Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Allt beror på läget jag bor i Stockholm i en tvåa på 64 kvadrat inget att skryta med, nästan sista hållplatsen på tunnelbanan. Nu ligger jag på nästan 5000kr i månaden men kommer att höjas efter stambytet.

Jisses, det var väl ganska bra pris för att vara Stockholm öht? Trots att det kanske inte är det bästa läget eller så, någorlunda nyrenoverat eller?

Skrivet av Zippeer:

9550 en bit utanför stor stan. (ca 17 minuter med tunnelbana in till t-centralen)

Åh helvetet... En av lägenheterna vi kollade på här var en 3:a på 100kvm för typ 6 500 kr. Då var den renoverad kring förra året eller så.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

@superegg: Låter som du ska sälja dina fyra bilar och köpa en som fungerar.

Men jag visst ju från början att det var fel på bilen innan jag köpte dom, men att det dyker upp andra fel sånt kan man inte alltid räkna med.

Skulle gärna ha en Volvo XC90, men skulle ha köpte en men hade inte pengar och kunde inte ta ett billån till samt att det är nog dyrt att ordna en begäningbill.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Jisses, det var väl ganska bra pris för att vara Stockholm öht? Trots att det kanske inte är det bästa läget eller så, någorlunda nyrenoverat eller?
Den jag hyrde innan låg på ungefär 5500 innan stambyte och helrenovering. Efter stambyte och helrenovering så hamnade den på ungeför 7200. (3a på 53.5kvm)
Åh helvetet... En av lägenheterna vi kollade på här var en 3:a på 100kvm för typ 6 500 kr. Då var den renoverad kring förra året eller så.

Ja det är fan inte billigt men förstahandskontrakt i Stockholm så svårt att tacka nej.. Det är för övrigt en 2a på 45kvm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Jisses, det var väl ganska bra pris för att vara Stockholm öht? Trots att det kanske inte är det bästa läget eller så, någorlunda nyrenoverat eller?

Kåken är från 70 talet vi skulle haft stambyte innan Corona men blev inte av så klart, när stambytet är klart får jag räkna med att hyran kan höjas med 2000kr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja det där med bostadspriser är ju rätt intressant. Vi betalar 9400kr får vår 3:a på 84kvm med ca 10 min med bil eller cykel in till universitetsområdet där vi båda jobbar, 60-talshus men nyrenoverad när vi flyttade in. Nu flyttar vi till hus i augusti och landar på ungefär samma kostnad innan ränteavdrag. Ca 15 minuter med bil till universitetsområdet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Så kan man inte alltid tänka, någon måste ju ta ansvar och rädda dessa Saabar om inte så finns dom inte kvar om 5-10 år.

Allting har sin tid, tyvärr kan man säga. Men gamla bilar ska man inte vara sentimental över, de har sämre avgasrening än moderna bilar, och om motorerna är slitna skitar de ner ännu mer när man kör dem. Har du känt luften som kommer svepande när en gammal skruttbil kör förbi? Stinker som en bensinstation, typ. Det är ren cancer de släpper ut, som andra människor tvingas andas in. Liknande kan sägas om krocksäkerheten också för övrigt, även om bilar från en bit in på 00-talet är väl rätt okej ändå på den fronten. Betydligt värre blir det ju om man går tillbaks till 90-talet eller tidigare...

Jag har alltid gillat Saab, och i min ungdom var jag ett superfan. Var asglad dagen då farsan köpte en 900 av andra generationen, fick luftkonditionering för första gången någonsin i vår familjebil osv (även om jag fick vänta på det tills jag flyttat hemifrån, suck...) Kände mig mycket nedstämd då de kånkade, men man kan inte göra något åt det. Man kan inte backa tiden.

