Billiga Radeon HD 4850 snabbare än Geforce 9800 GTX

Permalänk
Medlem

Nån som vet om bandbredden för en "vanlig" PCI-E x16 slot räcker för ett 48--?

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att placera mitt Hd3870 i htpcn då! Såg änna trevligt ut det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
Träknopp läs testen på anadtech. Svårare än så är det inte.

//rillo

Träknopp kan du va själv, meningslöst att läsa ett test då vem som hällst igentligen kan fatta att två 4850 i CF inte änns går i närheten av 1000watt. Räcker att titta på dess kylning så inser man att korten drar rätt lite.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
Nån som vet om bandbredden för en "vanlig" PCI-E x16 slot räcker för ett 48--?

Det brukar väl inte vara några problem vad gäller kompatibilitet? Frågan som brukar vara angelägen, är väl hur pass mycket man vinner på 2.0. Marginellt vad jag har hört.

http://www.tomshardware.com/reviews/crossfire-meets-pci-expre...

Rätta gärna mig om jag har fel här...

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Ser ju nästan ut som jag kan köra CF med min x4, fast det vill ja egentligen inte. Har 600w silver power, tvivlar på att det räcker.
Jag nöjer mig nog med ett 4850 eller ett 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Träknopp kan du va själv, meningslöst att läsa ett test då vem som hällst igentligen kan fatta att två 4850 i CF inte änns går i närheten av 1000watt. Räcker att titta på dess kylning så inser man att korten drar rätt lite.

"I believe the 1000W PSU having problems was specifically in regards to GeForce GTX 280 SLI - though Anand or Derek would have to confirm. The other factor that I don't know is whether the PSU is the problem or perhaps Derek just has really bad electricity in his house. I know I've had no difficulties with even 550W PSUs and 3870 CrossFire (with a Q6600 overclocked to 3.30GHz). "

Tagit från Anandtech.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk

Äntligen kan man köra radeon igen!

Permalänk

Vad nice av AMD :), hoppas att HD4870 blir också en "succes" som 4850, aja vill gärna se användarrecensioner av 4850 inom snar framtid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
Tack för svaret!
Ser ju nästan ut som jag kan köra CF med min x4, fast det vill ja egentligen inte. Har 600w silver power, tvivlar på att det räcker.
Jag nöjer mig nog med ett 4850 eller ett 4870

Ja, har själv ett ip35 pro (sig) som har en pci x16(2.0) samt en i x4. Funderar på ett x38 med full bandbredd på bägge kanalerna men känns lite overkill i min situation. Hamnar ett kort på över 80 grader, lär det inte bli kul med 2 st. Lite värme till vintern sitter i o för sig inte fel :).
Har ett 850w nätagg i servern, misstänker att det får omplaceras hehe.

Hoppas att Arctic Cooling's nuvarande kylare passar... de gör verkligen underverk med värmen.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
"I believe the 1000W PSU having problems was specifically in regards to GeForce GTX 280 SLI - though Anand or Derek would have to confirm. The other factor that I don't know is whether the PSU is the problem or perhaps Derek just has really bad electricity in his house. I know I've had no difficulties with even 550W PSUs and 3870 CrossFire (with a Q6600 overclocked to 3.30GHz). "

Tagit från Anandtech.

//rillo

Du läser inte änns vad jag skriver... skit samma, back to topic.

När får vi kanske se en mobil version nu? Tycker det har stått rätt stilla på laptop marknaden det senaste året, om nu denna gpun är så bra och energi snål borde de kunna någon ännu lite mer optimerad och nerklockad variant för laptops.

Permalänk
Medlem

omg äntligen ha ati visat att dom e av de rätta virket.. nu måste alla nvidia fanboys och nvidia sj va knäsväga HEJJA ATI glad midsommar

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd

Fy fan va nice detta ser ut! Måste göra av med min 8800GT snabbt.

Ska lägga in en beställning nu innan de tar slut lol

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Fan va trevligt nu måste man ju satsa sina pengar på ATI

Permalänk
Medlem

vill bara tipsa er alla om komplett.se, dom har många inne!

Permalänk
Medlem

Ja, härligt! Hoppas att 4870 klarar av att konkurrera med gtx 280.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag tro att Killarna som skriver drivrutinerna till ATI korten hargjort något som överträffat ATI själva på senare tid. Det är troligen därför som deras senaste kort sopar matan med Nvidia GTX i 9serien. Ser ingen annan förklaring

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Innebär detta att det äntligen är dags att byta ut mitt 8800gtx ultra snart? Har stöd för fler ati kort på min bräda, kanske ska köra fler än ett? Vad blir optimalt tror ni?

