BBB och deras uppenbara defekter i faktura systemet

Permalänk
Medlem

BBB och deras uppenbara defekter i faktura systemet

Tänkte ta upp ett störande problem med BBB faktura system som verkligen börjar gå mig på nerverna. Det hela började med att hyreshuset som ja bor skrev ett avtal med BBB Kalmarhem och studentkåren om att alla studentlägenheter som har kalmarhem har ska ha BBB 100/10 i hyran så man betalar bara 120kr i månaden istället för 240kr jättebra tycker man som student. Tills systemet körde igång och man fick dubbla räkningar och varje månad måste ringa in till BBB och förklara exakt hur det ligger till så man inte ska behöva betala dubbelt. Och det har funkat i nästan 3 månader men nu så fick ja en av mina gamla räkningar igen + påminnelseavgift så ja ringer direkt till BBB kundtjänst fakturaavdelningen och påtalar detta och dom håller med om att så skulle det inte va. Men tycker att ja ändå ska betala deras räkning eftersom dom inte hinner att stoppa den och detta gör mig mer irreterad eftersom ja har kontantkort och nästan varje månad får göra denna procedur och slösa mina pengar på att rätta till deras egna idiotiska misstag. Även om dom nu påstod att dom skulle skicka tillbaks pengarna senare så tycker jag att detta är så fel som det kan bli då ja hela tiden förlorar pengar på att sitta och traggla detta med faktura avdelningen. Så BBB får verkligen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Polisanmäl dom för blufffakturor.

Permalänk
Medlem

tror inte man kan polisanmäla för så små belopp men får ja inte mina pengar tillbaks snart så ska ja försöka att komma högre upp i kedja och kräva nån form av kompensation för mina kostnader med telefonsamtal

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Försök med att få tillbaka dina pengar för telefonkostnaden, kan ju iofs vara svårt när det är kontantkort men borde ju gå på något sätt. Btw har dom inte en sån tjänst att man skriver in sitt telenummer så ringer dom upp?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Skulle inte batala in en faktura som är felaktig. Det är väl bara för kundtjänsten att makulera den. "betala in deras räkning för att dom inte hinner stoppa den" Tsss, bullshit säger jag. Stå på dig. Betala inte.

BBB va 10 gånger bättre innan dom blev uppköpta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Problemet är att om dom nu inte hinner, orkar eller kan stoppa fakturan så blir det antagligen en förseningsavgift. Skiter man fortfarande i det så kan man med otur åka på en betalningsanmärkning.

Går det till nån sorts "prövning" sedan så kommer antagligen kunden i fråga få rätt. Men då har man likförbannat redan fått på sig en betalningsanmärkning och det är det ju inte riktigt värt.

Har haft samma problem med både comhem och tele2 själv.
Av någon anledning så verkar det i många företags system vara enklare för <FÖRETAGET> i fråga att fakturan först betalas, och sedan återbetalas.

Visst att jag i slutändan fått pengarna tillbaka, men det är en jävla massa strul med alla telefonsamtal, sitta och uppge bankkonton för tillbakabetalning, alternativt gå till banken med postgiroblankett, och sist sitta och kolla att allt blev rätt. (vilket inte är helt lätt med tele2 där vissa felaktiga grejor släpade efter 2 räkningar och sen så krediteringen ytterligare några räkningar förskjutet).

Summa summarum, även om allt blir rätt i slutet skapar det en j*vla massa extra arbete som tar tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Polisanmäl dom för blufffakturor.

Nu ska du nog ta och lugna dig lite.

Läs på lite innan du hasplar ur dig dumheter.

Det är inte fråga om någon bluff faktura på något vis.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Problemet är att om dom nu inte hinner, orkar eller kan stoppa fakturan så blir det antagligen en förseningsavgift. Skiter man fortfarande i det så kan man med otur åka på en betalningsanmärkning.

Går det till nån sorts "prövning" sedan så kommer antagligen kunden i fråga få rätt. Men då har man likförbannat redan fått på sig en betalningsanmärkning och det är det ju inte riktigt värt.

Har haft samma problem med både comhem och tele2 själv.
Av någon anledning så verkar det i många företags system vara enklare för <FÖRETAGET> i fråga att fakturan först betalas, och sedan återbetalas.

Visst att jag i slutändan fått pengarna tillbaka, men det är en jävla massa strul med alla telefonsamtal, sitta och uppge bankkonton för tillbakabetalning, alternativt gå till banken med postgiroblankett, och sist sitta och kolla att allt blev rätt. (vilket inte är helt lätt med tele2 där vissa felaktiga grejor släpade efter 2 räkningar och sen så krediteringen ytterligare några räkningar förskjutet).

Summa summarum, även om allt blir rätt i slutet skapar det en j*vla massa extra arbete som tar tid.

Du kan inte åka på vare sig förseningsavgift eller betalningsanmärkning om du inte ska betala fakturan.

Betala in rätt belopp och skicka ett brev där du bestrider resterande del av fordran med en förklaring till varför. Får du brev från inkasso eller kronofogden svarar du dem med samma bestridan. Kronofogden delar inte ut någon betalningsanmärkning innan båda sidor har haft chans att yttra sig. Så länge det finns en tvist i frågan kan de inte gå vidare och förutsatt att du har rätt kan du aldrig bli skyldig att betala några avgifter.

Vadå dra tillbaka fakturan? Den är ju redan skickad. Det enda de behöver göra är att registrera en kreditering i sitt system så att den nollas ut. Att de hänvisar till betalning/återbetalning är bara lathet. Hänvisa till att du kommer att bestrida fakturan och att det kommer att skapa mycket mera jobb för dem än vad det är att kreditera beloppet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du bestrider en faktura så får(????) dom väll inte skicka ut påminnelser/inkassa, utan dom måste utreda fakturan du bestrider.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w