Månadens prestandadator december 2008

Permalänk
Medlem

Definiera framtidssäker...

Min åsikt är att det är fullständigt omöjligt att bygga ett framtidssäkert system. Den dagen du vill byta ut processorn så har du helt plötsligt en processor som du inte kan använda till något.
Och i de flesta fallen så vill du inte byta till en processor som har samma socket, och gör du det vill du ändå ha ett bättre moderkort.

Nej, man kör på datorn tills en uppgradering känns nödvändig, och då byter man ut allt så att man fortfarande kan ha användning för den nuvarande datorn (som knappast har spelat ut sin roll bara för att den inte duger som spelmaskin/workstation).

Småsaker som mer ram, hårddiskar är en sak. Kanske grafikkort beroende på situation, men det finns inget som heter eller är framtidssäkert i en dator.

Av den anlending finns det absolut ingen anledning alls att köpa en i7 bara för att det är en i7 och den därmed är mer 'framtidssäker'. Bullcrap rakt igenom, anser jag.

Rent generellt nu då.

Ljudkort är väl visserligen en sån sak som är någotsånär framtidssäkert. Utvecklingen går inte såå fort och ett bra grafikkort idag är bra om ett par år också. Men det kortet är ju bara att flytta till den nya datorn sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Känns som en fruktansvärt dåligt vald tid för testet.

Vad jag och säkerligen många andra vill se är månadens Budget-speldator samt månadens Budget-uppgraderingspaket.

Ett Budget-paket borde ligga runt 5-8000kr exklusive skärm.

Och jag tror att många är intresserade av olika uppgraderingspaket med Core i7.

Dom har redan presenterat ett budgetsystem och ett mellanklassystem. Den här var den tredje och sista artikeln i en serie..

För mig som renderar 3D animeringar innebär i7 ett enormt framsteg. Mina FPS kommer öka med några MILJONER nu när jag kan halvera renderingstid från två till en månad. En månads mer spel på datorn helt enkelt

Är det nån som har koll på när serverMOBarna med två socklar kommer?

Bra läsning. Tack redaktionen.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice test. Kul och läsa om vad som är väldigt bra (bäst?) på marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Tycker det är en ganska intressant diskussion om ljudkort. Skulle vara skoj om Andreas testade ett budgetsystem och ett prestandasystem med och utan ljudkort.
Så han kan visa att han faktiskt har rätt angående att det inte spelar så stor roll att köpa ett extra ljudkort.

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Avstängd

Som du förstår delar jag inte din åsikt i ämnet. I dag är faktiskt då jag äntligen bytte ut mina Socket 939- system. Två av tre, det tredje blir i januari. De har varit med från första Socket 939- processorn till den sista - det enda som har hängt kvar är mina moderkort från DFI. Visst gjorde prestandaökningen en större märkbar skillnad för fyra år sedan men jag vill ändå hävda att i7 kommer överleva C2D med några år och jag utgår från att dagens moderkort kommer klara av morgondagens processorbehov. Vi kan ta ett exempel som att haka på DDR3- trenden, allt från 1gb upp till 12gb finns eller kommer finnas. Visserligen är det mycket minne men dagens behov styr ju inte morgondagens. För egen del har behovet av att gå från DDR till DDRII och Socket 939 till C2D inte varit värd kostnaden att byta ut allt eftersom jag ansett att det varit för lite prestanda för kronan (bör noteras att systemen hade en överklockning på 50% respektive 60% och borde därför matcha de äldre C2D- processorerna). Det är först nu när grafikkorten kan nyttja mer än bandbredden i PCI-E 1.1 som jag känt att det har varit läge att byta och då känns det fel att lägga pengar på en plattform som inom en viss framtid inte längre kommer utvecklas. Bättre då att försöka vara med från början.

