Permalänk
Medlem

9600gt SLI-problem

Hej!

Har just köpt ett nytt system med 9600gt i sli. Problemet är att om jag ska starta ett spel med sli aktiverat blir bildkvalitén väldigt dålig, b.la. så blir hela skärmen lite rödaktig och flimrar. Detta händer i såväl nya som gamla spel samt i 3dmark 06. När jag kör 3dmark 06 får jag dock betydligt högre resultat med SLI aktiverat, även fast bildkvalitén ser fördjvälig ut, så jag vet att det är aktiverat. Inga liknande problem förekommer vid filmtittande.

Väldigt tacksam för hjälp!

Systemet:
Windows Vista 64-bit sp1
Asus strike II Formula
Intel q9450
Kingston 4gb 800Mhz
500gb hårdisk 7200 32mb
Zalman 750 watt
2st Asus 9600gt
Dell p990 crt skärm

Jag har installerat alla de senaste drivrutinerna.

Permalänk

Det här är verkligen något som du förkännar att få hjälp att lösa.

Jag personligen skulle testa ett flertal andra drivrutiner och kontrollera inställningarna om kantutjämning osv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det här är verkligen något som du förkännar att få hjälp att lösa.

Jag personligen skulle testa ett flertal andra drivrutiner och kontrollera inställningarna om kantutjämning osv.

Lycka till!

Jag har redan testat olika inställningar gällande kantutjämning, men inget hjälper. Eftersom att jag kör de senaste drivrutinerna kan man ju tycka att det borde vara de bästa, men jag får väl lov att prova lite äldre.

Permalänk

Äldre drivrutiner kan ibland hjälpa, men du kan också ha fått ett defekt kort...

Permalänk
Medlem

Äldre drivrutiner fungerade inte, fortfarande samma problem.

Edit: Upptäckte något konstigt, jag får ingen bild om jag kopplar in skärmen i det andra grafikkortet. Ska det vara så?
Dessutom om jag byter utgång på det grafikkort som fungerar blir bilden ännu sämre, flimrar mer och blir ännu mer rödaktig.

Permalänk

Det är något fel på något av korten... skicka på RMA

Permalänk
Medlem

Börjar verkligen kännas så. Visst borde man väl kunna koppla in en skärm i det andra kortet också? Jag får som sagt ingen bild i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pttr
Börjar verkligen kännas så. Visst borde man väl kunna koppla in en skärm i det andra kortet också? Jag får som sagt ingen bild i det.

Inte när du hat sli aktiverat.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Inte när du hat sli aktiverat.

Inte ens om man bara kör en skärm och den i den andra utgången heller?
Iofs spelar det väl mindre roll med tanke på att jag inte får någon bild när SLI ej är aktiverat.

Permalänk
Medlem

Testa att köra ett kort åt gången för att se om något av dom är defekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Testa att köra ett kort åt gången för att se om något av dom är defekt.

Menar du att byta plats på dom i burken eller finns det alternativ man kan ändra i control panelen? För som sagt så har jag testa att avaktivera sli och kopplat in skärmen i det andra grafikkortet utan att få någon bild. Jag vet ej om det ska vara så, men jag tycker själva att man borde få bild då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pttr
Menar du att byta plats på dom i burken eller finns det alternativ man kan ändra i control panelen? För som sagt så har jag testa att avaktivera sli och kopplat in skärmen i det andra grafikkortet utan att få någon bild. Jag vet ej om det ska vara så, men jag tycker själva att man borde få bild då.

nej han menar att du ska ta ut ett kort och köra med endast ett sen prova det andra och kolla om något av korten är sönder

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
nej han menar att du ska ta ut ett kort och köra med endast ett sen prova det andra och kolla om något av korten är sönder

Jaha, men jag trodde att när SLI var avaktiverat så är det samma sak som att man bara kör med 1 kort i burken, men kan man inte välja vilket som ska köras som huvudkort i windows eller måste jag öppna upp skiten och ta bort det ena/byta pci slot?

Permalänk

primary display adapter/device i bios kanske kan ge nåt, borde kuna gå att ändra mellan pci-e port 1 o 2

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Miraklet har skett, konstigt nog så försvann problemen efter att jag bytt plats på korten samt vänt på sli-bryggan. Jag undrar vad som kan ha varit problemet, men känns skönt att det fungerar som det ska nu.