Microsoft fortsätter sälja Windows XP

Permalänk
Medlem

om du har en vanlig data som folk bara tittar på mail o inte spelar va fan ska dom ned vista till

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

Haha dagens.
Att häva ur sig något sådant som du precis gjort talar ganska klart om vad du har för intelligens, och att det finns några så primitiva människor skrämmer mig.

Det är ju ganska uppenbart varför de fortsätter sälja XP, det finns massor pengar för microsoft i att sälja med XP till alla dessa netbooks - vore konstigt om de skulle sluta sälja något som säljer så bra som XP gör.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
om du har en vanlig data som folk bara tittar på mail o inte spelar va fan ska dom ned vista till

Resonerar man så så kan dem ju lika gärna installera 2000 eller 98

Felet med Vista var dåliga drivrutiner och att datortillverkare lade in det på datorer som inte alls klarar det.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
Inte riktigt sant. Alla netbooks med Linux jag sett har också haft solid state "hårddiskar" på 8-16 GB vilket kraftigt begränsar användbarheten och köpintresset.
Detta tolkas nu som att folk inte vill ha Linux, mycket märkligt men Microsoft jublar naturligtvis.

Fanns det Linux-netbooks med minst 80 GB diskutrymme skulle jag köpt en för länge sedan och det tror jag många andra också skulle ha gjort.

Titta i nyhetsarkivet här från asus, läs sedan på.

Asus slutade med linux pga låg efterfrågan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har inget emot Vista som fungerar super på rätt maskin, men netbooks och lite klenare laptops är XP mer rätt på (eller nån linuxdist)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Resonerar man så så kan dem ju lika gärna installera 2000 eller 98

Felet med Vista var dåliga drivrutiner och att datortillverkare lade in det på datorer som inte alls klarar det.

Hahaha så sant. Kom igen nu nu börjar vi köra win 95 istället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

och dagens idiot är....... *trumvirvel* Ticser!
Härmed vinner du en gul Volvo i valfri färg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Titta i nyhetsarkivet här från asus, läs sedan på.

Asus slutade med linux pga låg efterfrågan.

Det finns mer av intresse att läsa i ämnet och då visar det sig att både Asus och Acer fortsätter att sälja Linux baserade netbooks, men att det mestadels blir koncentrerat till utvalda marknader. Sverige är knappast ett imponerande IT land ändå.

Problemet med SSD är dock verkligt. Om vi slutar att läsa endast nyhetsklipp och tar in verkliga människor i ekvationen så har jag stött på många som köpt XP versionen för att sedan installera Linux. Tyvärr ger det fel signaler och ett visst företag jublar eftersom just försäljningssiffror är ett tacksamt förhandlingsunderlag.

Egentligen fanns det väl ingen som förväntade att Linux skulle ta över hela netbook marknaden. Ett företag av Microsofts storlek tappar inte hux flux greppet. Mer intressant är att Microsofts strategi är påtagligt stressad, något som visar att marknaden inte är densamma idag. Det är inte ens säkert att Microsoft med sådan frenesi försökt styra om designen av sina kommande operativ system om det inte vore för Linux påverkan. Istället för att vara så buttert bitsk och sur borde du som Windows användare inse fördelarna med att Microsoft känner att det brinner i knutarna.

Ganska underhållande att se hur Windows netbooks alltid har något extra i hårdvaruväg i förhållande till sin Linux ekvivalent, om det så bara gäller att hårddisken är på 160GB mot 120GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Resonerar man så så kan dem ju lika gärna installera 2000 eller 98

Felet med Vista var dåliga drivrutiner och att datortillverkare lade in det på datorer som inte alls klarar det.

Ja, det kan man. Speciellt med tanke på att 2000 är XP utan allt fluff. 98 däremot är för ostabilt.

Permalänk
Medlem

Jävla XP, enligt mig äger Vista! NI som hatar vista, skaffa en bättre data då!

Utvecklingen är så långt framme att nya datorer klara vista utan problem!

Kasta ut xp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag har haft Vista ett bra tag, och testar XP så känns det som att gå tillbaka många år i utvecklingen

Det är så ofta folk säger att man inte ska byta från en sak till en annan, till och med innan de ens har provat det nya

Permalänk
Medlem

Vista funkar ju hur fint som helst. Var tveksam till vista ett par ggr innan jag testade det.
Men man kanske inte ska köra med allt ögongodis man kan hitta i vista på en liten klen netbook och sen klaga på att den inte orkar med det.

