Microsoft fortsätter sälja Windows XP

Permalänk
Medlem

Glansdagarna är förbi för windows när XP slutar säljas

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag gick över till Vista igår

åh, lyckost! (kan tolkas hur du själv vill!)

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmy_pimmy
xp äger allt, så du vet. men jag vill ha vista för det e så snyggt

Hur kan ett os äga något?

Nae men det blir intressant med win 7 när det kommer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Windows 2000 är gigantiskt i företagsvärlden och början på där Microsoft är idag. Windows 2000 utgjorde den perfekta kompromissen mellan NT-världen och Win95/98-världen. Att sen inte hemkonsumenter använde det, är helt obetydligt.

De vill dra med kundbasen till nästa platform. Dels för slippa support/uppdateringar tidigare, och dels för fullfölja "inlåsnings-tåget"

Sant. Och den Linux-version som följer med t.ex Eee-PC måste vara den mest handikappade och tafatta tramset jag sett.

Problemet är att du förstår inte att Microsoft har en större marknad än 17-åringar som sitter hemma och spelar Wow som dej, nämligen företagen. Jag har hört Microsoft-certade proffs själv uttala sig om vista som "Kul där hemma för ungarna, men inget man kör på jobbet"

Microsoft har satt en oseriöshets-stämpel på Vista tack vare översvulstighet och förlöjligande/omständig förenkling/hjälp/utseende. En mardröm att drifta i en företagsmiljö helt enkelt.

"Skaffa bättre data" är ett värdelöst argument. Varför betala mer för mindre?

Läste nyligen på intranätet att företaget ska börja installera XP (och byta ut Windows 2000). Ja XP funkar säkert fint i kontorsmiljö, men inget jag skulle vilja köra hemma...

Beträffande det GNU/Linux-baserade operativsystemet som följer med Asus Eee - det går att använda i ett "avancerat" läge och öppnar då upp för samma funktionalitet som vilket Linux-system som helst. Annars är det inga problem att installera t.ex. Ubuntu och använda en kärna som är skriven för Eee:s hårdvara.

Det finns ingen anledning att betala mer (eller alls överhuvudtaget faktiskt) för mindre - som du själv säger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
...

Tack, äntligen någon med lite verklighetsförankring.

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ytterligare en som tycker att Windows blivit alltför mycket av ett nöjessystem för att det ska passa väl i arbetsmiljöer.

På företaget kör vi Windows Server 2003 x64 RC2, vilket fungerar utmärkt för sina uppgifter. Eftersom ingen befintlig mjukvara skulle fungera bättre i Sever 2008, och det finns en väl fungerande Screwdriver konfiguration (kostnadsmässigt också rätt fördelaktigt), finns det inget skäl till att uppgradera. Förutom en del huvudbry och oförutsedda problem som alltid dyker upp är själva kostnaden inte heller försvarbar. Det förväntas viss valuta för pengarna.

Att inkludera Vista arbetsstationer i nätverket skulle innebära att group policies måste modifieras. Återigen tillkommer en kostnad, antingen för utbildning, arbetstid att utforska området på egen hand eller för något guldkantat avtal med någon Microsoft partner. Det "snyggare" grafiska snittet skulle t o m det bli malplacerat eftersom den mjukvara vi använder, än om ny, har ett klassiskt gränssnitt.

Om vi ändå skulle ändå i onödan skulle bita kulan får vi en del andra bekymmer på halsen, med nätverksskrivare som ännu inte tycks fungera tillfredsställande i Vista (fortfarande uppskattas 30 % av idag använda skrivare inte ha stöd i Vista). Vad som övrigt kan krångla är svårt att sia om.

Visst är det många hemanvändare här på Sweclockers men jag sällar mig till skaran som hoppas att några fler ska lyfta näsan högre och få perspektiv på världen utanför World of Warcraft.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmy_pimmy
xp äger allt, så du vet. men jag vill ha vista för det e så snyggt

Det finns thema som gör XP lika snyggt som Vista, det är bara att leta på nätet. Vista transform pack 8.01 finns på http://www.download.com/1770-20_4-0.html?query=vista+tranform...

Edit:
Såg att v9.01 hade släpps. Fick lite bättre betyg än de andra versionerna.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Fan Vista är ju överlägset XP på alla sätt och vis, mycket stabilare och snabbare.