Har du något behov alls av att byta grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Ja, har själv ett ip35 pro (sig) som har en pci x16(2.0) samt en i x4. Funderar på ett x38 med full bandbredd på bägge kanalerna men känns lite overkill i min situation. Hamnar ett kort på över 80 grader, lär det inte bli kul med 2 st. Lite värme till vintern sitter i o för sig inte fel :).
Har ett 850w nätagg i servern, misstänker att det får omplaceras hehe.

Hoppas att Arctic Cooling's nuvarande kylare passar... de gör verkligen underverk med värmen.

Tänk på att den höga temperaturen mycket beror på den låga fläkthastigheten >(och möjligen dålig kylpasta). Även om du sätter maffigare kylning på korten så kommer de producera lika mycket värme. Läser det som att du är orolig för värmen i lådan.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

trevliga nyheter:D

ser ju ut som om 4870 kommer bli en värdig motståndare till gtx 280

Efter alla nvidias sågningar utav ATI:s taktik med X2 så klarar dom själva knappt att hänga med ATI:s budgetkort med sina värstingmodeler.

Ett idiotutalande från VD:n skulle vara guld värt."Den sanna entusiasten betalar gärna 3000 kr extra för några extra fps" XD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Tänk på att den höga temperaturen mycket beror på den låga fläkthastigheten >(och möjligen dålig kylpasta). Även om du sätter maffigare kylning på korten så kommer de producera lika mycket värme. Läser det som att du är orolig för värmen i lådan.

Jepp, du tolkade rätt. Har mängder med utblås men bara ett insug som är placerat mellan hårddiskar och grafikkort (i "golvet"). Hade tidigare ett g80 640mb som värmde lådan rejält!

Ang. höga temperaturen, hittade jag en bra lösning till 9600gt, med AC's Accelero s1 tillsammans med turbo-module (köpes separat) samt AS 5 (tror jag det heter). Maxar 45 grader, med hyfsad överklock.
Vad jag hoppas är att kunna köra med liknande kylning men jag är väl medveten att temperaturen fortfarande kommer vara hög. Vi snackar ju 2 helt olika grafikkort med olika prestanda!

Lösningen är att istället slänga in prylarna i mitt chieftec server-chassi, som är så ventilerat att jag kan kyla en kärn-reaktor...

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills det finns lite mer tysta kylningsgrejor till 4850, sen blir det nog ett för min del också. Den där lilla fläkten ser, peppar peppar, inte ut att vara speciellt tyst.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

billigt och bra, det är kanske dags att byta snart

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
"I believe the 1000W PSU having problems was specifically in regards to GeForce GTX 280 SLI - though Anand or Derek would have to confirm. The other factor that I don't know is whether the PSU is the problem or perhaps Derek just has really bad electricity in his house. I know I've had no difficulties with even 550W PSUs and 3870 CrossFire (with a Q6600 overclocked to 3.30GHz). "

Tagit från Anandtech.

//rillo

Det skulle kunna bero på dåligt agg... Men mest troligt är att korten blivit för varma. Då bootar systemet om utan förvarning. 4850 når enligt Tech Report HELA 87 grader!

http://techreport.com/articles.x/14967/10

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Hjälpsam

Roligt för oss som har ett HD3870, är också att med dom senaste drivrutinerna, är HD3870 i de flesta fall snabbare än 8800GT, i många fall är HD3870 tom. snabbare än 9800GTX.

Edit: @ davve00 87 grader är inga som helst problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äntligen är de tillbaka på banan igen

Men:

Citat:

"...inte många internationella hårdvarusajter som han publicera recensioner."

ska det inte vara "hann"?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Edit: @ davve00 87 grader är inga som helst problem.

Ok. Kändes väldigt varmt bara. Hoppas det inte är ett problem.

Riktigt kul utveckling i grafikkorts segmentet!

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

Kanske borde köpa sådant kort + mer minne för pengarna jag får från sommarjobbet. Mitt 8800 320mb känns lite slött i AoC.

Permalänk
Medlem

4870n känns sjukligt lockande nu!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Herregud! Det häftiga är att kortet ser och är riktigt mycket mindre och utan en super massiv kylare.

Detta kommer bli en hit!

Permalänk
Medlem

AMD/ATI e på topp igen ser detut som.. fan va nice

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James