Likaså, är man tidig nu så är det kanske en rimlig tanke att inför nästkommande vår byta processor igen. Du vet säkerligen mer än jag om vad Intel har för planer för framtiden men att vid ett möjligt behov byta ut en 25% överklockad processor av dagens värstingmodell till något ännu snabbare vid nästnästa vår är något jag kan finna berättigat - vare sig socket eller byte av minnestyp lär ha skett vid det laget, om ens annonserats ut.

Permalänk

Fint system! Det blir väl något sånt och sikta på när priserna sjunker Tycker ni kunde ha slängt in en SSD dock!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Håller med om att ljudkort kanske borde nämnas i artikeln, dock skulle man kunna skriva in det som en "optional".

Prestanda-vinst är väll knappt märkbar med ett sådant system, men det höjer helt klart upplevelsen i spel med känsla. Visst, sitter du och spelar CS på public server och så, så är det ingen större skillnad

Men sätt dig och spela ett riktigt bra skräck-spel med bra ljud så förstärker det helt klart upplevelsen ytterligare.

Sedan lyssnar jag nästan alltid på musik när jag lirar shooters, då blir bra ljudkort ännu bättre så jag kan njuta av Persuader i bra kvalitet

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Är man ute efter riktigt bra ljud så kör man digitalt ut till en förstärkare, då spelar det ingen roll vad det är för ljudkort som används (när det gäller ljudkvalitet åtminstone).

Eller så köper man ett bra ljudkort med sjyssta DAs och aktiva högtalare.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Den skillnaden lär du inte se i spel. Men frågan är HUR stor skillnaden är. Och jag snackar i7-920 på maxclock (3,5-4,0ghz) jämfört med en E8600 på maxclock (4,5-5,0ghz)

Om jag får gissa... så kommer inte i7 systemet prestera bättre. Men det kostar fortfarande mycket mer.

Edit: Efter lite googlande hittade jag svaret på spelprestandan, i alla fall som oklockade.

i7 920 Vs E8600 på High Quality i spelen
39fps Vs 38fps Unreal tournament 3
38fps Vs 38fps Crysis
140fps Vs 143fps F.E.A.R
48fps Vs 53fps Far Cry 2

När man sedan testade i 800x600 Low Quality så låg i7 bra till mot E8600, men vem spelar i den upplösningen??

http://www.legionhardware.com/document.php?id=786&p=9

Med detta vill jag väl säga att frågan är om man i dagslägen verkligen skulle köpa i7 även om pengar inte var ett problem? Jo det skulle man nog

jag misstänkte att skillnaden inte var så stor i spelen som i 3dvantage. 3D vantage är missvisande. Att klocka processorn är ointressant i sammanhanget ty max 2% av alla som köper i7 eller E8xxxx klockar. Man kan lätt bli blind av att enbart läsa sweclockers

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag vill också vara med och klaga...:)

Det jag fastnade för var chassit som inte passar alla men frågan är om det finns så många alternativ för det systemet?

Antec 1200?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

efter att se hur ett i7 system presterar i gta 4 så ångrar jag mitt nyinförskaffade system lite, även om jag kom förhållandevis billigt undan. men E8300 får ju rätt mycke pisk även om den är maxklockad. Tror quad kommer börja dominera tidigare än vad folk förväntar sig. får storstryk av i7 i stock hastighet med ett 8800gt vs mitt system som består av E8300@3.6 ghz 2 st 4850 i cf och 4 gb ram. visst spelet är sjukt dåligt gpu optimerat men att ett spel presterar så mycket bättre bara pga processorkraft skillnaden är imponerande från i7 sidan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Eller så köper man ett bra ljudkort med sjyssta DAs och aktiva högtalare.

Fast då kommer alla swec-gamers börja gaffla om vad m-audio, terratec och esi är för skräp. Det har ju kommit ett nytt super ultra creative kort med mycket flashigare förpackning. Det måste ju vara ljusår bättre.

