Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Permalänk
Medlem

Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Har suttit på min 22" Diamondtron NF CRT i snart 8 år och nu började texten bli lite suddig när man satt och läste websidor. Har spelat mycket q2, q3, CS Source och hela CoD serien och till det ändamålet har skärmen fungerat bra.

Har länge tänkt köpa ny skärm men är livrädd för allt vad input lag och ghosting heter men tänkte att nu måste alla problem vara lösta. Kikade runt lite och kom fram till att jag får offra färger och betraktningsvinklar för att få lite snabbare skärm (TN-panel). Ville gärna ha 24" 1920x1200 för att få ungefär samma höjd som på min gamla CRT och kikade runt lite och hittade Benq G2400WD som vad jag läst skulle ha minimalt med input lag.

Nu har jag suttit och spelat lite CoD 4 i helgen och visst skärmen är nog snabb men det är "något" som känns riktigt ovant. Kan inte lägga fingret på det. Har testat olika upplösningar, V-sync av/på, overdrive av/på men det är något som inte känns riktigt bra. Det känns också som bilden blir lite suddig när man typ vänder sig om fort.

Hur har ni TFT gamers? V-sync av eller på. Overdrive av eller på.

Det kanske ska vara så här och att jag bara behöver mer tid på mig att vänja mig, eller är jag bara extremt känslig.

Har tyvärr ingen plats att ställa CRT´n som enbart spelskärm annars hade jag nog sparat den. Nu åker den nog till skroten om jag orkar, väger ca 30kg.

Permalänk

Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Hur har ni TFT gamers? V-sync av eller på. Overdrive av eller på.

- TFT vetefan, mer gällande LCD. V-sync av ofc. OD av.

Permalänk
Avstängd

Alltid V-sync off iaf i FPS på en LCD.

Permalänk
Medlem

Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Nu har jag suttit och spelat lite CoD 4 i helgen och visst skärmen är nog snabb men det är "något" som känns riktigt ovant. Kan inte lägga fingret på det. Har testat olika upplösningar, V-sync av/på, overdrive av/på men det är något som inte känns riktigt bra. Det känns också som bilden blir lite suddig när man typ vänder sig om fort.

Det ligger i TFT-skärmarnas natur oavsett ms på de flesta skärmar idag, det har med att göra hur de fungerar och våra ögon uppfattar bilden. Mest en vanesak för de flesta, det handlar i enkelhet och delvis inkorrekt, om att CRT-skärmar aktivt ritar om bilden med tydliga svep/impulser. Medans TFTer däremot håller bilden tills nästa uppdatering, vad som sker är snarare en psykologisk effekt snarare. Det plus lite motionblur/efterbilder orsakat av TFTns responstid är de största anledningarna till detta vad jag vet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det ligger i TFT-skärmarnas natur oavsett ms på de flesta skärmar idag, det har med att göra hur de fungerar och våra ögon uppfattar bilden. Mest en vanesak för de flesta, det handlar i enkelhet och delvis inkorrekt, om att CRT-skärmar aktivt ritar om bilden med tydliga svep/impulser. Medans TFTer däremot håller bilden tills nästa uppdatering, vad som sker är snarare en psykologisk effekt snarare. Det plus lite motionblur/efterbilder orsakat av TFTns responstid är de största anledningarna till detta vad jag vet.

Jepp, det är en kombination av att TFT:er tar tid på sig att ändra färg på en pixel, och av att en CRT faktiskt är svart mesta delen av tiden, vilket eliminerar upplevt fartblurr på ett annat sätt än en TFT.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo

Hur har ni TFT gamers? V-sync av eller på. Overdrive av eller på.

Det kanske ska vara så här och att jag bara behöver mer tid på mig att vänja mig, eller är jag bara extremt känslig.

Jag är helt säker på att du bara behöver lite tid på dig att vänja dig. V-sync ska vara av om man vill slippa muslagg, och även om du av någon anledning vill ha mer än 60 FPS. Jag vet inte riktigt vad du menar med Overdrive, men om det är överklockningsfunktionen i ATI CCC du menar så spelar det inte någon roll för hur du uppfattar bilden på din skärm, om vi glömmer FPS i spel då såklart.

Permalänk
Medlem

Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Tror det är hz:en som du stör dig på.. Du kan ju testa om du kan köra med 75hz på skärmen. Annars i lcd-väg så är det ju 120hz:arna som gäller för snabba fps-lir som quake osv.

Jag vet inte om overdrive påverkar input-laggen, men annars är det ju till för att det ska bli mindre ghosting etc, men om du inte känner skillnad på det när du spelar så kanske det är bättre att ha det avslaget.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Så har man gått över till andra sidan (TFT).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag är helt säker på att du bara behöver lite tid på dig att vänja dig. V-sync ska vara av om man vill slippa muslagg, och även om du av någon anledning vill ha mer än 60 FPS. Jag vet inte riktigt vad du menar med Overdrive, men om det är överklockningsfunktionen i ATI CCC du menar så spelar det inte någon roll för hur du uppfattar bilden på din skärm, om vi glömmer FPS i spel då såklart.

Jag tänkte mer på en inställning på skärmen som Benq valt att kalla AMA

"AMA (Advanced Motion Accelerator) Gives You the Best Visual Entertainment.
With the AMA on, you get the most true-to-life images without the delayed response.
With the AMA off, you get blurred images with annoying visual noise."

Permalänk

Eftersom du suttit med såpass bra CRT så antar jag du kört 100 - 120Hz? Isåfall tror jag du kommer störa dig på 60/75Hz hos LCDs så isåfall vore Samsung 2233rz 22" 120Hz ett bra val. Finns ingen 24" att köpas än med 120Hz. Samt minimerar också 120Hz tearing jämnfört med 60/75 så med 120Hz'aren går det bra att köra med vsync av.

EDIT: kanske läste lite väl snabbt... Det är nog den låga Hertzen du stör dig på, jag stör mig också på det att spela med lägre Hz/FPS när jag blivit van med 100 på CRT. Desto högre uppdateringsfrekvens desto mjukare och klarare förblir bilden vid rörelser tills det att ögat längre inte klarar av att uppfatta skillnaden, för mig är det stor skillnad upp till 100, men sen mellan 100 och 120 är det knappt någon skillnad alls.

Det är inte alls något speciellt med att kunna urskilja olika uppdateringsfrekvenser, det är det som folk ofta menar att de märker skillnad på fastän de kanske inte vetat det när de övergått från CRT till LCD och trott att det berodde endast på den högre responstiden. De flesta kanske kört 85Hz på en CRT men de som kört 100 - 120Hz t.ex. märker ofta ännu tydligare skillnad när de prövar spela på en 60/75Hz LCD.

Finns en hel del personer som redan har testat dedär 120Hz LCD skärmarna (Samsung 2233rz och ViewSonic VX2265wm) och menar att de är de hittills enda LCD skärmar som kunnat ge samma känsla som hos CRT skärmar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional