Permalänk
Medlem

Lenovo W500 Batteritid?

Hej,

Har ni erfarenhet kring batteritiden, enligt fabriksspecs 9,4 tim med 9-cells batteri,

Utgår väl ifrån att detta är räknat på Intels GMA 4500MHD, inte ATIs FireGL V5700 ?

Har ni några konkreta erfarenheter. Tänkte beställa en sådan innan månadens slut,

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm beror ju på vad du gör med den:p

Jag fick ut ca 5.40 av min 6510b med ett 6cell's batteri, allt på lägsta eller avstängt.

men om du arbetar enkelt eller surfar, ta bort nån timme eller så kanske??

Permalänk
Inaktiv

Enligt reklamen så ska du få ut 9,4h men de brukar bara stämma om du inte belastar CPU:n,har lägsta läget på ljusstyrkan och har wifi osv avslaget med 9-cells batteriet.

Enligt de tester jag läst för T500 (som är samma maskin förutom sämre skärm + grafikkort) så får du drygt 6 timmar med 9-cellaren under normala förhållanden, dvs halvljus skärm, surfar/ordbehandla/wifi igång.

Precis som du säger så förutsätter detta att man kör på Intel GMA 4500MHD graffen, kör du på V5700 så kan du nog tyvärr ta bort 1,5-2 timmar. Jag kan komma upp i nästan 4 med min T61p med 9-cellaren om jag snålar (som dock bara har ett graffekort, Nvidia quadro 570m)

För övrigt en mycket fin holk som jag också går och drömmer om just nu. Såg att 2,53Mhz:aren gått ner några tusingar sen sist jag kollade, beror troligen på att de kommer en 2.6-2.8Ghz:are runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har 2,53 gått ner i priset? Jag håller faktiskt på att spana en 2.8GHz med 64-bit Vista och 4Gb. Men det är kanske dumt? Snabbare processor kräver mer batteri.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Hur mycket har 2,53 gått ner i priset? Jag håller faktiskt på att spana en 2.8GHz med 64-bit Vista och 4Gb. Men det är kanske dumt? Snabbare processor kräver mer batteri.

Modellen som jag tycker är mest prisvärd är 4062-3CG, den kostade länge kring 18.500 (dustin tog över 20k), den ligger nu på nästan exakt 17k så 1500kr har den gått ner.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=338705

Hur mycket får du slanta för 2.8Ghz:aren?

Permalänk
Medlem

Den skulle komma i mitten av mars för en ca 30kkr. För det priset kan man köpa klass A platt-TV:-)
Jag kommer att försöka jämföra de sida vid sida och se om prisskillnaden är motiverad. Men visst är det kul att köpa det allra senaste.

4062 är bara 6-cells. Men det lär funka fint med 9-cells?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Den skulle komma i mitten av mars för en ca 30kkr. För det priset kan man köpa klass A platt-TV:-)
Jag kommer att försöka jämföra de sida vid sida och se om prisskillnaden är motiverad. Men visst är det kul att köpa det allra senaste.

4062 är bara 6-cells. Men det lär funka fint med 9-cells?

Oj, ska du inte rendera eller göra något annat extremt CPU-intensivt så är det knappast värt 13k på priset. Ja, du kan köpa ett 9-cell också, ligger på ca 1800 kr. På så sätt får du en ganska smidig och lätt dator med 6-cellaren och kan använda 9-cellaren bara när de behövs (så sliter du mindre på 9-cellaren också). Så kör jag och de funkar jättebra med min t61p.

Permalänk
Medlem

W500 verkar klart intressant men den saknar HDMI och minnet går bara att uppgradera till 4G. Är det skärmupplösningen som lockar? HP ELITEBOOK 8530W C2D 2.6 2GB/250 DVDRW 15.4 har HDMI och går att ha 8G RAM DDR2. W500 använder DDR3. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

W500 ska stödja upp till 8 GB DDR3 http://shop.lenovo.com/ISS_Static/merchandising/US/PDFs/w500_.... Frågan är bara vad 4 GB DDR3-moduler kostar..?

Den saknar förvisso HDMI men har å andra sidan DisplayPort. Tyvärr får du inget ljud men ska du ansluta till en skärm spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket OS du har, det är bara 64-bit OS som kan hantera minne större än 4Gb (Edit från 2),

HDMI för mig är inte relevant egentligen, vill ha en potent spelmaskin med lång batteriräckvidd och dessutom minimal störning associerad till glipa här och där i hårdvara vållande till låsningar och reboot.
Om jag får en sådan maskin kommer den att duga för allt annat smått och gott (dator är en resepartner för mig, inte arbetsverktyg).