Permalänk
Medlem

enda jag stör mig på när jag sitter vid min burk idag är långsamma laddningstider i Photoshop och när jag packar upp filmer (RAR) eller när jag skall köra decoding på en film för att matcha formatet på min iPod touch... och lösningen på dessa problemen heter faktiskt i7... sen om jag får en fps mer eller inte i spel struntar jag blankt i.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Antec 1200?

För en spelare som vill att allt skall synas är det ett fint chassi helt klart men jag tänkte något i stil med Antec P182 men den är lite trång för detta system.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog byta till i7 vid min nästa stora uppdatering... (om 6-12 månader)

Fram tills dess så blir de nog bara grafik kort, TGB, Mus och Ljud system som kommer bytas ut...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Cosmos 1000 är ju ett nästan underbart chassi! Det passar dock inte mig på grund av dess storlek. Ett Cosmos i midi storlek, färre fläktar och med samma gedigna kvalitét skulle vara perfekt.

Ni som funderar på att investera i Corei7 system. Tänk på att Phenom II inte har lanserats än. Jag säger inte att den tar Corei7 men man bör avakta lanseringen innan man gör någon stor investering tycker jag.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Jag kanske är lite dum nu, men är det inte meningen att saker som är "månadens" ska komma månatligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Som du förstår delar jag inte din åsikt i ämnet. I dag är faktiskt då jag äntligen bytte ut mina Socket 939- system. Två av tre, det tredje blir i januari. De har varit med från första Socket 939- processorn till den sista - det enda som har hängt kvar är mina moderkort från DFI. Visst gjorde prestandaökningen en större märkbar skillnad för fyra år sedan men jag vill ändå hävda att i7 kommer överleva C2D med några år och jag utgår från att dagens moderkort kommer klara av morgondagens processorbehov. Vi kan ta ett exempel som att haka på DDR3- trenden, allt från 1gb upp till 12gb finns eller kommer finnas. Visserligen är det mycket minne men dagens behov styr ju inte morgondagens. För egen del har behovet av att gå från DDR till DDRII och Socket 939 till C2D inte varit värd kostnaden att byta ut allt eftersom jag ansett att det varit för lite prestanda för kronan (bör noteras att systemen hade en överklockning på 50% respektive 60% och borde därför matcha de äldre C2D- processorerna). Det är först nu när grafikkorten kan nyttja mer än bandbredden i PCI-E 1.1 som jag känt att det har varit läge att byta och då känns det fel att lägga pengar på en plattform som inom en viss framtid inte längre kommer utvecklas. Bättre då att försöka vara med från början.

Likaså, är man tidig nu så är det kanske en rimlig tanke att inför nästkommande vår byta processor igen. Du vet säkerligen mer än jag om vad Intel har för planer för framtiden men att vid ett möjligt behov byta ut en 25% överklockad processor av dagens värstingmodell till något ännu snabbare vid nästnästa vår är något jag kan finna berättigat - vare sig socket eller byte av minnestyp lär ha skett vid det laget, om ens annonserats ut.

Visst finns det prestanda att hämta, men till vilket pris? Vad gör du med processorn du byter ut?
Sälja den går ju knappt, har man datorer nog att kunna flytta processorerna till nästa burk, och den burken till datorn därpå osv. så visst, men det hör nog till undandagen även om man har många datorer.

Visst kommer i7 överleva C2D, men vad spelar det för roll att man sitter på en död plattform? Visst, går nåt sönder är det jobbigt - men hur ofta händer det? (och då kan man ofta köpa något begagnat för en lunchkupong om man kollar runt lite)

Om du är en early adopter och köper en sprillans processor och moderkort med ny sockel. Känns det vettigt att året eller två år därpå byta ut processorn och köra vidare på samma gamla prylar? Moderkorten har mognat rejält så även om du köpt ett fint överklockningsmoderkort så *måste* man ju byta ut det för att kunna överklocka något med nya processorn, och gamla processorn som fortfarande är väldigt bra har du ingen burk att sätta den i heller eftersom du hakade på nya trenden, så den är bara att kasta?

