Billiga Radeon HD 4850 snabbare än Geforce 9800 GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, jag tycker det är onödigt att många köper nya prylar bara för att.
Oj, ett nytt kort har kommigt! Det är 20% bättre, dags att köpa!
Även fasst man utan problem klarar sig bra på det man redan har och bara vill ha det nya för att ha det nya.

Känns mycket roligare att uppgradera så att man verkligen märker någon skillnad. Men har man gott om pengar o inte har något viktigare att spendera dem på så är det väl lika bra att uppgradera så fort de har ändrat minsta lilla sak. xD Totalt meningslöst JA, men so what?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

"I juli 2006 tillkännagavs att AMD köper upp ATI Technologies, som dock kvarstår som fristående bolag med produkter under eget varumärke."

Men icke som ett fristående företag.

Citat:

After the takeover of ATI, AMD restructured some of the product lineups from both companies. Some products were being rebranded under the AMD brand, including the Imageon for mobile phones and handheld devices, the Xilleon for consumer electronics (digital TV sets), ATI Xpress chipsets (to AMD chipsets) for AMD processors platform and GPGPU computing line-up FireStream, previously known as AMD Stream Processor. Some others retained the use of ATI branding, including the Radeon line of graphics, and chipsets for Intel processors."

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD

I klar ord. AMD användet sig av logo/namn ATI och Redeon eftersom det har ett marknadsvärde, och folk känner igen namnen/logo. Det är det ända kvardelar av ATI Technologies Inc, allt annat är AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Nu när vi är inne på ämnet,vilket märke på 4850 bör man köpa?
Jag struntar nog i vad som är bundlat med kortet,får jag det billigast möjligt så är jag nöjd.
Har kollat lite på asus kort på komplett som dom har i lager men är inte riktigt säker,jag har goda erfarenheter av tex sapphirekorten:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men icke som ett fristående företag.

Har jag aldrig påstått heller

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Har jag aldrig påstått heller

Citat:

ATI är ett fristående bolag med produkter under eget varumärke så jag ser inget fel i att skriva "Go ATi". Sen att det är AMD som äger ATI är en annan sak.

??

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men icke som ett fristående företag.

å skillnaden mellan bolag och företag är:confused:.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
å skillnaden mellan bolag och företag är:confused:.

Ingen.
Faktum är att ATI finns inte. Det är en del av AMD nu.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ingen.
Faktum är att ATI finns inte. Det är en del av AMD nu.

men...? .. vad gör vi nu då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ingen.
Faktum är att ATI finns inte. Det är en del av AMD nu.

Klart att ATI finns men det är AMD som styr produktionen av grafikkorten under ATIs namn.

Skulle ju inte annars vara roligt att få se eller höra att grafikkorten skulle heta så här:

AMD Radeon HD 4850 eller liknande.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Klart att ATI finns men det är AMD som styr produktionen av grafikkorten under ATIs namn.

Skulle ju inte annars vara roligt att få se eller höra att grafikkorten skulle heta så här:

AMD Radeon HD 4850 eller liknande.

Nej. ATI finns inte! Skulle ATI som företag/bolag har funnits så skulle man kunna köpa deras aktier. Det kan man inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Technologies
Founded - 1985
Defunct - 2006

Defunct - no longer in effect or use; not operating or functioning
http://dictionary.reference.com/browse/defunct

ATI finns inte som företag/bolag! Allt som kvartstår är namn/logo för produkter inom GPU avdelningen inom AMD!
Så är det, och tydligare än så kan jag inte vara.

Citat:

men...? .. vad gör vi nu då?

Tar en öl?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jämför ATI/Radeon med t.ex Athlon eller Phenom. Det är bara namn som används på vissa av AMDs produkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bara för att käfta och vara en i gänget säger jag att ATI ett fristående företag

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, jag tycker det är onödigt att många köper nya prylar bara för att.
Oj, ett nytt kort har kommigt! Det är 20% bättre, dags att köpa!
Även fasst man utan problem klarar sig bra på det man redan har och bara vill ha det nya för att ha det nya.

