Billiga Radeon HD 4850 snabbare än Geforce 9800 GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja men då vet jag vilken nivå jag kan förvänta mig av dina inlägg i framtiden också då. Du är på ett _forum_ för att förhoppningsvis diskutera och bolla idéer där det, tro det eller ej, förekommer frågor.

Precis, frågor förekommer men även svar. Eller är det någon slags regel som gäller för när en fråga är dålig eller är den regeln enbart för mina svar?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

blade80

Domifuling

Har ej läst era inlägg men det låter som att ni ska hålla er tilltopic bägge 2.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Precis, frågor förekommer men även svar. Eller är det någon slags regel som gäller för när en fråga är dålig eller är den regeln enbart för mina svar?

nej nej du får göra precis vad du vill, svara hur du vill, fråga nästan vad du vill. Men när folk försöker vägleda dig och du inte accepterar det, så kan du kan du antingen svara respektfullt eller inte svara alls. För ditt svar avgör hur folk kommer se dig som hädanefter. Detta är ett öppet forum, folk söker svar och kommunicerar, precis som du gör nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
Blegh, jag köpte 3870 och ett MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX moderkort för 4 månader sen ihopp om att få använda 3870 med ett ur 4800 serien i CF och få bra prestanda men det sket ju sig nu. Blir och skippa den strategin i framtida köp verkar det som

jag tror det kommer dröja ett tag, märker dem att 4850 säljer som smör i solsken kanske dem fortskyndar utvecklingen av andra kylare/fläkt för att impa på konsumenter . I'm just guessing now

Läste även att set måste vara ur samma familj dvs. 3 serien eller 4 serien men det skrevs ju förra året det kanske ändras med nya drivrutiner eller nåt...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo men enligt ati´s forum så ställer korten i crossfire in sig efter det kortet som är slöaszt! inte för det behöver betyda att det är sämre!

Q: What about the brand, clock speed and memory size ?
A: You can use diffrent brands, but always make sure to match the clock speed and memory size. It is true that if the clock speed do not match, the faster card will match the slower clocked speed card. For best performance, matching identical cards should be used

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Jag är hyffsat sker att det där bara gäller X1000 serien, där det långsammaste kortet matchade det långsammaste i ROP's och MHz på gpu och minne.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Mitt 7600GT börjar verkligen ha gjort sitt:D med sina 256 mb och 128 bitars buss ; )

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Har läst att någon testade köra med ett 4850 och ett kort från 38x0 serien i crossfire och det verkade fungerade bra hade jag för mig.

Permalänk
Avstängd

Om inte så tycker jag vi borde få veta när sweclockers testar. CrossfireX 3870 + 4850 ska bli intressant att se!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag är så glad. Hoppas bara att AMD investerar mer i drivrutiner än vad ATI gjorde.

Alltid en hurra för bättre prestanda samt mer kostnadseffektiv produkt.
Survival of the fittest.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag är hyffsat sker att det där bara gäller X1000 serien, där det långsammaste kortet matchade det långsammaste i ROP's och MHz på gpu och minne.

Hoppas det stämmer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Har läst att någon testade köra med ett 4850 och ett kort från 38x0 serien i crossfire och det verkade fungerade bra hade jag för mig.

Ursäkta mig om jag har för gammal info!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Om inte så tycker jag vi borde få veta när sweclockers testar. CrossfireX 3870 + 4850 ska bli intressant att se!

Håller med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Jag är så glad. Hoppas bara att AMD investerar mer i drivrutiner än vad ATI gjorde.

Alltid en hurra för bättre prestanda samt mer kostnadseffektiv produkt.
Survival of the fittest.

Håller med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
P35 moderkort är väl inte 2.0?
Skulle inte rekommendera CF på P35 pga x4...

Är lite sugen på en 4870 med accelero s1

Sant, det är faktiskt inte 2.0.
Sa inte att jag ville prova CF på den "strypta" x4-kanalen. Jag ville, om möjligt, uppgradera till ett x38 eller liknande bräda för att få ut all prestanda ur korten.

Oxå skitsugen på Accelero s1, skitbra prylar till bra pris, tar inte en massa plats och tysta så det räcker (fanboy?)!
BTW. Vad är den exakta vinsten med pci- xpress 2.0? Blir den kännbar med nyare grafikkort eller är det skit samma?

