Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer besviken på Telia ju mer jag hör och läser om dem, och för varje artikel/inlägg jag läser om Telia desto mer blå blir jag.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jo det har med saken att göra. Jag undrar varför de/ni bryr er så mycket? På vilket vis spelar det roll annat än rent principiellt? Ja ok du har en kompis du vill skicka filer till du sitter på bahnhof han sitter på telia då förstår jag problemet. Och då undrade specifikt vilka problem de som är missnöjda i tråden upplever annat än det rent prinipiella.

För mig som skickar filer till teliakunder ofta påverkar detta mig ganska mycket. Att sedan fjärrstyrning via VNC hemifrån föräldrarna fungerar mycket dåligt på grund av detta (hackar även med 256 färger) gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Att Telia har monopol på det svenska Bredbandsnätet men även telefoni visar dom allt för ofta upp. Är förvisso själv Telia kund med ADSL(Jag får ut vad jag betalar för så jag gnäller inte över det)

Är som sagt tråkigt att Telia alltid ska hålla på och dominera marknaden..Men så är det när något till en början är ägt av staten(fcuk schweden)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
För mig som skickar filer till teliakunder ofta påverkar detta mig ganska mycket. Att sedan fjärrstyrning via VNC hemifrån föräldrarna fungerar mycket dåligt på grund av detta (hackar även med 256 färger) gör ju inte saken bättre.

Det förstår jag är lite jävligt. Men man får väl göra en bedömning utifall det är värt att betala en prishöjning för bättre hastighet mot Telia. Och sett utifrån min egen synvinkel så vill jag helst slippa betala mer än jag redan gör.

Jag tycker nog att det är lite galet att kunden ska behöva lida för att den som är störst på marknaden beter sig som ett arsle men om jag måste välja mellan pest (betala mer för mitt bredband) eller kolera (få sänkt hastighet mot Felia) så blir jag nog tvungen att välja kolera.

Det bästa vore förstås om parterna kunde enas och lösa problemet... men ger alla mindre leverantörer med sig inför telia nu, vad är det då som säger att nästa gång det inte blir något ännu absurdare krav från telia nästa gång? Känns ganska bra att någon vågar agera David mot jätten Goliat.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det förstår jag är lite jävligt. Men man får väl göra en bedömning utifall det är värt att betala en prishöjning för bättre hastighet mot Telia. Och sett utifrån min egen synvinkel så vill jag helst slippa betala mer än jag redan gör.

Jag tycker nog att det är lite galet att kunden ska behöva lida för att den som är störst på marknaden beter sig som ett arsle men om jag måste välja mellan pest (betala mer för mitt bredband) eller kolera (få sänkt hastighet mot Felia) så blir jag nog tvungen att välja kolera.

Det bästa vore förstås om parterna kunde enas och lösa problemet... men ger alla mindre leverantörer med sig inför telia nu, vad är det då som säger att nästa gång det inte blir något ännu absurdare krav från telia nästa gång? Känns ganska bra att någon vågar agera David mot jätten Goliat.

Ja, så kan man också se det. Har dock tröttnat på detta nu. Har som tur är en uppsjö andra ISP:er att välja på i stadsnätet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vafan! Är det DÄRFÖR det går så jävla segt till Telia-polare? Helvete! Här skall felanmälas.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

hehe telia..vilka hjältar ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
hehe telia..vilka hjältar ändå

Att Telia missbrukar sin dominanta ställning är uppenbart, men att Bahnhof mörkar problemet och vägrar uttala sig offentligt är ju lika illa. Som sagt, hade jag vetat om att Bahnhof har urusel peering mot Telia hade jag ju aldrig i livet valt dom som leverantör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Att Telia missbrukar sin dominanta ställning är uppenbart, men att Bahnhof mörkar problemet och vägrar uttala sig offentligt är ju lika illa.

Så detta forumet är inte offentligt då?
Jag såg ett uttalande från Bahnhof i denna tråden.

Eller du nöjer dig inte förens du ser detta i aftonbladet?

Vet du om Bahnhof har försökt ta kontakt med tidningar angående detta?
Antagligen så anser dom flesta tidningar att detta skulle vara enormt ointressant att skriva om.

Scuttle alla trådar du skapar börjar bli lite tråkiga nu, bara gnäll hela tiden, varför tar du inte själv kontakt med nån tidning om hur dåliga Bahnhof är som försöker stå upp mot Felia?

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med teliahatet? Det är ju inte bara telia som vill ha betalt av mindre operatörer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Vad är grejen med teliahatet? Det är ju inte bara telia som vill ha betalt av mindre operatörer.

