Windows 7 redan nästa år

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och den där kommentaren "låter som en stereotypisk kommentar" från någon som kör vista och inte vill tvivla på att nytt alltid ska föreställa bättre.

Faktum är att vista eller XP inte spelar någon roll. Vista tillför ingenting utom ögongodis, och för många är det inte tillräckligt. Har man bara ett någorlunda hum om vad man sysslar med så är XP fortfarande minst likvärdigt, oavsett när man testade det. Och oavsett vad man föredrar så är det faktum att MS ut mot användarna redan är inne på en lansering av nästa OS en klar fingervisning om att vista inte är det mirakel det framställts som.

Det kan jag hålla med om. Så värst mycket nytt är det visserligen inte men att påstå att det är dåligt tycker jag är väldigt onödigt då det är minst lika bra som xp i nästan alla avseenden och bättre i andra avseenden. Jag har haft mycket mindre problem med Vista än vad jag haft med XP och tycker därför att Vista faktiskt är rätt användbart. Som sagt är inte Vista det revolutionerande OS som longhorn skulle varit men jag tycker det är betydligt bättre och stabilare än XP.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
så du tycker min data i sign e för dålig? vista hängde sig hela tiden för mig.. första veckan jag hade det fick jag 2 blåskärmar. andra veckan så kände man direkt att hela skiten blivit segare. blåskärmarna kom upp mer å mer å tillslut fixade jag det. men då va jag redan trött på skiten å bytte till XP

Det var nog bara Nvidia som spökade med dina grafikkortsdrivrutiner...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Det var nog bara Nvidia som spökade med dina grafikkortsdrivrutiner...

30% av alla blåskärmarna i Vista var ju nvidias fel så:)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

win 7 borde ju bli bra om de nu har lärt sig ngt efter vista.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning, det kan bara vara bättre än Vista.

Permalänk
Medlem

hmm.... tjaa... varför ska dom hålla på o stressa me nytt hela tiden, varför inte försöka få vista att gå bra och sen få folk att förstå att det inte e så himmla dumt os ändå :), jag har testa vista ultimate me sp1 nu ett tag o jag har inte haft nåt krångel än, va väll förmodligen samma me xp innan ett sp kom ut om jag inte har fel? men ett win 7 låter lite ologiskt iaf...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

"Jämförelsevis tog det nästan exakt ett år från det att den första betaversionen av Windows Vista gjordes tillgängligt till att operativsystemet blev färdigställt."

Hehehe, jo sen beror det ju på vad man kan kalla färdigställt, det känns ju som att nya windowsversioner släpps ett bra tag innan dom faktiskt är klara.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Windows 7 party hemma hos mig i kväll? Alla är bjudna!

FF?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Micro$oft nämnde att de fick stora problem med sitt operativsystem efter XP och fick börja om på nytt igen.
Sen kom Vista, sen vet vi alla hur det gick.
Men någon som vet vad som hände igentligen? Vad som gick snett så de fick börja om från nästan scrach?

Hade varit kul att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Varför blir alla dessa trådar fulla av personer som rabiat försvarar Vista? "vista fungerar klockrent för MIG ... bla bla, mit XP kraschade alltid".

Kan folk inte bara acceptera att vissa inte vill ha Vista, medans andra gillar det?

"vista-anhängarna" är nästa lika rabiata som "mac-talibanerna" på detta forum ...

Oft:
Och du är den som rabiat försvarar XP?

Ont:
Själv sitter jag både på Vista64 och XP, främst för att min gamla laptop går på knäna av vista (har provat så det fick bli XP igen på den). Jag tycker att Vista verkligen är grymt stabilt, till skillnad från XP på laptopen som bara ber om en formatering...explorer.exe har en tendens att leka kryckmongo så att musklick och tangent-tryck slutar svara, jättekul...bara att reboota om skiten >.<

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarnaX
Hoppas att Windows 7 blir till Vista vad 2000 var till ME.

Knappast, ME bygger på den dosbaserade 4.x kärnan och 2000 på nt 5.x kärnan. Windows 7 kommer bygga på 6.x kärnan precis som Vista fast då en uppdaterad variant. 2000 -> XP kan man jämföra det mer som då båda dessa använde 5.x kärnor.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas windows 7 blir bra, som xp men mer bättre funktioner och bra prestanda, och hoppas det inte äter lika mycket minne som vista.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Hoppas windows 7 blir bra, som xp men mer bättre funktioner och bra prestanda, och hoppas det inte äter lika mycket minne som vista.

