Månadens prestandadator december 2008

Permalänk
Medlem

Lågkonjukturen förstärks av att hushåll och företag drar ned på konsumptionen av varor och tjänster. Jag ser inte riktigt logiken i resonemanget att de med jobb ska ha dåligt samvete för att de konsumerar. De som nu blir av med jobben har bättre förutsättningar om marknaden hålls i rullning.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanOeberg
MEN FÖR BÖVELEN!

Hur många procent av Arbetskraften har/kommer varslats? 3-4%?

...arbetslösheten väntas stiga till 9 - 13 %.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salami_N
Jag hoppas för din skull att du inte var seriös när du skrev det där?:O

Det skulle jag tippa på att han var och jag delar hans åsikt. Varför skulle inte han vara seriös?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
...arbetslösheten väntas stiga till 9 - 13 %.

Det här börjar bli OT, men så vitt jag vet så har AMS i sina progroner räknat med en arbetslöshet på 9 % 2010.

http://www.arbetsformedlingen.se/Go.aspx?a=82084

Oavsett om det blir 9 eller 15 % så kan inte marknaden bara stanna i sin normala konsumtion, då blir det pannkaka 2000!

Så, att lägga 20k på en dator kanske är overkill...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon6
Riktigt nice test. Kul och läsa om vad som är väldigt bra (bäst?) på marknaden.

Tycker det är en ganska intressant diskussion om ljudkort. Skulle vara skoj om Andreas testade ett budgetsystem och ett prestandasystem med och utan ljudkort.
Så han kan visa att han faktiskt har rätt angående att det inte spelar så stor roll att köpa ett extra ljudkort.

Det är nästan en omöjlighet att testa ett system med ljudkort då upplevelsen av just ljud är så otroligt subtilt... Ur ett rent tekniskt perspektiv kan man ju testa avlastning av CPU som ett externt ljudkort kan ge, men tyvärr inte mycket mer än så... Med rätt utrustning kan man ju testa dB och frekvensomfång också men dessa tester är ju till 99% baserade på vilka högtalare som används. Jag tycker att ljudkort skall exkluderas från dessa typer av artiklar och att sweclockers här har presenterat ett bra men ganska otippat prestandasystem.

Permalänk
Medlem

Jisses vilket hemskt chassi, det är förvisso inte särskilt relevant i denna artikel antar jag. Annars en intressant artikel, som vanligt

Permalänk
Avstängd

Vad dyrt det har blivit, det var väl inte länge sen som dom här paketen låg runt 10k?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Vad dyrt det har blivit, det var väl inte länge sen som dom här paketen låg runt 10k?

Observera att detta är "månadens prestandadator"; ej att förväxla med "månadens mellanklassdator" och "månadens budgetdator".

Permalänk
Medlem

Bra att dessa "månadens" system kommer igång igen.

Synd bara att ni inte räknar med att en bra processorkylare bör ingå i ett prestandapaket (det räcker inte att bara nämna den lite smått som möjligt tillägg).
Det här är ju ändå SweClockers.com, inte SweKöraAlltIOriginalhastighet.com.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera att detta är "månadens prestandadator"; ej att förväxla med "månadens mellanklassdator" och "månadens budgetdator".

Sorry missade det
20k nästan lika mycket som jag köpte min P3 500, 128 ram och TNT2 Ultra för

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vore intressant om ni byggde ihop ett budgetmonster också och sedan testade systemen mot varandra. 775-baserat system med en snabb dual-core men med snabbt grafikkort.

Går att spara många tusenlappar på 775-system med ddr2 minne och frågan är om det verkligen gör så stor skillnad i just spel?

När jag var yngre hade jag lätt pyntat pengarna för erat system men man blir klokare med åren och nöjer sig med förra generationens processorarkitektur.

Permalänk
Medlem

Vad betyder 80plus eller vad det stod?

