Microsoft fortsätter sälja Windows XP

Permalänk

Jag gick över till Vista igår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Min dator på jobbet, en Dell XPS kostar det dubbla mot min gammla HP nx7400 hemma. Den har dubbelt så snabb processor (1,6 <> 2,4) och dubbla minnet (1GB <> 2GB). Men tar 3ggr längre att starta och varar halva batteritiden. Bör nämnas att den kör Vista Ultimate.

Bara för att processorn har dubbelt så hög klockfrekvens så betyder det inte att den är dubbelt så snabb i praktiken.

Men å andra sidan så håller jag fortfarande med dig, förstår mig inte på folk som vill verkligen köra vista hellre än XP. (och dom som kör vista och har norton installerat, omgwtfbbq?)

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Till Hamilton 83: Så bara för att man inte gillar XP är man dagens idiot? Låter ganska korkat tycker jag.

Till MaDa: Jag har aldrig ens tänkt tanken att börja spela WoW, sluta generalisera.

Anser jag att XP's gränssnitt får mig att spy har jag rätt att tycka det utan att bli utseed till dagens idiot eller någon no-lifer i WoW.

/Ticser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

Många affärer använder XP då det inte alltid finns drivrutiner till deras kvittoskrivare för vista.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Många affärer använder XP då det inte alltid finns drivrutiner till deras kvittoskrivare för vista.

Jag talar inte om arbete, jag talar om hemanvändning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Jag talar inte om arbete, jag talar om hemanvändning.

användare som användare.....

Själv så har jag använt vista på mina 2 senaste burkar, både stationär & xpsen.

Min kommande (ska bara plockas ihop) kommer också att köra vista.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
användare som användare.....

Själv så har jag använt vista på mina 2 senaste burkar, både stationär & xpsen.

Min kommande (ska bara plockas ihop) kommer också att köra vista.

"Keep up the good work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Källa tack.

Källan är Asus ....

http://www.idg.se/2.1085/1.195250/asus-dumpar-linux

"Ett halvår senare vittnar både Acer och Asus om att netbook-kunderna väljer Windows före Linux."

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Kul tråd, konstigt att inte OSX-människorna kommit hit än?

Jag är lite av en allätare när det gäller OS, favoriserar inte något av dem. Bytade ut Ubuntu mot XP i förgår för Ubuntu är varken stabilt eller speciellt kvickt (att det suger batteri som in i h-e är också en nackdel).

Skulle egentligen kört in Vista då jag inte ser en enda nackdel med det. Men hittade inte min Vistaskiva som följde med datorn så det fick bli annat.

Ni som klagar så in i helvete på Vistas stabilitet, körde ni det då det precis kommit ut och drivrutinerna var halvtaskigt skrivna? Tänkte väl det, inte funderat på att pröva igen?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

Om du skriver sådana här inlägg så får du faktisk skylla dig själv när någon svarar med samma mynt för det är en ren förolämpning mot XP användare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Till Hamilton 83: Så bara för att man inte gillar XP är man dagens idiot? Låter ganska korkat tycker jag.

Till MaDa: Jag har aldrig ens tänkt tanken att börja spela WoW, sluta generalisera.
/Ticser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

På vilket sätt var ditt ursprungliga uttalande INTE en generalisering?
Du förstår ju inte vad du själv skriver så din utmärkelse som dagens abderit kvarstår.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

go MS! old shit is the shit

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om du skriver sådana här inlägg så får du faktisk skylla dig själv när någon svarar med samma mynt för det är en ren förolämpning mot XP användare.

Förolämpning? Hur tror du det känns för oss i Linux-lägret då? Välkommen till vår värld!

Permalänk

När kunderna efterfrågar (förlåt, skriker efter) ett 7 år gammalt system (visserligen lite uppgraderat) så är det något som inte står rätt till. Att Vistas kärna och core system inte går att skala ner till en netbook tyder på att det är defectivebydesign(.org).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Förolämpning? Hur tror du det känns för oss i Linux-lägret då? Välkommen till vår värld!

För att ni är pingviner eller?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
För att ni är pingviner eller?

Hehe, vi tycker väl som alla andra på hela Swec: "Jag har det bästa, varför kan inte alla förstå att det som jag använder är bäst?" Fast jag försöker sluta bry mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Källan är Asus ....

http://www.idg.se/2.1085/1.195250/asus-dumpar-linux

"Ett halvår senare vittnar både Acer och Asus om att netbook-kunderna väljer Windows före Linux."

Men du hoppade över annat innehåll i artikeln:

Citat:

(Uppdaterad) Asus backar från sitt tidigare besked och meddelar nu att det inte finns några planer på att sluta sälja Linuxutrustade netbooks i Sverige. Läs mer här.

Dessutom finns det intervjuer av folk inom ledningen, bl a Jerry Shen, av Asus som förklarat strategin. De ekonomiska intressena överskuggar ibland användarnas verklighet, men Asus tycks trots allt försöka tillfredsställa båda.

Men vad spelar det för roll egentligen, XP:s fortsatta liv har sin ofrånkomliga förklaring. Tycke och smak är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
När kunderna efterfrågar (förlåt, skriker efter) ett 7 år gammalt system (visserligen lite uppgraderat) så är det något som inte står rätt till. Att Vistas kärna och core system inte går att skala ner till en netbook tyder på att det är defectivebydesign(.org).

Hur gammalt är inte linux då? (läste något om ca 30% sålda netbooks var med linux, dock kanske dem inte skriker efter det)

Sedan är väll alla Windows som släpps "lite uppgraderat", mer eller mindre, för att kunna sälja "en ny produkt". Endast så dem kan få en att köpa en till licens.

Win95 => Win98 (lite snabbare)
iof WinME var ju aldrig någon uppgradering från föregående windows....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sions
Hur gammalt är inte linux då? (läste något om ca 30% sålda netbooks var med linux, dock kanske dem inte skriker efter det)

Sedan är väll alla Windows som släpps "lite uppgraderat", mer eller mindre, för att kunna sälja "en ny produkt". Endast så dem kan få en att köpa en till licens.

Win95 => Win98 (lite snabbare)
iof WinME var ju aldrig någon uppgradering från föregående windows....

Att fråga hur gammalt Linux är, kan jämställas vid att fråga hur gammalt Microsoft är. I alla fall nästan. Kanske mer likt hur gammal kärnan i Microsofts nuvarande OS (Vista) är, och det är väl samma som i XP och 2000, rätta mig om jag har fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
När kommer det första "64 bit only" OS'et tror ni?

Så länge det inte finns så många 64 bits program så är det väl ingen ide, men nån gång kanske det kommer att hända hoppas jag

Ticser
Det blir inga julklappar till dig, punkt slut :mad:. Du är inte snäll mot XP användare. BTW Jag håller på att ladda ner Ubuntu Ultimate 2.0 64-bit versionen. Tror det går att köra Live CD. Ska bli kul att testa

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Till Hamilton 83: Så bara för att man inte gillar XP är man dagens idiot? Låter ganska korkat tycker jag.

/Ticser

Fine att du inte gillar det men att skriva att folk är primitiva apor för att man använder XP är ju inte särskillt bright. Så sluta ta åt dig när du skriver skit som ligger på samma nivå.

Hur bra funkar XP 64bits version? eftersom det behövs mer och mer ram så borde den sälja bra, om den nu vore lika bra som 32bits versionen.

Permalänk
Inaktiv

körde vista i 2 år sen lessna jag på skiten, kör XP64 nu nog det bästa i windows jag har kört skulle inte villa byta det mot win 7, som kommer att ha en massa nya fina buggar som kommer ta windows 2 år att funka eller mer. sen e väll bara vista o win7 för grafik horor som inte klarar av ett lägre gränssnitt på saker som tex XP. skulle jag få ATI drivare o funka bättre i Ubuntu skulle jag sitta 100% i det

Permalänk
Hedersmedlem

Om nu intelligensreserven som skriker om Vistas förträfflighet och hur gammalt, dåligt och uselt XP är tar och lugnar ner sig så blir det en trevligare jul för alla här. Har man otur kan tomten komma med avstängningar i paketen och det tror jag nog ingen vill ha under sin gran.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

Grattis, du är den första 9åring som inte stavar fel, fick mamma hjälpa till?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Så nu har Ticser fått nog med mothugg så inget mer om detta tack!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Själv kör jag total-bojkott av Vista o håller krampaktigt fast i XP, skull gärna köra 3.11 fortfarande om det funkade med modern hård o mjukvara. Varför byta om det mesta förändras till det sämre?

Min våta dröm är ett helt "text-baserat" OS typ gamla hederliga DOS, alla vill inta ha massa bling-bling o flaschiga effekter, personligen utnyttjar jag mycket hellre hårdvarans resurser till att driva programmen jag kör.

Vista har redan bränt sina broar mot mig, spelar ingen roll hur mycket MS ändrar o förbättrar det, jag tänker inte ta i skiten med tång. Men jag kommer testa Windows 7 med öppet sinne, den dagen det är färdigt (dvs typ 12mån efter release)

Nu har jag rantat klart, Go Jul på er

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Haha

Jag älskar alla sådana här trådar då alla försöker få de andra att förstå att just det operativet jag använder är bäst... Att man orkar.

