Månadens prestandadator december 2008

Permalänk
Medlem

Eftersom nya i7 processorn är vald tillsammans med passande moderkort och DDR3-minnen, så är min självklara fråga följande:

Hur mycket sämre i ett verkligt speltest skulle frameraten bli med en Core2Duo bas istället?
1000kr Gigabyte GA-EP45 DS3
2500kr Q9400 eller E8600 som kanske är mer lämplig för dagens spel eftersom den kan överklockas mer än en quad.
729kr Crucial Ballistix DDR2 800MHz CL4 2x2GB

Detta kostar då 4229kr istället för 8000kr för i7-delarna.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
I sammanhanget prestandadator så är svaret naturligtvis att det är viktigt.
Numera handlar det dessutom om VelociRaptor, en 2.5" "stor" disk som inte alla låter mycket. Tvärtom. Dags att uppdatera dina fördomar

Fördelarna med en snabb disk gör sig ständigt påmind oavsett vad du gör på datorn. T.ex i mitt fall blev det en riktig a-ha effekt i Crysis Warhead vid laddning av banorna. Jag borde egentligen inte bli så fövånad med 2st VR i RAID 1 vilket ger c:a 250MB/s med bibehållen accesstid på c:a 7ms.

RAID1 ger väl ingen prestandaökning? Är väl snarare tvärtom? Antar att du menar RAID0, men jag kanske är på safari.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
RAID1 ger väl ingen prestandaökning? Är väl snarare tvärtom? Antar att du menar RAID0, men jag kanske är på safari.

Korrekt. Det gick lite för fort för mig. Men jag har ändrat i mitt inlägg nu

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

20000 kr?
Lägger man det på en dator, så kompensera man för en liten penis.

Kan ni inte skriva en liknande artikel på en rimligare budget på <10000 kr.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
20000 kr?
Lägger man det på en dator, så kompensera man för en liten penis.

Kan ni inte skriva en liknande artikel på en rimligare budget på <10000 kr.

http://www.sweclockers.com/artikel/6096-manadens_mellanklassd...

Tycker den gäller rätt bra fortfarande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
20000 kr?
Lägger man det på en dator, så kompensera man för en liten penis.

Kan ni inte skriva en liknande artikel på en rimligare budget på <10000 kr.

Gör de väll lite hela tiden? Har iofs inte varit någon på några månader nu men det är ju också en entusiast sida, plus att det inte hänt så mycket när det gäller budgetdelar på länge(?)

Permalänk
Medlem

Undrade bara en sak

Där en DVD-brännare länge varit standard i datorer så har vi denna gång valt en enhet som även kan läsa Blu-ray och det numera döda formatet HD DVD.

Vad menar dom med döda formatet?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Att det är ett dött format, görs inga filmer till det längre. Nedlagt helt o hållet, går ju iofs fynda såna filmer billigt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Om man köper en dator för 20000 så tror jag att man också har ett bra ljudsystem hemma. I så fall så borde personen i fråga använda någon av de digitala anslutningarna på moderkortet och låta en riktig reciver/förstärkare göra omvandlingen. Det brukar de göra bra mycket bättre än vanliga ljudkort och det borde om jag kommer ihåg rätt också göra minsta möjliga belastning på processorn.

Enda gången jag använder ett vanligt ljudkort (Plantronics USB DSPv2) är när jag är på lan då det förstås är lite jobbigt att släpa med sig hela sin reciver.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Enda gången jag använder ett vanligt ljudkort (Plantronics USB DSPv2) är när jag är på lan då det förstås är lite jobbigt att släpa med sig hela sin reciver.

Lite overkill också för ett par hörlurar

SJälv kan jag glömma allt vad ljudanläggning heter om jag vill bevara husfriden...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
I sammanhanget prestandadator så är svaret naturligtvis att det är viktigt. Numera handlar det dessutom om VelociRaptor, en 2.5" "stor" disk som inte alls låter mycket. Tvärtom. Dags att uppdatera dina fördomar

Fördelarna med en snabb disk gör sig ständigt påmind oavsett vad du gör på datorn. T.ex i mitt fall blev det en riktig a-ha effekt i Crysis Warhead vid laddning av banorna. Jag borde egentligen inte bli så fövånad med 2st VR i RAID-0 vilket ger c:a 250MB/s med bibehållen accesstid på c:a 7ms.