Jag äger en Dell och förvisso nöjd men nu vill testa IBM-kvalitet:-) Jämför nu 4063 med 4062 (en reell prisglapp). Undrar om det är värt de extra 13kkr, prestandamässigt.

Skillnaden i stort sätt är:
-13 kkr
-64-bit OS (har inga farliga förbindelser som kan göra att jag får en sådan med Co-licens:-) (värde ca ? Edit: kollade nyss ca 4kkr?))
-9-cells batteri (värde ca 1kkr)
-4Gb ram jämfört med 2 (värd ca 1kkr)
-2.8GHz jämfört med 2.53. (värd ca ?)
-Kamera 1.3M (noll värde för mig)
-2 lediga minnesplatser. (expandera till 8Gb)
-På plats service 3-års garanti jämfört med 1 års inlämningsgaranti (kostar ca 2kkr)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Beror på vilket OS du har, det är bara 64-bit OS som kan hantera minne större än 2Gb,

HDMI för mig är inte relevant egentligen, vill ha en potent spelmaskin med lång batteriräckvidd och dessutom minimal störning associerad till glipa här och där i hårdvara vållande till låsningar och reboot.
Om jag får en sådan maskin kommer den att duga för allt annat smått och gott (dator är en resepartner för mig, inte arbetsverktyg).

Jag äger en Dell och förvisso nöjd men nu vill testa IBM-kvalitet:-) Jämför nu 4063 med 4062 (en reell prisglapp). Undrar om det är värt de extra 13kkr, prestandamässigt.

Skillnaden i stort sätt är:
-13 kkr
-64-bit OS (har inga farliga förbindelser som kan göra att jag får en sådan med Co-licens:-) (värde ca ? Edit: kollade nyss ca 4kkr?))
-9-cells batteri (värde ca 1kkr)
-4Gb ram jämfört med 2 (värd ca 1kkr)
-2.8GHz jämfört med 2.53. (värd ca ?)
-Kamera 1.3M (noll värde för mig)
-På plats service 3-års garanti jämfört med 1 års inlämningsgaranti (kostar ca 2kkr)

Du menar minne större än 4Gb

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Självklart,, sry, typo

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Några kommentarer:

64-bit OS kan du installera själv, de går att flytta över aktiveringen till usb-sticka, ominstallera med x64 (lenovo kan skicka DVD alternativt så lånar du av nån kompis) och sedan återställer du bara licensen.

4GB DDR3 stickorna är sanlöst dyra (typ 6k styck), bättre och hänga in 4GB nu och vänta nåt år och dessutom är det enbart vid tex om du kör många virtuella maskiner som du har nytta av mer än 4GB minne, till "vardags" klarar man sig med 4.

Även 2.8 ghz:aren har bara 1 ledig minnesplats (som du kan stoppa in en 2GB:are i)

Samtliga svensksålda paddor i W,T och X-serien har 3 års inskicksgaranti sen kan man som sagt köpa till på platsen garanti.

Du kan ju också titta på W700, den är ett riktigt prestandamonster men tyvärr rejält mycket mindre portabel.

Permalänk
Medlem

Ohh, jag kollar definitivt på ofullständig jämförelse, det såg bara så bra ut på misco.se hemsida, så jag tog för givet att deras specs är korrekta.

w700 är för tung och dyr som du nämnde,

Du har helt rätt, det mest prisvärda är just 4062. Jag kollar nu på processors kraft och det skiljer inte så mycket mellan 2,53 och 2,80 egentligen (ca 300p 3Dmark06).

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja säga att du märker det inte skillnad på CPU:erna vid vardaglig körning, kanske bättre vid renderingsjobb där datorn står på över natten med 100% CPU annars är det nog smartare att köra på 2,53:an, prisskillnaden är svårmotiverad. Däremot skulle jag tipsa om ett hårddiskbyte de märks genast. Med min disk från fabrik (Hitachi 7200RPM) fick jag Experience Index 5.0 i Vista, jag bytte den till den senaste genrationen från WD (black scorpio 320GB) och de blev en rejäl skjuts uppåt med 5.7 i WEI och märkbart snabbare boot-tid. Eller om du har lite större budget: köp en Intel X25 E SSD, då snackar vi fet prestandaökning för hälften av vad uppgradering från 2.53->2.8Ghz.

Sen behöver du Vista x64 också så du kan utnyttja hela minnet och få lite bättre skjuts, ring Lenovo och fråga om du kan få x64-diskarna alternativt låna en polares DVD och flytta din licens från x86 till x64 så har du en toppenmaskin (de finns guider på forum.thinkpads.com för detta).