Läste mig till på ett ställe att prestanda-vinsten låg på 2-3%. Då handlade det om något "äldre" grafikkort.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Mitt 7600GT börjar verkligen ha gjort sitt:D med sina 256 mb och 128 bitars buss ; )

nej då klara sig nåt år till

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Underbart med konkurrens när det fungerar. Yes!
Väntar tills tester av 4870, sen blir det ett köp, antingen 4850 eller 4870. Tror inte Nvidia kommer med något nytt nu på ett tag och jag gillar ATI's graffekort.

Permalänk

så man kan teoretiskt blanda 48/38 kort?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
nej nej du får göra precis vad du vill, svara hur du vill, fråga nästan vad du vill. Men när folk försöker vägleda dig och du inte accepterar det, så kan du kan du antingen svara respektfullt eller inte svara alls. För ditt svar avgör hur folk kommer se dig som hädanefter. Detta är ett öppet forum, folk söker svar och kommunicerar, precis som du gör nu.

Ja det är faktiskt helt sant. Jag ber om ursäkt. Men seriöst, hur skulle du svara på en fråga som lyder "Har du behov av det?"?. Själv tycker jag det är en dålig fråga. Om jag ställer en fråga som lyder "Är det dags att byta mitt 8800 gtx ultra nu?", någon ställer motfrågan "Har du behov av det?"... Vad kan jag svara? Nej, jag har inte behov av det. Min familj kommer överleva. Jag överlever. Det höjer inte min lön. Spelen kommer flyta bättre, men behov? Nej. Det har jag inte. Vi köper våra grafikkort för att få spelen att flyta bättre, ingen av oss har behov av ett bättre grafikkort.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

jo kanske för många använder datorn till annat än spel då kan man ha behov av bättre grafikkort eller?

ja bara undrar

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Mitt 7600GT börjar verkligen ha gjort sitt:D med sina 256 mb och 128 bitars buss ; )

Ditt kort är ett bra kort, har sett det i action och blev imponerad. Men allt är relativt. Själv ska jag köpa ett nytt kort av följande anledningar. Dessa är tredje generationen DX10-kort (10.1) och är bättre lämpade att köra DX10 än föregående "pilot-generationer" om man så säger.
Idag kör jag ett Radeon 1950Pro, jag var lätt missnöjd med kortet när jag köpte det av följande anledningar:
1. Innan ägde jag ett Radeon 9700 Pro, grymt bra kort.! Jag förväntade mig att ett Radeon 1950 Pro skulle prestera miljarder gånger bättre typ. Så jag förväntade mig orealistiskt mycket.
2. Jag tyckte att 1950 Pro drog för mycket ström. Enligt Sapphires rekommendation var man tvungen att köra ett Enermax Liberty 620Watt (1800kr ja!) för att säkra bra flyt i spelen. Detta blev alltså en dyr historia. Senare kom jag på att det måste varit Sapphirekortets kylning som var problemet. Inte dom PSU'er jag hade provat. Skippade nämligen Sapphire och köpte ett PowerColor med AC-kylning (mycket bra AC!) Många irritationsmoment där, innan jag fick allt att lira.
Fan, det här blir ju en hel uppsats och jag förstår om det jag skriver blir smått förvirrande.
Slutsats då: Du bör inte känna dig osäker om du uppgraderar från ditt kort till den nyligen lanserade generationen. Du kommer sannolikt känna den prestandaökning jag förväntade mig när jag uppgraderade till 1950Pro. Men som någon skrev tidigare gör det heller inget om du väntar ett år till. Då får du med all säkerhet ännu mer prestanda för pengarna. Jag kommer dock, hastigt och lustigt köpa något kort i 4800-serien.
Och, jo, eh, jag lär ju inte behöva uppgradera mitt Enermax Liberty 620Watt PSU på ett tag, smiley =D. Sist men inte minst. Om någon orkade läsa allt detta och undrar så köpte jag mitt nuvarande system (ovan) för lite mer än ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Varför köpte jag ett Gainward 8800 GT 1GB kort för ? kan inte minnas när men det var ju ett tag sedan..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Ditt kort är ett bra kort, har sett det i action och blev imponerad. Men allt är relativt. Själv ska jag köpa ett nytt kort av följande anledningar. Dessa är tredje generationen DX10-kort (10.1) och är bättre lämpade att köra DX10 än föregående "pilot-generationer" om man så säger.
Idag kör jag ett Radeon 1950Pro, jag var lätt missnöjd med kortet när jag köpte det av följande anledningar:
1. Innan ägde jag ett Radeon 9700 Pro, grymt bra kort.! Jag förväntade mig att ett Radeon 1950 Pro skulle prestera miljarder gånger bättre typ. Så jag förväntade mig orealistiskt mycket.
2. Jag tyckte att 1950 Pro drog för mycket ström. Enligt Sapphires rekommendation var man tvungen att köra ett Enermax Liberty 620Watt (1800kr ja!) för att säkra bra flyt i spelen. Detta blev alltså en dyr historia. Senare kom jag på att det måste varit Sapphirekortets kylning som var problemet. Inte dom PSU'er jag hade provat. Skippade nämligen Sapphire och köpte ett PowerColor med AC-kylning (mycket bra AC!) Många irritationsmoment där, innan jag fick allt att lira.
Fan, det här blir ju en hel uppsats och jag förstår om det jag skriver blir smått förvirrande.
Slutsats då: Du bör inte känna dig osäker om du uppgraderar från ditt kort till den nyligen lanserade generationen. Du kommer sannolikt känna den prestandaökning jag förväntade mig när jag uppgraderade till 1950Pro. Men som någon skrev tidigare gör det heller inget om du väntar ett år till. Då får du med all säkerhet ännu mer prestanda för pengarna. Jag kommer dock, hastigt och lustigt köpa något kort i 4800-serien.
Och, jo, eh, jag lär ju inte behöva uppgradera mitt Enermax Liberty 620Watt PSU på ett tag, smiley =D. Sist men inte minst. Om någon orkade läsa allt detta och undrar så köpte jag mitt nuvarande system (ovan) för lite mer än ett år sedan.