Ah, har helt missat att veloci-raptorn är en 2,5-tummare. Ja i så fall kan jag tänka mig att ljudnivån inte är så farligt irriterande. Minns bara en 74 gigabytes raptor jag testade för nåt år sedan, och den knattrade värre än en hdd från 1998 vid seek.

Att spelbanor och texturer laddas lite snabbare, det kan jag tänka mig, men ger det något alls när det kommer till bildkvalitet eller fps?

Märkte själv ingen försämring i prestanda alls när jag bytte "ner" mig till min "långsamma" 5400 rpm-disk, därav att jag kan tyckas lite skeptisk till raptor. Men två raptors i raid-0, jo då lär man nog märka en del skillnad antar jag :-P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
20000 kr?
Lägger man det på en dator, så kompensera man för en liten penis.

Kan ni inte skriva en liknande artikel på en rimligare budget på <10000 kr.

Så att vilja ha EXTREM prestanda och kunna utnyttja spelens grafik till de yttersta för att få en underbar spel upplevelse är fel då eller?

om alla tänkte som du så hade vi fortfarande suttit med samma spel grafik och kännsla som Need for speed 1 eller Red alert 1... *suck*

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

20k utan monitor och inget ljudkort?

Permalänk
Avstängd

tycker det känns som om sweclock spenderar bara för att spendera.
menar hur mycket skulle resultatet bli gämfört med en core 2 duoför 2 med 4 gig ddr 2 och ett modekort för en 1 500. Och bluray wtf

men men vill man ha det bästa av allt så e nog inte datorn så dum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant3

om alla tänkte som du så hade vi fortfarande suttit med samma spel grafik och kännsla som Need for speed 1 eller Red alert 1... *suck*

nu sitter vi ju visserligen med samma grafik och spelkännsla i nfs undercover som vi hade i nfs 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
20k utan monitor och inget ljudkort?

Inbyggt ljudkort?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Eftersom nya i7 processorn är vald tillsammans med passande moderkort och DDR3-minnen, så är min självklara fråga följande:

Hur mycket sämre i ett verkligt speltest skulle frameraten bli med en Core2Duo bas istället?
1000kr Gigabyte GA-EP45 DS3
2500kr Q9400 eller E8600 som kanske är mer lämplig för dagens spel eftersom den kan överklockas mer än en quad.
729kr Crucial Ballistix DDR2 800MHz CL4 2x2GB

Detta kostar då 4229kr istället för 8000kr för i7-delarna.

Som sagt..... Vad skulle den verkliga skillnaden bli?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Devildoll> Läs om läs rätt......
Det är en dvd-brännare som även läser BR och HD-DVD....

Laars> Grundarna och förespråkarna för HD-DVD förlorade slaget om vilket media som skulle användas då BR hade bättr kopieringsskydd (och OJ vad bra det var/är har det visat sig *sarkasmen flödar*) Sök här på Swec så finns det ngt gammalt nyhetsinlägg om det.

Permalänk

otroliga skillnader i 3dvantage mellan E8500 och i7920. Ska man tolka siffrorna så att man får 2,7ggr fler fps med en 920 prolle jämfört med en E8500?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Känns som en fruktansvärt dåligt vald tid för testet.

Vad jag och säkerligen många andra vill se är månadens Budget-speldator samt månadens Budget-uppgraderingspaket.

Ett Budget-paket borde ligga runt 5-8000kr exklusive skärm.

Och jag tror att många är intresserade av olika uppgraderingspaket med Core i7.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Att rekommendera en data för 20000kr i den tid vi befinner oss nu, med recension, jobb varsel etc. är väldigt oansvarig av redaktionen.

Att rekommendera någon datOR är över huvud taget jävligt oansvarigT av redaktionen, när så många många barn i tredje världen svälter.

Eller?

