Permalänk
Medlem

Optik och 5.1 ljud?

Halojj! Jag har en hårddiskkabinett/mediaspelare (Mvix MX 780HD) som jag tänkte koppla till min flickväns tv och ljudanläggning. Allt går idag via Huvudenheten/dvd-spelaren, så jag antar att jag måste koppla via den. Bilden tänkte jag köra via komposit eller komponent, men funderingen jag har är hur jag ska göra för att kunna utnyttja filmfiler med 5.1 ljud på hennes surround.

Har en HDMI-utgång från mvixen, men ingen ingång på dvd-spelaren, så jag undrar om jag kan använda en optisk kabel eftersom jag har rätt in/utgångar där. Stödjer optiskt 6 kanaligt ljud?

Skriver detta i all hast, så det kanske är lite rörigt och inte så utförligt, men hoppas någon där ute har koll på hur jag ska göra

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

optiskt stödjer 6 kanaligt ljud. optiskt är ju det bästa du kan

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

Vad bra, det var som jag misstänkte då, men ville dubbelkolla här först Men det bör väl ej vara något problem att ta ljudet via optik och t.ex. komposit på bilden? Sen när plasman kommer då lär jag ju köra komposit eller hdmi, men nu är det ju bara en vanlig crt så då bör ju komposit räcka tycker jag....

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Inga problem alls att ta ljud via optiskt och bild via något annat. Jag kör ljudet från min PS3 och min 360 optiskt och bilden för PS3 via HDMI och 360 via komposit. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!