Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte, ingen bild

Jag har nyss byggt ihop min första dator någonsin (med lite hjälp). Men ingen bild visas på skärmen, och jag hör heller inga beep sounds eftersom det fanns ingen Speaker koppling med.

Alla fläktar går igång och börjar snurra som dem ska (Nättagg fläkt, Grafikorts fläkt, cpu fläkt, och 3 inbyggda chassifläktar). Moderkorts dioden lyser grönt. Även power-on knappen verkar lysa som den ska. Allt verkar vara som det ska, har även dubbelkollat alla kopplingar osv, men jag är som sagt en nybörjare på detta och kan säkert ha missat något.

[Edit] Jag har även dubbelkollat så alla distanserna sitter korrekt och inte kortsluter något.

Så mina frågor är:
- Vet nån vad felet är? eller kan ge felsökningstips?

- Förutom den 24 pins kontakten till moderkortet så finns det en 8 pins kontakt som skall kopplas in, men moderkortet hade en liten plomb för 4 av dom pinsen. Ska man ta bort plombem och koppla in 8 pins, eller ska man ha kvar plombem och bara koppla in 4 pins? Jag har prövat med båda alternativen, inget fungerade dock

Mina komponenter är följande:
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket
Moderkort: Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,
Minne: Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB0
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4850 512MB GDDR3,
Hårddisk: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,A
Nätaggregat: Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS,
Chassi: Antec Performance P182 Miditower,

Permalänk
Medlem

Kopplat in strömmen till grafikkortet?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Kopplat in strömmen till grafikkortet?

Jag har kopplat in en PCI-E kabel från nättaget till Grafikkortet, 6 pins tror jag det var. Grafikkortsdioden blinkar till när man trycker på power on och fläkten snurrar iaf.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på min nybyggda dator, en minnet var sönder och fick den att starta om precis efter fläktarna dragit igång. Du verkar inte ha riktigt samma problem men testa minnena i en annan dator var för sig, eller en sticka i taget i din dator.

Min dator verkade ha defekt moderkort också och har lämnat in allt för garanti. Kör endast de komponenter du måste ha för att den ska starta, dvs, skit i hårddiskar, DVD läsare etc. Och sen bara felsök, bäst är om du har någon polare eller något med en dator så ni kan byta ut lite delar och testa runt.

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar nu... det var minnena som spökade.. prövade mina båda minnen en och en, men inget av dom fungerade. Sen lånade jag andra minnen av en polare och prövade med dom, och då startade datorn utan problem.