Frågan är väl om priset kan ses motiverat.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

sen så är peering traditionellt sett trafikutbyte utan kostnad, sen att telia och andra inte gillar detta är en annan sak. Om telia fått bestämma skulle man få betala ett par kroner per MB och då hade internet blivit sån succe, typ not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Så detta forumet är inte offentligt då?
Jag såg ett uttalande från Bahnhof i denna tråden.

Eller du nöjer dig inte förens du ser detta i aftonbladet?

Vet du om Bahnhof har försökt ta kontakt med tidningar angående detta?
Antagligen så anser dom flesta tidningar att detta skulle vara enormt ointressant att skriva om.

Scuttle alla trådar du skapar börjar bli lite tråkiga nu, bara gnäll hela tiden, varför tar du inte själv kontakt med nån tidning om hur dåliga Bahnhof är som försöker stå upp mot Felia?

Det står inget om det på Bahnhofs hemsida, när jag tecknade abbonemanget sades det inget, när jag kontaktade supporten först (innan samtalet jag har lagt upp) så var det väldigt svårt att få dom att medge att där var en spärr, än mindre att det var Bahnhof som spärrade.

Sen, vad är det för jävla trams om att "alla trådar du skapar börjar bli lite tråkiga", ge fan i att läs dom då, ingen som tvingar dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Det står inget om det på Bahnhofs hemsida, när jag tecknade abbonemanget sades det inget, när jag kontaktade supporten först (innan samtalet jag har lagt upp) så var det väldigt svårt att få dom att medge att där var en spärr, än mindre att det var Bahnhof som spärrade.

Sen, vad är det för jävla trams om att "alla trådar du skapar börjar bli lite tråkiga", ge fan i att läs dom då, ingen som tvingar dig.

När jag tecknade mitt abbonemang hos bahnhof stod det "10st ip-adresser" på deras hemsida ang. nätet i bollnäs också...

När jag fick det levererat så fick jag bara 1 enda, kontaktade bahnhof som skulle kolla upp det.
Några dagar stod det "P.g.a. tekniska begränsningar kan vi bara leverera 1 ip-adress i Bollnäs"

Svaret var som följer:

Citat:

Hej!

Förlåt jag inte svarat, det beror på att ansvariga hos oss inte funnits tillgängliga. Tyvärr kan vi bara erbjuda en IP-adress (pga telias tekniska lösning)

Med vänlig hälsning
Lars
Bahnhof Support & Kundservice

Telia driftar då nätet i Bollnäs och vägrar ge Bahnhof mer än en enda IP-adress per kund i nätet...

Telia, telia, telia...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
sen så är peering traditionellt sett trafikutbyte utan kostnad, sen att telia och andra inte gillar detta är en annan sak. Om telia fått bestämma skulle man få betala ett par kroner per MB och då hade internet blivit sån succe, typ not.

Hade bahnhof varit likvärdigt stora med Telia hade det varit en annan sak.

Det finns nio Tier-1 operatörer, så resten tycker alltså det är okej att betala för att trafik ska få gå i andras nät. Så vet inte om jag håller med dig om att det tradionellt sett är gratis.. Att mindre operatörer ska snålåka på de större är ju inte så logiskt heller. Visst hade det varit roligare för oss konsumenter, men det är tyvärr ingen välgörenhet företagen sysslar med.

TeliaSonera betalar för sig och jag förmodar att Telia betalar TIC då alla företagsdelarna lär vara vinstdrivande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
När jag tecknade mitt abbonemang hos bahnhof stod det "10st ip-adresser" på deras hemsida ang. nätet i bollnäs också...

När jag fick det levererat så fick jag bara 1 enda, kontaktade bahnhof som skulle kolla upp det.
Några dagar stod det "P.g.a. tekniska begränsningar kan vi bara leverera 1 ip-adress i Bollnäs"

Svaret var som följer:

Telia driftar då nätet i Bollnäs och vägrar ge Bahnhof mer än en enda IP-adress per kund i nätet...

Telia, telia, telia...

Så det är Telias fel att Bahnhof inte vet vad det är för tjänst som de säljer?

Om vi nu förutsätter att det Bahnhof sagt var sant, då är det ju endast dåligt av Bahnhof att inte fråga vad det var för utrustning monterad och vad förutsättningarna var, att de inte skulle ha koll på vad det var för förutsättningar som gällde tror jag dock inte på då de måste in med egen bandbredd och adressutrymme (de får inga av telia, de har egna att ta av). Vilket endast leder till slutsatsen att antingen klantade sig Bahnhof och skrev fel på sin hemsida, men vill inte erkänna det (mest troligt) eller så har de verkligen inte koll på vad som de säljer (mindre troligt, men fullt möjligt).