Det enda som funkar är att släppa och gå vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Allting har sin tid, tyvärr kan man säga. Men gamla bilar ska man inte vara sentimental över, de har sämre avgasrening än moderna bilar, och om motorerna är slitna skitar de ner ännu mer när man kör dem. Har du känt luften som kommer svepande när en gammal skruttbil kör förbi? Stinker som en bensinstation, typ. Det är ren cancer de släpper ut, som andra människor tvingas andas in. Liknande kan sägas om krocksäkerheten också för övrigt, även om bilar från en bit in på 00-talet är väl rätt okej ändå på den fronten. Betydligt värre blir det ju om man går tillbaks till 90-talet eller tidigare...

Jag har alltid gillat Saab, och i min ungdom var jag ett superfan. Var asglad dagen då farsan köpte en 900 av andra generationen, fick luftkonditionering för första gången någonsin i vår familjebil osv (även om jag fick vänta på det tills jag flyttat hemifrån, suck...) Kände mig mycket nedstämd då de kånkade, men man kan inte göra något åt det. Man kan inte backa tiden.

Det enda som funkar är att släppa och gå vidare.

Jag kanske är skadad, men jag tycker det låter gott när en gammal bil åker förbi så att man känner av avgaserna.

Så gamla är inte mina Saabar mina Saabar 9-5 är 06,07 (2),08 men dom börja blir gamla.

Men jag tro att gamla ägarna har trimmat bilen och även byggt om motor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Verkligen, det ser verkligen osäkert ut för klimatet. Ingen vet väl exakt hur varmt det slutar

....

Det jag lade till är nog svaret vi alla letar efter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Försöker leta efter kläder inför semestern. Slutsålt överallt.. förutom det som ser ut som bananer i pyjamas. Är det scalpers som köper alla storlekar så fort det är rea?! Till och med det som inte har rea är slutsålt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Försöker leta efter kläder inför semestern. Slutsålt överallt.. förutom det som ser ut som bananer i pyjamas. Är det scalpers som köper alla storlekar så fort det är rea?! Till och med det som inte har rea är slutsålt 😂

Inom klädbranschen är det väl allmänt känt att de har rea på de storlekar de vill bli av med. Dvs det är utförsäljning på de storlekar som blivit över och som ingen köpt tidigare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inom klädbranschen är det väl allmänt känt att de har rea på de storlekar de vill bli av med. Dvs det är utförsäljning på de storlekar som blivit över och som ingen köpt tidigare.

Jo det är sant! Men tråkigt att knappt finns något i lager överhuvudtaget. Får planera in klädköp nästa år!😂

Permalänk
Inaktiv

Internet gick ned för en 40-45 minuter sedan precis när jag skulle titta på lite Agents of Shield strömmat över internet, och har varit sten dött sedan dess.

Startade om kabelmodemet efter en liten stund men tvivlar på att problemet ligger där, det verkar vara operatörens DSLAM-utrustning eller vad nu motsvarigheten heter för DOCSIS heter som har problem, om man ska tro indikatorerna på mitt modem.

Ringer Fele2, trycker mig igenom tusen nivåer av menyer och ange personnummer och legitimera med bankID (NEJ TACK FÖRIHELVETE vafan typ!) och vill du svara på vår kundundersökning efter ditt samtal (NEJ TACK FÖRIHELVETE vafan typ!) och fan och hans moster. Jag slår vad om att de knôr in så många sådana här frågor och jobbigheter som möjligt för att aktivt få folk att ge upp och lägga på luren... Till slut säger de att de har tekniska problem. De tekniska problemet påverkar: bredband. Det tekniska problemet yttar sig som: driftsstörning.

TACK typ! Vafan kunde de inte inlett med den informationen istället för att tvinga mig sitta och lyssna på en robotröst som ställer frågor i två minuter i sträck??? Allt som har med teknikutveckling att göra har minsann inte blivit bättre, den saken är ju säker.