Ett Corsair 450W eller till och med FSP 350/400W skulle räckt...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Avstängd

haha

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
men...? .. vad gör vi nu då?

ATI är bara ett varumärke. AMD är företaget.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Några bilder jag hittade på VR-Zone

http://madpixelz.net/nv/news/announcements/nvidia_geforce_gtx...

http://madpixelz.net/nv/

lol klockrent!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

ATi Drivrutins installation

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
ATi Drivrutins installation
http://img103.imageshack.us/img103/8776/atisuckshw3.jpg

lol

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
såhär långt är alla utrustade med referenskylaren.

Okey!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
jag tror det kommer dröja ett tag, märker dem att 4850 säljer som smör i solsken kanske dem fortskyndar utvecklingen av andra kylare/fläkt för att impa på konsumenter . I'm just guessing now

Hoppas på det!
EDIT:
Hur mycket prestanda förlorar man med crossfire @ P35? Funderar på 2st 4850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Gösses va många personer som kommer smyga in i inställningar och ta bort alla sina föregående inlägg om att ati är sämst och borde dö samt Nvidia är kungen av kungar och har alltid varit bäst.

The time of ATI fanboying is here.

Eller så håller de sig till sina ord för att inte se helt dumma ut för man ska stå på sina ord.
Och hur många olika källor säger att kortet är snabbare^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
fan att man köpte nvidia-chipset på moderkortet

kanske blir lite svårsålt nu... hehe

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
ATi Drivrutins installation
http://img103.imageshack.us/img103/8776/atisuckshw3.jpg

är det så jävligt eller stog de det så i desperat iver att få datorn att funka till midommarkvällen

gla midsommar i allfall

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Hedersmedlem

Judge: Det finns en artikel här på Sweclockers (av mig) där jag just testade CrossfireX med nya HD3000 kort och det visar sig att Det fungerar riktigt bra att blanda kort och att de förbättrat Crossfire så det inte använder sig av det sämsta kortet som referens. Läste också deras FAQ-svar som du läönkade till när jag skrev artikeln men det verkar vara gammal info som ligger kvar.

Nu har jag hunnit köra alla AMD/ATI-kort (HD3870X2, HD3870, HD4850, HD4850CF) och i grunden får du HD3870X2 prestanda (strax under om man ska vara exakt förutom i några få fall då det är bättre) från ett enkelt HD4850 och HD3870X2 CF-prestanda av två st. HD4850. Inte dåligt med tanke på att en HD4850 ser ut att kosta hälften av ett X2-kort.

I morgon ska alla NVIDIA kort testas.

Önskar jag hade ett HD4870 också att testa .... vi är nog många som är nyfikna på hur bra det kan prestera.

Det känns ändå skönt att AMD kan ge NVIDIA lite konkurrens även om NVIDIA fortfarande självklart ha bra produkter. Det behövs lite konkurrens för att stimulera utvecklingen.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com