Permalänk
Medlem

Tankar kring mitt koncept

Hejsan,

är väldigt sugen på att bygga något från scratch, och har suttit och ritat upp lite idéer i google sketchup. Ni kan väl berätta vad ni tycker och om ni har idéer och tankar? Tanken är att det ska vara en fil/webserver. Från början tänkte jag testa att bara köra med den 120mm fläkten som är markerad med rött, och skippa att göra de andra hålen, och se om det räcker (tänk på att nätagget kommer ha en 120mm fläkt som hjälper till att blåsa ut). Duger det? Om inte; vilka av de andra utplacerade fläktarna bör jag använda?

Det stora hålet i mellangolvet på insidan är för 120mm fläkten på nätagget, och det lilla hålet är för att dra kablar genom. Det ska vara blått ljus i undre delen, och vitt ljus i den övre delen av chassit.

Måtten är (HxBxD): 29x35x30 cm.

Materialen kommer (troligen) vara plåt och aluminium, och färgen kommer (också troligen) vara matt/blank svart.

Det som kommer sitta i är ett budget ATX moderkort, med en dualcore cpu (troligen intel), 2gb ddr2-ram, 4st 1TB satadiskar.

http://img197.imageshack.us/gal.php?g=69864239.jpg

Alla tankar och idéer som är någorlunda konstruktiva uppskattas!

Permalänk

Ser bra ut. Dock hade jag valt att ha en120mm fläkt vid cpu/gpu för att få bort värmen. även en fläkt framför hårddiskarna alt en som drar ut luften så känns det som ett bra alternativ.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser schysst ut, men jag hade nog byggt för mATX, lär kunna krympas en del med tanke på att du endast ska ha fyra diskar

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Ser schysst ut, men jag hade nog byggt för mATX, lär kunna krympas en del med tanke på att du endast ska ha fyra diskar

Det kanske ligger något i det... någon som har mått på mATX kort så jag kan lattja runt med mått i sketchup?

Permalänk
Medlem

mATX får max vara 244x244 mm om jag inte minns fel. Många är ju lite smalare iofs.

EDIT: Specifikation

Det stämde, kolla speciellt sidorna 9 och 10.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
mATX får max vara 244x244 mm om jag inte minns fel. Många är ju lite smalare iofs.

Okej, då börjar jag räkna på 244x244 mm så har jag lite marginal i värsta fall

Permalänk
Medlem

Kolla min EDIT så har du hålplacering och lite mer detaljerad info.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

fil/webserver `? räcker det inte med en atom bräda då ? aka itx.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
fil/webserver `? räcker det inte med en atom bräda då ? aka itx.

Jag börjar faktiskt fundera i de banorna nu... köra typ linux eller nåt, vore ganska lattjo Får se om jag kan få ihop det på nåt smidigt sätt med utrymme, kanske går lika bra att köra m-atx... Aja jag ska ta mig en funderare på detta!

Permalänk
Medlem

Till en filserver vill man ha många SATA-anslutningar på moderkortet vilket inte alla itx-kort har. Ska man krångla med att köpa till kontrollerkort blir det ofta dyrare än ett moderkort med många anslutningar.

Permalänk
Medlem

Tja, de flesta ITX av modernare variant har 4st sata. Iaf de som slängt bort den förlegade Pata porten.
Sedan beror det ju på hur maffig filserver man vill ha. Skall ma ha en liten räcker ju oftast 2tb ganska långt för de flesta.
Har man 4 sata portar så kan man köra 4st 1tb diskar (installerar OS gör man via usb).
Har iof själv ett ITX med ett hårdvaruraidkort, men det är jag det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Funderar på ett sådant här: http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/D945GSEJT/...
med en sådan här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=79527

Och kyla det med en 120mm fläkt (en tyst sådan) i en sådan här låda:

som skulle ha måtten (BxDxH) 20x20x10 cm

och köra på USB diskar istället (har redan en 1TB liggandes).

EDIT: Vet någon isåfall vilken slags AC-DC adapter jag bör ha och var jag kan skaffa en sådan?