I en netbook är man ju bara dum om man använder win överhuvudtaget när Linux finns. I enkla datorer är Linux överlägset i avancerade Vista och sen antagligen win 7.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan Vista är ju överlägset XP på alla sätt och vis, mycket stabilare och snabbare.

I en netbook är man ju bara dum om man använder win överhuvudtaget när Linux finns. I enkla datorer är Linux överlägset i avancerade Vista och sen antagligen win 7.

Vilka snabba slutsatser du drar. Vad grundar du dina påståenden? Varför duger Linux bara till små, enklare och sämre datorer? Jag förstår inte riktigt. Utveckla, tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Varför duger Linux bara till små, enklare och sämre datorer?

Det här är en märklig myt. Precis som prestandan på low-spec datorer inte översätts till high-spec sådana.

Jag blev pga en artikel på Phoronix intresserad av lite Java benchmarks. Vista gick upp i rök av brännande skam när jag väl satt med facit i hand. I de flesta test var skillnaden mellan 30 - 50 % till Linux fördel, i några var det t o m 200 - 700 % skillnad.

Inte vet jag vad de gjort med koden i Vista men jag kommer då att fortsätta testa och se hur pass generellt dilemmat med prestanda i Vista är. Visst de flesta här är bara intresserade av FPS siffror, men det är väl förhoppningsvis inte bara Windows spel vi diskuterar här på Sweclockers, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det finns thema som gör XP lika snyggt som Vista, det är bara att leta på nätet. Vista transform pack 8.01 finns på http://www.download.com/1770-20_4-0.html?query=vista+tranform...

jag har vista transform pack på datora det e skit bra. men det e inte exsakt som riktiga vist men det e iallafal lika snygt

Permalänk
Medlem

Märkligt med eet här med Netbooks och GNU/Linux vs XP. Problemet för GNU/Linux handlar bara om människors oförmåga att lära sig nytt, se barra XP mot Vista.
Ett nytt GNU/Linux system med en kompilerad kärna för t.ex. Aspire ONE har inga problem att kör 720P/24fps, redigera bilder o.s.v.
Ett vista på min Aspire ONE skulle dö av en 720P video.
Utan fördelen av spel så bleknar Windows på netbookssidan. Min dotter fick en EEEPC 901 med Linux, hon tycker det är annorlunda men efter lite tränning kommer hon förstå systemet. Att köra in Vista eller gamla XP verkar ju helt meningslöst, vad vinner hon på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Varför duger Linux bara till små, enklare och sämre datorer?

Så är det naturligtvis inte, men de flesta som köper en dator av denna typ tänker förmodligen inte använda den till spel eller annat som endast finns till windows. För till exempel webbsurfning är linux ofta i princip lika bra som windows och dessutom gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Ett vista på min Aspire ONE skulle dö av en 720P video.

Är inte det där mycket en codec-fråga?

Permalänk

Jag har Vista och tycker nästan att Xp ser bättre ut. Utforskaren t ex ser lättare ut att använda en i Vista. Tar lite tid innan man vänjer sig med vista. Man kan ställa in hur ser ser ut förståss. Man blir lite förvirrad att där inte står något i fönsterlisten.

Såhär
http://fc02.deviantart.com/fs20/i/2007/259/2/b/Vista_Live_for... (Inte min dator en bild från nätet)

Men det ska väl kunna gå och ändra.

Vista funkar bra för mig men en del spel vill inte. Dosbox löser väl en del.
Sidpanelen gillar jag. M.m

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, själv står jag inte ut med Vistas interface alls, men jag kanske missat ifall man kan få det likt Xp. Varje gång jag sitter vid flickvännens laptop blir jag tokig, och kunde inte med att ha det inne på min stationära mer än en dag.

Det allra första jag gör med XP är iallafall att sätta windows classic theme och ta bort alla animationer, hatar verkligen bloatade interfaces. Och ja, min dator kan trots allt klara av all den skiten, men varför?

Läste tråden ivrigt i hopp om att hitta bra motivationer om varför man bör uppgradera till Vista, men tyvärr så verkar folk mer intresserade av att förolämpa varann och att säga att X äger Y (för att jag säger det), istortsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Det allra första jag gör med XP är iallafall att sätta windows classic theme och ta bort alla animationer, hatar verkligen bloatade interfaces.

Klassiskt läge finns fortfarande. Jämför:

med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwerty76
Haha

Jag älskar alla sådana här trådar då alla försöker få de andra att förstå att just det operativet jag använder är bäst... Att man orkar.

Själv tycker jag mest det är kul med olika operativ och ser endast fördelar med att det finns konkurrenter.

Själv kör jag både XP, Vista och olika Linux distar (linux är jag nybörjare på men kul att utforska nya saker)

Det jag har mist erfarenhet av men kör en del är OSX.

Jaha vad är min personliga åsikt? Ingen egentligen jag tycker alla operativ gör sitt jobb olika bra i olika situationer. Fördelar och nackdelar med alla.

.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Vackert, något som undgick mig när jag provade det. Finns det några vettiga artiklar/diskussioner som går igenom för och nackdelar med XP respektive Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Vackert, något som undgick mig när jag provade det. Finns det några vettiga artiklar/diskussioner som går igenom för och nackdelar med XP respektive Vista?

En följdfråga då bara.. om man tar borta det optiska "fördelarna" med vista, vad får man kvar som man har nytta av ?
Vissa skillnader i kärnan som tillåter dx 10, visst.. men haxat farcry 2 som tillåter samma grafikinställningar i xp som i vista ser lika bra ut och flyter lika bra i dx9 som dx10, 0-0 enligt tester på nätet.
Att man ser hur mycket ledigt utrymme man har på hårddiskarna i utforskaren, vem behöver igentligen det ? Allt sånt går att få i www.samurize.com om man orkar och ens vill det.
Hoppas du hittar någon artikel/diskussion som ger svar svart på vitt, särskillt eftersom vista ger sämre prestanda i spel och tester

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, nu är jag officiellt hatad utav alla på forumet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
vista ger sämre prestanda i spel och tester

Det där är väl oftast inte särskilt sant numera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Det är Microsfot vi snackar om !
klart det fortfarande är olagligt och kommer också alltid att vara .
Aldrig att de skulle ge ut något gratis ( ioförsig har de givit ut gratis programeringsverktyg och även 2008 server gratis till studenter men iafl )

Släppte dom inte källkoden till Win95 också? Eller har jag drömt det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så är det naturligtvis inte, men de flesta som köper en dator av denna typ tänker förmodligen inte använda den till spel eller annat som endast finns till windows. För till exempel webbsurfning är linux ofta i princip lika bra som windows och dessutom gratis.

Men hallå eller, nu tycker jag du uttrycker dig lite konstigt. Du börjar med att hålla med mig, men slutar med att säga precis tvärtemot? "För webbsurfning är Linux _I PRINCIP_ lika bra som Windows" Som om det är en fakta att Linux är sämre, men du är snäll och tycker det är ganska okej ändå. Bah, vilken förolämpning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Haha, nu är jag officiellt hatad utav alla på forumet!

Sssshh, håller med dig lite vid sidan av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan Vista är ju överlägset XP på alla sätt och vis, mycket stabilare och snabbare.

Man kan tycka saker hit och dit men det där med stabilare har jag aldrig förstått, jag kommer inte ihåg en enda krash eller blåruta i XP. Även om det antagligen hänt någon gång på alla de datorer jag haft med XP så känns det inte som jag kunnat önska mig något stabilare. Har dock haft ett antal lockups etc med Vista på laptopen men är ju en laptop och hade kanske varit strulig även med XP.

Som kuriosa kan jag nämna att jag hade en celeron 433 igång i över 300 dagar med XP som användes flitigt till internetsurfande, msn etc. Slutade med att jag var tvungen att fixa några allvarligare virus vilket var lite trist, hade kunnat bli något slags rekord där.
Får mig även att tänka på vad som menas med snabbare, tror inte Vista skulle fungera speciellt bra på en celeron 433 med 384 ram eller vad det var.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
För övrigt ser jag fram emot Windows 7, när det än lanseras.