Om vi sedan går vidare till peering mellan "Telia" och Bahnhof.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
sen så är peering traditionellt sett trafikutbyte utan kostnad, sen att telia och andra inte gillar detta är en annan sak. Om telia fått bestämma skulle man få betala ett par kroner per MB och då hade internet blivit sån succe, typ not.

Peering är ett utbyte av trafik på lika villkor, det är inte någon öppen pipa mellan 2 ISPer som man får köra hur man vill med, det som jag menar med "lika villkor" är att man kommer överens om att istället för att köpa ex transit på 1Gb av varandra villket endast skulle leda till dumma kostnader för att fakturera varandra, så utbyter man en liknande mängd trafik på en lina som båda parter bekostar.

Enligt sorcer som jag inte vet om han jobbar kvar på Bahnhof med något annat eller har slutat helt så är problemet just det att en Bahnhof kund kan trycka mer trafik till en Telia kund på ADSL, jag ser en del fel i denna logiken dock..

Mängden kunder hos telia som har stadsnät är ungefär lika stor som mängden kunder som Bahnhof har, Telia har sedan även en stor klump ADSL kunder utöver detta, så utslaget på hela kundbasen skulle Telia kunna konsumera mer bandbredd från bahnhof än deras kunder kan av telia. Detta är ju uppenbarligen baserat på att alla kunderna tankar av varandra, eftersom de båda företagen till viss del vänder sig till lite olika användare lär ju inte detta hända.

Men hur som helst, åter till problemet, enligt sorcer är då problemet att Bahnhof skickar mer trafik till Telia än de tar emot från telia, och denna skillnad är då vad telia vill ha betalt för, men Bahnhof inte vill betala för eller iaf inte till de pris som Telia vill ha.

Flikar in lite stistik här, det verkar verkligen som om Bahnhof har ett problem med assymetriska mängder trafik,

Detta är statistiken för B2 Bredbands port på Netnod i Stockholm (A noden)
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.51...

Detta är porten för Bahnhof på samma nod.
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.51...

Så vad kan då göras åt detta, egentligen 2 saker, antingen skickar men lika mycket som man tar emot och för att göra detta har då Bahnhof valt att begränsa sina kunder, eller så betalar man för sig.

Det är de enda två alternativ som finns, man får inte saker gratis här i livet och som så många redan har skrivit är det inte välgörenhet som dessa företag sysslar med.

Som det verkar just nu är Bahnhofs ställning mer att likna med om grannen hade knackat på dörren hos en och sagt "Hej, jag tänkte vi gör ett byte, du får min cykel så får jag din bil, det är väll jämt, ok?" Personligen hade jag bett grannen att fara och flyga..

Priset för bandbredden som är över det som man kvittar, det förhandlas ju självklart men om det var oskäligt högt har jag inget tvivel på att PTS hade kommit springande med pekpinnen som de normalt gör.

I slutändan handlar det ju helt enkelt om det faktum att man får vad man betalar för, Bahnhof är billigare än telia av en anledning, de har inte utrustning som når kunder som är långt ute på vischan och på många ställen snålåker de på Skanovas ADSL utrsustning i stationerna och drar bara fram egen bandbredd.

Sen är det ju andra ställen som man kan spara pengar på med, om du som ISP går till Cisco och säger "hej, jag skulle vilja köpa 10st fullt bestyckade 7609or, men våra kunder vill bara betala 199kr i månaden, så är det möjligt att ni skär ner priset med 25%?" vad exakt tror du att du kommer få för svar?

/edit, stavfel

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Så det är Telias fel att Bahnhof inte vet vad det är för tjänst som de säljer?

Om vi nu förutsätter att det Bahnhof sagt var sant, då är det ju endast dåligt av Bahnhof att inte fråga vad det var för utrustning monterad och vad förutsättningarna var, att de inte skulle ha koll på vad det var för förutsättningar som gällde tror jag dock inte på då de måste in med egen bandbredd och adressutrymme (de får inga av telia, de har egna att ta av). Vilket endast leder till slutsatsen att antingen klantade sig Bahnhof och skrev fel på sin hemsida, men vill inte erkänna det (mest troligt) eller så har de verkligen inte koll på vad som de säljer (mindre troligt, men fullt möjligt).