Själv tycker jag mest det är kul med olika operativ och ser endast fördelar med att det finns konkurrenter.

Själv kör jag både XP, Vista och olika Linux distar (linux är jag nybörjare på men kul att utforska nya saker)

Det jag har mist erfarenhet av men kör en del är OSX.

Jaha vad är min personliga åsikt? Ingen egentligen jag tycker alla operativ gör sitt jobb olika bra i olika situationer. Fördelar och nackdelar med alla.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Lite roligt med drivrutiner. När jag installerade om vista (ja en äkta version) på en laptop hade jag tyvärr inte cdn med drivrutinerna, så väl installerat funkade ingenting. Upplösningen var 600*800, inget nätverkskort verkade alls existera, usb-ingångar "fanns" inte, ljudet funkade inte. Dvs, de mesta grundliga sakerna existerade inte enligt vista. Jag blev lack för stunden och blåste den och installerade ubuntu istället. Direkt när jag kommit till skrivbordet första gången snurrade en liten grej uppe i hörnet och blingade sen till och sa att den hittat trådlösa nät, "...vill du ansluta?", gjorde en hardware-test och allt funkade.

Tråkigt att vista kostar pengar säger man bara.

Visa signatur

Q9300, 4GB PC8500, EVGA 9800GTX, Gigabyte GA-P35-DS3L, T220, MX518, 1,5TB 7200rpm, 150GB Velociraptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Windows 2000 är gigantiskt i företagsvärlden och början på där Microsoft är idag. Windows 2000 utgjorde den perfekta kompromissen mellan NT-världen och Win95/98-världen. Att sen inte hemkonsumenter använde det, är helt obetydligt.

De vill dra med kundbasen till nästa platform. Dels för slippa support/uppdateringar tidigare, och dels för fullfölja "inlåsnings-tåget"

Sant. Och den Linux-version som följer med t.ex Eee-PC måste vara den mest handikappade och tafatta tramset jag sett.

Problemet är att du förstår inte att Microsoft har en större marknad än 17-åringar som sitter hemma och spelar Wow som dej, nämligen företagen. Jag har hört Microsoft-certade proffs själv uttala sig om vista som "Kul där hemma för ungarna, men inget man kör på jobbet"

Microsoft har satt en oseriöshets-stämpel på Vista tack vare översvulstighet och förlöjligande/omständig förenkling/hjälp/utseende. En mardröm att drifta i en företagsmiljö helt enkelt.

"Skaffa bättre data" är ett värdelöst argument. Varför betala mer för mindre?

Håller med dig fullt ut, många på sweclockers har en stor tendens att tro att hela datorvärlden cirkulerar runt spel och överklockning och grafikkort, saker man totalt skiter i när man kommer till Microsofts största marknad, nämligen företag.

Ska ett företag köpa in tex 40st desktop maskiner så blir det väldigt dyrt om alla dessa ska fungera perfekt mot Vista, ofta handlar det om celeron maskiner med 1Gb RAM och intregerat grafikkort. Det duger inte till Vista men det funkar helt prima med Windows XP. Och vad erbjuder Vista i företagsvärlden som inte XP kan erbjuda?

På många arbetsplatser så kör man med applikationer som har några år på nacken eftersom det är alldeles för dyrt att uppgradera alla licenser, då måste de programmen funka utan problem och risken finns att det kan bli vissa komplikationer med Vista.

Jag jobbar själv som IT konsult, köper vi in klient datorer till ett företag så nedgraderar vi dem till XP, inget snack om saken. Ofta så har tom kunden själv önskemål att den vill ha XP maskiner på arbetsplatsen eftersom det är beprövat och funkar bra = säker investering. Har ju haft några kunder som ska prompt köra med Vista på jobbet, det funkar ju givetvis men att konfigurera allt tar längre tid och det är bökigare att administrera.

Vista är helt enkelt inte tillräckligt moget för att användas på arbetsplats, att drifta tex Vista maskiner mot en 2003 server är inte speciellt smidigt eller optimalt, iofs så erbjuder 2008 server lite bättre möjligheter till Vista klienter men de flesta windows servrarna är 2003 och det är inte heller direkt gratis att uppgradera till 2008. Det är nog därför Microsofts väljer att fortsätta sälja XP licenser eftersom efterfrågan är fortfarande väldigt stor.

Vista är säkert helt okej hemma men på ett företag nej tack, där gör XP jobbet minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.

xp äger allt, så du vet. men jag vill ha vista för det e så snyggt