Permalänk
Medlem

Jo, där slog du på en bra string. Jag har en tankegång på SSD också. Tyst HD och kall dessutom. Jag visste inte att det var så enkelt med byte till x64. Coolt! Tack ska du ha,

Jag kommer att lägga beställningen på söndag. Hoppas det är enkelt att byta HD:n.
Den billigaste säljaren har ju inte så bra omdömen, ska man betala lite extra och får en bättre leverantör?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Det är enkelt att byta disk men ett tips är att göra recovery-skivorna när du ändå har disken i maskinen (även om du ska installera x64 så är de alltid bra att bränna ut skivorna de första man gör).

Ang disk så såg jag att E (=extrem=SLC) är saftigt dyra fortfarande, 8000 för en 64-giggare vilket är ganska häftigt. Då kanske det är bättre att satsa på en X25M (=MLC) för 4000. Du får inte lika bra prestanda men utan lätt en boost på 20-30% jämfört med en 7200-varvare.

Val av leverantör är svårt, min erfarenhet är att dom flesta som har dom "i lager" visar leverantörens lager förutom tex Dustinhome,webhallen och komplett som har "äkta" lager så jag skulle nog satsa på nån av dom om inte prisskillnaden är jättestor.

EDIT: Lenovo har publik website för servicetekniker och hemmapulare som ska byta olika prylar i paddorna, kolla här så ser du hur de går till:

http://www.lenovoservicetraining.com/ion/R61_T61/index.html

(klicka på FRU removal->disk drive)

Permalänk
Medlem

Är det Intels SSD (MLC) som är bäst just nu? Hur mycket är vinsten, prestandan, om jag skulle gå för en 32Gb SLC?

Den hemsidan är helt underbar. Jag såg dessvärre inget hemsida för w500 i den linken? Bara w700 finns där. Men jag är ibland blind:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Intels och Samsungs ska vara vassast vad jag läst mig till. Ang SLC vs MLC så är SLC att föredra då prestandan och driftsäkerhet/hållbarhet blir bättre, osäker på hur mycket dock men i tex x300 så sitter det en SLC-SSD från fabrik.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8215...

Tyvärr har dom inte gjort några videos med just W500 men den är nästan identisk med T61:orna förutom att W500 är mer modern med DDR3-minne och snabbare CPU:er men du kan titta på filmerna då de bör stämma bra överens även med W500.

Permalänk
Medlem

Tack för linken. Det får bli en liten SLC. Jag läste ett par reviews om Intels, anandtech bla. Behöver jag mer data får jag använda antingen extern eller minneskort,

Tråkigt att det inte fanns en SSD i 4063 annnars skulle jag ha betalat det priset.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

I USA kan man speca sin thinkpad precis som man vill (med SSD tex) men de går inte (ännu) i Sverige, synd. För övrigt så är det min plan också att köpa en liten SLC, behöver du mer utrymme för tex spel eller filmer så kan du ju byta ut DVD:n mot ett internt kabinett med orginaldisken som följde med datorn (och köra 2 interna diskar). Det viktigaste är ju att man får rejäl fart på Vista om du frågar mig. Körde en polares X300 med SSD och Windows 7 och skillnaden i prestanda är märkbar och då ska du veta att han har 1.2Ghz ULV-propp medan jag sitter på en T7700 med dubbla klockfrekvensen,turbo-memory och dubbelt så mycket minne...

Om du har tid och lust så får du gärna skriva ihop en liten review av din W500 när du har kört ett tag, går också och drömmer om exakt en W500 med en SLC från Intel så det är ju alltid roligt att höra vad du tycker om riggen.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om klar tråkighet att inte kunna skräddarsy sin dator
Det allra viktigaste är klanderfritt körning av CIV IV, UFO och HOMM V. Det är bara turn-baserade spel som är intressanta för mig på resande fot:-)

Det låter fint med din tankegång, men vikten då? Om man kan plocka bort driven lär man minska vikten lite istället för att pusha in mer vikt?

Vertex har varit ute nu ett tag eller har de inte levererat något ännu? Specs låter väl bra? Inga reviews än även när jag googlar?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Mediamarkt har 4062? Ja svänger förbi de imorgon, det kan bli ett bra kap. På Lenovo står de som partner?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

MM har vissa modeller men jag tvivlar på att dom ligger bra till i pris, sist jag var där för nån månad sedan (i kungens kurva) hade dom en X300 för 28.000kr som Dustin tog 16.300 för. Utbudet verkade också smalt med x300 och t61 var dom enda jag såg (förutom konsumentmodellerna) men du har större chans att hitta nån på MM än tex på Onoff,siba osv dom kör bara modellerna med många lampor runt tangentbordet och de med feta grafikkort och 17" med 1440x900 i upplösning