Jag kan dock nästan garantera att telia vägrar ge någon annan mer än 1 ip per port helt enkelt för att dom inte erbjuder det själva. Ja, jag har låga tankar om Telia, men så är det...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jag kan dock nästan garantera att telia vägrar ge någon annan mer än 1 ip per port helt enkelt för att dom inte erbjuder det själva. Ja, jag har låga tankar om Telia, men så är det...

Ja att du har det är rätt uppenbart, det är helt din rätt och jag kunde personligen inte bry mig mindre om det, det som stör mig är att framföra något som fakta som du verkar veta väldigt lite eller inget alls om dock, det finner jag lite irriterande.

En enkel fråga är ju dock, erbjuder telia tv i stadsnätet? om de gör de så har utrustningen möjlighet att dela ut flera adresser då boxen även behöver en, detta IP styrs dock på ett annat vlan vilket inte går att surfa på men det visar ju i så fall att utrustniingen som finns kan dela ut mer än en adress per port och det är då är mer troligt ett problem för Bahnhof.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
__text__

Som det verkar just nu är Bahnhofs ställning mer att likna med om grannen hade knackat på dörren hos en och sagt "Hej, jag tänkte vi gör ett byte, du får min cykel så får jag din bil, det är väll jämt, ok?" Personligen hade jag bett grannen att fara och flyga..

__text__

Mycket dålig liknelse.
Bättre "granne"-liknelse är väll: din granne kommer och knackar på dörren: "Hej, jag tänkte vi gör ett byte, du får 200 kg socker så får jag 2 kg mjöl av dig, det är väll jämt, ok?".

Det handlar om hur man prioriterar enligt mig. Prioriterar man sina kunder och deras service så säger man ja det går jag med på, för man vet att det är 100 personer som vill ha varsin 2 kg sockerpåse. Prioriterar man istället sin egen vinst så säger man nej, för 200 kg socker är mer än 2 kg mjöl alltså jobbigare att lagra/distribuera.

I Telia/Banhof fallet skulle jag vilja påstå att båda parter gör fel. Banhof i och med att de stryper bandbredden utan att meddela det då man tecknar tjänsten och Telia för att de prioriterar fel. Visst Telia har ett ansvar mot sina aktieägare, men personligen som Telia-kund och aktieägare skulle jag föredra att dem la mer pengar på att se till att jag fick ut vad jag betalar för som kund. Alltså skippa översittarfasonerna och inse att jag blir glad av att kunna ta del utav det material som Banhof-kunder sitter inne med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju dock inte ett problem endast mellan Telia & Bahnhof, om nu Telia skulle gå med på att förhandla om med Bahnhof, då kommer ju BBB/TDC tycka "varför dem och inte oss?" och efter dem Swipnet, ip-only och Glocalnet ända ner till Johans frukt och internet.

Inte troligt man är så sugen på det, det är ju dock inget tvång för Bahnhof att peera med telia heller, de köper redan transit av andra som de kan använda, men antar att de inte är så sugna på att betala mer för att utöka de anslutningarna.

Om det var så att avtalen var liknande att det var fritt utbyte för exempelvis hemsidor men P2P data fick båda betala för som ett exempel endast, då skulle din liknelse fungera. Men trafik är trafik, en skickar en viss mängd Y av trafik och den andra skickar X, skillnaden mellan X & Y får den som skickar mest betala för.

Nu är det ju uppenbarligen ingen som sitter och räknar varje megabyte, men om det är stora skillnader så är det ju helt enkelt mer belastning på ena parten än den andra och då är det ju någorlunda uppenbart att den som bär den tyngre delen får en viss kompensation.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Det är mig du har pratat med och jag har inte godkännt att du lagt ut mitt samtal detta har polisanmälts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är mig du har pratat med och jag har inte godkännt att du lagt ut mitt samtal detta har polisanmälts.

Vadå godkänt? Enligt brottsbalken har ena parten i ett samtal rätt att spela in samtal utan den andra personens godkännande.

Enda gången det blir olagligt för honom att lägga ut det är när den andra personens identitet eller personuppgifter röjs i samtalet, men detta p.g.a. PUL och inte brottsbalken.

Du kommer bli utskrattad av polisen och anmälan bortkastad innan det ens blivit en vettig förundersökning.

OM nu inte din identitet eller personuppgifter röjs i samtalet..
"Cissi på Bahnhofs support" är antagligen ganska långt ifrån en personuppgift.