Tippar på att minneshanteringen blir väldigt lik vistas.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

En sak jag reagerar på efter att ha läst igenom tråden är att ingen verkar grunda några som helst argument på något annat än användarupplevelse. XP var inte bra för systemnära programutveckling då kärnan innehöll vissa delar från reliker som 98 m.fl. Däremot med Vista så rensade man inte bara ut ur garderoben, utan slängde ut hela möbeln och snickrade en ny vilket var mycket välkommet.

En annan sak som jag faktiskt har sett folk påpeka är vem som egentligen bör lastas med vissa av Vistas barnsjukdomar. Tredjepartsföretag tog oacceptabelt lång tid på sig att få ut vettiga drivrutiner (nVidia någon?) och väldigt mycket av problemen som dök upp på grund av detta skylldes på Microsoft

Därmed inte sagt att Vista är ett guldkorn, jag har haft en del problem med kompatibilitet och explorer-krasher men överlag är jag ändå snäppet nöjdare än vad jag var med XP. Vad gäller systemkraven så förstår jag ärligt talat inte var problemet ligger? Dagens datorer blir mer och mer kraftfulla, medelsvensson skaffar sig större och större hårddiskar, mer och mer primärminne och kraftfullare grafikkort. Det är en naturlig utveckling och att då inte utnyttja de växande marginalerna vore väl ändå slöseri? Om systemresurserna bara ökar så finns det väl ändå ingen anledning att bakåtsträva och kräva mindre resursåtgång för operativsystemet? Det betyder inte att man borde slarva och slösa, men det är enligt min mening inget fel med att använda sig av mer resurser för nya produkter.

Lång post, men jag hoppas ni kan få er en funderare på några av de lite mer ogenomtänkta argumenten mot Vista.

Permalänk
Inaktiv

http://windows7news.com/2008/05/23/windows-7-to-break-backwar...

Det här låter bra tycker jag, då borde dom slippa ha med en massa gammal skräp-kod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
Hoppas windows 7 blir bra, som xp men mer bättre funktioner och bra prestanda, och hoppas det inte äter lika mycket minne som vista.

Vista äter inte minne.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag hade med Vista var att jag tappade internet uppkopplingen, gick inte få ordning på, brorsan sa att vissa hade testat att installera om drivrutinerna till nätverkskortet när det hände.

Fick detta problem en gång i månaden, totalt tre ggr (installerade om hela vista varje gång), till slut gick jag tillbaks till XP, då jag ändå inte utnyttjar DX10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vista äter inte minne.

Helt korrekt, beroende på var man tar sina siffror över minnesanvändning ifrån så kan det verka så. Vista laddar in program som vanligen används och dessa program kan därför starta mycket snabbare. Om övrigt minne tar slut så lämnar däremot Vista snällt över detta "reserverade" minne till det/dem program som behöver det. Beroende på var man kontrollerar minnesanvändning så kan detta "reserverade" minne ränas som använt eller ledigt.

Permalänk
Medlem

vet inte om detta endast gäller för mig, vista-användare eller alla windowsanvändare, men utforskaren kraschar hela tiden om man hoppar mellan olika mappar för mycket. Men det e enda problemet med vista på min dator. Aldrig haft kompatibilitetsproblem eller att minnet tagit slut eller annat tjafs som folk klagar på. Byter väl först när Windows 7 SP1 släpps.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

jag äter upp min hatt om det inte försenas minst ett år...

Permalänk
Medlem

Men då blire ju kanske någon sorts "7" inspirerad burk sommarn '09 med en Core i7 och Windows 7!

Någon aning om hur Win 7 gränssnittet kommer att se ut? Tycker att Vista ser mycket bättre ut än XP iaf, men om Win 7 ser ännu bättre ut återstår att se..

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Avstängd

Det här va väl ändå ingen nyhet? Det har ju varit känt länge att Windows 7 kommer nästa år.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag jämförde inte funktionalliteten, jag jämförde hur folk upplever det. Win7 kommer förhoppningsvis att bli det som M$ avsåg vista att bli från början. Ett stabilt OS som kommer att leva länge.

Av de saker man kan klaga på angående vista så är inte stabilitet ett av dem

har kört både x86 och x64, inte haft några problem alls med stabiliteten, och upplever det mycket stabilare än vad XP är. Enda krashen jag haft sedan jag började använda vista var när jag försökte använda 4 stickor och 8 gb ram tacvkare att moderkortet inte gillade 4 stickor samtidigt av någon anledning

Jag känner heller inte av det klassiska XP syndromet att det blir segare ju mer man använder det.