Ja du gjorde klart i första posten att du verkar tycka det är onödigt. Dock är nog dom som vill byta av annan åsikt. Definiera behov så går det svara på din fråga. Om jag tex skulle vara en kille som hänger på sweclockers och tycker det är roligt att få mer prestanda, har jag behov av det då? Jag skulle kunna rättfärdiga min upgradering på väldigt många olika sätt om det är det du vill ha. Men känner knappast att det behövs. Jag antar att det räcker med att jag vill uppgradera. Har funkat för mig tidigare och gör det även nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men du kan väl svara på frågan istället för att käfta? Varför vill du köpa nytt grafikkort?

Varför skall jag svara på en främling som ifrågasätter mina behov? Tycker det är en konstig fråga till att börja med. Så för att svara på din första fråga, nej jag tänker inte svara på hans fråga. För att svara på din andra fråga, för att jag vill.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Varför ?

Om inget fundamentalt har hänt med crossfire på sistone så kommer väl Hd4850 + HD4870 att fungera som 2 st HD4850 ?

Sant crossfire s¨går det efter det slöaste kortet! kanske går klocka upp en del! annars så skaffar man 4870 + x2 4870!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Sant crossfire s¨går det efter det slöaste kortet! kanske går klocka upp en del! annars så skaffar man 4870 + x2 4870!

Var inte nyheten för ett tag sedan att 3850+3870 var nästan lika bra som 2x3870?
Kan dock inte hitta nåt bra test där 3870+3850 skulle placera sig mellan 2x3850 och 2x3870...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Ja du gjorde klart i första posten att du verkar tycka det är onödigt. Dock är nog dom som vill byta av annan åsikt. Definiera behov så går det svara på din fråga. Om jag tex skulle vara en kille som hänger på sweclockers och tycker det är roligt att få mer prestanda, har jag behov av det då? Jag skulle kunna rättfärdiga min upgradering på väldigt många olika sätt om det är det du vill ha. Men känner knappast att det behövs. Jag antar att det räcker med att jag vill uppgradera. Har funkat för mig tidigare och gör det även nu.

Absolut, det är självklart din avvägning och det var därför jag frågade varför du anser att du behöver ett nytt grafikkort - inte att du inte behöver det. För min egna del så vore det onödigt men som sagt så är det min åsikt ställt mot mina behov.

Däremot tror jag att väldigt många blir fartblinda när det gäller prylköp och det var väl det som var syftet med frågan, ett försök att bara väcka en tanke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Däremot tror jag att väldigt många blir fartblinda när det gäller prylköp och det var väl det som var syftet med frågan, ett försök att bara väcka en tanke.

Jag har ju inte bytt på skitlänge, 8800 gtx ultra =P Men nej, jag har inte behov av det. Det skulle ge en betydligt roligare spelupplevelse, men behov kan jag inte säga att det är. Prylbögeri på en hylla. Men jag gillar när spel flyter på bra. Men som sagt, jag väntar nog på det där 4870x2 kortet och köper två sådana, om mitt agg klarar det.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Sötast

1600 är ju fickpengar i grafikkortssammanhang, sitter på ett 8800GTS320M nu.... känns lite slitet, men ändå inte. Vad göra... vad göra....

Permalänk
Avstängd

Bra prestanda för pengarna, men jag väntar nog lite, och kanske t.o.m. hoppar över denna generation.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Var inte nyheten för ett tag sedan att 3850+3870 var nästan lika bra som 2x3870?
Kan dock inte hitta nåt bra test där 3870+3850 skulle placera sig mellan 2x3850 och 2x3870...

Jo men enligt ati´s forum så ställer korten i crossfire in sig efter det kortet som är slöaszt! inte för det behöver betyda att det är sämre!