Den tiden då det var dyrt med datorer känndes det bättre att uppgradera, men får man 8 GB ram för dryga tusenlappen och moderkort plus nätagg för under 2000 kr så känns det lite inte värt det att bara köpa ny processor för att spara pengar (särskilt inte om man samlar på sig lite datorer som man kan plocka delar ifrån).

Om du byter ut alla datorer ungefär samtidigt så är det ju en sak och då är det ju lite skillnad, men jag tror nog att de flesta (av de som uppgraderar och bygger datorer själva) har en form av hierarki. Speldatorn/workstationen är värst, när den byts ut så hamnar den hos föräldrarna eller som HTPC eller någon form av server. Och när den i sig byts ut mot en ny speldator så kommer den ännu ett steg ner i hierarkin osv.

Min första egna dator, en PIII 500 MHz står här bredvid mig och agerar router. Min nuvarande dator (Q6600) är min workstation och min förra (Opteron 170) är server. Hade jag uppgraderat opteronen så gott det går hade jag ändå inte fått något i närheten av Q6600 och jag hade fått förlita mig på PIIIan som server. Q6600an kostade med moderkort och 8 GB ram runt 5000 kr. Dvs. jag förlorade 3000 kr mot att uppgradera min dåvarande dator men tjänade ruskigt med prestanda och en väldigt kompetent server (hade jag uppgraderat opterondatorn hade jag dessutom fått 'slänga' processorn och ev. ramet som satt i den). Det här var för snart ett år sedan. Mitt moderkortet jag har nu klarar inte ens av mer ram så det är inte snack om att köpa mer utdött DDR2 (om det nu hade varigt utdött), processorn ser jag ingen anledning i att byta - och det var den första quaden. Moderkortet kommer ändå inte klara av att uppgradera till en processor som hade gjort det värt besväret. Och då var det ändå ett så framtidssäkert köp man kunde göra på den tiden. Och även om det kanske dröjjer 1-2 år innan denna byts ut ser jag fram emot att få ha den som en server eller liknande. Ramet och quaden gör den till en trevlig virtualiseringsmaskin
Tidsspannet i detta fall gynnar kanske inte ett uppgraderingscenario, så lite missvisande är det kanske - men stämmer ändå in rätt väl tycker jag (visst finns det undantag).

Så fasligt mycket bättre än opteron 170 tycker jag inte man kunde få på socket 939 heller, och det var i princip den första dualcore processorn man kunde få tag på. Där var jag early adopter (och det var dyrt), men det var av en och endast en anledning. Dualcore. Jag hade tidigare varigt sugen på ett SMP-system men med dualcore gjorde det betydligt billigare och lättare (att hitta något vettigt (och inte svindyrt) moderkort som fungerade bra som ett vanligt moderkort var inte helt lätt - lägg även till två processorer med prissättning för företag och dyrt ram-minne så ...).
Vid den tiden kändes det surt att köpa DDR minnen, 3 GB sitter i burken och det var mycket och kostade mycket på den tiden (köpte inte allt på en gång dock). Vid den tidpunkten kändes det rätt dumt att uppgradera från 1 till 3 GB ram, eftersom DDR2 var på "ingång" och det kändes väldigt slösaktigt och dumt att inte kunna ta till vara på denna mängd ram-minne vid nästa köp (eftersom datorns nästa användningsområde antagligen inte skulle utnyttja så mycket ram) - men men, tiden gick och nästa dator fick 8 GB ram för kanske 1500 kr. Inte direkt värt att flytta ramet även om det vore möjligt med andra ord...

Varför köpa DDR3 och lite ram-minne för att kunna uppgradera senare när man lika gärna kan köpa DDR2 och tillräckligt med ram-minne för att aldrig behöva uppgradera, för samma pengar?

