Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
du låter som du kan lite ... ELLER INTE.

Ett fantastiskt utömmande och givande svar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Problemet här är att det inte är Bahnhof som inte vill leverera trafik utan Telia som inte kan det från sitt ADSL nät. Problemet ligger därmed helt hos Telia, släpp på mer upload för sina kunder eller ta konsekvenserna. SOm vanligt valde Telia att låta sina kunder lida istället.

Detta har redan avhandlats tidigare i tråden, men i korthet. Om man lever i en fantasivärld där Bahnhof och Telia har lika många kunder var, samt Telia endast har ADSL kunder så hade påstående kunnat vara sant..

Nu är det ju dock inte så, enligt de senaste siffrorna som jag set publiserats (säkert 1-1.5 år gamla nu) så har Telia mellan 4 och 5 gånger så många stadsnät/LAN kunder som Bahnhof har, dvs kunder med 10/10, 100/100, 100/10 och vad mer som nu säljs som hastigheter. Så bara där faller ju argumentet direkt, och då är ju inte de omkring 1Miljon ADSL kunder som finns med inräknade, som ensamma skulle kunna leverera mer trafik till Bahnhof än de kan ta emot över peering..

Grundproblemet kommer ju egentligen från att Bahnhof har felbedömt sin kundprofil jämfört med de avtal som de har skrivit under.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ett fantastiskt utömmande och givande svar

Om du inte vet eller har en aning om hur peering skapas så bör du inte uttala dig.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att byta till en ISP som bryr sig om sina kunder istället för att bråka med Telia.

Ingen annan ISP har dessa märkliga problem, och oftast har de samma priser, ibland t.o.m billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Om du inte vet eller har en aning om hur peering skapas så bör du inte uttala dig.

Ytterligare ett lika givande svar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tyvär verkar dom ha kvar strypningen ÄNNU! Ska nu säga upp mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Tyvär verkar dom ha kvar strypningen ÄNNU! Ska nu säga upp mig.

Ska du säga upp dig?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Tyvär verkar dom ha kvar strypningen ÄNNU! Ska nu säga upp mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ska du säga upp dig?

Men, vad ska då hända med alla kompetens?

*F'låt, kunde inte hålla mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Ytterligare ett lika givande svar

Du har inte gett ett givande svar med att telia är felet, vem cappade uppkopplingen?

Inte telia iaf... nej det är bahnhof som vägrar betala telia som har "rätt" i ärendet.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Du har inte gett ett givande svar med att telia är felet, vem cappade uppkopplingen?

Inte telia iaf... nej det är bahnhof som vägrar betala telia som har "rätt" i ärendet.

Jag kan inte begripa varför Bahnhof skall betala för att Telia skall få full hastighet mot bahnhofs kunder?
telia till bahnhof funkar fint men bahnhof till telia går inte lika fint.

Själv sitter jag på Bahnhof och känner inte riktigt av problemet utan det känns som om det är teliakunderna som får lida för telias idioti.

Btw blev inte telia enligt lag för några år sedan tvungna att släppa sitt monopol över nätet och släppa det fritt?
Har för mig att anledningen var att mindre operatörer inte kunde komma in på nätet då telia tog för mycket betalt och mindre företag gick i botten av den anledningen. (rätta mig om jag har fel, mitt minne är dåligt ^^ )

Hur som helst så vill inte jag betala för att teliakunder skall kunna dra filer i full hastighet från mig då jag inte känar något på detta.

Stöd den lilla i kampen emot dom stora svinen (även om den lilla inte alltid gör det så smidigt)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Och där kom en rätt bra förklaring utan att jag ens behövde skriva den. Sitter man hos någon anann leverantör än telia så slipper man problemet. Därmed är det fortfarande Telias problem att man får sämre funktion om man anlitar dem än någon annan.

SLutsatsen blir fortfarande densamma: välj ett anant bolag eller bli drabbat av Telia

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jo, jag byter nog också leverantör. Att Bahnhof skulle fixa peeringen "inom några månader" visade sig vara lögn.

Permalänk

Hmmm....

Jag har bahnhof och skickade till min polare som har telia... wrooooom. Gick fort som fasen.

När jag tankade en bild på 3mb så tog det drygt 20 minuter. Så telia till bahnhof ... snaaaaaiiil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Och där kom en rätt bra förklaring utan att jag ens behövde skriva den. Sitter man hos någon anann leverantör än telia så slipper man problemet. Därmed är det fortfarande Telias problem att man får sämre funktion om man anlitar dem än någon annan.

SLutsatsen blir fortfarande densamma: välj ett anant bolag eller bli drabbat av Telia

Det blir väl lika mycket Bahnhofs problem? Jag kan inte skicka filer i vettig hastighet till Teliakunder, men det går bra med vilken annan operatör som helst, då bör jag väl byta från Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Förhandlingarna med Telia har dock ännu inte gett resultat, och vi ser tre olika möjligheter att fortsätta.

1) Fortsätta att begränsa hastigheten för telias kunder att hämta data från bahnhofs kunder, och fortsätta förhandlingar.
2) Höja avgiften för våra kunder för att kunna bekosta de stora summor som Telia kräver för att deras kunder skall kunna hämta data snabbt från Bahnhofs kunder
3) Sänka våra uppladdningshastigheter för att matcha telias, detta skulle alltså leda till att en 100mbits ner skulle vara tvungen att enbart ha 4mbits upp för att matcha telias 24/1.