Lade på luren sedan, då det var över 80 pers i kö före mig. Det verkar som de redan har koll på att något är fel så jag får väl avvakta... *knyter näven i byxfickan*

Permalänk
Hedersmedlem

Riktig fråga: Sen när heter det på svenska att du lyssnar "till" en radiokanal och inte "på" samma radiokanal? Kan inte komma ihåg att jag har hört någon säga så förrän kanske det senaste året och jag tycker verkligen det låter för jävligt. Är det bara jag, är det kanske korrekt att säga så? Har mitt liv varit en lögn?

Egentligen stör det mig mer att jag låter som världens grinigaste gamla gubbe men varje gång jag hör det vill jag bara börja riva håret ur huvudet.

Permalänk
Avstängd

Jag är djupt ledsen över att jag INTE kan plocka ut pensionspengar jag redan har (är 32) ALTERNATIVT sluta betala in pensionspengar (=betala mindre skatt).

Vad ska jag ha pensionspengar till när jag är 65 då världen knappt går att bo på då? Dö kommer jag ju att göra ändå men ändå skall jag TVINGAS att lägga undan pengar mot min vilja och planerade liv?

Någon gång under 2030+ kommer "Det Stora Klimatkriget" att garanterat inträffa om det inte inträffat innan där människor desperat slåss om kalla utrymmen. Och då är jag bara 40+ och har ÄNDÅ 25 år kvar tills pensionen.

Så VARFÖR kan jag INTE få ut mina nuvarande pensionspengar och sedan sluta betala in det för jag kmr ALDRIG få ta del av dem? Det är bokstavligen talat en del av intjänade pengar jag tar och slänger bort bara för att KANSKE få använda dem om världen räddas (med tanke på hur COVID-19 gått så är oddsen under all kritik).

Mina päron kommer hinna få nyttja sina pensionspengar och leva loppan innan de trillar av respektive pinne, men inte jag. Riktigt skitigt. Men ja, livet var aldrig rättvist från början.

Tack alla klimatförnekare & uppköpta politiker som styrs av koldioxidproduktionsindustrin! Jag hoppas Era barn tycker om att simma i 30+ grader vatten dygnet runt om 15-20 år!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är djupt ledsen över att jag INTE kan plocka ut pensionspengar jag redan har (är 32) ALTERNATIVT sluta betala in pensionspengar (=betala mindre skatt).

Vad ska jag ha pensionspengar till när jag är 65 då världen knappt går att bo på då? Dö kommer jag ju att göra ändå men ändå skall jag TVINGAS att lägga undan pengar mot min vilja och planerade liv?

Någon gång under 2030+ kommer "Det Stora Klimatkriget" att garanterat inträffa om det inte inträffat innan där människor desperat slåss om kalla utrymmen. Och då är jag bara 40+ och har ÄNDÅ 25 år kvar tills pensionen.

Så VARFÖR kan jag INTE få ut mina nuvarande pensionspengar och sedan sluta betala in det för jag kmr ALDRIG få ta del av dem? Det är bokstavligen talat en del av intjänade pengar jag tar och slänger bort bara för att KANSKE få använda dem om världen räddas (med tanke på hur COVID-19 gått så är oddsen under all kritik).

Mina päron kommer hinna få nyttja sina pensionspengar och leva loppan innan de trillar av respektive pinne, men inte jag. Riktigt skitigt. Men ja, livet var aldrig rättvist från början.

Tack alla klimatförnekare & uppköpta politiker som styrs av koldioxidproduktionsindustrin! Jag hoppas Era barn tycker om att simma i 30+ grader vatten dygnet runt om 15-20 år!

Var har du fått det här ifrån? Nu har du målat upp värsta tänkbara scenario. Jag hoppas att du är medveten om det.
Om du inte förstår vad jag menar så hänvisar jag till "milleniumbuggen" som enligt vissa skulle betyda jordens undergång.
Sen finns det ju naturliga "korrigerande" egenskaper hos planeten. Skulle kunna bli så att mycket mer avdunstat vatten samlas i atmosfären och betydligt mer molnigt än idag och det skulle i sin tur kyla av planeten, men kanske ge andra problem.
Missförstå mig rätt, klimatet är viktigt och jag tycker "vi" ska minska koldioxid utsläpp m.m. men det är nog inte så illa som du tror.