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
När jag har haft Vista ett bra tag, och testar XP så känns det som att gå tillbaka många år i utvecklingen

Det är så ofta folk säger att man inte ska byta från en sak till en annan, till och med innan de ens har provat det nya

Exakt så var jag i början också, "Det här jä**a Vista ska jag inte ha iaf".
Men efter att ha kört Vista i snart ett år känns det mycket naturligare och bättre än XP, kopieringshastigheter, laddningstider osv....
Jag har XP på skoldatorerna och dom känns alltid lika tråkiga och gamla att sitta vid, och vi jobbar nästan bara med datorer på skolan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Resonerar man så så kan dem ju lika gärna installera 2000 eller 98

Felet med Vista var dåliga drivrutiner och att datortillverkare lade in det på datorer som inte alls klarar det.

Bättre stöd för USB-minne, bränning direkt i OS:et, lite bättre stabilitet och stöd för mer minne och Win98 hade säkert funkat hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

windows 7 kommer inte bli någon stor succé. Däremot kanske det blir bättre än vista men då blir det ju det för att det är mer likt XP-.

själv förstår jag inte varför inte fler går över till ubuntu Linux. vist finns en del brister kvar men då ska man veta att ubuntu hinner komma i tre nya versioner tills windows 7 kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
windows 7 kommer inte bli någon stor succé. Däremot kanske det blir bättre än vista men då blir det ju det för att det är mer likt XP-.

själv förstår jag inte varför inte fler går över till ubuntu Linux. vist finns en del brister kvar men då ska man veta att ubuntu hinner komma i tre nya versioner tills windows 7 kommer.

jag tror dock att win7 kommer bli mer intressant än Vista tkr det verkar mer lovande än vad vista framgick som, sitter själv på vista o är inte speciellt impad sitter på vista endast för dx10 i princip =/

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

mummel, med xp tar en uppdatering knappt nån extra tid att installera, med vista får man fan vänta så man måste stoppa in nätsladden..

sp1 tog för helvete 2 h att helt bli färdigt...
vad fan är det?

xp sp3 tog den tid det tar att kopiera filerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
mummel, med xp tar en uppdatering knappt nån extra tid att installera, med vista får man fan vänta så man måste stoppa in nätsladden..

sp1 tog för helvete 2 h att helt bli färdigt...
vad fan är det?

xp sp3 tog den tid det tar att kopiera filerna

storleks skillnad och hur pass många filer som skulle installeras/updateras skulle ja tro spelade roll

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

själv förstår jag inte varför inte fler går över till ubuntu Linux. vist finns en del brister kvar men då ska man veta att ubuntu hinner komma i tre nya versioner tills windows 7 kommer.

direct x
enda anledningen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
det går uppenbarligen trögt för microsoft att förstå att vista är en parantes till operativsystem som ingen vill ha. likt millenium eller 2000. gör dom inte rätt med windows 7 ligger dem jävligt pyrt till.

sen vill man ju vänta något år efter att dem släpt windows 7 innan man vågar börja fundera på att testa det också. men vet ju sedan tidigare hur mycket buggar och säkerhetshål det alltid är i deras nya operativ. det luktar linux lång väg för mer och mer användare faktiskt. och xp kommer att leva många år till.

Inget fel med Windows 2000, men Windows ME var ett fiasko. Såg så jäkla fult ut med enbart stora bokstäver på filnamnen

bobbo90
Det borde vara åldergräns här på sweclockers, tycker du inte det?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska prata om Vista vs XP så föreslår jag att testa en maskin med 8 gb ram eller mer. Den bara flyger fram, installerar jag XP så segar det ner bla pga att XP saknar Superfetch.
Har 8 gb ram och Vista använder alla 8 gb. När jag körde XP så användes endast 800 MB av mina då 2 gb.

Det finns säkert många anledningar till varför XP lever kvar, netbooks är en. Industrin och olika embedded lösningar är en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbo90
Jävla XP, enligt mig äger Vista! NI som hatar vista, skaffa en bättre data då!

Utvecklingen är så långt framme att nya datorer klara vista utan problem!

Kasta ut xp!

Om det endast vore stabilare så skulle jag gå med.
Men nu är det inte, så det är XP som gäller..

Men men, inte så förvånad att dom gör så här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Om vi nu ska prata om Vista vs XP så föreslår jag att testa en maskin med 8 gb ram eller mer. Den bara flyger fram, installerar jag XP så segar det ner bla pga att XP saknar Superfetch.
Har 8 gb ram och Vista använder alla 8 gb. När jag körde XP så användes endast 800 MB av mina då 2 gb.

Det finns säkert många anledningar till varför XP lever kvar, netbooks är en. Industrin och olika embedded lösningar är en annan.

Word!

Vad är det som gör att man sitter kvar på XP om man har bra hårdvara? w7 kommer vara stabilare än Vista, o antaligen bättre än XP angående minneshantering och dylikt.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte Microsofts tanketåg. Vad är nytt i Windows 7? Varför heter det 7? Är det bara dubbelt så bra som Windows 3? Varför ska man släppa Windows 7 så nära inpå Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
likt millenium eller 2000. gör dom inte rätt med windows 7 ligger dem jävligt pyrt till.

Windows 2000 är gigantiskt i företagsvärlden och början på där Microsoft är idag. Windows 2000 utgjorde den perfekta kompromissen mellan NT-världen och Win95/98-världen. Att sen inte hemkonsumenter använde det, är helt obetydligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
varför vill dom inte sälja fler xp igentligen? jag menar dom tjänar väl samma pengar oavsett vilket dom säljer eller? huvudsaken är väl att dom har efterfrågan för sina produkter, xp borde väl inte vara speciellt dyrt för microsoft att underhålla så att säja.

De vill dra med kundbasen till nästa platform. Dels för slippa support/uppdateringar tidigare, och dels för fullfölja "inlåsnings-tåget"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
eh? Nej tvärt om försäljningen av linix netbooks rasar ... ingen vill ha skiten förrutom enstaka nördar...

Sant. Och den Linux-version som följer med t.ex Eee-PC måste vara den mest handikappade och tafatta tramset jag sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

Problemet är att du förstår inte att Microsoft har en större marknad än 17-åringar som sitter hemma och spelar Wow som dej, nämligen företagen. Jag har hört Microsoft-certade proffs själv uttala sig om vista som "Kul där hemma för ungarna, men inget man kör på jobbet"

Microsoft har satt en oseriöshets-stämpel på Vista tack vare översvulstighet och förlöjligande/omständig förenkling/hjälp/utseende. En mardröm att drifta i en företagsmiljö helt enkelt.

"Skaffa bättre data" är ett värdelöst argument. Varför betala mer för mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
eh? Nej tvärt om försäljningen av linix netbooks rasar ... ingen vill ha skiten förrutom enstaka nördar...

Källa tack.

Permalänk
Medlem

Och den låga efterfrågan kan inte ha något att göra med att man i Linux-modellerna endast får ett pyttelitet lagringsutrymme?

Exempelvis: Jag vill ha en liten bärbar för att styra och tömma kameror samt grovsortera bilder. En 16 GB SSD - minus OS och nödvändiga prog - räcker till max två tömningar och är alltså helt meningslös.
OK, man kan sätta i ett 16 GB SD-kort men det är ändå långt ifrån detsamma som en 60 - 160 GB hårddisk.

Läs inte bara på, försök tänka lite själv också!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Titta i nyhetsarkivet här från asus, läs sedan på.

Asus slutade med linux pga låg efterfrågan.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

stabilt kan man inte påstå vista är

till diablo 2 måste man köra som administratör för det inte ska bli bluescreen

detta gäller för de flesta då inte alla.

så länge jag inte har över 4 gig i minne så kommer jag nog inte behöva mer än xp.

jag kommer ihåg när win98 var för krävande för det skulle va skoj.

hårdvara är dyrt dyrt dyrt

och det enda man får idag är stöd för mer minne? ja vista är ju faktiskt bättre än xp 64

Permalänk
Medlem

När kommer det första "64 bit only" OS'et tror ni?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
windows 7 kommer inte bli någon stor succé.

Skaffat kristallkula eller? Du kanske kan tipsa om den rätta lottoraden på lördag också?