Brottsbalken, 4kap 9§

Kolla upp själv, det är bara om man själv inte deltar i samtalet det är olagligt att spela in utan tillstånd från någon av de inblandade...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Ja men du har lagt ut det på publikt forum så att alla kan ta del av det och det är det jag inte har godkännt. har pratat med polisen som har bekräftat att det är olagligt att sprida inspelning publikt utan tillåtelse av motpart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Ja men du har lagt ut det på publikt forum så att alla kan ta del av det och det är det jag inte har godkännt. har pratat med polisen som har bekräftat att det är olagligt att sprida inspelning publikt utan tillåtelse av motpart.

Vad har du att vinna på att polisanmäla honom? Kolla med en jurist om reglerna.. Poliser brukar inte ha koll på vad man får/får inte ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Haha, poliser. När jag blev attackerad av grannens hund, bestämde jag mig för att ringa till polisen och fråga vad som gäller enligt lag och eventuella konsekvenser för ägaren. Svaret man fick var: "ööööööh, dueeee vajt inte, vill du anmäla?."

Dessutom, kommer de lägga ner ditt fall snabbare än snabbt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Om det nu är hon i telefonsamtalet så tror jag inte polisen kommer att skratta åt henne. Men hon har heller ingen rätt att få någon ersättning eller kompensation på något vis ang denna inspelning.

Som några påpekat så är det helt ok att spela in ett samtal så länge integriteten inte kränks på något vis.

I ögrigt så såg jag några som tyckte att Bahnhof borde lägga ner.
I mitt tycke så anser jag att Bahnhof gör helt rätt genom att tvärt neka telias indirekta krav på en anslutningsavgift per skickad trafik.
Det är egentligen skandalöst att man försöker ta ut en avgift för att andra kunder ska få komma åt deras nät på ett korrekt sätt.

Varför spärrar man internet ifrån att komma åt sitt "intärna internet" med en avgift? Hade jag varit Bahnhofs VD eller teknisk chef (säkert samma person bara för att jag sa så) så hade jag gått samman med övriga bolag och vädjat att dom inte betalar in denna summan. På det viset kommer Telias kunde bli redigt förbannade då dom inte längre får någon bra peer mot resten av sverige.

Alt att Bahnhof erbjuder säg 50% rabatt för Telias nuvarande kunder om dom går med på att flytta över sitt abonemang till Bahnhof. Visst finns det regler och lagar som styr lite hur man får göra i sådana sammanhang på något vänster men något i den stilen vore inte helt dumt. Avskaffa Telias indirekta Monopol på ADSL marknaden tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Ja men du har lagt ut det på publikt forum så att alla kan ta del av det och det är det jag inte har godkännt. har pratat med polisen som har bekräftat att det är olagligt att sprida inspelning publikt utan tillåtelse av motpart.

Poliser har ju alltid koll på lagar, det är därför dom jobbar som poliser och inte jurister menar du?

Eller vänta, om poliserna kan alla lagar borde ju dom kunna agera både polis, åklagare och domare samtidigt så slipper vi sånt här skit?

sålänge inte inspelningen innehåller personuppgifter eller kränkningar så får han spela upp den på radio om han så gärna vill...

Du har dessutom inte pratat med honom som privatperson, du har pratat med honom som representant för Bahnhof, ett allmänt företag.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Poliser har ju alltid koll på lagar, det är därför dom jobbar som poliser och inte jurister menar du?

Eller vänta, om poliserna kan alla lagar borde ju dom kunna agera både polis, åklagare och domare samtidigt så slipper vi sånt här skit?

sålänge inte inspelningen innehåller personuppgifter eller kränkningar så får han spela upp den på radio om han så gärna vill...

Du har dessutom inte pratat med honom som privatperson, du har pratat med honom som representant för Bahnhof, ett allmänt företag.

Det är ju jag som jobbar på bahnhof inte han, tycker du inte borde lägga dig i detta då det inte angår dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är ju jag som jobbar på bahnhof inte han, tycker du inte borde lägga dig i detta då det inte angår dig.

Jag skulle vilja veta vilka lagrum du stödjer dig på.

Du är inte identifierad med något mer än förnamn, mitt namn förekommer inte alls, du förekommer som representant för ett företag, inte privatperson.

Vad exakt vill du åstadkomma?

Eller är det så att informationen du lämnade ut inte var offentlig? Tja, sorry, men det är ju faktiskt inte mitt problem, jag bad dig inte förråda några affärshemligheter...

Brottsbalken 4:e kapitlet:

9 a § Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonezz
Det är ju jag som jobbar på bahnhof inte han, tycker du inte borde lägga dig i detta då det inte angår dig.

Varför tar du inte det per PM? Om det nu inte angår oss...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."