Windows 7 redan nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag börjar bli riktigt trött på den här typen av kommentarer! har du ens testat Vista på en modern dator? Enligt min mening så är Vista hur stabilt som helst, t.o.m. den mest stabila versionen av windows jag har testat.

Jag har testat Vista på modern dator, både i 64bits samt 32. Jag vet om att det är många där Vista går klockrent på datorerna, men det verkar som många av dessa inte vill fatta att Vista funkar inte på alla datorer. Själv skulle jag gladeligen fortsatt köra Vista, om det hade funkat som det skulle. Men det gör det inte på min nuvarande dator, så jag installerade XP igen. Får se senare om den funkar med 7:an, den bör vara kraftfull nog.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Hoppas det bara blir en 64 bitars version! Så jobbigt att välja mellan alla olika versioner.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hoppas det bara blir en 64 bitars version! Så jobbigt att välja mellan alla olika versioner.

Från början sa dom väl att det inte kommer komma någon 32-bitars, fast ändrade på det senare.
Men skulle gissa att till 'den stora massan' tycker dom att man ska ha 64-bitars.

Fast vad vet jag, MS är väl så fesiga att dom inte gör det, utan låter folk köra det dom vet om.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

När det gäller huvudlösa påhopp på Vista så har du rätt, men jag håller generellt ändå inte med. Oavsett hur mycket lull-lull du slänger på bör systemet i grunden oberoende av detta prestera bättre och bättre; filsystemen bör bli snabbare och bättre, indexering och databashantering bör också ständigt förbättras, nätverksprestandan bli maxad till sina hårdvarumässiga gränser osv. Det finns ingen anledning till att prestaförbättringar bara äts upp till ingen nytta. Flera idéer och lösningar i Vista har potential. Att dra nytta av mer RAM minne är inget nytt bland övriga operativsystem, men bara Microsoft förfinar sin egen lösning en aning och gör den mer flexibel så ska det nog bli riktigt bra.

Jag känner att du inte riktigt uppfattade andemeningen i det jag skrev. De utvecklingar du givit exempel på här är precis det jag menar, självklart ska resurser inte ätas bara för att man kan, utan för att det ger något tillbaka till användaren. Det jag försökte mena var att den typen av utveckling inte borde begränsas av anledningen att spara resurser om dessa finns i tillräckliga mängder. Det finns ett grupp människor som gärna ser att operativsystem använder så lite resurser som möjligt, även på bekostnad av användarvänlighet och intuitiva lösningar. Argument som förespråkar den typen av lösning riktas inte alltför sällan mot Vista och enligt mina uttalanden ovan så tycker jag att de är ogrundade.

Hoppas jag lyckats förtydliga min mening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Varför blir alla dessa trådar fulla av personer som rabiat försvarar Vista? "vista fungerar klockrent för MIG ... bla bla, mit XP kraschade alltid".

Kan folk inte bara acceptera att vissa inte vill ha Vista, medans andra gillar det?

"vista-anhängarna" är nästa lika rabiata som "mac-talibanerna" på detta forum ...

Upplever det snarare som tvärtom...

Så fort Vista kommer på tal bokstavligen hör man hur facklorna tänds i bakgrunden och klirret från folk som hämtar sina högafflar.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån som hatar vista. Jag har inte behövt hjälpa min mor så mycket med hennes dator som nu när hon har vista. Det var inte i närheten så mycket problem när hon hade xp.

Det enda jag ser som positivt till vista är direct x10

Håller tummarna för Windows 7 (windows 7 för oss lite mer kräsna xp männsikor) haha

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Jag är en sån som hatar vista. Jag har inte behövt hjälpa min mor så mycket med hennes dator som nu när hon har vista. Det var inte i närheten så mycket problem när hon hade xp.