SweC gör det de alltid gjort; Jobbvarsel (i ett ord) påverkar inte, i alla fall inte på så här kort sikt, produkternas prisvärdhet.

Permalänk
Medlem

De skrevs tidigare att om man vill ha bra ljud så kör man digitalt ut, men klarar moderkortet faktiskt av DD live eller DTS motsvarande?

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Vad mycket klagande på att man nu presenterar ett prestandapaket.

Många som finns har på sweclockers har ett intresse av dator, och lägger därmed en större del av sina pengar på en dator. Inget konstigt med det om man har ett intresse.

Ofta klagar folk på att en dator är dyr bara för att senare åka till Thailand eller till fjällen vilket enligt mig är mycket dyrare.

I år säger man att fjällen kommer att krylla av turister, dvs mer än förra året. Konstigt att det blir så trots kris. Vi säljer mer alkohol i år trots kris och människor kommer fortfarande att åka dyrt till Thailand, vilket också förstör vår miljö.

Citat:

Och jag tror att många är intresserade av olika uppgraderingspaket med Core i7.

Jo...visa mig ett billigt uppgraderingspaket från en P4 till i7 så blir jag också glad

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill också vara med och klaga...:)

Det jag fastnade för var chassit som inte passar alla men frågan är om det finns så många alternativ för det systemet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Sedan får man ju inte glömma bort att i jämförelse med att låta ett företag sätta ihop en dator för 20 000kr så får man nog ganska mycket mer för pengarna. Samtidigt lär väl en dator som den här klara sig ganska länge om man betänker att Intel inte kommer släppa de långsammare modellerna förens efter kommande sommar (och vi kan väl utgå från att AMD inte kommer bräcka Intel på ren prestanda även i vår...)

Permalänk

Bara jag som inte fattar

"Överklockningspotentialen är dessvärre inte riktigt i samma division som tidigare processorer från Intel. Den är dock inte alls lika dålig som de första rapporterarna gav sken av. Med Core i7 920 (2,66 GHz standardfrekvens) är 3,5 till 4,0 GHz inom räckhåll med vanlig luftkylning."

Inte riktigt i samma division? Med ett asus p6t mobo så klockar den 1.3 GHz med original kylning? Är inte det jäääääävligt bra?
Om man drar på en TRUE med två fläktar blir det la ännu bättre, förstår inte varför ni envisas med att säga att den inte klocker så jättebra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
otroliga skillnader i 3dvantage mellan E8500 och i7 920. Ska man tolka siffrorna så att man får 2,7ggr fler fps med en 920 prolle jämfört med en E8500?

Den skillnaden lär du inte se i spel. Men frågan är HUR stor skillnaden är. Och jag snackar i7-920 på maxclock (3,5-4,0ghz) jämfört med en E8600 på maxclock (4,5-5,0ghz)

Om jag får gissa... så kommer inte i7 systemet prestera bättre. Men det kostar fortfarande mycket mer.

Edit: Efter lite googlande hittade jag svaret på spelprestandan, i alla fall som oklockade.

i7 920 Vs E8600 på High Quality i spelen
39fps Vs 38fps Unreal tournament 3
38fps Vs 38fps Crysis
140fps Vs 143fps F.E.A.R
48fps Vs 53fps Far Cry 2

När man sedan testade i 800x600 Low Quality så låg i7 bra till mot E8600, men vem spelar i den upplösningen??

http://www.legionhardware.com/document.php?id=786&p=9

Med detta vill jag väl säga att frågan är om man i dagslägen verkligen skulle köpa i7 även om pengar inte var ett problem? Jo det skulle man nog

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har tänkt på att det i stället för att vara en riktigt bra speldator, av vad jag kan se från testerna här på Swec och runt om, att det kommer vara en otroligt bra arbetshäst för dom som kodar film och dyligt som tar på processor- och minneskraften???

I spel så presterar den ju uppenbarligen inte överdrivet mycket bättre...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är också en dator för framtiden då spelen kommer kräva allt mer så den lär hålla längre med kanske ett grafikkortsbyte om ett par år.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Precis, den stora anledningen till i7 just nu är väl egentligen att få den mest framtidssäkra plattformen i dagens läge.