Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Tackar för mycket bra svar.

Men hur vet man om grafikkortet delar minne? Det har ju 256 mb minne i det externa som sitter i... Är inte haj på sånt...
Går det inte välja att bara grafikkortet ska sköta alla effekter så CPU slipper bekymra sig? Kanske bara är i Ubuntu som det går?

Delat minne behöver bara grafikkort typ sådana som har tex 8MB eget minne... Har du 256MB eget så behöver du inget delat överhuvudtaget! Nemas problemas alltså.

Det påstås i Win7 precis som i Vista att det är grafikkortet som ska ta hand om de grafiska elementen, men om det sen stämmer vet jag inte. Man kan aldrig veta så noga med MS©. Så det ska alltså vara precis som i Ubuntu, men jag vet inte om det fungerar i praktiken.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Delat minne behöver bara grafikkort typ sådana som har tex 8MB eget minne... Har du 256MB eget så behöver du inget delat överhuvudtaget! Nemas problemas alltså.

Det påstås i Win7 precis som i Vista att det är grafikkortet som ska ta hand om de grafiska elementen, men om det sen stämmer vet jag inte. Man kan aldrig veta så noga med MS©. Så det ska alltså vara precis som i Ubuntu, men jag vet inte om det fungerar i praktiken.

Gött Bara vänta på att det släpps då

Permalänk
Avstängd

Hej jo jag hade tänkt installera windows 7 imorn.
Tänkte bara fråga om mitt steam kommer fungera?
Mvh Robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Hej jo jag hade tänkt installera windows 7 imorn.
Tänkte bara fråga om mitt steam kommer fungera?
Mvh Robert

Beror väl på om du fyllt det med vatten ordentligt och eldar bra under?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Hej jo jag hade tänkt installera windows 7 imorn.
Tänkte bara fråga om mitt steam kommer fungera?
Mvh Robert

Kommer säkert inte att vara några problem.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Kommer säkert inte att vara några problem.

Okej, vadtusan är "steam" förnåge? Ids inte testa googla, räknar med att få träffar på en massa ånglok.

Och så är jag på övertrött flummigt humör. Så upplys mig!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Googla en "jag har tur" eller fråga i någon chattkanal.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Okej, vadtusan är "steam" förnåge? Ids inte testa googla, räknar med att få träffar på en massa ånglok.

Testa google för all del, numera handlar 9 av 10 träffar om det "steam" som avses här.

Permalänk
Medlem

Tja, Hur mycket kommer w7 att kosta? ngn som har hört ngt pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Tja, Hur mycket kommer w7 att kosta? ngn som har hört ngt pris?

Något mindre än motsvarande version av vista borde det hamna på.
Titta här till exempel: http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/06/windows-7-prici...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Googla en "jag har tur" eller fråga i någon chattkanal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Testa google för all del, numera handlar 9 av 10 träffar om det "steam" som avses här.

Jag hade ju tänkt få vara slö! Men jaja, nu har jag googlat och nu är jag upplyst. Tick tack.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

haha nja det var inte ånglok den här gången.
Nej jag förstår att man kan hitta på google men såg tråden och tänkte slänga in frågan bara
Tack för hjälpen

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
haha nja det var inte ånglok den här gången.
Nej jag förstår att man kan hitta på google men såg tråden och tänkte slänga in frågan bara
Tack för hjälpen

Missförstå oss rätt här, det var inget fel på din fråga! Bara jag som inte visste vad "steam" var förnåge och hade lust att dumma mig lite istället för att kolla upp det.

Nå, tur att någon har koll och kunde svara på dina funderingar iaf!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Något mindre än motsvarande version av vista borde det hamna på.
Titta här till exempel: http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/06/windows-7-prici...

Kommer det att vara billigare än vista när det kommer ut?
Och kommer allt spel och sånt som funkar till vista funka till w7?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Kommer det att vara billigare än vista när det kommer ut?
Och kommer allt spel och sånt som funkar till vista funka till w7?

Home premium kommer att vara 40 dollar billigare än motsvarande för vista, annars är nog priserna rätt lika. Allt bör fungera, för övrigt.

Permalänk
Avstängd

Tja har just installerat windows 7.
Är nöjd än så länge det verkar som den hittar alla drivers automatiskt
eller ska man ändå ladda ner dom senaste från tillverkarn?
//robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Ni som provat det lite, hur skulle Windows 7 lira på min Compaq EVO med följande spec:

P4 2,4 GHz
1 GB ram
Radeon X800
X-Fi Xtreme audio
40 GB C:

Ska uppgradera minnet till 2GB, vilket är max... Me ni som provat... Kommer det gå segt som sirap eller kommer det funka?

Beror på vad du ska göra. Jag har en AMD64 3500+ på 2200mhz och med Windows 7 kan jag inte längre spela upp 1080p, spel är mycket segare och jag kan inte kolla på flash i fullskärmsläge, tex youtube eller vimeo. Datorn orkar helt enkelt inte med. Jag kör en tidigare build så kanske prestandan kommer förbättras men det blir knappast lika snabbt som XP. Är annars nöjd med Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Beror på vad du ska göra. Jag har en AMD64 3500+ på 2200mhz och med Windows 7 kan jag inte längre spela upp 1080p, spel är mycket segare och jag kan inte kolla på flash i fullskärmsläge, tex youtube eller vimeo. Datorn orkar helt enkelt inte med. Jag kör en tidigare build så kanske prestandan kommer förbättras men det blir knappast lika snabbt som XP. Är annars nöjd med Windows 7.

Det låter som att det inte är datorn som är ditt problem. Kolla i min sign så ser du att jag har ett ännu slöare system, och jag kollar utan problem på 1080-film likväl som flash i fullskärm. Spelar aldrig, så det kan jag inte jämföra med.

Däremot kan jag intyga att åtminstone för mig är prestandan bättre på allt utom boot i jämförelse med XP.

FYI kör jag HD-film i Media Player Classic Home Cinema +några extra codecs.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

joar:

Syftar du på Asus Eee 100H?

Jag vet inget om den datorn men kanske har du då hårdvarustöd för h.264?
Det har iaf inte mitt grafikkort och 1080p är mycket krävande för en cpu. Det är nästan precis att det går med Coreavc:s snabba codec under XP.
Nej precis det är inte fel på min dator, Vista och Windows 7 är bara mer krävande på just dessa områden.

Precis samma sak i Vista. Datorn blir precis aningen för slö för 1080p och flash i fullscreen (1600x1200) Observera min höga upplösning. Flash i fullscreen vid tex 1024x768 är inte lika krävande.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
joar:

Syftar du på Asus Eee 100H?

Jag vet inget om den datorn men kanske har du då hårdvarustöd för h.264?
Det har iaf inte mitt grafikkort och 1080p är mycket krävande för en cpu. Det är nästan precis att det går med Coreavc:s snabba codec under XP.
Nej precis det är inte fel på min dator, Vista och Windows 7 är bara mer krävande på just dessa områden.

Precis samma sak i Vista. Datorn blir precis aningen för slö för 1080p och flash i fullscreen (1600x1200) Observera min höga upplösning. Flash i fullscreen vid tex 1024x768 är inte lika krävande.

Såg just att jag läste lite fel vad du skrev, men det spelar ingen roll... För JA, det är precis som du säger att mitt grafikkort har stöd för x264, annars hade det nog inte fungerat.

Själv kan jag köra flash på min 1920x1080 i fullscreen.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Är det på din Asus du kan köra flash i 1920x1080?

Gäller det även denna?

http://www.youtube.com/watch?v=B882w2gC22s&feature=fvhl

Min dator spelar fortfarande upp videon i fullscreen men det går lite segt. Jämför mjukheten med litet fönster och se till att HD är på.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Är det på din Asus du kan köra flash i 1920x1080?

Gäller det även denna?

http://www.youtube.com/watch?v=B882w2gC22s&feature=fvhl

Min dator spelar fortfarande upp videon i fullscreen men det går lite segt. Jämför mjukheten med litet fönster och se till att HD är på.

Har flippat runt lite nu... Det är Asusen jag pratar om, och NEJ, den orkar inte med den där videon i HD fullscreen i 1080 visade det sig, det laggar lite. Olika beroende på vilka sidor jag besöker och... Tja, och en massa annat, jag fattar verkligen inte varför det är så olika, hittar inget mönster.

Skönt att det blir en PhenomII x4 955 väldigt snart.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Ok, jag hoppas att den fullständiga versionen av Windows 7 kommer vara snabbare men jag tvivlar på detta.

Att Windows 7 kräver mer är inte konstigt men det som däremot känns lite lustigt är att alla hävdar att det är snabbare än XP.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Att Windows 7 kräver mer är inte konstigt men det som däremot känns lite lustigt är att alla hävdar att det är snabbare än XP.

Man kan ju till exempel få det att kännas så om man, liksom vista, använder outnyttjat minne till att i förväg läsa in data som eventuellt kommer användas senare. Sedan är det väl troligt att drivrutiner och liknande inte kommer fortsätta utvecklas i samma takt till xp, och man kan inte dra nytta av eventuella optimeringar i directx10/11.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köra XP nu efter att jag haft Vista och Windows 7 ganska länge. Kör dock dual boot och använder XP när jag spelar mitt gamla spel.

Man får väl anpassa sig och köpa ny dator men lite trist är det att 1080p och flash blev mer krävande och att just pga detta måste jag köpa ny dator. Det vore en annan sak om jag behövde en ny burk för nya spel eller liknande men jag ser ändå fram emot nya Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

http://windowsteamblog.com/blogs/windows7/archive/2009/07/22/...
konstigt att ingen har postat det här än, såg nyheten av en slump.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
http://windowsteamblog.com/blogs/windows7/archive/2009/07/22/...
konstigt att ingen har postat det här än, såg nyheten av en slump.

Oj! Jag gör en ny tråd av det.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Har hört att Windows Classic-temat har försvunnit i Windows 7. Finns det ingen möjlighet nu att köra ett "klassiskt" utseende? Måste man tvångskonvertera till vista-menyerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spettt
Har hört att Windows Classic-temat har försvunnit i Windows 7. Finns det ingen möjlighet nu att köra ett "klassiskt" utseende? Måste man tvångskonvertera till vista-menyerna?

Nog för att det är hög tid att vänja sig vid det nya, men det finns i RC-versionen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spettt
Har hört att Windows Classic-temat har försvunnit i Windows 7. Finns det ingen möjlighet nu att köra ett "klassiskt" utseende? Måste man tvångskonvertera till vista-menyerna?

Vad är det för fel på vista menyerna? Ta ett tag och vänj dig vid dom och du går inte tillbaka.

Visa signatur

| Errare humanum est |