Det enda jag ser som positivt till vista är direct x10

Håller tummarna för Windows 7 (windows 7 för oss lite mer kräsna xp männsikor) haha

Det är den typen av argument som jag finner rent ut sagt idiotiska. Jag antar att det är fler än jag som ser ner på sådana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Jag är en sån som hatar vista. Jag har inte behövt hjälpa min mor så mycket med hennes dator som nu när hon har vista. Det var inte i närheten så mycket problem när hon hade xp.

Det enda jag ser som positivt till vista är direct x10

Håller tummarna för Windows 7 (windows 7 för oss lite mer kräsna xp männsikor) haha

Vad har hon för problem då? Rada upp dom! Väntar på svar!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Det är den typen av argument som jag finner rent ut sagt idiotiska. Jag antar att det är fler än jag som ser ner på sådana.

Varför det?..Får jag inte ha min åsikt ? ...tycker det är så sjukt att männsikor blir så upprörda över att jag har min åsikt...Men det är bra, se du ner på dom som inte tycker som dig.. Starta ett krig när du ändå är igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vad har hon för problem då? Rada upp dom! Väntar på svar!

När man ska installera något som vista inte vet var det är
Hennes trådlösa fungerar när det själv vill
Skivan till skrivaren fungerade inte till vista
Problem med att hitta andra på nätverket
Vista käkar för mycket batteri

Det är dock ofta samma typ av problem som jag får hjälpa henne med. Men med xp hon sig bra

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Varför det?..Får jag inte ha min åsikt ? ...tycker det är så sjukt att männsikor blir så upprörda över att jag har min åsikt...Men det är bra, se du ner på dom som inte tycker som dig.. Starta ett krig när du ändå är igång

För att slippa onödiga dispyter som man är bunden att förlora så kan det vara bra att läsa ett inlägg två gånger och tänka på semantiken i det innan man svarar på det. Du är fri att ha vilken åsikt du vill, jag har inte ens nämnt vad jag tycker om den, det jag har klankat ner på är vilken typ av argument du använde. Att dra en slutsats av något baserat på en annan persons upplevelse är mycket korkat om det inte råkar vara så att man t ex utför en statistisk undersökning eller dylikt, vilket ioförsig också är korkat med endast en testperson.

Permalänk
Medlem

ja de jag har emot vista är väll allt krimskrams med transparenta fönster hit och dit hoppas layouten blir mer "proffesionell" till windows 7.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PJBu
ja de jag har emot vista är väll allt krimskrams med transparenta fönster hit och dit hoppas layouten blir mer "proffesionell" till windows 7.

Du vet inte att det går att stänga av?

Permalänk
Medlem

microsoft skulle kunna byta namn på nuvarande vista till windows 7 och släppa det nästa månad och få de till att bli succe...
anledningen är att folk har bestämmt sig för att vista är dåligt, så är det bara och det får man acceptera.

med tanke på hur bra vista funkar idag så skulle jag inte byta tillbaka till xp, drivrutiner och allt funkar klockrent numera och det är ju det att drivrutinerna som kommer till windows 7 kommer säkert vara samma som till vista, likt man ser hos många tillverkare som släpper drivrutiner så där det idag står win2k/xp kommer det istället stå Vista/Win7.
drivrutinerna har mognat och fler enheter stöds, skulle microsoft däremot ändra så mkt att det behövs en helt annan drivrutin för Win7 skulle det nog bli samma visa igen : "win7 suger, kör vidare på windows xp / windows vista"

det är vad jag TROR

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas att det blir bra, har egentligen inget att säja men men..

Hoppas att den kostar runt 2000 kr vid release bara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Oft:
Och du är den som rabiat försvarar XP?

Jag har inte, så vitt jag kommer ihåg, försvarat varken XP eller Vista, jag tycker båda har brister, båda har fördelar, järav förundrar till alla som helt blåögt höjer det ena till skyarna medans det andra bara är skit.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

64bit xp är stabilt och så men oftast vad jag har märkt så är det fler produkter som har Vista64 drivisar (då det ofta är samma drivrutin för både 32 och 64bits vista) än vad det finns XP64 drivisar.

jag har kört XP64 sen det släpptes och Vista64 sedan det släpptes. och jag hade mycket större besvär i övergången från XP32 till XP64 än vad jag när jag senare skaffade l Vista64.