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Sorry missade det
20k nästan lika mycket som jag köpte min P3 500, 128 ram och TNT2 Ultra för

eller som min maxade pentium 2:a. jag tyckte att den var så snabb att jag i princip "aldrig" skulle behöva köpa en ny!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Det är ibland så att man undrar om hälften av de som är inne på sweclockers har DAMP, maken till korkade inlägg har jag sällan varit med om..
- Detta är ett prestanda paket! Köp billigare om ni inte har råd med det, såna paket har rekomenderats tidigare. Dessutom är 20K lite för en prestandadator iaf i ett historiskt perspektiv.
- Är inte detta en sida för folk som vill ha snabba datorer? Jag blir lite konfunderad när jag läser komentarer i stil med, "onödigt snabb" eller "det blir ingen skillnad i CS"...
- Ang. krisen i ekonomin, det är p.g.a att folk har slutat köpa saker som vi har en kris, om vi håller i pengarna så blir den ännu längre.

Bra artikel för övrigt. Hade varit kul om ni hade kunnat pussla ihop en och se vad den går för.

Visa signatur

R

Permalänk
Medlem

JAg satt och hade tråkigt på inet.se och slängde ihop den grymmaste burken som bara gick om hamnade på 53K ( K = ooo ) så 20K är inte alls mycke. min nuvarande skulle kostat typ 14K med alla fläktar och sånt. och min burk e ju inte nått monster direkt. så 20K för en prestande rigg e helt ok enligt mej.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Det jag reagerade lite på var att det stog "Att få ut mesta möjliga prestanda ur varje spenderad krona är dock ingen lätt uppgift.". Jag inbillar mig att man kan få bra mycket bättre prestanda per krona än detta. Har dock inga belägg för mina påståenden

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallet
Det är ibland så att man undrar om hälften av de som är inne på sweclockers har DAMP, maken till korkade inlägg har jag sällan varit med om..

Kasta sten i glashus?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte, vi som jobbar påverkas väl inte direkt av att det skulle vara lågkonjuktur? Pratade med en väldigt nära vän om det igår faktiskt, jag tjänar lika mycket som tidigare men samtidigt har det mesta blivit rätt mycket billigare: Bilar, bensin, bostadsrätter. Med endast små lån så påverkades jag aldrig av räntehöjningen (...tyvärr ej heller av räntesänkningen...). Hon påpekade lite småspydigt att jag har nog aldrig konsumerat så hårt som nu

Permalänk
Medlem

Jag hade känt mig förolämpad som läsare om skribenten talat om för mig att bara köpa datorn om jag har råd med den.

Nå, lite mindre självklart och kanske lite viktigare. Jag saknar en "second opinion" som ni hade tidigare, där Öjvind (tror jag det var?) gick in och lade sin åsikt om valet av respektive komponent. Man kan inte komma ifrån att hopplockning av en dator är en syssla som innefattar beslut där personliga preferenser kan skilja sig åt även bland di lärde. En skribents åsikt är bra, två är bättre.

Jag tolkar in en viss inkonsekvens i att köpa en blue ray-läsare, men inte ett Windows. Jag menar så, att folk som köper/hyr film för att spela upp, även köper ett OS. (Pingvinmedlemmar: Håll er lugna nu, ni ÄR i minoritet, och här är inte platsen att säga ert ditt och datt.) De som inte köper ett Windows, har med andra ord inte någon större användning för en BR-läsare, utan håller sig istället med snabbt bredband och mycket hårddisk. Lägg pengarna på en CPU-kylare istället, samt en lagringsdisk utöver OS-disken. Eller ta med ett lämpligt Windows i paketet.

Oavsett om ni håller med om ovanstående resonemang, som jag erkänner är icke skottsäkert, måste jag säga att en CPU-kylare är en mycket viktig komponent i ett system som plockas ihop utifrån bland annat överklockningspotential. Den åsikten är jag orubblig i.

Ofta är Swec:s artiklar av god kvalitet, och denna är en sådan.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd

Tycker det här med månadens datorsystem bara är luft-journalistik.
Man sitter och rekomendeerar en dator som man inte ens själv har byggt ihop eller ens testat.
Tänk om bil-journaltidningar skulle testa bilar de aldrig sett?

