Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i dagens läge? Fortfarande samma konflikter mellan Bahnhof och Telia?

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att "Telia = Staten = Icke Filesharing"

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingern
Hur ser det ut i dagens läge? Fortfarande samma konflikter mellan Bahnhof och Telia?

Det är ju Bahnhof som har satt begränsningen i sin utrustning, så lättast är väll att ringa och fråga?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Alla vet ju att "Telia = Staten = Icke Filesharing"

Ehm va? Det är Bahnhof som satt begränsningen, inte Telia.

Permalänk

Problemet verkar ha löst sig, bahnhof-110262-s-b3.c.telia.net, Bahnhof är nu en betalande kund till Telia.

Permalänk
Medlem

Mjaa, har ~150 kB/s mot Telia från Bahnhof så fort går det inte.

Men det är skillnad beroende på tidpunkt, senare natten och på morgonen går det full fart.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebanan
Problemet verkar ha löst sig, bahnhof-110262-s-b3.c.telia.net, Bahnhof är nu en betalande kund till Telia.

Det har dom alltid varit, jag misstänker att du blandar ihop Bahnhof och Bredbandsbolaget..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Det har dom alltid varit, jag misstänker att du blandar ihop Bahnhof och Bredbandsbolaget..

Varför skulle jag blanda ihop Telenor med Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebanan
Varför skulle jag blanda ihop Telenor med Bahnhof?

För att det är Bredbandsbolaget som har problem med att de inte har någon peering med telia i stockholm eller någon transit som håller sig inom stockholm, Bahnhof har alltid varit kunder till Telia och den där länken mellan Bahnhof och telia är inte alls ny..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Hej! Beställde bahnhof för 1 månad sen och nu är det 7 dagar kvar tills ja får min bredband och hitills har ja inte fått nåra papper ifrån de. Jag skulle ringa o kolla upp det med de jag fick vänta i 40 min på att de skulle svara och det gjorde de aldrig var tvungen o lägga på.

Nu har jag ångrat mig. Jag bor i Linköping. vet ni va de har för bidningstid+ uppsägningstid? och bra bredband i linköping Fiber allså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
För att det är Bredbandsbolaget som har problem med att de inte har någon peering med telia i stockholm eller någon transit som håller sig inom stockholm, Bahnhof har alltid varit kunder till Telia och den där länken mellan Bahnhof och telia är inte alls ny..

Vad pratar du om? Telia och Telenor trafikutbyte i Fredhäll. Sen har jag ingen aning om att den länken är gammal eller inte, men den motsäger ju uppgifterna som tidigare nämnts, att Bahnhof vägrar betala Telia. Vilket har yttrats av en tidigare anställd.

Bäst att korrigera, AS3301 (Telia i Sverige) och Telenor har trafikutbyte i Fredhäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebanan
Vad pratar du om? Telia och Telenor trafikutbyte i Fredhäll. Sen har jag ingen aning om att den länken är gammal eller inte, men den motsäger ju uppgifterna som tidigare nämnts, att Bahnhof vägrar betala Telia. Vilket har yttrats av en tidigare anställd.

Bäst att korrigera, AS3301 (Telia i Sverige) och Telenor har trafikutbyte i Fredhäll.

Precis, så sluta kolla på länkar som tillhör AS1299 då, vilket var vad du gjorde, därför antog jag att du visste vad du kollade på men hade tagit fel på problem.

Bredbandsbolagets problem är med AS1299, som wc3, wow etc är hostade hos..
Bahnhofs problem är med AS3301, som är de svenska bredbandskunderna..

Bahnhof har som sagt betaldpeering med Telia Sverige, AS3301, vilket de inte längre vill betala för och därmed gör som de gör..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Kollade precis med Bahnhof, enligt dom så ska alla spärrar vara borttagna, det ska vara fritt blås på alla håll. Trots detta har jag fortfarande urusla hastigheter när jag skickar grejor till telia-folk.

Någon annan med Bahnhof som fortfarande har hastighetsproblem?