Krashar ett program/spel av t.ex grafikdrivisar eller liknande, då är det just spelet som krashar och du kan fortsätta använda datorn utan problem

bakåtkompatibiliteten har inte varit några problem överhuvudtaget, vissa får man kanske pilla lite i genom att ändra komp. läge eller liknande, men går i gång. Det enda jag inte fått igång är heroes of might and magic 3.

Vill man spela ännu äldre spel alá monkey island 1 och dylikt så finns det alltid dosbox.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Tror jag spyr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Slutar snart ens öppna dessa bäbis-inlägg man läser stup i kvarten.
Bäbis-inläggen från XP-fanatikerna...

Dom som anser Vista är bra (eller bättre än XP) bygger sina åsikter efter erfarenhet av operativsystemet.
Nästan ALLA som hatar (varför hatar man ett OS, helt sjukt!!!) Vista har inte installerat det på sin dator och har så gott som INGEN erfarenhet av OS:et.

Detta är inte något påhitt. Har träffat flera nätverkstekniker som spyr galla över Vista, bangar ALDRIG att verkligen gå ner i djupet vad dom verkligen tycker illa om Vista. Det intressanta är att dom erkänner att dom ej har testkört det själv utan enbart bygger sina åsikter på dom datorer dom servat... Och då kommer det ju fram att det hela handlar om att dom ej hittar i OS:et.
När dom istället då vill spy galla att det är segt frågar jag åter hur dom vet det, ja gissa vad... Suck... Jo, dom har ju självklart testat Vista på någon bärbar Acer-dator med 2 GByte i RAM. Alla som hållit på lite med Vista och bärbara datorer (och då framförallt Acer) vet att dom installerar en jävla massa skit som äter upp minnet till 0.

Visst kan man tycka illa om Vistas GUI, eller ogilla att dom samlar ihop alla inställningar överskådligt och lätthittat (läs: Det är nytt och man känner inte igen sig).
Men att påstå att Vista är dåligt p.g.a. rent nonsens är så satans tråkigt att läsa gång på gång på gång.

Inse en sak. Vista ÄR ett mycket mer avancerat OS än XP på många punkter. Det är inte bara ett nytt skal som många tror, ta och läs på lite innan ni postar sådana bäbis-komenterar.

Gillar man inte Vista är det självklart helt okey. Men påstå inte det är dåligt, för det är det verkligen inte. Att inte tycka om en sak är inte samma sak som att en sak är dåligt.

Jag tycker själv XP är jättebra OS, men inte vill jag sitta med ett snart 8 år gammalt OS som bygger på samma tänkande som Windows 95...
Jag installerade Vista för lite över ett årsedan nu. Det tog mig över ett halvår innan jag började lära mig det riktigt bra, jag lär mig fortfarande vissa saker. Och jag blir mer och mer imponerad hur väl genomtänkt MS har gjort i GUI:et tex. Nu hittar man allt, inte som i XP där man behövde veta EXAKT vad en viss funktion låg.
I Vista så har man hela tiden länkar till vänster som ger en ledtrådar om man letar efter en närliggande funktion.
Nätverksbiten är mycket lättare att greja med.
Stabiliteten ÄR mycket bättre än XP även om XP var stabilt.
Spelen går EXAKT lika snabbt om inte snabbare på nyare spel.
Det drar inte direkt mycket mer minne, däremot så nyttjar OS:et minnet till skillnad från XP.
I Vista blir datorn inte segare med tiden som man kunde uppleva med XP.

Så, varför skulle Vista vara skit? Är det p.g.a. rädslan för något nytt? Eller är det för dålig kompabilitet med just din hårdvara?

Låt folk som gillar Vista köra det.
Låt folk som gillar XP köra det.
Men påstå inte att det ena är sämre än det andra p.g.a. irrelevanta saker.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Precis så!
Bra talat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är gammal. Jag kommer ihåg hur folk klagade över hur jobbigt XP var då det släpptes, och argumenterade om hur de skulle hårt hålla kvar i 98/2000 (beroende på vad de redan körde).

Känns igen?

De som rabiat dissar Vista (jag kan glatt säga att jag är en av dem ibland) är i mångt och mycket människor som inte har testat Vista sedan SP1 (XP var också näst intill oanvändbart innan SP1 för mig).

Brukligt för operativsystem är att man om man vill ha fulla upplevelsen ska vänta till första stora uppdateringen innan man börjar snacka skit om det. Då har operativsystemet hunnit testas på några miljoner fler OLIKA sorters datorsystem (kom ihåg att microsoft själva har en väldigt begränsad uppsättning datorer, och deras beta-testare/partners har sällan fem år gamla datorsystem som de entusiaster de är) och man har hunnit lyckas fixa de flesta problemen associerade med knepiga datorkonfigurationer (läs ovanliga moderkort, ovanliga grafikkort och en hel gamla instikskort i nyare moderkort (kom ihåg PCI bussen har hängt med länge nu)) och alla ger sina egna problem till högen.

Och inte prata om dem som är förvånade över att Office97 inte funkar i Vista som det ska...

Apropå ingenting släpptes windows 200 före ME, så att påstå att 2000 var de stabila uppföljaren till ME är lite historiaförvanskning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Låt folk som gillar Vista köra det.
Låt folk som gillar XP köra det.
Men påstå inte att det ena är sämre än det andra p.g.a. irrelevanta saker.

Tyvärr så följer många människor en väldigt enkel princip:
new_ways_of_doing_stuff == EVILNESS

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstår verkligen inte de som klagar så förskräckligt på Vista. Jag antar att en del av de som gör det inte har testat Vista efter SP1 eller har haft alldeles för klen hårdvara. Jag använder Vista just nu och tycker att det är det bästa operativsystemet från Microsoft hittills.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
http://windows7news.com/2008/05/23/windows-7-to-break-backwar...

Det här låter bra tycker jag, då borde dom slippa ha med en massa gammal skräp-kod.

Jag håller tummarna, bort med allt gammalt Junk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

en sak jag inte fattr är att nästan alla säger att xp är ostabilt och kronglar osv, väldigt sällan jag har krongel med det. som nu har min dator varit på i ca 2 månader och jag har endast behövt starta om den 2 ggr och det var när program krävde det, annars tuffar den på utan problem och då spelar jag med den och gör mkt vanligt dator användande, har aldrig upplevt xp som ostabilt på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
En annan sak som jag faktiskt har sett folk påpeka är vem som egentligen bör lastas med vissa av Vistas barnsjukdomar. Tredjepartsföretag tog oacceptabelt lång tid på sig att få ut vettiga drivrutiner (nVidia någon?) och väldigt mycket av problemen som dök upp på grund av detta skylldes på Microsoft

I rättvisans namn kan inte heller tredje part belastas med huvudansvaret, pga bl a följande:

- Microsofts modell för utveckling av sina operativsystem bygger på att andra, dvs tredje part, förväntas att följa deras dirigentpinne. Microsoft har själva valt att utifrån sin marknadsstrategi inte förespråka öppna standarder, och därmed har de på eget val ingått ett ofrånkomligt beroendeavtal. Vi kan ju i alla fall pusta ut att PC, lite tack vare Microsoft, inte blev lika med "IBM:s egna och enda existerande PC".

- Än om Microsoft publicerat resultaten av sin undersökning som visar att t ex nVidia står för 17 % (korrigera mig om jag har fel) av de allvarliga problemen, har de samtidigt till viss del medgett att en bidragande orsak till detta är att Microsoft gjorde några oväntade radikala förändringar i Vista tätt inpå lansering. Någonstans, på någon dator, har jag sparat viss dokumentation och korrespondens i ämnet mellan Microsoft och hårdvarutillverkare. Kanske skulle Microsoft väntat en aning längre trots allt så att de flesta bitarna hann falla på plats?

I grund och botten är lanseringsproblemen kopplade till kort- och långsiktiga beslut av Microsoft, vissa tekniska och andra strategiska. Closed-source dras med sina problem och open-source med sina, än om jag personligen anser att den sistnämnda borde dominera.

[QUOTE]Vad gäller systemkraven så förstår jag ärligt talat inte var problemet ligger? Dagens datorer blir mer och mer kraftfulla, medelsvensson skaffar sig större och större hårddiskar, mer och mer primärminne och kraftfullare grafikkort. Det är en naturlig utveckling och att då inte utnyttja de växande marginalerna vore väl ändå slöseri?[/QUOTE]
När det gäller huvudlösa påhopp på Vista så har du rätt, men jag håller generellt ändå inte med. Oavsett hur mycket lull-lull du slänger på bör systemet i grunden oberoende av detta prestera bättre och bättre; filsystemen bör bli snabbare och bättre, indexering och databashantering bör också ständigt förbättras, nätverksprestandan bli maxad till sina hårdvarumässiga gränser osv. Det finns ingen anledning till att prestaförbättringar bara äts upp till ingen nytta. Flera idéer och lösningar i Vista har potential. Att dra nytta av mer RAM minne är inget nytt bland övriga operativsystem, men bara Microsoft förfinar sin egen lösning en aning och gör den mer flexibel så ska det nog bli riktigt bra.