Microsoft fortsätter sälja Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fortsätter sälja Windows XP

Microsoft har tillkännagivit att det tidigare datumet för säljstoppet av Windows XP är uppskjutet till sommaren.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju bra för netbooks som inte klarar av Vista. För övrigt ser jag fram emot Windows 7, när det än lanseras.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

I min msi wind är Vista mycket snabbare och effektivare än äckel-xp jag fick med på köpet. Förstår inte alla som säger att vista är superslukande =/

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Och så undrar dom varför folk kopierar skiten..

Permalänk

De kan gärna få sälja netbooks helt "tomma"
För de flesta har en XP skiva hemma.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att microsoft fortsätter sälja XP är för att skulle de sluta så skulle väldigt många netbooks helt plötsligt få linux på sig och detta är något de vill motverka. Skulle inte linux vara så användarvänligt som det ändå är så skulle man garanterat slutat sälja XP och slagit sönder hela marknaden för netbooks.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja, Vista går mer och mer åt fiaskohållet. Får citera mig själv ifrån tidigare inlägg.

Citat:

Min dator på jobbet, en Dell XPS kostar det dubbla mot min gammla HP nx7400 hemma. Den har dubbelt så snabb processor (1,6 <> 2,4) och dubbla minnet (1GB <> 2GB). Men tar 3ggr längre att starta och varar halva batteritiden. Bör nämnas att den kör Vista Ultimate.

Permalänk

det går uppenbarligen trögt för microsoft att förstå att vista är en parantes till operativsystem som ingen vill ha. likt millenium eller 2000. gör dom inte rätt med windows 7 ligger dem jävligt pyrt till.

sen vill man ju vänta något år efter att dem släpt windows 7 innan man vågar börja fundera på att testa det också. men vet ju sedan tidigare hur mycket buggar och säkerhetshål det alltid är i deras nya operativ. det luktar linux lång väg för mer och mer användare faktiskt. och xp kommer att leva många år till.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
det går uppenbarligen trögt för microsoft att förstå att vista är en parantes till operativsystem som ingen vill ha. likt millenium eller 2000. gör dom inte rätt med windows 7 ligger dem jävligt pyrt till.

windows 2000 var ingen parantes, den var väl spridd åtminstone bland företag. Windows millenium däremot lär ju ha varit en flopp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Musikälskare

"gör dom inte rätt med windows 7 ligger dem jävligt pyrt till."

Hehe är nog helt lugnt ändå ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

win 7 ftw

funderar på att instalera betan
har någon testat den ??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
win 7 ftw

funderar på att instalera betan
har någon testat den ??

alltomxp.se skriver drösvis om windows 7, inkl testning.

Visa signatur

Tysta datorer är bäst!

Permalänk
Inaktiv

Tror dom flesta netbooks skulle klara Vista Home Basic utan problem om man stoppade i 2GB minne.

Åtminstone alla med Atom.

Permalänk
Medlem

Snart tar nog linux över helt på netsbooks..
Hoppas XP säljs ett bra tag till iof så skulle väl alla sitta och ladda ner det med crackar och sånt.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

varför vill dom inte sälja fler xp igentligen? jag menar dom tjänar väl samma pengar oavsett vilket dom säljer eller? huvudsaken är väl att dom har efterfrågan för sina produkter, xp borde väl inte vara speciellt dyrt för microsoft att underhålla så att säja.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att det kostar pengar att underhålla operativsystem och de vill inte underhålla onödigt många os åt gången.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Letar efter en laptop till syrran... nog fan är det bättre att köra XP .. fast svårt att hitta.. hm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Snart tar nog linux över helt på netsbooks..
Hoppas XP säljs ett bra tag till iof så skulle väl alla sitta och ladda ner det med crackar och sånt.

eh? Nej tvärt om försäljningen av linix netbooks rasar ... ingen vill ha skiten förrutom enstaka nördar...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
varför vill dom inte sälja fler xp igentligen? jag menar dom tjänar väl samma pengar oavsett vilket dom säljer eller? huvudsaken är väl att dom har efterfrågan för sina produkter, xp borde väl inte vara speciellt dyrt för microsoft att underhålla så att säja.

Dom vill inte att folk ska köpa XP istället för Vista antagligen.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
win 7 ftw

funderar på att instalera betan
har någon testat den ??

Kör den på mina datorer i sign, funkar bra. Enda blåskärmen jag har fått var webbkamerans fel. Om du vill läsa om fler som testat kan du läsa i windows 7 tråden.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Släpp ut Win7 så SP1 till den kommer snabbare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

En liten fråga.

Är det olagligt att ladda ner något som inte säljs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
En liten fråga.

Är det olagligt att ladda ner något som inte säljs?

Det skulle jag tro, alla lite lätt föråldrade spel vill dom ju inte ge bort. Tror inte dom ger bort Windows ME/2000 med nöje heller.

Men när xp slutar säljas då är din frågeställning rätt intressant faktiskt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Det skulle jag tro, alla lite lätt föråldrade spel vill dom ju inte ge bort. Tror inte dom ger bort Windows ME/2000 med nöje heller.

Men när xp slutar säljas då är din frågeställning rätt intressant faktiskt.

Det är Microsfot vi snackar om !
klart det fortfarande är olagligt och kommer också alltid att vara .
Aldrig att de skulle ge ut något gratis ( ioförsig har de givit ut gratis programeringsverktyg och även 2008 server gratis till studenter men iafl )

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Inte riktigt sant. Alla netbooks med Linux jag sett har också haft solid state "hårddiskar" på 8-16 GB vilket kraftigt begränsar användbarheten och köpintresset.
Detta tolkas nu som att folk inte vill ha Linux, mycket märkligt men Microsoft jublar naturligtvis.

Fanns det Linux-netbooks med minst 80 GB diskutrymme skulle jag köpt en för länge sedan och det tror jag många andra också skulle ha gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
eh? Nej tvärt om försäljningen av linix netbooks rasar ... ingen vill ha skiten förrutom enstaka nördar...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Microsoft fortsatte att sälja XP tills Win 7 släpps.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Snart tar nog linux över helt på netsbooks..
Hoppas XP säljs ett bra tag till iof så skulle väl alla sitta och ladda ner det med crackar och sånt.

Errr, vad får dig att tro det? Finns väl inga netbooks med linux på svenska marknaden just nu? Asus tog ju bort sin p.ga. dåliga säljresultat (enbart linux versionen). Tror inte det finns några andra som kommer med linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Errr, vad får dig att tro det? Finns väl inga netbooks med linux på svenska marknaden just nu? Asus tog ju bort sin p.ga. dåliga säljresultat (enbart linux versionen). Tror inte det finns några andra som kommer med linux.

Iofs säljer ON/OFF Asus EEE pc med linux för 1500kr i Farsta Centrum. Var coh kollade på en igår. Såg några andra inne i stan igår också. Så att det går att hitta.

Visa signatur

Gigabyte GA-X48-DS5, Intel e8500 @ 3.16, Adata 2x2gb, Powercolor HD4870 512mbit + ett random ljudkort och Vista Ultimate 64bit

Permalänk
Avstängd

Microsoft har ju skjutit på datumet som de sagt att de ska sluta sälja Windows XP flera gånger.
Ingen vill ju röra Vista.
Det är ju lite som Windows Me, men värre.

Ärligt talat så verkar inte Windows 7 så lovande heller. En del snygga animationseffekter och så, men tror det kommer suga lika hårt som Vista.

För övrigt tycker jag att Windows 7 påminner lite om KDE.

Nej, ville inte ha det där Vista skräpet, och orkade inte sitta kvar på 8 år gamla XP, så jag bytte till Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå folk som använder XP.
Bara gränssnittet får mig nästan att kräkas (!)
Det är endast primitiva apor som använder XP idag.