Skärmstorlekar och "aspect ratios"
~aspect ratios (bildformat), uppdateringsfrekvenser, och paneler~
Grundinformation
Bildförhållande/aspect ratio
Sättet som man beskriver aspect ratios, eller bildförhållande som det heter på svenska, är t.ex. 16:9, eller 16:10 (aka 8:5). Detta innebär att om man t.ex. har en 16:9 skärm, så är den 1.77 gånger bredare än vad den är hög (16/9 = 1.77). Om man har en kvadratisk yta skrivs det 1:1, eftersom sidorna är lika långa. På samma sätt hade man kunnat beskriva en rektangels yta som 2:1 om den hade varit dubbelt så bred som den var hög.
Varför har widescreen blivit standard?
16:9 formatet, som idag är standardformat på många TV-sändningar och har blivit standardformatet för datorskärmar, har funnits sen 1960-talet, men först för 3 år sen bestämde sig tillverkarna för att standardisera formatet för datorskärmar. Anledningarna är till stor del tekniska: tjockskärmar ersattes mer och mer av plattskärmar, och allt fler började använda datorer i världen, samtidigt som kraftfull grafik har blivit mer mainstream. Det kostar mer att tillverka en CRT-skärm, ju bredare dess bildrör görs. När det kommer till LCD (och plasma) handlar det dock om hur stor yta man har, och eftersom en bredare bild har en mindre yta blir den också billigare att tillverka!
Anledningen till att 16:9 och inte 16:10 har blivit standard har troligen till stor del med TV-sändningar och format att göra, då man har haft 16:9 som standard under en lång tid. Alltså är det dels för att de ville dela denna standarden, men också för att 16:9 är något mer ergonomisk att titta på än 16:10.
4:3 ger större skärmyta än 16:9 i samma skärmstorlek
Två skärmar som har samma diagonalstorlek, men olika aspect ratios, har olika skärmytor: 4:3 är alltid 6.8% större än 16:10 i samma diagonalstorlek, och en 16:9 är ännu mindre. Ju närmare man kommer en kvadratisk skärm (1:1), desto mer bildyta får man, men det är inte bekvämt att titta på. Alltså bytte man bort den lilla extra bildytan mot att få en bättre helhetsbild. Det är mycket bekvämare att vila ögonen på en bred bild än en som är hög.
Människors syn är anpassad för att se mest bra på bredden, inte på höjden. Därför är det t.ex. svårt för oss att avgöra avståndet till marken när man sticker ut huvudet genom ett fönster. Fåglar, som ju lever mycket i luften, är mycket bättre på detta, och deras system är mer anpassat för vertikalt seende. Alltså är det mest naturliga och bekväma för oss en bildyta som är något bredare än den är hög.
Standard 2012
16:10 började användas 2003 och blev för första gången vanligare än 4:3 år 2006, och fram till 2010 var 16:10 det mest populära valet, då 16:9 officiellt blev standarden för datorskärmar, laptops, samt notebooks. 4:3 har mer eller mindre upphört att tillverkas. Andra ovanliga modeller är 5:4, 14:5, samt 15:9.
Då priset är mer än acceptabelt idag (ca 2 000 kr) för en relativt bra skärm i 16:9/16:10, och att materialet som kommer ut (spel, filmer och annat material) är anpassat för widescreen, 16:9 specifikt, finns det ingen anledning att söka sig till skärmar med andra aspect ratios idag.
Dessutom har (bland datorskärmar) CRT ("tjockskärmar") blivit helt ersatta av LCD ("plattskärmar"). LCD har en ljuskälla, ett ljusrör som kallas CCFL, och på senare år har den blivit mer och mer ersatt av LEDs som ljuskälla. Det finns också en variant med båda bakljusen, där man bara har LED utmed kanterna av skärmen. Detta för att förhindra ljusblödning i kanterna, men samtidigt få ut fördelarna av CCFL.
Fördelarna med LED är många, bland annat:
sjunker elförbrukningen
skärmen kan göras tunnare
ljuset fördelas jämnare (mindre ljusblödning i kanterna)
mörkare svart, ljusare vitt, livligare färger
Det är viktigt att anmärka på några nackdelar också:
Färger är mindre naturtrogna
ibland syns detaljer mindre bra i mörka partier
Man kan alltså säga att en datorskärm år 2012 typiskt är en plattskärm med bildförhållandet 16:9 och med LED-skärmbelysning, även om CCFL nästan är lika vanlig
Lite om 16:9
Vanliga upplösningar är
1280×720 (HD 720p)
1366×768
1600×900
1920×1080 (full HD 1080p)
2048x1152
2560×1440
bildyta för 4:3 / 16:9 / 16:10 i cm, (höjd, bredd)
24"
36, 48 / 29.425, 52.3 / 31.75, 51
23"
34.5, 46 / 28.2, 50.125 / 30.475, 48,75
22"
33.3, 44.4 / 27, 48 / 30, 47.5
21"
31.5, 42/ 25.75, 45.75 / 27.75, 44.5
20"
30, 40 / 24.525, 43.575 /26.5, 42.5
19"
28.5, 38 / 23.275, 41.4 /25.25, 40.25
Ultra Widescreen
Ultra Widescreen syftar på när man har minst 3 skärmar bredvid varandra, och/eller har flera rader (på höjden) också. T.ex. 3 skärmar på bredden och 2 på höjden, för att få sammanlagt 6 skärmar.
AMD CrossFireX, Nvidia SLI
Beroende på vilken tillverkare man har på sitt grafikkort går man tillväga på olika sätt för att använda flera skärmar samtidigt. Med AMDs CrossFireX går det att använda fler än två olika skärmar, i olika storlekar och upplösningar. SLI klarar bara av två skärmar samtidigt. Undantaget är när Nvidia surround används, men då måste skärmarna ha samma upplösning för att det ska fungera.
Att spela med sån enorm bildyta är verkligen en speciell upplevelse, men det har flera nackdelar:
Priset/prestanda
En bra skärm kostar minst 1 200 kr - 2 000 kr, så tre skärmar kommer upp i minst 3 600 kr + frakt, för att inte tala om priset för ett eller flera grafikkort som klarar av att driva skärmarna. Om man har ett modernt spel måste det ju renderas på alla skärmarna samtidigt. Eftersom spelet helst ska spelas i native-upplösning (native-upplösning är upplösningen som skärmen är gjord specifikt med tanke för. Andra upplösningar fungerar men ger inte lika bra bild), måste man då ofta sänka grafiken. Det är mycket enklare och billigare att köpa ett bra grafikkort och driva en skärm. Ultra Widescreen riktar sig alltså till de som vill ha en unik upplevelse, oavsett pris.Aspect Ratio
Ju bredare bilden blir, desto mer förvrängd blir den i kanterna. Den blir rundare och utdragen. Om man bara har en widescreen skärm syns det knappt, men ju bredare bilden blir, desto mer förvrängd måste den bli för att fungera i det allt bredare formatet. På senare tid har detta lösts med olika lösningar, eftersom uppställningen blir vanligare när bra skärmar sjunker i pris.Några exempel på förvrängningen och olika sorters uppställningar.
Dold textAndra uppenbara problem
Förutom problem med plats, vikt, värme, elförbrukning, ljudnivå på grafikkort etc., måste man komma ihåg att ju fler saker man har, desto mer kan gå fel, och desto mer komplicerat blir det. Man måste ha viss kunskap om installation och felsökning när det kommer till multiskärm-setup.När man inte spelar kommer grafikkorten bara idla. De kommer värma upp datorn och korten för många tusenlappar kommer vara i idle under mer än halva sin livstid. Med andra ord skaffar man ett eller flera kraftfulla grafikkort för att orka driva flera skärmar samtidigt i spel. Det kan vara svårt för vissa att använda alla skärmar samtidigt om man inte har en fullskärmsapplikation, som ett spel eller en film, och därför kommer många fokusera på en skärm, medan resten bara väntar på att användas.
Därför är det lättare att rättfärdiga en stor skärm.
Länkar
TV Calculator
Sätt upp 1-4 bilder på skärmar och ställ in skärmstorleken, aspect ratio, samt upplösningen.
Aspect Ratio & Dimension Calculator
Få fram information om antalet pixlar i olika upplösningar, och jämför olika skärmstorlekar, aspect ratios, och antalet pixlar.
Display Wars
Jämför bildytor av olika diagonalstorlekar och aspect ratios.
Fortsättning följer...