Plastjournalistik. Ytligt. Patetiskt. Irrelevant.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IllusioN OC
Tänkte jag kunde delge vad en sån här combo kan prestera i 3Dmark ;.)
Dessa resultat är på luft endast.., kylaren till CPU´n är en Thermal Big Typhoon
Nu har jag testat med 2 st HD4870X2 i CF, korten är out of box...
Dessa resultat är inte på något sätt maxat.., det finns mer att hämta..

Gigabyte EX-58UD5 Bios F3
Intel Core i7 920
Corsair 1333 6GB
HD4870X2 CF
Zalman 1000W
WD Raptor 150Gb

Clockgeneratorn i SetFsb ska ni inte bry er om.., jag tog bara en som fungerade...

http://i35.tinypic.com/2uzzcdw.jpg
(Minnena går i samma fart som bilden nedan, jag missade CPU-Z på minnena )

http://i37.tinypic.com/20u98qo.jpg

Jag måste säga att detta system imponerar på mig.., det flyter på väldigt fint med de flesta applikationer.
Själv spelar jag bara ett spel.., FEAR.., men kan intyga att det även där flyter på oerhört fint. Laddningstider och annat går väldigt snabbt och det uppskattar jag mycket.
Original kylaren är helt okay men räcker inte riktigt till om man vill pressa på lite..

Bios till dessa nya brädor har däremot en del att önska om man vill klocka högt. Men jag tycker tillverkarna ligger på ganska bra där och man får ta det med så här pass nya produkter.

I mitt fall har jag testat alla betor men hamnade tillbaks till F3 som i denna stund är det enda bios på GB´s webby.., betabios finns att ladda ner från Tweaktown.. http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-latest-bios-28441/

Minnena imponerar också en hel del.., default är 1333 9-9-9-24.., men som synes går dom fint i nära 1600. Priset på dessa minnen är klart överkomligt och 6gb räcker för de flesta..

Så.., de som investerar i liknande utrustning kommer bli mycket nöjd!

Får man fråga varför du har en sån rigg o bara lirar F.E.A.R? Som dessutom med dagens mått är ett rätt fult spel ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

Man sitter och rekomendeerar en dator som man inte ens själv har byggt ihop eller ens testat.

Hur hade du tänkt att recensioner skulle fungera annars? Ska Swec skicka ut den färdiga datorn så du kan testa den och ge ditt godkännande? Helt ologiskt då det ligger ju tester och ordentliga åsikter bakom varje val av komponent, inte läst artikeln?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Sant
2 Velociraptor 150GB kostar nästan samma som en 300GB och 150GB-partition för OS och program klarar man sig långt på.

Jag byggde ett 775-baserat system för ett par veckor sen, den allra största prestandaboostern från min gamla tvåkärniga Athlon64 var just diskaccesser. Kör dubbla 150-gigs valociraptors i RAID 0, går som tåget.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3,4 Ghz, Asus P5e Deluxe, 4 x 2048 MB 1066 MHz DDR2, Asus GTX280, 2 x Velociraptor 150 gig (Raid 0), 2 x Samsung SP 1 TB

Permalänk

Oj, de där va mycket pengar. Men en mycket fin dator.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hej

Tackar för en intressant artikel.

Hade precis innan beställt liknande innan jag läste denna artikel, kändes då som jag gjort rätt val.

Men undrarn är om min gamla nätdel Antec trupower 2.0 550w kommer räcka till mitt bygge, någon som vet?

Intel i7
6gb minne
asus moderkortet i artikeln
enklare grafikkort Asus EN9800 GT hybridpower
Velociraptor + 3 andra hårddiskar
Två skärmar
Antec 180P låda, tre 120mm fläktar.
Dvd spelare.

Skall bli intressant när grejorna kommer på tisdag, bara nu nätdelen pallar?