Permalänk
Avstängd

Beställde bahnhof för att det stod "självklart kan vi leverera bredband till din adress." men någon vecka senare kommer det på mailet att dom inte kan leverera till mig !!! men BBB kan så undrar de om de ska beställa det istället ROFL!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Kollade precis med Bahnhof, enligt dom så ska alla spärrar vara borttagna, det ska vara fritt blås på alla håll. Trots detta har jag fortfarande urusla hastigheter när jag skickar grejor till telia-folk.

Någon annan med Bahnhof som fortfarande har hastighetsproblem?

När togs spärren bort? Jag har då och då kollat utorrent de senaste månaderna och jag har aldrig sett upload gå över 20 kB/s. Det är alltid comhem, bbb och fiberbolag som ligger i toppen. Jag har 30/30.
Finns ingen Telia TPTEST server man kan testa mot? Fast Bahnhof kanske inte har spärr mot just den serven.

edit: Jag hittade tptest.telia.com:1641
Servern verkar finnas men det verkar inte gå köra test mot servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Kollade precis med Bahnhof, enligt dom så ska alla spärrar vara borttagna, det ska vara fritt blås på alla håll. Trots detta har jag fortfarande urusla hastigheter när jag skickar grejor till telia-folk.

Någon annan med Bahnhof som fortfarande har hastighetsproblem?

Jag fick precis mail ifrån Bahnhof där de också påstår att de inte känner till några problem och att de inte har något öppen felanmälan angående detta. Trots detta har jag allvarliga problem, får inte mer än 200-kbit/sec till Teliakunder. Till andra går det bra så jag vet att det inte är min utrustning. Mina "Telia-bekanta" kan vid samma tidpunkt hämta via http och ftp till full hastighet ifrån andra ställen, så problemet är inte generellt för dem heller.

Vad de än säger på kundtjänst så är det fortfarande en begränsning på något ställe. Jag hoppas de kan lösa detta snarast annars måste jag krångla och byta leverantör igen.

Permalänk
Medlem

Jo, har Bahnhof oxå, men jag upplever problemen när jag spelar. Det laggar å är delay så in i helvete, och alla spel är i stort sätt ospelbara om värden är telia. Väldigt många har telia, så ni kan tänka er att ja, det är svårt att hitta games.

Hatar Bahnhof, å supporten är dum i huvudet oxå. Skall ringa igen någon dag, å åtgärdas detta inte snart så måste jag byta leverantör, detta är oacceptabelt!

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk

Känns som det Bahnhof gör mot sina kunder är olagligt. Tänk om alla skulle strypa hastigheten mot Bahnhof, då skulle dom reagera. Den enskilde kunden som glatt skaffar 30/30 hos Bahnhof räknar nog inte med att få 20kb/s mot Telia kunder. Jag kan ju förstå att Bahnhof är sura på att folk laddar upp så mycket mot Telia kunder men deras metoder känns barnsliga.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Känns som det Bahnhof gör mot sina kunder är olagligt. Tänk om alla skulle strypa hastigheten mot Bahnhof, då skulle dom reagera. Den enskilde kunden som glatt skaffar 30/30 hos Bahnhof räknar nog inte med att få 20kb/s mot Telia kunder. Jag kan ju förstå att Bahnhof är sura på att folk laddar upp så mycket mot Telia kunder men deras metoder känns barnsliga.

Du drar upp en rätt gammal tråd och dessutom har du inte läst den utan får allt om bakfoten...
Spring tillbaka till skogen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet om problemen är lösta ännu?

Permalänk
Medlem

Jag ser just nu för första nu gången 400-600 kB/s till en Telia-användare, jag trodde jag först såg fel. Det brukar alltid ligga på 10 kB/s eller mindre.
Får se om det händer flera ggr under veckan eller om de råkat ta bort spärren av misstag, troligen är det ett misstag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Jag ser just nu för första nu gången 400-600 kB/s till en Telia-användare, jag trodde jag först såg fel. Det brukar alltid ligga på 10 kB/s eller mindre.
Får se om det händer flera ggr under veckan eller om de råkat ta bort spärren av misstag, troligen är det ett misstag...

