olika möjligheter att fortsätta.

1) Fortsätta att begränsa hastigheten för telias kunder att hämta data från bahnhofs kunder, och fortsätta förhandlingar.
2) Höja avgiften för våra kunder för att kunna bekosta de stora summor som Telia kräver för att deras kunder skall kunna hämta data snabbt från Bahnhofs kunder
3) Sänka våra uppladdningshastigheter för att matcha telias, detta skulle alltså leda till att en 100mbits ner skulle vara tvungen att enbart ha 4mbits upp för att matcha telias 24/1.

Som ni förstår är alternativ 2 och 3 ingenting som vi kan tänka oss att genomföra, utan hoppas att Telia om inte annat snarast vill "mötas på halva vägen".

Vi kommer hålla er kunder uppdaterade, och räknar med att kunna lösa problemet på något sätt inom närmaste veckorna.

Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta medför, och vi hoppas att ni uppskattar öppenhet och att vi inte försöker sticka under stolen med denna situation.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Vi ber om ursäkt för eventuella problem detta medför, och vi hoppas att ni uppskattar öppenhet och att vi inte försöker sticka under stolen med denna situation.

"Öppenhet"

Hur kommer det sig att man inte ser någonting om det här på er hemsida eller någon annan stans? Hade jag vetat om det här när jag skulle välja internetleverantör i december förra året så hade jag ju inte valt Bahnhof.

Exakt vad hastighetsproblemet beror på är i mina ögon fullkomligt ointressant. Om jag som kund blir drabbad så förväntar jag mig att min tjänsteleverantör ger mig klar och fullständig information och inte försöker mörka det, och mörkning är exakt vad det har varit.

Jag vet inte om du jobbar hos Bahnhof nu, men jag tecknade abbonemang i december 2007, redan då hade problemet uppenbarligen pågått under en längre period. Jag har tecknat IP-telefoni geom Bahnhof och i samband med det skaffat en box för runt 600 spänn. Om jag vill flytta till en ny leverantör så innebär det alltså en hel del bök. Kommer Bahnhof på något sätt att hjälpa mig med dom här problemen, då dom uppenbarligen vid "köpetillfället" undanlät att upplysa mig om en del _kraftiga_ begränsningar i tjänsten. Ja, jag anser att det är en kraftig begränsning i tjänsten när ni blockerar trafiken till sveriges största internetleverantör.

Vill Bahnhof kontakta mig så kan jag bistå med telefonnummer eller dylikt via PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Vi kommer hålla er kunder uppdaterade, och räknar med att kunna lösa problemet på något sätt inom närmaste veckorna.

Tillåt mig tvivla. Comhem kom också med löften att fixa sin tvist med Viasat (ang. digitala Viasat-kanaler), men se hur många år det ändå tog tills det blev ett avtal.
Jag har redan skickat min uppsägning till Bahnhof efter att ha varit kund 1 mån (som tur inte telefonkund ännu). Om de vägrar omedelbar uppsägning så blir det väl Konsumentverket nästa.

Permalänk
Medlem

Man har ju märkt att man skickar 50kb till vissa. Har inte förstått varför... nu vet jag. Telia borde läggas ner.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Så Telia borde läggas ner eftersom Bahnhof valt att
-Begränsa hastigheten till Telia.
-Ej upplysa sina kunder/eventuella kunder om detta.

Sedan har vi så här långt har vi endast hört Bahnhofs version av historien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Så Telia borde läggas ner eftersom Bahnhof valt att
-Begränsa hastigheten till Telia.
-Ej upplysa sina kunder/eventuella kunder om detta.

Sedan har vi så här långt har vi endast hört Bahnhofs version av historien.

Saken är den att alla andra ISP:er kvittar inkommande trafik mot utgående

Vad jag förstått är att telia vägrar göra detta för att dom är "störst och bäst"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nja, saken är den att Bahnhof har problem med Telia och att de bestämde sig för att försämra sin tjänst.
Adamo och Blixtvik har i alla fall inga peeringproblem med Telia eller så ljuger de, vilket jag inte tror.

Och som sagt så har vi endast en fd anställds version ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Nja, saken är den att Bahnhof har problem med Telia och att de bestämde sig för att försämra sin tjänst.
Adamo och Blixtvik har i alla fall inga peeringproblem med Telia eller så ljuger de, vilket jag inte tror.

Och som sagt så har vi endast en fd anställds version ännu.

Adamo och Blixtvik kanske går med på Telias rövarfasoner?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Bästa vore om ALLA bolag drog ner hastigheten mot Telia så alla Telia-kunder blir förbannade för deras linor är skitslöa mot allt utom Telia själva, varvid Telia måste ta bort sin sinnessjuka nät-avgift.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Adamo och Blixtvik kanske går med på Telias rövarfasoner?

RixPort80 går med på Telias "rövarfasoner" och därför peerar vi bra med Telia. Då vi hyr kapaciteten av RixPort80 (Adamo)

Permalänk
Medlem

Fakta är att Telia är överlägset störst i Sverige både vad gäller privat och företagskunder.
Då är det rätt självklart att man gör vad man kan för att förvalta den positionen på bästa sätt.
Man kan nästan tro att små "uppstickare" tar för givet att det ska peeras hejvilt med dem, men det borde väl även dessa företag förstått att Telia inte är nån sorts välgörenhetsinrättning?

Representanter för Bahnhof/Adamo m fl. ska ju inte försöka slå i mig att de hade peerat på samma premisser som de gör nu, om de varit lika stora som Telia.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Hmm, helt plötsligt verkar Cogent/Telia konflikten mindre svart-vit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Bästa vore om ALLA bolag drog ner hastigheten mot Telia så alla Telia-kunder blir förbannade för deras linor är skitslöa mot allt utom Telia själva, varvid Telia måste ta bort sin sinnessjuka nät-avgift.

Håller med till 100% Skulle vara helt jävla underbart!

Permalänk
Medlem

Har sagt upp min abonnemang hos Bahnhof nu efter att ha väntat sedan jul på att detta ska fixas. Synd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

ja detta är ju kännt sedan tidigare att telia är onda!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet? Dålig hastighet mot telia, who gives a sh*t? Jag kanske har fel men sitter inte de flesta teliaanvändare på sunkiga 24/1 linor? Några sitter på deras LAN med 100/10 och det kan ju inte vara en hel hög som sitter på 100/100 för det går väl på närmare 800kr i månaden? Jag undrar under vilka sammanhang det är ni lider av att hastigheten inte är så kul mot telia, knappast vid torrent-nedladdning iaf.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

"Förstår inte riktigt problemet?"
Nej, uppenbarligen har du inte det.
Teoretisk 24 Mbps upload till en Telia-kund begränsas till 1 Mbps av Bahnhof. Att sedan du inte bryr jag har väl knappast med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Jo det har med saken att göra. Jag undrar varför de/ni bryr er så mycket? På vilket vis spelar det roll annat än rent principiellt? Ja ok du har en kompis du vill skicka filer till du sitter på bahnhof han sitter på telia då förstår jag problemet. Och då undrade specifikt vilka problem de som är missnöjda i tråden upplever annat än det rent prinipiella.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att ni gnäller på Bahnhof när det är Telia som satt dem i denna situation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer

Telia å andra sidan anser att vi bör betala över 100 kronor per megabit för att deras användare snabbare ska kunna hämta filer från våra användare. Vi tycker självklart detta är absurpt och har länge försökt förhandla med telia att agera som resten av operatörerna i landet.

Tycker det där säger de mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5