Hälsningar

Omar Brännström

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe, AMD Athlon 64 X2 4400, Western Digital Raptor 150GB SATA ,Maxtor DiamondMax 10 250GB, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 x2 =4GB, Vista 64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Det här är ju ändå SweClockers.com, inte SweKöraAlltIOriginalhastighet.com.

nu för tiden så är det väl snarare så att överklockning bara är en del av sweclockers, nu är sweclockers sveriges största datorforum istället.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

har väldigt mycket glädje med mitt core i7 system sluta klagar på priset core 2 var dyrt när det kom med. 2400kr för e e6400 1800kr för bra 2x1gig pc6400 och runt 1800kr för ett fint moderkort. = 6000kr

Core i7 3000kr, moderkort 3000kr, 3x1gig ddr3 1333mhz runt 1200kr eller upp mot 3000kr för 3x2gig ddr3 1600mhz = 7200kr/9000kr.

Med tanke på vad man får nu är det verkligen värt pengarna. Jag är lika jävla nöjd med min eee 904hd som med min core i7 rigg men vet verkligen vilken som har mer kräm.

Det roliga med alla core i7 relaterade artiklar och nyheter är att dom som klagar mest har core 2 alla nästan alla amd användare är väldigt posetiva. Självklart kommer jag sakna min e6400 men jag saknar min amd 3500+ och p4 2,8ghz och p3 800mhz också då dom var "inne".

Man får inte det man köper, man får det man vill köpa.

Permalänk
Medlem

Kul att få en liten uppdatering av månadens dator igen.

Några synpunkter på några synpunkter:

Priset: Det är prestandadator, inte mellanklass dator som mer lutar åt det mest prisvärda.

Ljudkort: Alla har inte ens 5.1 system hemma etc, vissa kör kanske 2.1 eller hörlurar och då är detta överflöd. Utöver det tror jag många av de personer med någorlunda ljudsystem hemma känner som jag, att ljudkortet från gamla burken fortfarande är mer än dugligt till att leva ett par år till.

Core i7: Ger inte någon enorm boost i spel. Så ifall man bara spelar så får man väl skräddarsy datorn lite. Finns ingen dator som kan vara perfekt för alla områden och samtidigt vara den mest prisvärda. Skulle inte vara fel med statiska länkar till bästa speldator, prestandadator och budgetdator som uppdaterades lite då och då, om någon nu skulle orka.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
har väldigt mycket glädje med mitt core i7 system sluta klagar på priset core 2 var dyrt när det kom med. 2400kr för e e6400 1800kr för bra 2x1gig pc6400 och runt 1800kr för ett fint moderkort. = 6000kr

Core i7 3000kr, moderkort 3000kr, 3x1gig ddr3 1333mhz runt 1200kr eller upp mot 3000kr för 3x2gig ddr3 1600mhz = 7200kr/9000kr.

Med tanke på vad man får nu är det verkligen värt pengarna. Jag är lika jävla nöjd med min eee 904hd som med min core i7 rigg men vet verkligen vilken som har mer kräm.

Det roliga med alla core i7 relaterade artiklar och nyheter är att dom som klagar mest har core 2 alla nästan alla amd användare är väldigt posetiva. Självklart kommer jag sakna min e6400 men jag saknar min amd 3500+ och p4 2,8ghz och p3 800mhz också då dom var "inne".

Man får inte det man köper, man får det man vill köpa.

En snabb fråga bara. Varför valde du att bara klocka till 3GHz? Säg inte att det bara räckte, för 2.66GHz räcker också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Ljudkort: Alla har inte ens 5.1 system hemma etc, vissa kör kanske 2.1 eller hörlurar och då är detta överflöd. Utöver det tror jag många av de personer med någorlunda ljudsystem hemma känner som jag, att ljudkortet från gamla burken fortfarande är mer än dugligt till att leva ett par år till.

Varför är det överflöd om man har 2.1 eller hörlurar?

Snarare tvärtom. Kör man 5.1 har man oftast något kasst datorpaket och kan gott köra på något integrerat. Kör man på vettiga hörlurar eller en riktig stereo så behöver man ett vettigt ljudkort.