Det här är förstås mitt sätt att se på det, och visst ser jag många fall där det inte är applicerbart eller önskvärt - men rent generellt så tycker jag att det stämmer.
Ett exempel där det kanske inte är önskvärt är väl jusst sådana här monsterbyggen, men jag har svårt att förstå det här med att bygga en monsterdator som är kanon 1 år, rätt bra i 2-3 år och sen torterar sig själv med att använda den 2-3 år till för att sen köpa nästa monsterdator - och att uppgradera bara vissa delar i en monsterdator? Njae... Ska man köpa monsterdatorer ska man vara konsekvent och köpa/uppgradera det bästa hela tiden och inte bara någon gång ibland - inte när det gäller datorer i alla fall, för det bästa är ju inte prisvärt för fem öre.

Permalänk
Hedersmedlem

Många vill just slippa att uppgradera hela tiden då det tar tid och kan bli bökigt med delar som inte passar. En kraftig dator ger ofta just lugn och ro då man vet att den kommer klara spel och andra program längre än det som är mest prisvärt för stunden. Själv älskar jag att bygga nytt men avskyr att rota i en gammal dammig dator. Det kan ta ganska lång tid om man har otur när man skall uppgradera och måste installera om allt och för en del blir det dyrare än att köpa en mer påkostad dator med en gång istället då man tappar arbetstid framför datorn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Rätt så likt mitt system nästan samma minnen. Därimot är man lite efter på grafik fronten.

Permalänk

Tänkte jag kunde delge vad en sån här combo kan prestera i 3Dmark ;.)
Dessa resultat är på luft endast.., kylaren till CPU´n är en Thermal Big Typhoon
Nu har jag testat med 2 st HD4870X2 i CF, korten är out of box...
Dessa resultat är inte på något sätt maxat.., det finns mer att hämta..

Gigabyte EX-58UD5 Bios F3
Intel Core i7 920
Corsair 1333 6GB
HD4870X2 CF
Zalman 1000W
WD Raptor 150Gb

Clockgeneratorn i SetFsb ska ni inte bry er om.., jag tog bara en som fungerade...

http://i35.tinypic.com/2uzzcdw.jpg
(Minnena går i samma fart som bilden nedan, jag missade CPU-Z på minnena )

Jag måste säga att detta system imponerar på mig.., det flyter på väldigt fint med de flesta applikationer.
Själv spelar jag bara ett spel.., FEAR.., men kan intyga att det även där flyter på oerhört fint. Laddningstider och annat går väldigt snabbt och det uppskattar jag mycket.
Original kylaren är helt okay men räcker inte riktigt till om man vill pressa på lite..

Bios till dessa nya brädor har däremot en del att önska om man vill klocka högt. Men jag tycker tillverkarna ligger på ganska bra där och man får ta det med så här pass nya produkter.

I mitt fall har jag testat alla betor men hamnade tillbaks till F3 som i denna stund är det enda bios på GB´s webby.., betabios finns att ladda ner från Tweaktown.. http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-latest-bios-28441/

Minnena imponerar också en hel del.., default är 1333 9-9-9-24.., men som synes går dom fint i nära 1600. Priset på dessa minnen är klart överkomligt och 6gb räcker för de flesta..

Så.., de som investerar i liknande utrustning kommer bli mycket nöjd!

Permalänk
Hedersmedlem

IllusioN OC kan du minska ner den undre bilden lite för bilder kan inte vara mer än ca 1000 pix breda för annars gör dom forumet lite tokigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Nu är den fixad..:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag håller inte alls med, men det är en hel artikel i sig.

Är man ute efter riktigt bra ljud så kör man digitalt ut till en förstärkare, då spelar det ingen roll vad det är för ljudkort som används (när det gäller ljudkvalitet åtminstone).

Jag hoppas för din skull att du inte var seriös när du skrev det där?:O

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Att rekommendera en data för 20000kr i den tid vi befinner oss nu, med recension, jobb varsel etc. är väldigt oansvarig av redaktionen.

