Permalänk
Medlem

Hur formaterar man om datorn med Win7? Jag sätter i skivan och sedan startar om datorn men ingenting händer. Windows startas som vanligt?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klints
Hur formaterar man om datorn med Win7? Jag sätter i skivan och sedan startar om datorn men ingenting händer. Windows startas som vanligt?

Gå in i BIOS och ändra startordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klints
Hur formaterar man om datorn med Win7? Jag sätter i skivan och sedan startar om datorn men ingenting händer. Windows startas som vanligt?

kolla i BIOS så att datorn är rätt inställd, dvs att den bootar från cd-läsaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
kolla i BIOS så att datorn är rätt inställd, dvs att den bootar från cd-läsaren.

Gick in i BIOS men kunde inte hitta något. Hur gör jag?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klints
Gick in i BIOS men kunde inte hitta något. Hur gör jag?

Du hittar i BIOSen en flik som heter BOOT. Under den hittar du BOOT DEVICE PRIORITY eller något liknande. Där ser du till att ställa din DVD som förstahandsval.

Glöm sen inte att vara med och trycka på valfri knapp för att boota från skivan när den texten kommer upp vid uppstarten.

Lycka till!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Du hittar i BIOSen en flik som heter BOOT. Under den hittar du BOOT DEVICE PRIORITY eller något liknande. Där ser du till att ställa din DVD som förstahandsval.

Glöm sen inte att vara med och trycka på valfri knapp för att boota från skivan när den texten kommer upp vid uppstarten.

Lycka till!

Tackar! Fungerar toppen, Mvh Daniel

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vet inte om det är Windows 7 eller Google Chrome men jag har iaf problem med det tyvär.

Oftast när jag ska posta något får jag detta:

Citat:

Meddelande
Du glömde specifiera tråd eller liknande. Om du följde en bruten länk, var god skicka ett epost till webmastern.

Alltså Windows 7 RC Ultimate (nerladdat från MS själva såklart) och Google Chrome 2.0.172.37 vilket är senaste version enligt Chrome.

Nån som sitter på en lösning ?

Permalänk
Medlem

Sjukt segt, allting tar hundra år att öppna, blir alltid "non responding" i 100 år innan man får igång något.

Har bara 2gb minne, men står ju rekommenderat 2gig för 64bit, då ska de väl fan funka normalt också

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Sjukt segt, allting tar hundra år att öppna, blir alltid "non responding" i 100 år innan man får igång något.

Har bara 2gb minne, men står ju rekommenderat 2gig för 64bit, då ska de väl fan funka normalt också

Vad har du i övrig hårdvara?

Och hur är sjukt segt egentligen?, vissa orkar inte vänta 20 sek på en mapp trots att den är fylld med skit

2GB rekommenderat för 64bit?.. byt upp dig till 4-6Gb så ska du se ändring..
Har man bara 2GB är ett 32Bit alltid att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Sjukt segt, allting tar hundra år att öppna, blir alltid "non responding" i 100 år innan man får igång något.

Har bara 2gb minne, men står ju rekommenderat 2gig för 64bit, då ska de väl fan funka normalt också

Jag sitter just nu i windows 7, med 2gb ram och det går hur fint som helst. Så det är något annat som krånglar, dåliga drivrutiner, virus, långsam processor eller dylikt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

E6600
HD4890

Segare än xp iaf, tar mycket längre tid att öppna filmer, program att starta etc.

Men rekommenderar microsoft 2gb, så ska de ju inte behöva ta år att starta en film
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/system-r...

Blir att beställa i7 och skaffa 6gb ram, skulle göra det nästa månads slut, men får bli nästa vecka...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

En E6600 är ju bättre än min processor, så det är något som spökar för dig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur får man svenska på Windows 7? Installerade och valde Svenska men det blev Engelska ändå. Sen så står det att jag bara har 130GB kvar av hela 454GB totalt. Vart ligger alla andra filer hittar dom inte?

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Hur får man svenska på Windows 7? Installerade och valde Svenska men det blev Engelska ändå. Sen så står det att jag bara har 130GB kvar av hela 454GB totalt. Vart ligger alla andra filer hittar dom inte?

Du får knata in i kontrollpanelen och byta språk eller ladda ner dem igen.
Ang. det andra.. återställningspunkter osv tara ju en del plats.. så kör runda ccleaner, det borde funka.

Permalänk
Medlem

Okej men innan när jag körde Vista så hade jag lika mycket kvar som jag har nu ungefär :/

Tack för hjälpen iaf.

EDIT: Körde CCleaner och det hände ingenting. Körde allting. Kollade program som va installerade och det var bara standard program + Firefox och MSN som jag installerade efter installationen.
Det är som filerna gömmer sig någonstans? Ska nog ta och formatera om datorn när som helst ändå så

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: kommer man kunna köpa en vista to windows 7 upgrade senare?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Ja tydligen om man går in på hps hemsida så skall det gå vad jag har sett.....

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har problem med att ladda ned RC från Microsoft? Den står bara och tuggar innan den börjat nedladdningen. Finns det någon annan (säker) plats man kan ladda ned RC:n?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Är det någon mer än jag som har problem med att ladda ned RC från Microsoft? Den står bara och tuggar innan den börjat nedladdningen. Finns det någon annan (säker) plats man kan ladda ned RC:n?

Jo märkt det då jag laddat ner RC bygget, vet inte varför:/

Andra ställen? tja du kan säkert låna av ngn i närheten av dig? annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte. Finns det verkligen ingen mirror eller annan plats där man kan ladda RC:n? Det är nästan så att jag tänker börja ladda den från Pirate Bay, men det känns inte så säkert.

Edit: Jag funderar om det är någon säkerhetsgrej i Firefox som får det att inte fungera. Kan ni andra ladda den?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Kan ni andra ladda den?

Ja

Permalänk
Medlem

Okej, jag testade med en annan webbläsare, och nu funkar det.

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan RC och RTM förutom att RC:n slutar att fungera om ett par månader? Vilket version är RC:n? (Starter, Professional, etc)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Är det någon skillnad mellan RC och RTM förutom att RC:n slutar att fungera om ett par månader? Vilket version är RC:n? (Starter, Professional, etc)

RC är ultimate och en Release Candidate. Typ testversioner som nästan är klara, medans RTM är slutgiltiga versionen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet vad en Release Candidate är. Skrev lite klumpigt. Så den enda skillnaden mellan RC och RTM Ultimate är att RC:n slutar fungera efter ett tag? Det finns inga restriktioner eller liknande i RC:n?

Permalänk
Medlem

Nej inga restriktioner.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera från 4gb till 8gb nu när man går över till Win 7 x64? Kostar ju inte många hundringar.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du ska göra som kräver mer än 4GB ram? 4GB räcker till det mesta, även nya spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Är det värt att uppgradera från 4gb till 8gb nu när man går över till Win 7 x64? Kostar ju inte många hundringar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Frågan är vad du ska göra som kräver mer än 4GB ram? 4GB räcker till det mesta, även nya spel.

En bra fråga. Jag körde rätt länge med 6GB och märkte inget alls när jag gick ner till 4GB, ner till 2GB märks däremot, då får man leva med en del swappande inte bara i spel utan även vid större filhantering.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hur snabbt kommer vi få laptops som har Windows 7 förinstallerat?
Kommer det ta typ flera år efter Window 7 release eller går det snabbt? ^^