Permalänk
Medlem

Ok:-) så mycket för pangpriser som de lovar,,
Jag håller med dig, flashiga lampor är en varningssignal för oss:-)

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Ok,, Media markt var värdelös, inte ens kunde man beställa W500 via de trots att de står som Lenovos partner. En ganska värdelös försäljare också. Hon sa " hittar du inte den på hyllan? Det som finns det har vi". Hon visste inte ens vad jag snackade om,
Det får bli postorder,, Såg att Mycom hade slim laddaren, inga andra storheter hade det?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Ok,, Media markt var värdelös, inte ens kunde man beställa W500 via de trots att de står som Lenovos partner. En ganska värdelös försäljare också. Hon sa " hittar du inte den på hyllan? Det som finns det har vi". Hon visste inte ens vad jag snackade om,
Det får bli postorder,, Såg att Mycom hade slim laddaren, inga andra storheter hade det?

Menar du den där kombiladdaren som även funkar i flyget och i bilen för ~1100 eller den mindre 65wattaren?

Permalänk
Medlem

Den här tänkte jag,, kommer den att funka på w500?

http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=62251

Jo, jag funderar på att beställa den från Misco nu (tar 18kkr för basmodell), lite dyrare men säkrare leverantör. Dessutom funderar jag på denna?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=645526&TP_P...

Fördel till det priset (21kkr) 4Gb, inbyggd GPS och mobilmodem. Är mobilmodemet inbyggd så att man slipper USB:s modullen?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Inaktiv

Du spar lite pengar kr om du köper

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=634412&hbx_...

Sen lägger du till denna för en tusing

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=631139&IC_I...

Så får du samma specs, det är jätteenkelt att installera minnet, bara öppna en lucka på undersidan och stoppa in. GPS finns i samtliga modeller som också har mobilt bredband ("WWAN"), jag har de i min x200t men har knappt använt de. Precis som du misstänker så sitter det ett uttag för SIM-kort under batteriet, stoppa in kortet där och sen kan du surfa var du än är, utan den äckliga 3g-dongeln. Kolla noga specen på Lenovos hemsida på datorn du köper:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/homeLenovo.do?coun...

Sen anger du produktnumret som ser ut så här <4 siffror>-<3 siffror/bokstäver>, tex 4062-3CG för datorn ovan. Du hittar de ibland inte på butikens hemsida men går du via prisjakt så framgår de. Står det "Vodafone WWAN" så innebär de 3g-modem + GPS. Där står också hur många celler det är i batteriet,grafikkort,minne,FDE (kryptering av disk) osv.

Ang laddaren så funkar den med W500 och är jättebra om du ska ha den när du flyger eller i bilen men som vanlig laddare så är den mindre bra. Jag har en sån där men använder den sällan. Orsaken är att man byter ut själva toppen (de som stoppas in i datorn) anpassat till strömstyrkan på datorn (w500=20v) sen finns de andra toppar för gamla thinkpads (16v) eller tex mobilladdare men då blir denna topp ganska lång (typ 10 cm) och de känns nästan som man ska bryta av den eller fästet i datorn om man inte alltid har datorn på bordet (jag har den tex ibland på magen när man vill se en film och flyttar runt den ofta). Dvs den funkar men är bäst för bilen och flyget, dessutom är den ganska klumpig: väldigt bred och hög men förvisso mycket tunn. Föreslår hellre att du köper en vanlig 20v 90w laddare. Komplett har toppenpris på en bundling med laddare,väska och thinkpad mus billigare än vad många butiker ska ha för laddaren lös:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391580

Här ser du slim chargern:

http://www.geek.com/wp-content/uploads/2008/03/lenovo_slim_ad...

http://www.gizmag.com/pictures/8774_70208121017.jpg&imgrefurl...

Permalänk
Medlem

Tack, vad du kan om detta:-)

Jag ordnar beställningen nu. Man ska verkligen inte lita på Miscos jämförelsemodull.
Slim-laddaren tänkte jag mest för ryggväskan, och tas ut enbart när den behövs egentligen. Jag vill inte packa laddaren ut och in ur reseväskan hela tiden.

Slim väger 425g medan bas väger 360g? Är detta sant? Snacka om slim som tunt men stort!

Jag kommer att köpa 9-cells också och därför svårt att tänka mig behöva laddaren på flyg eller bil.

Vad tro om om en kylare hemma? ZALMAN ZM-NC2000, Mest för när jag sitter i soffan självklart. Hur het blir den på bottenplattan? Jag har aldrig använt en sådan tidigare. Den kan funka som stöd givetvis (kommer kanske att stänga av fläktarna om de låter)

Visa signatur

InMortumVeritas