MEN FÖR BÖVELEN!

Hur många procent av Arbetskraften har/kommer varslats? 3-4%?

Jag lider verkligen med dem, men om kreti och pleti svennson som fortfarande har kvar sitt jobb, börjar tänka defenisvt och kanske inte köpa det där grafikkortet, den där slipsen, de där skorna, den där resan, bara för att "vi är i en lågkonjunktur".
Hur tror ni då det går för företagen? jo de får mindre sålt och måste varsla några (till), som får mindre lön (a-kassa)... Skiten hamnar i en ond nedåtgående spiral!!!

Se nu till att applådera SweClockers utmärkta test och försök rädda jobben genom att (minst) konsumera varor och tjänster som för ett år sedan!

Sen, Tehlily: Om du ska uppgradera till i7 så måste du skaffa nytt moderkort (socket 1366) och då blir det säkert nya minnen (ddr3) då är nivån redan uppe på 8-9 tusen bara för CPU, Moderkort och Minne...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Men jag måste fråga, när kommer "månadens mellanklassdator" tillbaka som ni hade i Augusti (tror jag det var)?

Har väntat i flera månader på en sån artikel och blivit jäkligt irriterad på eran seghet då jag själv planerar att uppgradera.
Att jag sen har mailet administratörer om frågan och sen aldrig fått något svar tillbaka gör inte precis saken roligare..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

20 k för en dator.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
20 k för en dator.....

2000k för en etta på söder.....

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

En riktigt fin dator.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
20 k för en dator.....

1500 kr för ett par jeans...

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Inte helt olikt det system jag plockade ihop iförgår om jag hade haft 20k att lägga på en dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
enda jag stör mig på när jag sitter vid min burk idag är långsamma laddningstider i Photoshop och när jag packar upp filmer (RAR) eller när jag skall köra decoding på en film för att matcha formatet på min iPod touch... och lösningen på dessa problemen heter faktiskt i7... sen om jag får en fps mer eller inte i spel struntar jag blankt i.

Jag rekommendera dig att läsa lite om CUDA. Har inte läst några tester. Men om det fungerar som tillverkarna påstår ska decodingen av film osv gå betydligt snabbare med grafikkorten som har CUDA.

Citat:

JohanOeberg

MEN FÖR BÖVELEN!

Hur många procent av Arbetskraften har/kommer varslats? 3-4%?

Jag lider verkligen med dem, men om kreti och pleti svennson som fortfarande har kvar sitt jobb, börjar tänka defenisvt och kanske inte köpa det där grafikkortet, den där slipsen, de där skorna, den där resan, bara för att "vi är i en lågkonjunktur".
Hur tror ni då det går för företagen? jo de får mindre sålt och måste varsla några (till), som får mindre lön (a-kassa)... Skiten hamnar i en ond nedåtgående spiral!!!

Se nu till att applådera SweClockers utmärkta test och försök rädda jobben genom att (minst) konsumera varor och tjänster som för ett år sedan!

Sen, Tehlily: Om du ska uppgradera till i7 så måste du skaffa nytt moderkort (socket 1366) och då blir det säkert nya minnen (ddr3) då är nivån redan uppe på 8-9 tusen bara för CPU, Moderkort och Minne...

Tummen upp! Vi kan som sagt inte sluta konsumera för att det är lågkonjunktur! Ska swec börja lägga till "alla köp är på eget ansvar, swec tar inget ansvar för diverse ekonomiska svårigheter du kan komma att hamna i?" i sina tester och rekommendationer pga att folk inte kan ta ansvar för sin ekonomi?
Som alltid är det bäst att handla för pengar man har! Vet man med sig att man kan bli arbetslös inom kort så köper man kanske inte då en dator för sina sista sparade slantar eller ingår en betalningsplan över ens inkomst.
Lite sunt förnuft tack!

//dira

Visa signatur

GAH