Permalänk
Medlem

Söker billig 32"

Hejjo,

Efter en lång tid av sökande har jag äntligen bestämt mig för att ha en 32" skärm. Troligen en TV då för ut budet är större, vilket gör dom billigare också. Är inte alls kräsen vad gälller bild och det. Det enda kravet är att den ska vara bättre än min gamla HP Pavilion F1703 som köptes några år sen för 6000kr. Skärmen ska också vara billig.

Full-HD dilemmat gör allting svårare. Många säger att skillnaden är minimal/ingen. Skärmen ska vara lite mindre än 1 m ifrån mig så jag kommer inte se nån skillnad på HD-Ready och Full-HD?

Det är okej om jag måste vänta tills något nytt lanseras då jag ska köpa den i slutet av juli om inte senare. Detta för jag ska resa och kommer bränna alla pengar utomlands.

Läste ONOFF-tidningen idag, 5000kr för en snygg Samsung LE-32S67BDX(fördel om den är snygg) HD-ready skärm. Den har VGA vilket betyder att det går bra att koppla enkelt till datorn? Finns också en 6000kr Philips 32" HD-Ready. Vad tycker ni om dom?

Kommer det bli suddig skärm om jag kopplar från datorn? Hört något sånt men låter inte trovädrigt. Hur kopplar jag? Genom DVI/VGA, HDMI eller vad? Har ett 8800GTS 512 som det kommer typ en adapter till så man kan koppla en grön, en röd och en blå kontakt till.

Nå?

Hoppas på respons till skillnad från sist

Tack, alla tips uppskattas.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Angående full-hd vs hd-ready så ska det inte vara någon som helst skillnad, i alla fall inte enligt m3 http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Lite synd att zeptos 32-tummare blev slutsålda, de verkade vara riktigt prisvärda.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Angående full-hd vs hd-ready så ska det inte vara någon som helst skillnad, i alla fall inte enligt m3 http://www.idg.se/2.1085/1.132631

Lite synd att zeptos 32-tummare blev slutsålda, de verkade vara riktigt prisvärda.

Okej tack för sidan. Men Full-HD ska jag satsa på, känns mer framtidssäkert och ännu viktigare är att jag inte kommer spela spel i låga upplösningar vilket kommer göra processorn till en flaskhals. Processorer är ju knappast bra på spel. Sen kommer jag inte kunna köra 3dmark tester i standardupplösningar haha.

Inga tips på 32" Full-HD skärmar, som är rätt billiga? Om det finns 42" till samma pris tar jag den såklart men 32" i första hand.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Ser nu att det kommer kosta mig minst 10 000kr för en 32" Full-HD skärm. Alltså är det lika bra att vänta tills efter sommaren, då jag kommer hem.

Snabb fråga; Varför har full-HD tvskärmar upplösningen 1920x1080, medan datorskärmar har upplösningen 1920x1200

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Mig veterligen så finns det inga Full HD TV i 32" klassen, utan de ligger på 1366x768 i upplösning. Kan hända att det finns någon som jag missat, men då ligger de i en helt annan prisklass.
Suddig bild kommer du inte att få så länge som du använder TV:ns native upplösning.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Mig veterligen så finns det inga Full HD TV i 32" klassen, utan de ligger på 1366x768 i upplösning. Kan hända att det finns någon som jag missat, men då ligger de i en helt annan prisklass.
Suddig bild kommer du inte att få så länge som du använder TV:ns native upplösning.

De är väl ganska nya här i Sverige.
Tror det var Euronics som sålde Sharps full-hd 32" för 7900kr.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

tänk på att det blir ungf samma utrymme på skrivbordet som en 14' laptop eller nått. bara så du tänkt på det. full HD är ju mkt bättre när du skall använda den till datorn, eftersom den är gjord för at tkollas på kanks e3m och uppåt och inte en meter, så pixlarna kommer bli hyffsat stora. skälet till at datorskräm på 30' är dyrare är för att den har 2560 pixlar i bredd vilket är dubbelt så mkt som tv:n, men om man skall spela är ju låg upplösning bra egentligen.. högre fps.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Ser nu att det kommer kosta mig minst 10 000kr för en 32" Full-HD skärm. Alltså är det lika bra att vänta tills efter sommaren, då jag kommer hem.

Snabb fråga; Varför har full-HD tvskärmar upplösningen 1920x1080, medan datorskärmar har upplösningen 1920x1200

Av någon anledning så skall TV vara 16:9 och skärmar 16:10, då blir det så.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Suddig bild kommer du inte att få så länge som du använder TV:ns native upplösning.

Den förklaringen hjälpte mycket, jag är nog lite trög och dum eller något för jag inte tänkt på det. Haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Tror det var Euronics som sålde Sharps full-hd 32" för 7900kr.

Jo, finns en hel del billiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
tänk på att det blir ungf samma utrymme på skrivbordet som en 14' laptop eller nått. bara så du tänkt på det. full HD är ju mkt bättre när du skall använda den till datorn, eftersom den är gjord för at tkollas på kanks e3m och uppåt och inte en meter, så pixlarna kommer bli hyffsat stora. skälet till at datorskräm på 30' är dyrare är för att den har 2560 pixlar i bredd vilket är dubbelt så mkt som tv:n, men om man skall spela är ju låg upplösning bra egentligen.. högre fps.

Heh, nu när du säger det hittar jag bara megaupplösta skärmar när de är >29". Förstår dock inte varför man ska ha så stor upplösning om man inte jobbar med stora ytor professionellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Av någon anledning så skall TV vara 16:9 och skärmar 16:10, då blir det så.

Ännu en kort och enkelt men ändå superb förklaring. Tack, rätade ut frågetecknet.

Ännu än fråga hehe. Om vi säger så här. HD-Ready och Full-HD är det absolut ingen skillnad i bild mellan. Varför då välja Full-HD som förstahandsval till en dator? HD-Ready är ju bra mycket billigare.

Får det mer plats på skrivbordet? Känns så i magen men hjärnan säger att det inte är någon skillnad så länge tummen är densamme.

Och den sista frågan, för en dator är 1366x768 en låg upplösning. Detta kommer givetvis ställa höga krav på processorn, vilket jag inte alls gillar. Processorer är inte särskilt bra på att köra spel ju. Sen kommer jag inte kunna köra 3dmark06 i standardupplösning haha.

Övertyga mig att välja HD-Ready

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3