Märkte en väldigt mysko sak när jag tänkte testa detta fenomen ikväll.

Beroende på om jag initierar en scp-session från telia-burken eller bahnhof-burken får jag olika hastigheter. Om anslutningen initieras från bahnhof-burken maxar jag uploaden för bahnhofslinan och om anslutningen initieras från telia-burken kommer jag max upp i ca 50KB/s.

Väldigt märkligt...

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem

verkar tyvär inte löst ännu (kanske inte bryr sig heller om det bahnhof)

[i] transferred 1 file(s) - Total: 14,3 M byte(s) in 02:06 (119,14 KBps)
Inte direkt så man skiter ner sig=) (från bahnhof 100mbit till telia 100mbit)
/S

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat telia och aldrig tänkt skaffa någon av deras tjänster men efter att ha läst denna tråden så kommer även banhof på min svartlista då dom låter problemet gå ut över kunderna och begränsar deras hastighet på bredband till något som man nästan inte ens kan kalla för bredband.

Jag hade faktiskt tänkt beställa banhofs tjänster men nu är det inte intressant längre.

Jag hoppas att någon större tidning tex IDG skriver om detta så folk får veta vilka skitoperatörer detta är som begränsar bredbandet för kunderna när dom bråkar.

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk
Medlem

Tycker Telia är ett så typiskt stort statligt företag som bara gör som dom vill och skiter på alla andra om någon sätter sig emot. Värdelöst.

Jag beställde Bahnhof i somras efter problem med BB2 <-> Telia. Extrema lagg, spikar, packet loss osv.. märks speciellt när man spelar osv.

Sen att jag gick från en laggigt BB2 till Bahnhof i hopp om att det skulle vara bättre gjorde mig ju inte mer glad på Telia.. som verkade ha samma problem med Bahnhof. Där efter har jag fått det bekräftat från många håll - bland annat härifrån.

Så vad ska man göra? Byta leverantör igen? Adamo, är de något bra? Ska jag behöva betala ytterligare en operatörsbytesavgift för att Telia tror dom är störst bäst och vackrast med sitt monopol?

Finns det någon här som har erfarenhet av en stadsnätleverantör i Landskrona som har bra peering till Telia?

Suck..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker Telia är ett så typiskt stort statligt företag som bara gör som dom vill och skiter på alla andra om någon sätter sig emot. Värdelöst.

Jag beställde Bahnhof i somras efter problem med BB2 <-> Telia. Extrema lagg, spikar, packet loss osv.. märks speciellt när man spelar osv.

Sen att jag gick från en laggigt BB2 till Bahnhof i hopp om att det skulle vara bättre gjorde mig ju inte mer glad på Telia.. som verkade ha samma problem med Bahnhof. Där efter har jag fått det bekräftat från många håll - bland annat härifrån.

Så vad ska man göra? Byta leverantör igen? Adamo, är de något bra? Ska jag behöva betala ytterligare en operatörsbytesavgift för att Telia tror dom är störst bäst och vackrast med sitt monopol?

Finns det någon här som har erfarenhet av en stadsnätleverantör i Landskrona som har bra peering till Telia?

Suck..

Först har du Bredbandsbolaget (telenor) som konsoliderar sina transit vilket ledde till sämre routes för dig och sedan byter du till Bahnhof som om du läser sorcers inlägg i början av denna tråden inte längre vill betala för den avtal som de har telia och begränsar kostnaden genom att strypa hastigheten..

Du ser inget fel med din logik att klaga på telia i dessa fall?

Vilken operatör som är bäst beror på vilket av telias nät som du vill ansluta till, Bahnhof köper ju exempelvis transit av teliasonera IC, kanske är dags att sluta bestämma med plånboken och använda huvet istället

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Först har du Bredbandsbolaget (telenor) som konsoliderar sina transit vilket ledde till sämre routes för dig och sedan byter du till Bahnhof som om du läser sorcers inlägg i början av denna tråden inte längre vill betala för den avtal som de har telia och begränsar kostnaden genom att strypa hastigheten..