Q: What about the brand, clock speed and memory size ?
A: You can use diffrent brands, but always make sure to match the clock speed and memory size. It is true that if the clock speed do not match, the faster card will match the slower clocked speed card. For best performance, matching identical cards should be used

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det var riktigt billigt. Tyvärr har jag inte behov av prestandan för tillfället, även om kortet är minst 120 gånger bättre än mitt nuvarande, underklockade, x600pro

Permalänk

Ja håller med Allexz 1600kr är fick pengar och väldigt bra prestanda per krona... sitter själv på 8800GTS 512 SLI tycker fungerar skit bra och skulle väldigt gärna byta till 4870 två stycken och köra CF men då måste jag ha nytt moderkort också och mitt SLI packet räcker nog åtminstonde ett till två år till för mig köra aldrig knappt på max LoL gillar ändå när allt flyter på bra som f*n i spel och gärna med hög upplöstning osv.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, snarare att ATi kommer med någonting som faktiskt är riktigt riktigt bra! Jag argumenterar för det som är bra, inte halv bra vilket majoriteten av de som läser mina inlägg vet om.

Nja, har hänt att du argumenterat för nvidia fast ati slagit dem på fingrarna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Ja du gjorde klart i första posten att du verkar tycka det är onödigt. Dock är nog dom som vill byta av annan åsikt. Definiera behov så går det svara på din fråga. Om jag tex skulle vara en kille som hänger på sweclockers och tycker det är roligt att få mer prestanda, har jag behov av det då? Jag skulle kunna rättfärdiga min upgradering på väldigt många olika sätt om det är det du vill ha. Men känner knappast att det behövs. Jag antar att det räcker med att jag vill uppgradera. Har funkat för mig tidigare och gör det även nu.

Varför skall jag svara på en främling som ifrågasätter mina behov? Tycker det är en konstig fråga till att börja med. Så för att svara på din första fråga, nej jag tänker inte svara på hans fråga. För att svara på din andra fråga, för att jag vill.

Ja men då vet jag vilken nivå jag kan förvänta mig av dina inlägg i framtiden också då. Du är på ett _forum_ för att förhoppningsvis diskutera och bolla idéer där det, tro det eller ej, förekommer frågor. Om dina svar då ligger på nivån "för att jag vill" så undrar jag verkligen vad du gör här. Vilken skum människa alltså...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Fan vad alla stavar illa här:((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nja, har hänt att du argumenterat för nvidia fast ati slagit dem på fingrarna.

Och när slog ATI nVidia på fingrarna sist? Så klart menar jag bortsett från 4800-serien då

Jo du alban, du har alldeles rätt, det är mååååååånga som inte kan stava här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vilket 4850 kort som har den tystaste kylaren? Eller är det för tidigt än?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Någon som vet vilket 4850 kort som har den tystaste kylaren? Eller är det för tidigt än?

såhär långt är alla utrustade med referenskylaren.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo men enligt ati´s forum så ställer korten i crossfire in sig efter det kortet som är slöaszt! inte för det behöver betyda att det är sämre!

Q: What about the brand, clock speed and memory size ?
A: You can use diffrent brands, but always make sure to match the clock speed and memory size. It is true that if the clock speed do not match, the faster card will match the slower clocked speed card. For best performance, matching identical cards should be used

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Blegh, jag köpte 3870 och ett MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX moderkort för 4 månader sen ihopp om att få använda 3870 med ett ur 4800 serien i CF och få bra prestanda men det sket ju sig nu. Blir och skippa den strategin i framtida köp verkar det som

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Någon som vet vilket 4850 kort som har den tystaste kylaren? Eller är det för tidigt än?

jag tror det kommer dröja ett tag, märker dem att 4850 säljer som smör i solsken kanske dem fortskyndar utvecklingen av andra kylare/fläkt för att impa på konsumenter . I'm just guessing now

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i graffekriget i och med att mitt graffe prestererar och levererar fullt ut när det klockas till max, och dessutom är jag en NVidia och Intel bög. Men visst fan blir jag tvärnöjd när AMD kommer ut med en supervass hårdvara till ett sådant pris då man inte behöver vara fett insatt för att inse vad som ger bäst pris/prestanda just nu.

Tack AMD och ett stort lycka till med framtida utvecklling.
Jag vet att ni behöver all suport i världen just nu.
Keep up the goood work.

Utan att låta kaxig men det är tack vare er som jag kan köpa mina Intel och NVidia produkter till ett mycket lägre pris än om inte ni hade existerat.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.