Nja, jag vet inte ifall just lanserings-datumet är så viktigt. Alla vet ju innerst inne att det alltid är en beta-version som då släpps. Vill man åt en nogerlunda stabil alfa-version får man vänta till 1:a, helst 2:a servicepacken är released.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men hallå eller, nu tycker jag du uttrycker dig lite konstigt. Du börjar med att hålla med mig, men slutar med att säga precis tvärtemot? "För webbsurfning är Linux _I PRINCIP_ lika bra som Windows" Som om det är en fakta att Linux är sämre, men du är snäll och tycker det är ganska okej ändå. Bah, vilken förolämpning!

Jo, men det är besvärligt att ge ett enkelt svar. Linux har många användningsområden, men just multimediaupplevelsen är bättre i windows. Webbsurfning går som sagt ofta utmärkt, men om man till exempel hamnar på en sida med mycket flash brukar firefox ofta bli onödigt långsam jämfört med windowsversioner och otyg som strömmade asf-filmer (till exempel hos svt) brukar inte fungera alls (även om man ibland kan spela upp dem på andra sätt (och deras nya spelare är bättre)). Inte blir det bättre av att till exempel bankid inte längre stödjer linux. Så, nu har jag gnällt. För övrigt kör jag linux själv.

Permalänk
Medlem

Ifall jag sårade några Xp-användare ber jag så hemskt mycket om ursäkt,
alla kan ju som sagt inte tycka lika (hur skulle världen se ut då?).

Jag vill iallafall önska en trevlig fortsättning till allihopa på Forumet.
Försiktiga med överklockningen!

/Tic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
... en sida med mycket flash brukar firefox ofta bli onödigt långsam jämfört med windowsversioner och otyg som strömmade asf-filmer (till exempel hos svt) brukar inte fungera alls... Inte blir det bättre av att till exempel bankid inte längre stödjer linux.

Har inte flash-player prestandan förbättrats avsevärt i senare versioner? Nu har vi ju t o m privilegiet att som enda operativsystem köra flash-player i 64bit. Jag ser faktiskt ingen prestandaskillnad längre, och 64 bit versionen tycks kräva mindre CPU kraft.

Problemet med SVT:s nya spelare är att den kräver en plugin för högupplöst strömmad media, Move Media Player, som inte är kompatibel med Linux. Tekniken är tydligen Linux baserad med klient sidan är inte Linux kompatibel. Problemet här är väl snarast att SVT fortsatt i traditionen av ignorans och omedvetenhet om teknikers för- och nackdelar: licenspengar ska knappast användas för att gynna något företags plattform utan ska tillgodose licensebetalarnas behov. Å andra sidan tycks tekniken ändå inte vara lysande eftersom det även i Windows får processorn att gå på högvarv ifall media visas i helbild och vad skulle annars vitsen vara med högupplöst stömmad media?

Avsaknaden av en BankID klient av typ Nexus Personal är väl snarast ren idioti. Säkerheten hade ju sammantaget blivit än bättre om en sådan klient hade körts på Linux. Nog om det, för i början av nästa år ska den enligt uppgift dyka upp. Överlag finns det mycket som släpar efter. För Windows 64bit användare finns inte heller någon klient utan de uppmanas att använda sig av IE 32bit.

Ibland känner jag det som om nätet av Internet tjänster fortfarande är kaotiskt trassel av gammal och ny teknik, föråldrat och modent tänkande, ja som om det fortfarande inte fått någon genomgående väl fungerande struktur.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ibland känner jag det som om nätet av Internet tjänster fortfarande är kaotiskt trassel av gammal och ny teknik, föråldrat och modent tänkande, ja som om det fortfarande inte fått någon genomgående väl fungerande struktur.

Det är förmodligen det som är problemet, och då så gott som alla kör windows (internet explorer) är det inte särskilt konstigt att tjänsterna ofta byggs för att passa bäst till detta. Resultatet är dock att alternativa system i webbsurfningssammanhang i bästa fall är lika bra som windowsmotsvarigheterna, aldrig tvärt om (eventuellt med undantag för 64-bitsversionen av flash, även om jag är skeptisk till dess betydelse).

Permalänk
Medlem

Vista är redan gammalt. Windows 7 är snart här och då kommer alla Vista älskare vilja hoppa över till den. Ingen anledning att blanda in Vista steget när man kan gå över till Windows 7 direkt om man vill.

Och det har redan nämnts att det finns sätt att ändra utseendet i XP om man tycker att den är tråkigt. Menar då ladda ned, installera nya teman, utseende etc.