Permalänk
Medlem

Licensnycklarna bryr sig inte om språk eller hurvida din utgåva är 32/64-bitar, bara vilken utgåva det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.No1
Samt gratis via MSDNAA..

Hur funkar punkbuster nu förresten? Har för mig att EB sade att de inte kommer stödja W7 förrän det släppts?

PB började fungera senast förra veckan. (till retail)

Permalänk
Medlem

Köpte retail ultimate idag, och innan jag formaterar om så undrar vilket som är bäst/smartast att installera x32 eller x64?

Kör Vista x64 just nu och min dator är ett x64 system, men jag har för mig att det går att köra x32 på det endå.

Jag frågar eftersom jag läste nånstans att det har varit problem med ljud-drivisar på x64.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whyster
Köpte retail ultimate idag, och innan jag formaterar om så undrar vilket som är bäst/smartast att installera x32 eller x64?

Kör Vista x64 just nu och min dator är ett x64 system, men jag har för mig att det går att köra x32 på det endå.

Jag frågar eftersom jag läste nånstans att det har varit problem med ljud-drivisar på x64.

Klart du ska köra x64 om du redan kör x64 Vista. Finns inget generellt ljudproblem i Windows 7 på x64 iaf. Om just du kommer få problem kan ingen ingen världen svara på eftersom du inte skriver vad du har för system.
Däremot så är det ju säkert en del som har gamla ljudkort och går direkt från XP till W7 som skriver om sina problem , i Vista så gjordes ju all ljudhantering om från grunden med mkt problem som följd. W7 har samma ljudhanteirng som Vista, bara småjusteringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Klart du ska köra x64 om du redan kör x64 Vista. Finns inget generellt ljudproblem i Windows 7 på x64 iaf. Om just du kommer få problem kan ingen ingen världen svara på eftersom du inte skriver vad du har för system.
Däremot så är det ju säkert en del som har gamla ljudkort och går direkt från XP till W7 som skriver om sina problem , i Vista så gjordes ju all ljudhantering om från grunden med mkt problem som följd. W7 har samma ljudhanteirng som Vista, bara småjusteringar.

Ok, tackar för svaret. Då kör jag x64.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Hej!

Har nu köpt Windows 7 x64. Jag har dock samma problem som RC versionen. När datorn går i sleep mode, måste man starta om datorn, det går inte att sätta på den igen med ett enkelt knapptryck på tangentbordet.

En annan grej som stör mig som fan är att boot tar typ 5 minuter? På RC versionen tog det max 30 sekunder.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Hej!

Har nu köpt Windows 7 x64. Jag har dock samma problem som RC versionen. När datorn går i sleep mode, måste man starta om datorn, det går inte att sätta på den igen med ett enkelt knapptryck på tangentbordet.

En annan grej som stör mig som fan är att boot tar typ 5 minuter? På RC versionen tog det max 30 sekunder.

Det har varit en del problem med Win 7 och vissa Gigabyte-brädor avseende sleep mode, för egen del fungerar det klockrent iom det senaste bioset för min bräda. Det kan möjligen vara samma sak för dig, alltså, kolla om det finns ett nyare bios.

5 minuters boot skall du verkligen inte ha, det låter som att det är någon drivrutin som fattas eller liknande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det har varit en del problem med Win 7 och vissa Gigabyte-brädor avseende sleep mode, för egen del fungerar det klockrent iom det senaste bioset för min bräda. Det kan möjligen vara samma sak för dig, alltså, kolla om det finns ett nyare bios.

5 minuters boot skall du verkligen inte ha, det låter som att det är någon drivrutin som fattas eller liknande.

Tack för svaret, ska kolla upp det nu!

En grej till som får mig att gå upp i taket är att när jag surfar under en längre tid så får jag massa meddelande om att Internet Explorer inte svarar osv.. fast den gör det. Om man klickar cancel så stängs IE7 av.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .MiickeP
Någon som vet om det går att få svenska till en engelsk version, home premium?

Det är väl bara att installera ett engelskt språkpaket? Eller finns det någon annan anledning?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Tack för svaret, ska kolla upp det nu!

En grej till som får mig att gå upp i taket är att när jag surfar under en längre tid så får jag massa meddelande om att Internet Explorer inte svarar osv.. fast den gör det. Om man klickar cancel så stängs IE7 av.

Det låter som antingen att du har problem med trasigt RAM-minne eller eventuellt gddr på grafikkortet. Kör memtest och ex. furmark för att testa.

Eller har du klockat för högt utan att testa stabiliteten i OCCT? Rekommenderas varmt att köra OCCT-testerna.

edit. för att förtydliga, minnesfel kan ge en hel rad skumma problem bla liknande ditt så det låter klart mest misstänkt.

edit2. att det visar sig först efter ett tag tyder ännu mer på minnesfel, eftersom du inte utnyttjar allt minne i datorn förrän efter ett tag. Sannolikt är det isåfall bara fel på ena minnesstickan, så du bör prova en i taget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det låter som antingen att du har problem med trasigt RAM-minne eller eventuellt gddr på grafikkortet. Kör memtest och ex. furmark för att testa.

Eller har du klockat för högt utan att testa stabiliteten i OCCT? Rekommenderas varmt att köra OCCT-testerna.

edit. för att förtydliga, minnesfel kan ge en hel rad skumma problem bla liknande ditt så det låter klart mest misstänkt.

edit2. att det visar sig först efter ett tag tyder ännu mer på minnesfel, eftersom du inte utnyttjar allt minne i datorn förrän efter ett tag. Sannolikt är det isåfall bara fel på ena minnesstickan, så du bör prova en i taget.

Ska jag ladda ner Memtest 86+?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Ska jag ladda ner Memtest 86+?

Ja, det brukar hitta minnesfel väldigt fort så det är en god idé.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera mig till Windows 7 ifrån Vista, har datorn i sign, kommer det ge någon markvärd boost? Hur är 7:an annars?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Har precis inst W7 home och nu vill jag ta bort ikonerna : hemgrupp och bibliotek från skrivbordet men det går inte. Vad gör jag för fel ?

Permalänk
Medlem

Hur är uppgraderingsfunktionen nuförtiden? Kommer ladda ner Windows 7 versionen som finns tillgänglig via MSDNAA och sitter för närvarande på Vista 32bit. Skulle gärna se en så smidig installation som möjligt och gärna utan att formatera hårddisken dessförinnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
Har precis inst W7 home och nu vill jag ta bort ikonerna : hemgrupp och bibliotek från skrivbordet men det går inte. Vad gör jag för fel ?

Högerklicka på skrivbordet -> Anpassa -> Ändra ikoner på skrivbordet. Sen är det bara att ändra. Fungerar inte det?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Funderar på att uppgradera mig till Windows 7 ifrån Vista, har datorn i sign, kommer det ge någon markvärd boost? Hur är 7:an annars?

Så när som på uppstarten som för vissa tar lika lång eller ibland längre tid (men för ytterligare vissa går det snabbare), så kommer i stort sett allt gå snabbare om du kör Win7. Jag har kört sjuan på datorn i sign, både WS och Netbooken, i mer än ett halvår nu och jag upplever en klar förbättring på stationära samt INTE någon försämring i jämförelse med XP på netbooken.

Rekommenderas starkt om du har råd. Någon "boost" vet jag dock inte om du kommer känna av, MEN du kommer _märka_ av en förbättring utan att behöva köra några testprogram för att bevisa det.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, det brukar hitta minnesfel väldigt fort så det är en god idé.

Tjena

Gjorde testet igår, fick resultatet. All Pass no errors.

Fortfarande så har jag problem med sleep mode.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Tjena

Gjorde testet igår, fick resultatet. All Pass no errors.

Fortfarande så har jag problem med sleep mode.

EDIT: Jag har precis kopplat in min Sony Ericsson G502. Men inget händer, mobilen blir connectad till PC Suite men inget Auto Play meddelande kommer upp då man sätter in USB sladden.

På Vista Datorn fungerar det perfekt, jag har installerat alla drivrutiner osv.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Hur aktivera man sin RC version?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Hur aktivera man sin RC version?

Om du inte har någon aktiveringskod sen förut så kan du inte längre få någon sen den 22:a oktober.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Om du inte har någon aktiveringskod sen förut så kan du inte längre få någon sen den 22:a oktober.

Jag har en test (beta) kod som jag fick från MS när jag installerad Win 7 RC 64. Men den kommer att tar slut nån gång nästa år.. Jag är nyfiken över vad jag skar göra då. (eller innan dess)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Jag har en test (beta) kod som jag fick från MS när jag installerad Win 7 RC 64. Men den kommer att tar slut nån gång nästa år.. Jag är nyfiken över vad jag skar göra då. (eller innan dess)

Eh? Köpa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Högerklicka på skrivbordet -> Anpassa -> Ändra ikoner på skrivbordet. Sen är det bara att ändra. Fungerar inte det?

Funkade faktiskt inte. var en uppgradering från vista så provade att blåsa om hela skiten och då funkade det. Kanske blev någe knas innan ingen aning men nu funkade det iaf

Permalänk
Medlem

Måste man spara sina bilder etc på en "extern" disk eller räcker det med en av de andra interna diskarna ? Hoppas verkligen inte den går in och sopar rent nåt annat än C:?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av falcor75
Måste man spara sina bilder etc på en "extern" disk eller räcker det med en av de andra interna diskarna ? Hoppas verkligen inte den går in och sopar rent nåt annat än C:?

Det ska den inte göra om du ställer in den på att bara formatera/installera på C:. Resten av disken ska vara orört.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Det ska den inte göra om du ställer in den på att bara formatera/installera på C:. Resten av disken ska vara orört.

Tack !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh? Köpa.

Yo TACK wow!

Jag vet att nåt ska köpas, ett nytt nyckel kod eller hela OS som DVD skiva och alt. Jag vill helst inte installera om win 7 om man kan bara köpa koden och slå in siffrorna och fortsätta lyra livet.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera till Windows 7 Home Premium från Vista Home Premium? (Min fästmös laptop som har den möjligheten).

Skulle själv föredra att köpa Windows 7 Pro till hennes laptop, Home Premium känns alldeles för låst jämfört med Pro.

Har också för mig att det är bara krångligare att skaffa uppgraderings paket än hela retail versionen?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Är det värt att uppgradera till Windows 7 Home Premium från Vista Home Premium? (Min fästmös laptop som har den möjligheten).

Ja, om det endast kostar någon försumbar uppgraderingsavgift är det helt klart värt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Skulle själv föredra att köpa Windows 7 Pro till hennes laptop, Home Premium känns alldeles för låst jämfört med Pro.

Home premium har inte saker som bitlocker och stöd för domäner, men det är väl inte heller något som vanliga människor behöver? Se även den här tabellen