Som ni förstår är alternativ 2 och 3 ingenting som vi kan tänka oss att genomföra, utan hoppas att Telia om inte annat snarast vill "mötas på halva vägen".

(Ok, nu är detta ett svar på ett ganska gammalt inlägg p.g.a. att jag inte varit speciellt aktiv på forumet under det senaste året, men ändå.)

Inleder med ett i sammanhanget tankvärt citat:

"Once a Customer, Never a Peer"
- W.B. Norton, "The Art of Peering: The Peering Playbook"

Som tillägg till ntity:s (hej NCC!) utförliga resonemang kan man betänka det faktum att Bahnhof är, och har sedan tidigare länge varit, kund till Telia. Ett peeringavtal är som bekant ett avtal mellan jämlikar och det ska mycket till för att man som ex-kund ska kunna bryta sig fri från "säljare-köpare"-förhållandet till sin transitleverantör, för att börja spela på lika villkor. Oavsett hur mycket man tycker man har vuxit till sig.

Bahnhofs bevekelsegrund för sitt agerande är, som tidigare påpekats, relativt transparent. Att utöva viss påtryckning för att försöka få till ett bättre trafikavtal med Telia är väl i sig behjärtansvärt, men att ägna sig åt "trafikstrypning" och motsvarande paketmisshandel som drabbar egen kund känns i ärlighetens namn något oprofessionellt och kan mycket väl få helt motsatt effekt. Telia kan tröttna på detta tvivelaktiga "modus operandi" och helt enkelt sluta peera med Bahnhof ö.h.t. - alternativt kontra med att skicka all sin returtrafik via en för Bahnhof mer kostsam tredje part (en taktik som bl.a. Tele2 visat viss förkärlek). Telia peerar redan med Bahnhofs andra transitleverantör (Global Crossing), så för Telia kan trafiken säkert lika gärna få gå den vägen.

Bäst för alla parter vore nog ändå om Bahnhof kunde ta sitt förnuft till fånga och bestrida den kostnad för "nationell transit" som Telia begär. De får väl i värsta fall lägga på en tia på abonnemangskostnaden enligt Sorcers alternativ #2 ovan. Dock inte sagt att man ska undgå att vara en aktiv förhandlingspart i dessa sammanhang. Att mötas någonstans på vägen, som Sorcer själv nämner, är långt ifrån orimligt, eller att få med lite "godis på köpet", såsom 3301-peering när samtidigt man köper transit från 1299. Det har andra fått tidigare.

Permalänk
Medlem

Ser att trafik från Telia till Bahnhof nu går via Netnod, verkar som de kommit överens nu?

Permalänk
Medlem

Kommer nog gå från Telia i januari, bör man ta bahnhof eller bredband2 istället? Har bahnhof löst konflikten med Telia som depeo skrev.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Ser att trafik från Telia till Bahnhof nu går via Netnod, verkar som de kommit överens nu?

hm tja, eftersom det är istortsätt bara där samt även solix som trafikutbyts i sverieg så säger det ingenting alls om peering avtalen ...

Istortsätt all trafik i sverige går via netnot, förrutom direktpeering.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Märkte även att Remote Desktop faktiskt gick att använda nu, så nåt har de gjort i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
hm tja, eftersom det är istortsätt bara där samt även solix som trafikutbyts i sverieg så säger det ingenting alls om peering avtalen ...

Istortsätt all trafik i sverige går via netnot, förrutom direktpeering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Märkte även att Remote Desktop faktiskt gick att använda nu, så nåt har de gjort i alla fall.

Betyder det att den "spärren" Bahnhof satte upp för att skicka information till Telia-kunder är borta?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, maxar telialinan mot bahnhof nu, får hoppas det håller i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Betyder det att den "spärren" Bahnhof satte upp för att skicka information till Telia-kunder är borta?

Permalänk

Några fler rapporter, har dom fixat det hela?

Permalänk
Medlem

För mig är det fortfarande fixat i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Några fler rapporter, har dom fixat det hela?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Märkte även att Remote Desktop faktiskt gick att använda nu, så nåt har de gjort i alla fall.

Samma här, kan faktiskt styra min server (bahnhof) från skolan (telia) nu

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Haha, ofta man ringer kundtjänst och spelar in samtalet.

Äkta vara.

Permalänk
Medlem

fortfarande kass fart från bahnhof (sundsvall) till telia , men från bahnhof (stockholm) till telia går det fiint.
Sundsvall nåt sorgebarn eller?

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
fortfarande kass fart från bahnhof (sundsvall) till telia , men från bahnhof (stockholm) till telia går det fiint.
Sundsvall nåt sorgebarn eller?

Samma här, Bahnhof-Sundsvall->Telia går i 50-100kB/s ...

Permalänk
Medlem

Sitter i Sundsvall på Bahnhof hemma... Toksegt mot Telia.

Valde Bahnhof i höstas i tro att det skulle vara det snabbaste alternativet här.
Fortsätter det här blir det nått annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
Samma här, Bahnhof-Sundsvall->Telia går i 50-100kB/s ...

Verkar ju gå segt även till bb2 från bahnhof i sundsvall, bara temporärt eller?!

Kanske dags att bahnhofs kunder börjar höjja rösten.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Snusfri

Kompisen har bahnhof 100/10 och jag har telia 100/100.
Skickar till han i 11-12mb/s och han skickar till mig i runt 1200kb/s.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro