Månadens prestandadator december 2008

Permalänk
Melding Plague

Månadens prestandadator december 2008

Att bygga ett riktigt prestandasystem är inte bara att ösa pengar på dyra komponenter. Med smarta val och goda avvägningar går det att få mesta möjliga ur varje spenderad krona. SweClockers väljer komponenter i månadens prestandadator.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Som någon brukar skrika i dessa tider. Mycket trevlig läsning där största överraskningen var den optiska enheten.

Som tidigare ett mycket bra initiativ!

PS: Men inget ljudkort i ett prestandasystem?? Ds.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Avstängd

Insane... 20k för en dator 2008 o.O

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Inte illa!

Faktum är att jag nyss uppgraderat min burk med nästan exakt samma konfiguration.

Case: CoolerMaster Cosmos 1000
PSU: Antec 850W
Mainboard: Asus P6T Deluxe
CPU: Core i7 2.66 GHz Quad Core 8 MB L3 Cache
Memory: OCZ Gold XTC 6144MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (8-8-8-24) (3x2048MB)
Main Harddrive: Western Digital 300GB SATA II VelociRaptor (10000 RPM / 16 MB Cache)
OS: Windows Vista Home Premium 64-bit
Graphics Card: Club3D ATi 4870X2 (2GB)
Monitor: 24" Samsung SyncMaster 2493 HM

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
PS: Men inget ljudkort i ett prestandasystem?

Bra poäng! Eftersom paketet riktar sig till datorspelare bör man absolut ta med ett ljudkort (Asus eller Creative) som funkar bra till spel.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Bra poäng! Eftersom paketet riktar sig till datorspelare bör man absolut ta med ett ljudkort (Asus eller Creative) som funkar bra till spel.

Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Är man ute efter riktigt bra ljud så kör man digitalt ut till en förstärkare, då spelar det ingen roll vad det är för ljudkort som används (när det gäller ljudkvalitet åtminstone).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Dagens integrerade ljudkort fungerar ju utmärkt för spel.
Onödig utgift att köpa ett externt :s

Permalänk
Medlem

Fin maskin det där, fick nästan en identisk igår fast jag valde Gigabyte mk EX-58 (kan inte motivera varför :D. Men en sån där systemdisk vill man nog lägga vantarna på.

Visa signatur

hungrig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Jag köper det du säger, efter jag har fått den där artikeln Herr Chefredaktör.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket detta paket kostar om ett halvår

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Är man ute efter riktigt bra ljud så kör man digitalt ut till en förstärkare, då spelar det ingen roll vad det är för ljudkort som används (när det gäller ljudkvalitet åtminstone).

Det jag menade var inte att få bra ljudkvalitet som i Hi-Fi-ljud, utan framförallt bra positioneringsljud i spel. Alla integrerade ljudkort jag har testat har haft riktigt dåligt ljud i spel. Framförallt i FPS-spel är ett bra ljudkort väldigt underskattat.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det jag menade var inte att få bra ljudkvalitet som i Hi-Fi-ljud, utan framförallt bra positioneringsljud i spel. Alla integrerade ljudkort jag har testat har haft riktigt dåligt ljud i spel. Framförallt i FPS-spel är ett bra ljudkort väldigt underskattat.

EAX är utdöende tack vare OpenAL.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

hade lite tråkigt så jag kollade vad komponenterna kostade om man köper allt på hos 1 butik

Komplett...........22.997:-..........exklusive frakt *
Dustin Home.....23 128:-..........exklusive frakt
Inet...................20 403:-.........exklusive frakt

* bluray brännarn i fråga fanns inte att köpa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel,

Beställda en dator för några dagar sedan, väntar fortfarande på lite delar.

Min beställaning var ungerfär som denna.

Valde dock bort Bluray tills vidare, har inte haft något behov av detta ännu.
Tog även chassi HAF 932....såg ok ut ockå. Hårddisken blev en billigare variant än ert val:Western Digital Caviar® Black™ 640GB.

Angående ljudkort så testar jag utan till att börja med och om jah inte blir nöjd får väl ett nytt ljudkort inhandlas i julledigheten :9.

Permalänk
Medlem

Bra för den som har pengar att slösa men datorn var inte särskilt prisvärd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Fy fasen va nice, byggde ihop en nästan exakt likadan åt polarn för 2 veckor sedan, fy fasen det går undan

dock med Nvidia kort. 280.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nastan som min dator

Antec P182
Noctua flaktar (cpu+chassi)
Zalman 850HP
Asus P6T
Intel 920
Kingston 3x1GB DDR3 1375 7-7-7-20
EVGA GTX260 core 216
Velociraptor
1,5TB seagate till lagring
Creative ljudkort
LG dvd-brannare

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på ljudkvaliteten mellan ett integrerat ljudkort och ett "externt". Om man köper en rigg för 20k och sen struntar i ljudkortet verkar ju lite konstigt. Kolla jag har pimpat min bil! Feta turbon, 20" däck och hela kittet. Men den inbyggda stereon som satt i från fabrik är fm kompatibel så jag tänker inte byta den.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mycket bra, känns som om den kom precis rätt i tiden med. Personligen så känns det som om nuvarande hårdvara får hänga med i 1år till med undantag för större hårddiskar och Blu-ray läsaren.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hade nog valt ett modulärt nataggregat om man ändå tänker spendera så här mycket på en pc, Corsair CMPSU-1000HXEU 1000W hade i alla fall legat mig närmare till hands, skiljer visserligen lite i pris...men i dom här prisklasserna kan det väl ändå vara värt det?

En fråga till swec's testredaktion: varför tas aldrig nåt ljudkort med i "månadens bygge"? Speciellt i det här fallet, själv tycker jag ljudet är oerhört viktigt. Även om PC'n är designad för spel är det väl gött att ha bra ljud?
Dom inbyggda brukar ju inte direkt vara nånting att skryta över, i alla fall om man inte ställer någolunda höga krav.
Lite synpunkter bara...:)

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Hade nog valt ett modulärt nataggregat om man ändå tänker spendera så här mycket på en pc, Corsair CMPSU-1000HXEU 1000W hade i alla fall legat mig närmare till hands, skiljer visserligen lite i pris...men i dom här prisklasserna kan det väl ändå vara värt det?

En fråga till swec's testredaktion: varför tas aldrig nåt ljudkort med i "månadens bygge"? Speciellt i det här fallet, själv tycker jag ljudet är oerhört viktigt. Även om PC'n är designad för spel är det väl gött att ha bra ljud?
Dom inbyggda brukar ju inte direkt vara nånting att skryta över, i alla fall om man inte ställer någolunda höga krav.
Lite synpunkter bara...:)

Ljudkort räknas som tillbehör imho. Vi kör för tillfället inte tillbehör i månadens dator utan visar istället en grundkonfiguration som kan anpassas efter individuella behov.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

RAID?

Är också lite förvånad över att det inte fanns något ljudkort med. Men framför allt är jag förvånad över att det inte körs två Velociraptors i RAID konfiguration!

Permalänk
Medlem

Sant
2 Velociraptor 150GB kostar nästan samma som en 300GB och 150GB-partition för OS och program klarar man sig långt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Är man ute efter riktigt bra ljud så kör man digitalt ut till en förstärkare, då spelar det ingen roll vad det är för ljudkort som används (när det gäller ljudkvalitet åtminstone).

Det var visseligen ett tag sen jag såg en prestandatest med och utan extra ljudkort men alla de tester jag har sett har visat en stor prestandavins med ett ljudkort som tex audigy2 eller X-Fi gent emot om man kör på det inbyggda. Jag vill minnas att tomsharware gjorde ett test där det var en 13% ökning i FPS med extra ljudkort och det tycker jag inte är fy skam. Detta var med allt örongodis påslaget givetvis som EAX. Om det nu är en ökning i prestanda i över huvudtaget bör man nog inte se ett ljudkort som ett extra tillbehör utan som ett növändigt (relativt billigt ont) i ett prestandasystem. Möjlöigheten att få ett riktigt bra ljud på alla sett ser jag dessutom som en stor fördel.

Så jag håller med i kritiken om att det saknas ljudkort i erat system. Annars bra skrivet.

Permalänk
Medlem

Härligt paket!

- ingen raid? - Velociraptor x 2 hade varit guld
- Ljudkort - ger alltid mer i spel (X-FI)

Spara in på den kluddiga LG brännaren och lägg pengarna på ovanstående!

Permalänk

Är det verkligen så viktigt med en raptor-disk? Hur motiverar ni att "endast en raptor kan göra en fyrkärnig processor rättvisa"? I vissa situationer, som komprimering med winrar och liknande, kan jag tänka mig att det blir en viss tidsvinst men jag har svårt att se någon woho-effekt vid spelande...

Men jag har nu inte läst på så noga så folk får gärna bevisa motsatsen om någon känner för det. Till dess anser jag att raptorn är onödigt sett till både pris och ljudnivå, och håller fast vid min WD Greenpower 5400 rpm

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma optiska enhet, riktigt trevlig! Den rekommenderas.

Bra artikel med Andreas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Är det verkligen så viktigt med en raptor-disk? Hur motiverar ni att "endast en raptor kan göra en fyrkärnig processor rättvisa"? I vissa situationer, som komprimering med winrar och liknande, kan jag tänka mig att det blir en viss tidsvinst men jag har svårt att se någon woho-effekt vid spelande...

Men jag har nu inte läst på så noga så folk får gärna bevisa motsatsen om någon känner för det. Till dess anser jag att raptorn är onödigt sett till både pris och ljudnivå, och håller fast vid min WD Greenpower 5400 rpm

Köpte en Raptor i mitt system för 3 år sedan då Battlefield 2 va väldigt populärt.
Var alltid inne först på varenda bana.
Har du krävande spel som har mycket komplexa banor m.m. så vill du ha en snabb disk som kan läsa många filer snabbt.
Det är dessutom en fröjd om man slipper vänta 10 min på att Vista ska starta också

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Så billigt av Colermaster att köra med ustansade hål istället för riktiga fläktgaller.

Härligt system dock med färgmatchade komponenter vad det nu ska vara bra för.

Saknar dock en test av systemet.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Är det verkligen så viktigt med en raptor-disk? Hur motiverar ni att "endast en raptor kan göra en fyrkärnig processor rättvisa"? I vissa situationer, som komprimering med winrar och liknande, kan jag tänka mig att det blir en viss tidsvinst men jag har svårt att se någon woho-effekt vid spelande...

Men jag har nu inte läst på så noga så folk får gärna bevisa motsatsen om någon känner för det. Till dess anser jag att raptorn är onödigt sett till både pris och ljudnivå, och håller fast vid min WD Greenpower 5400 rpm

I sammanhanget prestandadator så är svaret naturligtvis att det är viktigt. Numera handlar det dessutom om VelociRaptor, en 2.5" "stor" disk som inte alls låter mycket. Tvärtom. Dags att uppdatera dina fördomar

Fördelarna med en snabb disk gör sig ständigt påmind oavsett vad du gör på datorn. T.ex i mitt fall blev det en riktig a-ha effekt i Crysis Warhead vid laddning av banorna. Jag borde egentligen inte bli så fövånad med 2st VR i RAID-0 vilket ger c:a 250MB/s med bibehållen accesstid på c:a 7ms.

Warh0g: Problemet med din analogi är att man inte har pimp:at en dator utan byggt en racer! Och hur många racerbilar har en värstingstereo i bilen? Dessutom, älskar man bilar så är ljudet från en rak 6:a på 341hk ljuv musik i sig

Om det stämmer att ett ljudkort kan påverka prestandan som någon nämnde så kan det faktisk vara intresant att även ta med ett ljudkort, om inte annat en test för SweC kanske?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net