Min skrivare t ex har drivrutiner till Vista64 men inte till XP64.

så ska man ha mkt minne ser jag ingen större framtid för XP överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag har använt vista ett längre tag på min stationära samt använder det på min laptop. Det enda jag har problem med är dess ljud, dvs bashanteringen. Har endast stött på detta när jag använt vista oavsett dator eller version. Sätter jag på en låt med mkt bas så sänks allt ljud kan man säga . Och lyssnar man på en låt med nästan endast diskant och mellanregister så låter det perfekt.

Jag har flertag gånger frågat på forum för hjälp men ingen har haft ett bra svar, jag har kollat igenom alla ljudinställningar jag kan ha hittat men inte funnit någon lösning. Är det fler som stör sig på detta eller är jag bara sämst som inte hittat inställningen för att stänga av det?

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Spännande....

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarnaX
Hoppas att Windows 7 blir till Vista vad 2000 var till ME.

Ursäkta? ME bygger på Win98 kernel 2000/XP bygger på NT4 Kernel...

Det som man dock kan hoppas på är att Windows7 blir som XP var till 2000. (Älskade dock Win2k och ansåg inte XP vara tillräkligt stabilt förens SP3) Hoppas bara att Win7 är stabilt redan från lanseringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablan
så du tycker min data i sign e för dålig? vista hängde sig hela tiden för mig.. första veckan jag hade det fick jag 2 blåskärmar. andra veckan så kände man direkt att hela skiten blivit segare. blåskärmarna kom upp mer å mer å tillslut fixade jag det. men då va jag redan trött på skiten å bytte till XP

Körde en kompilering av din DATA i sign:

"Antec Sonata III Gigabyte P35C DS3R Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz@3.20 GHz OC OCZ Gold XCT 2GBx2 Leadtek Geforce 8800GT Western Digital Cavier XL 500GB"

kompileringen felade på "Cavier" Bad checksum... du har således dålig data där tyvärr....!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Tyvärr så följer många människor en väldigt enkel princip:
new_ways_of_doing_stuff == EVILNESS

Vilket är precis lika fel som:
new_ways_of_doing_stuff == GOODSTUFF

Jag personligen gillar inte vista av en enda anledning och det är att jag inte får igång mitt multiscreen-system på det. Kan jag inte använda alla mina skärmar har jag ingen som helst anledning till att tycka det är bra. Även om alla andra saker jag stör mig på hade vart perfekta så faller hela vista på bara den punkten.

Sen är jag krånglig, vista känns för enkelt. Allt är så anpassat och figursytt för "jag är inte så duktig på det här med att tänka"-kategorin av användare och det är ingenting jag tycker man kommer ifrån även om man stänger av allt skräp man inte behöver i form av GUI och "hjälpmedel". Så jag har ingen anledning till att byta. Ska jag byta till någonting så blir det till linux som har alla fördelar vista har, men inga av nackdelarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Windows 7 luktar i all ära windows ME. Kan ju vara så att MS är så desperata att de gör vad som helst för att få upp vista/Win 7 försäljningen=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Nu kändes Vista ännu mer ointressant..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Windows 7 luktar i all ära windows ME. Kan ju vara så att MS är så desperata att de gör vad som helst för att få upp vista/Win 7 försäljningen=)

word word..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Tyvärr så följer många människor en väldigt enkel princip:
new_ways_of_doing_stuff == EVILNESS

Undrar om Windows 7 kommer innehålla lika många nyheter eller ens i närheten av xp --> Vista hade?

windows microsoft() {
if(!money) return ++windows;
return windows;
}

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Upplever det snarare som tvärtom...

Så fort Vista kommer på tal bokstavligen hör man hur facklorna tänds i bakgrunden och klirret från folk som hämtar sina högafflar.

Ungefär som byborna i resident evil 4!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Bara för att säkerligen 90% av alla som talar skit om Vista gör det för att dom har förutfattade uppfattningar och/eller har testat Vista på en alldeles för gammal/dålig dator och/eller i ett alldeles för tidigt skede.. Från början så var jag ganska ensam om min uppfattningen här på forumet när det för övrigt skedde en häxjakt på Vista förespråkare. Nu har det väl svängt lite, nu finns det både förespråkare och motståndare, men det ändrar inte det faktum att mer okunniga människor faktiskt läser här på forumet och får sig en ofta felaktig bild av Vista och därför måste vi tjata emot.

Jag påstår inte att Vista passar för alla datorer, men jag påstår att Vista har ett oförtjänt dåligt rykte och att om man köper en ny dator idag så råder det inget tvivel att man ska ha Vista och inte XP. Den väldigt lilla andel som har en verklig anledning till att ha XP är sådana som har gammal dåligt skriven programvara eller någon gammal hårdvara som inte fungerar till Vista.

Vadå 'felaktig' bild? Den är ju bara felaktig enligt dig. Det finns en motsatt sida som inte håller med dig, men de ska inte få ge sin version av det hela, för din bild är ju rätt, eller?

Nå...

Största problemet med Vistas tröga genomslag tror jag är att det ger få 'känna igen sig'-fördelar om man är van vid XP. Jag är 'rätt' van windows-användare (suttit minst 8 timmar om dagen, ofta betydligt längre, och utvecklat windows-program sedan första halvan av 1990-talet), och har fått lära mig rätt mycket nya abrovinker med Windows i olika omgångar. Ibland har man svurit litet i några veckor, men sedan motvilligt erkänt att det nya faktiskt är bättre. Övergången från programhanteraren i NT3.51 till startmenyn i NT4 är ett sådant exempel.

I och med XP påbörjades dock en negativ trend (eller så fanns den redan där, men blev synlig för mig). Man satsade på saker i gränssnittet som uppenbart bara var 'snyggt', eller som var 'bra idéer på papperet', men inte testats igenom ordentligt.

Exempelvis är XPs startmeny i standardutförande sämre än NT4:s. Hela det här köret med 'personalized menus' som skyfflar om i menyerna beroende på vilka val man väljer ofta, är feltänkt alternativt felimplementerat. Det sabbar både om man är nybörjare och lär sig OSet (eller programmet) 'explorativt' - dvs. går runt i menyer och letar efter passande ord - eller om man är van användare och har sina förutbestämda platser (sedan förra versionen av windows, tack!) i startmenyn där man lägger programmen. Då vill man _INTE_ att nån liten 'hjälpsam' subrutin ska skyffla om i menyn du precis fixat till. Eller dölja den där grejen som du använder väldigt sällan, och därför ändå har tillräckligt svårt att komma ihåg var det ligger.

Det och 'Office Assistant' är nog bland det mest irriterande jag stött på i gränssnittsväg. Gaah!

Vista fortsätter den trenden. När Vista kom hade jag fortfarande MSDN universal subscription och fick det 'gratis'. Det räckte dock att prova det ganska kort tid för att välja att stanna med XP. Jag behövde inte ens prova att försöka få alla gamla XP-program att funka. Det räckte att försöka använda gränssnittet.

Nån på Microsoft tror (felaktigt) att ett operativsystem ska vara flashigt. OSet är en grund för att man ska kunna köra sina program, och ska inte vara i vägen. Vista är i vägen. För att dra till med en typisk bilanalogi, så är det som att låta fab 5 gå loss på bensinmacken. Om man inte kan använda pumphandtaget på bensinpumpen för att det är överdesignat så ger man fan i att åka till den macken.

Lägg till
- att det tar mycket mer systemresurser (irriterande nog p.g.a. just 'glitz')
- att det p.g.a. en helt ny drivrutinsmodell varit mycket instabilt
- att UAC triggar så ofta att hälften väljer att avaktivera det, och andra hälften automatiskt klickar ok
- att många äldre program inte funkar
... så är det _inte_ett_dugg_ förvånande att folk väljer bort Vista, och att Microsoft därför rushar för att få ut Windows 7.

... och det är fler som tycker så. Apples och Linux marknadsandelar visar två och tresiffriga tillväxtsiffror trots att Microsoft med alla till buds stående medel försöker skeppa Vista färdiginstallerat med datorer. Min morsas snubbe köpte en burk för ett tag sedan och fick (naturligtvis) Vista förinstallerat. Han kan inte använda det, hans gamla program funkar inte, osv. osv. och jag måste försöka supporta... jag blir helt galen varje gång. (Hur i helvete är det en bra idé att kalla en sökväg en sak på ett ställe och en annan på ett annat ställe om man inte kan använda båda sätten på båda ställena? Varför är UAC designat att det blir invant att klicka 'ok' på felmeddelanden så man måste åka dit och titta över axeln och vråla STOPP!!!! för att användaren inte automatisk ska klicka bort felmeddelandet som _inte_ kommer från UAC utan innehåller viktiga detaljer om varför programmet inte funkar? Då är nåt fel. Och det är _inte_ användarens fel.)

Och de ljushuvuden som kommer med argument som 'du måste köra det ett tag innan du får ha en åsikt', bör skjutas. Massvis med undersökningar visar att människor vänjer sig vid de mest absurda gränssnitt, och att de oftast, när det blir fel, skyller på sig själva. Det är inte bra för deras självkänsla. Om jag får välja så behåller jag nog min självkänsla, tack. Om nån ändå tänker föreslå en längre session med Vista, så kan jag köra det lika länge som du kan tänka dig att ha chilipeppar i underkläderna.

/Mina 2 öre

Ps. Kan f.ö. _starkt_ rekommendera Donald A Normans bok 'The design of everyday things' http://www.amazon.com/Design-Everyday-Things-Donald-Norman/dp... . Kostar inte mycket och är värd sin vikt i guld. En av de absolut bästa böcker jag läst om design av gränssnitt. Inte bara på datorer, utan dörrar, kylskåp, osv. Där lär man sig bl.a. ifrågasätta om det verkligen är fel på en själv eller fel på gränssnittet. Ds.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Maaassa lång text

Mycket bra skrivet!

Fick även mig att tänka tillbaka, hur jag reagerat på de nya versionerna av Windows.

3.0 - tyckte det var kul och intressant, var rätt ung då så jag jobbade inte med datornm lekte bara.

3.1 - ivrig att installera och använda.

95 - Körde en tidig betaversion som nätt och jämnt klarade att starta, men tyckte det var otroligt roligt och kul med en ny version.

98 - Kul, lite stabilare, lite nytt.

ME - Aaah försvinn från min dator.

2000 - loved it, stabilt, inte speciellt krävande, och snabbt.

XP - Lite segare än min favorit 2000, men annars helt ok, mycket har blivit bättre, stabilare och lättare.

Vista - Ja, för att kunna utnyttja mitt 8800GTS till fullo, och mina 4gb minnen så måste jag väl installera det, men clone-view fungerar inte, Måste stänga av UAC innan jag blir tokig, och än idag så fungerar itne mitt trådlösa nätverkskort fast det är ett nytt draft-N.

Så ja, tycker inte att man kan säga att jag är en bakåtsträvare som alltid tyckte det var bättre förr, jag tycker bara helt enkelt att MS sköt fel när dom skapade Vista.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

lincoln gör trådens bästa post!

Den erfarenhet jag fått av vista (efter någon månads användning, för er som tjatar om det) är helt enkelt att det funkar. För det mesta. För användare av typen föräldrar, folk som inte orkar bry sig och de som tycker att ja, det är ju nytt då måste det vara bra. Dvs använder man sin dator till mer än att spela, sitta på msn och titta på film så är det stora chanser att det inte fungerar så bra som vissa vill ha det till.

Själv rensade jag min laptop tillslut och ordnade XP, inget jag ångrar. Min gamla dator med XP-installation höll i tre år utan en enda bsod eller något liknande, men jag kanske hade tur?

Har man vettigt AV, brandvägg och kör en regclean och en defrag någon gång emellanåt så är XP svårslaget trots vissa ologiska och konstiga upplägg.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vadå 'felaktig' bild? Den är ju bara felaktig enligt dig. Det finns en motsatt sida som inte håller med dig, men de ska inte få ge sin version av det hela, för din bild är ju rätt, eller?

Nå...

Största problemet med Vistas tröga genomslag tror jag är att det ger få 'känna igen sig'-fördelar om man är van vid XP. Jag är 'rätt' van windows-användare (suttit minst 8 timmar om dagen, ofta betydligt längre, och utvecklat windows-program sedan första halvan av 1990-talet), och har fått lära mig rätt mycket nya abrovinker med Windows i olika omgångar. Ibland har man svurit litet i några veckor, men sedan motvilligt erkänt att det nya faktiskt är bättre. Övergången från programhanteraren i NT3.51 till startmenyn i NT4 är ett sådant exempel.

I och med XP påbörjades dock en negativ trend (eller så fanns den redan där, men blev synlig för mig). Man satsade på saker i gränssnittet som uppenbart bara var 'snyggt', eller som var 'bra idéer på papperet', men inte testats igenom ordentligt.

Exempelvis är XPs startmeny i standardutförande sämre än NT4:s. Hela det här köret med 'personalized menus' som skyfflar om i menyerna beroende på vilka val man väljer ofta, är feltänkt alternativt felimplementerat. Det sabbar både om man är nybörjare och lär sig OSet (eller programmet) 'explorativt' - dvs. går runt i menyer och letar efter passande ord - eller om man är van användare och har sina förutbestämda platser (sedan förra versionen av windows, tack!) i startmenyn där man lägger programmen. Då vill man _INTE_ att nån liten 'hjälpsam' subrutin ska skyffla om i menyn du precis fixat till. Eller dölja den där grejen som du använder väldigt sällan, och därför ändå har tillräckligt svårt att komma ihåg var det ligger.

Det och 'Office Assistant' är nog bland det mest irriterande jag stött på i gränssnittsväg. Gaah!

Vista fortsätter den trenden. När Vista kom hade jag fortfarande MSDN universal subscription och fick det 'gratis'. Det räckte dock att prova det ganska kort tid för att välja att stanna med XP. Jag behövde inte ens prova att försöka få alla gamla XP-program att funka. Det räckte att försöka använda gränssnittet.

Nån på Microsoft tror (felaktigt) att ett operativsystem ska vara flashigt. OSet är en grund för att man ska kunna köra sina program, och ska inte vara i vägen. Vista är i vägen. För att dra till med en typisk bilanalogi, så är det som att låta fab 5 gå loss på bensinmacken. Om man inte kan använda pumphandtaget på bensinpumpen för att det är överdesignat så ger man fan i att åka till den macken.

Lägg till
- att det tar mycket mer systemresurser (irriterande nog p.g.a. just 'glitz')
- att det p.g.a. en helt ny drivrutinsmodell varit mycket instabilt
- att UAC triggar så ofta att hälften väljer att avaktivera det, och andra hälften automatiskt klickar ok
- att många äldre program inte funkar
... så är det _inte_ett_dugg_ förvånande att folk väljer bort Vista, och att Microsoft därför rushar för att få ut Windows 7.

... och det är fler som tycker så. Apples och Linux marknadsandelar visar två och tresiffriga tillväxtsiffror trots att Microsoft med alla till buds stående medel försöker skeppa Vista färdiginstallerat med datorer. Min morsas snubbe köpte en burk för ett tag sedan och fick (naturligtvis) Vista förinstallerat. Han kan inte använda det, hans gamla program funkar inte, osv. osv. och jag måste försöka supporta... jag blir helt galen varje gång. (Hur i helvete är det en bra idé att kalla en sökväg en sak på ett ställe och en annan på ett annat ställe om man inte kan använda båda sätten på båda ställena? Varför är UAC designat att det blir invant att klicka 'ok' på felmeddelanden så man måste åka dit och titta över axeln och vråla STOPP!!!! för att användaren inte automatisk ska klicka bort felmeddelandet som _inte_ kommer från UAC utan innehåller viktiga detaljer om varför programmet inte funkar? Då är nåt fel. Och det är _inte_ användarens fel.)

Och de ljushuvuden som kommer med argument som 'du måste köra det ett tag innan du får ha en åsikt', bör skjutas. Massvis med undersökningar visar att människor vänjer sig vid de mest absurda gränssnitt, och att de oftast, när det blir fel, skyller på sig själva. Det är inte bra för deras självkänsla. Om jag får välja så behåller jag nog min självkänsla, tack. Om nån ändå tänker föreslå en längre session med Vista, så kan jag köra det lika länge som du kan tänka dig att ha chilipeppar i underkläderna.

/Mina 2 öre

Ps. Kan f.ö. _starkt_ rekommendera Donald A Normans bok 'The design of everyday things' http://www.amazon.com/Design-Everyday-Things-Donald-Norman/dp... . Kostar inte mycket och är värd sin vikt i guld. En av de absolut bästa böcker jag läst om design av gränssnitt. Inte bara på datorer, utan dörrar, kylskåp, osv. Där lär man sig bl.a. ifrågasätta om det verkligen är fel på en själv eller fel på gränssnittet. Ds.

w0rd!!!

Ett bra gränssnitt enligt mig är minimalt, har så enkel design som möjligt, ja ren funktion helt enkelt. Sen ska det ta nästan inget minne alls och svara supersnabbt på ens kommandon. Föredrar GUI framför konsol.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Tack för de vänliga orden.

Fortsätter off-topic och tipsar om att köra XP under Virtualbox. Då kan man köra det mesta utom 3D-accelererade spel. Jag har själv nyligen provat att installera en virtuell XP med Visual Studio i Virtualbox under Linux. Med 'seamless' mode är Visual Studio som ett programfönster vilket som helst. Klart smidigt. Har hittills (knack, knack) inte stött på några problem.

Sen kör jag sedan tidigare ofta flera andra instanser av virtuella maskiner samtidigt. Funkar mycket smidigt ihop med virtuell desktop på hostmaskinen. [ctrl]-[alt]-högerpil, så har du databasserverns desktop. [ctrl]-[alt]-högerpil en gång till så kommer du till webserverns desktop. Är bra att ha en Quad och 8G minne då.

Virtualbox funkar under många olika OS, så Vista är inte det självklara (eller enda) alternativet till att köra XP om man har Windows-program man måste köra. Linux med virtuell XP löste mina behov.

.. och jag är inte Microsoft-hatare eller bakåtsträvare. Visual Studio och C# rockar och regerar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

6+ månader med vista 32, inga bekymmer.
Kräver dock en del av din hårdvara.

Inga bekymmer med gränssnittet heller.
Lätt att hitta.

Önskar bara att creative kunde uppdatera sina drivrutiner lite oftare.

De allra flesta fel man kan notera är ofta baserat på användarfel.
Att ny hårdvara kräver senaste drivrutiner och eventuellt i vissa fall beta rutiner är inget nytt för Vista eller andra OS.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)