Du ser inget fel med din logik att klaga på telia i dessa fall?

Vilken operatör som är bäst beror på vilket av telias nät som du vill ansluta till, Bahnhof köper ju exempelvis transit av teliasonera IC, kanske är dags att sluta bestämma med plånboken och använda huvet istället

BB2 = Bredband 2 och inte Bredbandsbolaget. Hade problem mot just Telia med BB2 = Jag klagar på Telia. Jag har Bahnhof och problem mot Telia = Jag klagar på Telia. Det är ju ganska uppenbart att dom tycker att dom är bättre än andra och göra som dom vill, så har det alltid varit och kommer säkerligen fortsätta vara så.

Du ser kanske inte fel med din logik när du tycker Telia gör rätt som vill att Bahnhof ska betala Telia för att Telias kunder vill kunna ladda hem snabbt från Bahnhof? Herregud.

Jag vill inte behöva välja vilka nät jag ska ansluta till, allt ska fungera - det är år 2008 och fibernät.. det ska inte behövas tänkas på ens en gång. Dåligt.

Jag bestämmer inte med plånboken, speciellt med tanke på att de flesta stadsnätleverantörer i Landskrona tar samma pris så handlar det endast om att man ska hitta en som fungerar. En leverantör som är snäll mot alla så att alla är snälla mot dom.

Just nu funderar jag på Adamo, någon som vet hur de fungerar? Hur är Blixtvik? Tråkigt nog verkar Tele2 (som jag har positiv erfarenhet av) endast erbjuda 10Mbit här.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
BB2 = Bredband 2 och inte Bredbandsbolaget. Hade problem mot just Telia med BB2 = Jag klagar på Telia. Jag har Bahnhof och problem mot Telia = Jag klagar på Telia. Det är ju ganska uppenbart att dom tycker att dom är bättre än andra och göra som dom vill, så har det alltid varit och kommer säkerligen fortsätta vara så.

Du ser kanske inte fel med din logik när du tycker Telia gör rätt som vill att Bahnhof ska betala Telia för att Telias kunder vill kunna ladda hem snabbt från Bahnhof? Herregud.

Jag vill inte behöva välja vilka nät jag ska ansluta till, allt ska fungera - det är år 2008 och fibernät.. det ska inte behövas tänkas på ens en gång. Dåligt.

Att bahnhof får betalar är inte alls underligt, det är så Internet fungerar, antingen får de skicka trafiken genom en transit leverantör (vilket kostar pengar) eller genom den peering som de har avtal med telia för (vilket kostar pengar). Även så kallad "fri peering" kostar för operatörerna, det är bara inte en räkning som kommer direkt utan finansieras genom bättre avtal i andra marknader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Jag bestämmer inte med plånboken, speciellt med tanke på att de flesta stadsnätleverantörer i Landskrona tar samma pris så handlar det endast om att man ska hitta en som fungerar. En leverantör som är snäll mot alla så att alla är snälla mot dom.

Just nu funderar jag på Adamo, någon som vet hur de fungerar? Hur är Blixtvik? Tråkigt nog verkar Tele2 (som jag har positiv erfarenhet av) endast erbjuda 10Mbit här.

Både Adamo och Blixtvik finns omskrivna på forumet i andra trådar av folk som har de operatörerna, de kan med största sanolikhet svara i de trådarna.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Problemet här är att det inte är Bahnhof som inte vill leverera trafik utan Telia som inte kan det från sitt ADSL nät. Problemet ligger därmed helt hos Telia, släpp på mer upload för sina kunder eller ta konsekvenserna. SOm vanligt valde Telia att låta sina kunder lida istället.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Problemet här är att det inte är Bahnhof som inte vill leverera trafik utan Telia som inte kan det från sitt ADSL nät. Problemet ligger därmed helt hos Telia, släpp på mer upload för sina kunder eller ta konsekvenserna. SOm vanligt valde Telia att låta sina kunder lida istället.

du låter som du kan lite ... ELLER INTE.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram