Permalänk
Mattecoach

@rj45:

Verkligen ett bra råd!

Några av de som tycker att just lönen känns väldigt låg är de med högre utbildning som inte får ett jobb där de får nytta av sin utbildning. Satt själv i den situationen för ett år sedan, efter fem år på högskola satt jag med samma lön som någon som började jobba direkt efter gymnasiet. Jag har också läst en hel del CVn när vi har plockat in konsulter och sett många exempel på välutbildade som har suttit på diverse ströjobb (t.ex. en kille med bachelor i datavetenskap, fick jobb med att koppla in datorer).

Nu har jag ett jobb där jag har nytta av det jag läst, och lönen är därefter. Jag tror att det förr eller senare löser sig så att man får ett jobb där man kan prestera, oavsett om man läst vidare eller inte, och då får lön därefter, bara man ligger i.

Permalänk
Medlem

Operations engineer, typ processingenjör, i biotech branschen. född -72
35K före skatt, vilket inte är så kul med studieskulder på ca 400k och hyfsat med erfarenhet
C

Permalänk
Medlem

@Zeraphin:

Vänta lite. Jobbar du i två veckor och resterande 3 hemma och du får 40 lax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Operations engineer, typ processingenjör, i biotech branschen. född -72
35K före skatt, vilket inte är så kul med studieskulder på ca 400k och hyfsat med erfarenhet
C

Inresant, har typ samma som dig för utom att jag inte har studerat, så inga studie skulder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

@Zeraphin:

Vänta lite. Jobbar du i två veckor och resterande 3 hemma och du får 40 lax?

Är ju inte ovanligt i vissa brancher, min far jobbar på oljeplattform.
14 dagar till havs och 4veckor hemma. Han jobbar alltså ca 17 veckor/år och tjänar bra mycket mer än heltid i Sverige på sitt gamla jobb.
Lite avis är man ju ibland när man sitter på sitt 7-16 jobb och ser fram emot semestern en gång/år..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@wille61: I kalkylen räknar man med 30 dagar extra semester/konferans/obelagd. Alltså 240h obelagd tid +semester per år.

Sedan har jag lite åsikten att det inte är konsultens fel att man inte är 100% obelagd. Det är säljaren/chefen som planerar och säljer dåligt. Din ersättning ska inte påverkas. Jag arbetar också som konsult. runt 78-82% faktuereringsgrad (av 1808h/år).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@bardbard: Hur många timmar jobbar din farsa per omgång (14 dygn) och vilka arbetsuppgifter rör det sig om?
Jag har av någon anledning alltid varit väldigt intresserad utav att jobba på plattform men har inte riktigt relevant utbildning och dessutom har jag insett att det är mer värt för min del att dagligen kunna komma hem och umgås med familjen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@bardbard: Hur många timmar jobbar din farsa per omgång (14 dygn) och vilka arbetsuppgifter rör det sig om?
Jag har av någon anledning alltid varit väldigt intresserad utav att jobba på plattform men har inte riktigt relevant utbildning och dessutom har jag insett att det är mer värt för min del att dagligen kunna komma hem och umgås med familjen.

Han jobbar typ 12-14h/dag med underhåll och service så totalt blir det ju en del timmar på en rotation.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@wille61: I kalkylen räknar man med 30 dagar extra semester/konferans/obelagd. Alltså 240h obelagd tid +semester per år.

Sedan har jag lite åsikten att det inte är konsultens fel att man inte är 100% obelagd. Det är säljaren/chefen som planerar och säljer dåligt. Din ersättning ska inte påverkas. Jag arbetar också som konsult. runt 78-82% faktuereringsgrad (av 1808h/år).

Det har du ju i och för sig rätt i till viss del, men blir ju en del sälj som konsult också, iallafall på min arbetsplats. Sen kan jag personligen tycka att mängden pengar jag drar in till företaget varje månad borde återspegla min lön på något vis..

På min förra arbetsplats där jag var uthyrd till en kund på 100%, fakturerade konsultbolaget 280:-/timma till kunden (offentlig upphandling, därav den sjukt låga timkostnaden).

På nuvarande arbetsplats har jag ett snitt timpris på 800:- med en debiteringsgrad på runt 75-80% men jag tjänar inte så värst så mycket mer på denna arbetsplats gentemot min förra.

Funderade på framförallt om det fanns några riktmärken hos arbetsgivarna när dom anställer konsulter (så här mycket vinst bör vi göra på konsulten) till exempel. För som det ser ut nu gör företaget i snitt 180-200% vinst exkl allt jag säljer, vilket inte är några enorma summor om man slår ut det årsvis men några tusenlappar i TB per månad blir det.

Permalänk

28.400 före skatt, är 40+ och jobbar som servicetekniker med produktionsskrivare och kopieringsmaskiner.

"Förmåner": Rikskuponger, 2500:- friskvårdsbidrag, 28 dagar semester + 3 extradagar att ta ut i samband med "röd dag", tjänstebil (betalar bara förmånsvärdet och jämkar för last och över 3k tjänstemil).

Visa signatur

Primära speldatorn: Corsair Obsidian 450D, i5-4670K @ 4.5 GHz, Cryorig H5 Ultimate, GA-Z97X Gaming 3, Corsair RM850X, Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Asus Xonar Phoebus Solo

Sekundära speldatorn: Corsair Carbide 200R, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Be Quiet Pure Rock, Asus Z97-E, Cooler Master B700 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Sound Blaster Z

Lekdatorn på jobbet: Fractal Core 3500, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Cooler Master EVO 212, GA-Z97-HD3, Cooler Master B600 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, XFX Radeon HD 7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är ju inte ovanligt i vissa brancher, min far jobbar på oljeplattform.
14 dagar till havs och 4veckor hemma. Han jobbar alltså ca 17 veckor/år och tjänar bra mycket mer än heltid i Sverige på sitt gamla jobb.
Lite avis är man ju ibland när man sitter på sitt 7-16 jobb och ser fram emot semestern en gång/år..

heheh what the... jobbar ni människor eller har ni semester egentligen?
17 veckor/år för din farsa och 24 veckor/år för dig?

Sitter här och jobbar 52 veckor om året och folk skrattar åt mig som ett tack..

Vad måste man göra för att få ett sånt jobb som dig, vilken utbildning pratar vi om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Ni som konsultar inom IT, vad har ni för månadslön i förhållande till eran snitt-debiteringsgrad/debiterade pengar per månad? Alltså ni som utgår från ett konsultbolag inte egenkonsultar.

Finns det några riktlinjer att gå efter? (Faktuerar man för 100k/månad bör lönen ligga på 25k/månad exempel) Förmodligen varierar det beroende på specialkompetens, område, ålder m.m. Men jag finner det ändå intressant..

Har 8 års arbetserfarenhet samtliga är som IT-Konsult. Jag har då aldrig hört eller sätt ett tydligt förhållande mellan debiteringsgrad samt pengar lön, bortsett från lite olika former av bonus system.

Bonus systemen är upplagda av två alternativ
1. Du får en % av de du fakturera, exempelvis 3% som tillägg på lönen.
2. Om du uppnår X% i debitering så får du Y kronor, exempelvis om du uppnår 80% får du 1 000 kr, 90% 2 000 kr.

Om vi bortser från detta så finns det ingen tydlig koppling till lön och fakturering, detta beror på ett par olika saker.
1) Det är inte alltid att du har ett avtal med kunden som säger att juniorer kostar Y kroner och seniorer kostar X kroner eller olika roller har olika timpriser. Ibland levererar du bara en kompetens för X kr timman oavsett om det är en Senior eller junior som jobbar 160 timmar mot en kund en viss månad så faktureras kunden samma summa.

2) När du blir mer senior så är det inte allt för ovanligt att du får lägga mer arbete på interntid i form av säljstöd, intern utbildning, mentorskap, planera och styra upp processer etc. Detta kan inte alltid faktureras till kund men är väldigt viktigt arbete och en person som gör detta tjänar ofta lite bättre vilket motsäger att lön är kopplat till fakturering.

3) Sälj har sina egna tankar och processer och detta skall inte drabba individen, exempelvis ibland vill företaget prispressa sig in på en viktig kund, men arbetet som konsulten gör är lika viktigt och den skall inte tjäna mindre än det. Vi har de tydliga fallen av enkronors konsulterna, vilken lön förtjänar dom?

Utöver det finns det oftast olika former av ramavtal som är riktigt bra på att pressa priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har 8 års arbetserfarenhet samtliga är som IT-Konsult. Jag har då aldrig hört eller sätt ett tydligt förhållande mellan debiteringsgrad samt pengar lön, bortsett från lite olika former av bonus system.

Bonus systemen är upplagda av två alternativ
1. Du får en % av de du fakturera, exempelvis 3% som tillägg på lönen.
2. Om du uppnår X% i debitering så får du Y kronor, exempelvis om du uppnår 80% får du 1 000 kr, 90% 2 000 kr.

Om vi bortser från detta så finns det ingen tydlig koppling till lön och fakturering, detta beror på ett par olika saker.
1) Det är inte alltid att du har ett avtal med kunden som säger att juniorer kostar Y kroner och seniorer kostar X kroner eller olika roller har olika timpriser. Ibland levererar du bara en kompetens för X kr timman oavsett om det är en Senior eller junior som jobbar 160 timmar mot en kund en viss månad så faktureras kunden samma summa.

2) När du blir mer senior så är det inte allt för ovanligt att du får lägga mer arbete på interntid i form av säljstöd, intern utbildning, mentorskap, planera och styra upp processer etc. Detta kan inte alltid faktureras till kund men är väldigt viktigt arbete och en person som gör detta tjänar ofta lite bättre vilket motsäger att lön är kopplat till fakturering.

3) Sälj har sina egna tankar och processer och detta skall inte drabba individen, exempelvis ibland vill företaget prispressa sig in på en viktig kund, men arbetet som konsulten gör är lika viktigt och den skall inte tjäna mindre än det. Vi har de tydliga fallen av enkronors konsulterna, vilken lön förtjänar dom?

Utöver det finns det oftast olika former av ramavtal som är riktigt bra på att pressa priserna.

Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag vinner alltså ingenting på att ställa min lön i förhållande till vad jag drar in till företaget när jag löneförhandlar menar du? Att min kompetens inom området har ökat är bra men knappast något företaget tjänar pengar på när det kommer till kritan. (Förutsatt att jag kan utföra mina uppgifter på ett korrekt sätt så företaget slipper backjobb givetvis.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag vinner alltså ingenting på att ställa min lön i förhållande till vad jag drar in till företaget när jag löneförhandlar menar du? Att min kompetens inom området har ökat är bra men knappast något företaget tjänar pengar på när det kommer till kritan. (Förutsatt att jag kan utföra mina uppgifter på ett korrekt sätt så företaget slipper backjobb givetvis.)

Om företaget har ökat deras timpris med motivering att du har blivit senior, fått en annan roll eller du har mer kunskap. Då skulle du kunna motivera detta med att om företaget får mer pengar bör inte jag får en del av kakan

Men annars nej. Du motiverar en löneökning genom att du har lärt dig mer, kan ta åt dig svårare uppgifter, du är mer självständig, du gör saker utanför ditt vanliga arbetsområde, du hjälper dina kollegor med uppgifter och kunskapsöverföring samt mentorskap.

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-konsult framförallt inom molntjänster (Azure). Har ett par år i branschen, jobbar på en firma med "senior" profil, får därför ta del av en del förmåner som annars skulle ta många år att jobba upp. Har överlag 57% av fakturerat belopp per månad + ev bonus om 7% om jag har bidragit till att förlänga avtal etc. På dessa inkomster betalar jag sedan semester, pension, försäkringar, sociala avgifter, skatt & andra merkostnader själv. Hur mycket jag tjänar varierar stort. Timarode oftast mellan 700-1000kr/h + moms. Försöker att hålla nere löneuttag så gott de går för att inte skatta bort allt för mycket, tar därför ut relativt dyr tjänstebil etc eftersom sådan är avdragsgillt. I botten finns även en garantilön som träder in om det är en torrperiod, det är bla till denna garantilön som firmans andel täcker upp antar jag. Jag anser personligen att modellen är riktigt bra.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jobbar som säljare och har provision. Går det dåligt tjänar man dåligt och vice versa. Jag är 23 år gammal och kom in i branschen när jag var 18. Jobbade i cirka ett år som spring pojke men blev därefter erbjuden säljartjänst på ett systerbolag. Jag därefter bytt bolag en gång till företaget där jag är idag. Jag har även fått lite andra erbjudanden under tiden. Mitt motto är att alltid visa framfötterna och att varje dag räknas. Jobbet jag är på nu blev jag erbjuden då en kund som handlade av mig kände dom som hade detta bolaget som jag är på nu. Som sagt varje dag räknas. Det är ofta övertid och mycket slit, man är alltid kontaktbar och man måste prestera bra under stress. Man har ingen timlön utan endast försäljning som räknas.

Totalt förra året låg jag på 480.000kr ungefär. Sen lite avdrag för tjänstebil etc.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Det har du ju i och för sig rätt i till viss del, men blir ju en del sälj som konsult också, iallafall på min arbetsplats. Sen kan jag personligen tycka att mängden pengar jag drar in till företaget varje månad borde återspegla min lön på något vis..

På min förra arbetsplats där jag var uthyrd till en kund på 100%, fakturerade konsultbolaget 280:-/timma till kunden (offentlig upphandling, därav den sjukt låga timkostnaden).

På nuvarande arbetsplats har jag ett snitt timpris på 800:- med en debiteringsgrad på runt 75-80% men jag tjänar inte så värst så mycket mer på denna arbetsplats gentemot min förra.

Funderade på framförallt om det fanns några riktmärken hos arbetsgivarna när dom anställer konsulter (så här mycket vinst bör vi göra på konsulten) till exempel. För som det ser ut nu gör företaget i snitt 180-200% vinst exkl allt jag säljer, vilket inte är några enorma summor om man slår ut det årsvis men några tusenlappar i TB per månad blir det.

Till viss del är man ansvarig för försäljning men det är typ hitta leads hos kunden och sälja sig själv. Du åker inte till andra företag och försöker få ett nytt uppdrag tills ditt nuvarande går ut. Det gör din chef/säljare. Du förhandlar inte heller arvodet som betalas det.

Efter som du inte kan påverka vilket arvode som arbetsgivaren debiterar kunden så bör din lön vara kopplad till vad de ska kunna ta ut och inte vad det faktiskt tar betalt.

Säg exempel att du är mek ingenjör med 10år erfarenhet. Man kan normalt ta ~750kr/h på långa uppdrag (>1år). Då borde din lön vara baserad på 750kr/h. Sedan om de får 850 eller 650 är irrelevant då det kan variera mellan uppdragen.

Kan de som i ditt fall ta 800kr i långa uppdrag så bör det var det beloppet man kollar på när din lön bestäms.

Tyvärr så tror jag att du måste byta arbetsgivare. Din nuvarande kommer nog bara mjölka det hela och inte justera lönen.

Finns konsultbolag där du har rörlig lön. Exempel Alten/Sigma/berotec. Då är din lön direkt kopplad till vad du debiterar och mängden timmar du lägger ner. Mera risk men kan vara lukrativt särskilt om man är ung och har låga levnadskostnader.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Till viss del är man ansvarig för försäljning men det är typ hitta leads hos kunden och sälja sig själv. Du åker inte till andra företag och försöker få ett nytt uppdrag tills ditt nuvarande går ut. Det gör din chef/säljare. Du förhandlar inte heller arvodet som betalas det.

Efter som du inte kan påverka vilket arvode som arbetsgivaren debiterar kunden så bör din lön vara kopplad till vad de ska kunna ta ut och inte vad det faktiskt tar betalt.

Säg exempel att du är mek ingenjör med 10år erfarenhet. Man kan normalt ta ~750kr/h på långa uppdrag (>1år). Då borde din lön vara baserad på 750kr/h. Sedan om de får 850 eller 650 är irrelevant då det kan variera mellan uppdragen.

Kan de som i ditt fall ta 800kr i långa uppdrag så bör det var det beloppet man kollar på när din lön bestäms.

Tyvärr så tror jag att du måste byta arbetsgivare. Din nuvarande kommer nog bara mjölka det hela och inte justera lönen.

Finns konsultbolag där du har rörlig lön. Exempel Alten/Sigma/berotec. Då är din lön direkt kopplad till vad du debiterar och mängden timmar du lägger ner. Mera risk men kan vara lukrativt särskilt om man är ung och har låga levnadskostnader.

Många bra svar nu, har lite att tänka igenom!

Jo, det är ju oftast så tyvärr att förhandla upp lönen är extremt svårt utan att byta arbetsgivare. Ligger i dagsläget på 21,000:-/mån brutto med lite förmåner som valfri dator, telefon, gymkort och lite annat smått.

Har inte hunnit bli så gammal och är lägre 20års åldern och visst är det en faktor som spelar roll, men ponera att jag kostar 35,000:-/mån inkl socialavgifter, arbetsgivaravgift och allt vad det nu är så gör ju företaget en förbaskat bra affär på mig. Är inte alltför sällan jag debiterar för över 100,000:-/mån annars strax under..

Det sista stycket lät intressant, mina fasta utgifter är i princip 0 så skulle allt gå åt helvete en månad klarar man sig utan problem.. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Många bra svar nu, har lite att tänka igenom!

Jo, det är ju oftast så tyvärr att förhandla upp lönen är extremt svårt utan att byta arbetsgivare. Ligger i dagsläget på 21,000:-/mån brutto med lite förmåner som valfri dator, telefon, gymkort och lite annat smått.

Har inte hunnit bli så gammal och är lägre 20års åldern och visst är det en faktor som spelar roll, men ponera att jag kostar 35,000:-/mån inkl socialavgifter, arbetsgivaravgift och allt vad det nu är så gör ju företaget en förbaskat bra affär på mig. Är inte alltför sällan jag debiterar för över 100,000:-/mån annars strax under..

Det sista stycket lät intressant, mina fasta utgifter är i princip 0 så skulle allt gå åt helvete en månad klarar man sig utan problem.. Tack för tipset!

21k är extremt lågt. Du borde minst ha 27-29k även som ny. En kvinnlig kollega gick in på 32k som nyexad (5år mek ingenjör) så går att få över det till och med!

Jag ligger ganska exakt på vad Cinode rekommenderar baserat på arvodet. 28år och 4-5år i yrket nu (teknikkonsult branchen).

Bara börja leta nytt!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Många bra svar nu, har lite att tänka igenom!

Jo, det är ju oftast så tyvärr att förhandla upp lönen är extremt svårt utan att byta arbetsgivare. Ligger i dagsläget på 21,000:-/mån brutto med lite förmåner som valfri dator, telefon, gymkort och lite annat smått.

Har inte hunnit bli så gammal och är lägre 20års åldern och visst är det en faktor som spelar roll, men ponera att jag kostar 35,000:-/mån inkl socialavgifter, arbetsgivaravgift och allt vad det nu är så gör ju företaget en förbaskat bra affär på mig. Är inte alltför sällan jag debiterar för över 100,000:-/mån annars strax under..

Det sista stycket lät intressant, mina fasta utgifter är i princip 0 så skulle allt gå åt helvete en månad klarar man sig utan problem.. Tack för tipset!

Om du har det som löneanspråk så anställer jag dig gärna som konsult. Du blir ripped-off dude.

Jag brukar resonera såhär;
1) konsulter är det absolut lättaste yrket att räkna ut rimlig lön på, det är bara debiterbara pengar in och kostnad ut, allt över det är vinst. I t.ex. produktföretag är det ju svårare att räkna ut rimlig lön eftersom allting blir ihopbakat.
2) sålänge du tror du är välbetald så kommer din arbetsgivare utnyttja det till fullo. Detta är också en vanlig kvinnofälla, tyvärr. När din chef sitter och säger på lönesamtalet "det är tuffa tider, alla kommer inte få löneökning men du får väldigt bra" (etc etc) det personen sitter och tänker på i huvudet är om hen ska köpa en röd eller blå porsche.

Drar du in massa cash till företaget utan massa udda utgifter så är det du som ska få lejonparten.
Läs gärna på vad det kostar att betala ut lön, pension mm till anställda så du får en bild av hur mycket du kostar och försök korrelera det till vad du drar in.

Jag jobbar själv som IT-konsult i Stockholm och tjänar mer än dubbelt så mycket som en medelsvensson, men jag löneväxlar ner ganska aggressivt av skatteskäl.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

35k - mjukvaruutvecklare/programmerare (40t/v)

44k + en hel del annat - mjukvaruutvecklare/programmerare (38.5t/v)

Permalänk
Medlem

@typh00n: En lite off topic fråga. Vad kostar ditt boende?

Jag har fått för mig att det är nästan mera ekonomiskt att tjäna mindre och bo i Norrland eller något annat ställe där man kan ha ett billigt boende.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@crilloan: Vilket företag? Ser att du bor i Uppsala: Fresenius, Orexo eller Thermo Fisher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@typh00n: En lite off topic fråga. Vad kostar ditt boende?

Jag har fått för mig att det är nästan mera ekonomiskt att tjäna mindre och bo i Norrland eller något annat ställe där man kan ha ett billigt boende.

Jag är inte det bästa typexemplet... jag har väldigt billigt boende, har en bostadsrätt/trea i närförort som kostar 7800kr per månad.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seunlau:

heheh what the... jobbar ni människor eller har ni semester egentligen?
17 veckor/år för din farsa och 24 veckor/år för dig?

Sitter här och jobbar 52 veckor om året och folk skrattar åt mig som ett tack..

Vad måste man göra för att få ett sånt jobb som dig, vilken utbildning pratar vi om?

Hehe nej, du måste ha missuppfattat mig. Jag har ett "vanligt" jobb med 5 veckor semester/år.
Var ju dock någon annan i tråden som jobbade på båt, nämnde bara att det finns mer sådana yrken(som min far bl.a.)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hehe nej, du måste ha missuppfattat mig. Jag har ett "vanligt" jobb med 5 veckor semester/år.
Var ju dock någon annan i tråden som jobbade på båt, nämnde bara att det finns mer sådana yrken(som min far bl.a.)

Oj hehehe... jag trodde att det var samma person

Permalänk
Medlem

Applikationsspecialist 40000kr + beredskapslön vilket brukar landa på totalt 50-52000kr/mån. Jobbar 40h/v, 6v semester, inga studieskulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Många bra svar nu, har lite att tänka igenom!

Jo, det är ju oftast så tyvärr att förhandla upp lönen är extremt svårt utan att byta arbetsgivare. Ligger i dagsläget på 21,000:-/mån brutto med lite förmåner som valfri dator, telefon, gymkort och lite annat smått.

Har inte hunnit bli så gammal och är lägre 20års åldern och visst är det en faktor som spelar roll, men ponera att jag kostar 35,000:-/mån inkl socialavgifter, arbetsgivaravgift och allt vad det nu är så gör ju företaget en förbaskat bra affär på mig. Är inte alltför sällan jag debiterar för över 100,000:-/mån annars strax under..

Det sista stycket lät intressant, mina fasta utgifter är i princip 0 så skulle allt gå åt helvete en månad klarar man sig utan problem.. Tack för tipset!

Vad du drar in minus vad du kostar och vinstmarginal är vad ditt lönetak ligger på, allt över det är en extra vinst till bolaget. Du borde helt klart kunna förhandla upp din lön då det inom konsultbranschen är väldigt lätt att peka på vad man tillför för värde.

Permalänk
Medlem

Tack grabbar och flickor! Precis vad jag behövde höra för att man ska orka kämpa vidare, oerhört kärvt när det inte finns något ljus i slutet på tunneln, detta fick upp mitt hopp igen. Går inte lönehandlingen om ett par månader något vidare så kommer jag sannolikt förflytta mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Till viss del är man ansvarig för försäljning men det är typ hitta leads hos kunden och sälja sig själv. Du åker inte till andra företag och försöker få ett nytt uppdrag tills ditt nuvarande går ut. Det gör din chef/säljare. Du förhandlar inte heller arvodet som betalas det.

Efter som du inte kan påverka vilket arvode som arbetsgivaren debiterar kunden så bör din lön vara kopplad till vad de ska kunna ta ut och inte vad det faktiskt tar betalt.

Säg exempel att du är mek ingenjör med 10år erfarenhet. Man kan normalt ta ~750kr/h på långa uppdrag (>1år). Då borde din lön vara baserad på 750kr/h. Sedan om de får 850 eller 650 är irrelevant då det kan variera mellan uppdragen.

Kan de som i ditt fall ta 800kr i långa uppdrag så bör det var det beloppet man kollar på när din lön bestäms.

Tyvärr så tror jag att du måste byta arbetsgivare. Din nuvarande kommer nog bara mjölka det hela och inte justera lönen.

Finns konsultbolag där du har rörlig lön. Exempel Alten/Sigma/berotec. Då är din lön direkt kopplad till vad du debiterar och mängden timmar du lägger ner. Mera risk men kan vara lukrativt särskilt om man är ung och har låga levnadskostnader.

Angående försäljning så beror det absolut på vilket bolag och vilken roll du har, själv har jag varit ute på säljmöten bra mycket mer än vad jag kan räkna, en chef/säljare har inte samma expertis för att sälja in någon som en utvecklare/tech lead/arkitekt inom området.

Om ens lön baseras på 750kr i timman eller i det bättre fallet 850 kr i timman. Hade du tyckt att det var okej att din lön sänks om ditt nästa uppdrag får ett timpris på 650 kr?

Skrivet av Aktsu:

Vad du drar in minus vad du kostar och vinstmarginal är vad ditt lönetak ligger på, allt över det är en extra vinst till bolaget. Du borde helt klart kunna förhandla upp din lön då det inom konsultbranschen är väldigt lätt att peka på vad man tillför för värde.

Utöver kostnader som individen har så har du även kostnader som företaget har som behöver fördelas ut bland de som kan debitera. Exempelvis administrativa kostnader, lokaler, utrustning (utöver din), allt sälj relaterat, konferenser och resor.

En annan tankeställare är om alla har lön baserat på sin fakturering. Varför skulle man anställda nyanställda? Varför skulle man anställda folk som har bytt karriär? Varför inte bara anställa personer som har 10+ erfarenhet kring området. Då alla kommer ändå att ha samma lön då de debiterar samma timpris? Att en nyexaminerad grön person får för sig att den skall få 40 000 + i månaden bara för att den debiterar bra fungerar inte.

Sen har vi en intressant situation om en person som har mindre kunskap och på alla sätt och vis är mindre lämpad än en senior men lyckas hamna på ett uppdrag där vi kan debitera lite mer. Förtjänar den personen verkligen högre lön än en person som är mer kunnig och lämplig bara för att den redan har ett befintligt uppdrag? Du kommer få sjuka situationer där konsulten är nöjd med uppdraget, kunden är nöjd med konsulten men konsulten vill byta uppdrag bara för att timpriset är lågt och därmed är personerslön låg.
Konsulten kommer aldrig se helheten i det fallet att om vi gör ett bra arbete och kunden är nöjd så även om timpriset är lågt så kan kanske kunden har stort behov av massa personer och är villig att ta in 50 konsulter till. Detta är grymt bra för företaget, men inte bra för individen då den kommer ha låg lön eftersom den är kopplat till timpriset.

Jag tycker absolut att en bonus eller provision baserad på fakturering kan vara bra för samtliga, men det går aldrig att räkna bakåt. Samt att detta skall vara en mindre del < 20% av månadslönen. Om detta känns tufft så kan ni absolut bli egenkonsulter.

@wille61 ett tips är att stämma av med facket eller personer i branches vad som kan vara rimlig lön för dig. För om du går in med för högt lönekrav bara för att du fakturerar bra så kan detta hämma dig.