Pensionen är just för gissningen att du kommer leva över 65 år och vid den tiden "gjort ditt" för landet.

Allt kan hända. En kollega berättade om en supertränande och supernyttig kompis han hade. Åt bara nyttigt, drack ingen alkohol, eller rökte osv. Ändå dog han av ett brustet blodkärl i hjärnan i 30 års åldern.

Man får leva på som att man ska leva tills man är över 65. Man kan inte inrikta sig på att man ska bli 35. Sen ska man ju "leva" också. Sen finns det ju kriminella som har tankesättet "miljonär eller död när jag är 20". Tror MTV, sociala medier m.m. förmedlar bilden att alla andra är så jäkla framgångsrika och lyckliga.
Tror många av dagens unga inte fattar att många framsteg sker först senare i livet. Harrison Ford fick sin första roll vid 42 år
https://faroutmagazine.co.uk/how-harrison-ford-landed-his-rol...

Jag tror vi däremot kommer se en stor smäll i ekonomin. Det har varit högkonjunktur allt för länge. Nästan alla aktier på börsen har gått upp de senaste 10 åren. Till och med om man investerade man i Potatis AB för några år sen har man tjänat pengar.
Finansvärlden tycker de är smarta och duktiga när de lagt ut produktion i Kina eller sålt företag. De saknar noll förståelse om kompetens och kunskap som tagit flera år att samla in, något som inte mäts i pengar men som borde. Hur mycket det kostar i både pengar och kunskap att sätta upp produktionslinor. m.m.

I slutändan kommer det räknas om: ett land kan försörja sig själv med el, vatten och mat. Kan ta fram och producera saker i landet oberoende av andra länder.

Skrämmande saker som hänt i Sverige som uppdagats i samband med Covid: Man har förstört/ sålt av beredskapslager, stängt ner pandemisjukhus, avvecklat vaccinfabriker.

Vi har politiker som knappt gått ur skolan och inte förstår hur saker funkar eller samband eller tänker långsiktigt.
Vi har den svagaste regeringen på länge med en statsminister som "följer händelserna" snarare än att leda landet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Harrison Ford fick sin första roll vid 42 år

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Var har du fått det här ifrån? Nu har du målat upp värsta tänkbara scenario. Jag hoppas att du är medveten om det.
Om du inte förstår vad jag menar så hänvisar jag till "milleniumbuggen" som enligt vissa skulle betyda jordens undergång.
Sen finns det ju naturliga "korrigerande" egenskaper hos planeten. Skulle kunna bli så att mycket mer avdunstat vatten samlas i atmosfären och betydligt mer molnigt än idag och det skulle i sin tur kyla av planeten, men kanske ge andra problem.
Missförstå mig rätt, klimatet är viktigt och jag tycker "vi" ska minska koldioxid utsläpp m.m. men det är nog inte så illa som du tror.

Pensionen är just för gissningen att du kommer leva över 65 år och vid den tiden "gjort ditt" för landet.

Allt kan hända. En kollega berättade om en supertränande och supernyttig kompis han hade. Åt bara nyttigt, drack ingen alkohol, eller rökte osv. Ändå dog han av ett brustet blodkärl i hjärnan i 30 års åldern.

Man får leva på som att man ska leva tills man är över 65. Man kan inte inrikta sig på att man ska bli 35. Sen ska man ju "leva" också. Sen finns det ju kriminella som har tankesättet "miljonär eller död när jag är 20". Tror MTV, sociala medier m.m. förmedlar bilden att alla andra är så jäkla framgångsrika och lyckliga.
Tror många av dagens unga inte fattar att många framsteg sker först senare i livet. Harrison Ford fick sin första roll vid 42 år
https://faroutmagazine.co.uk/how-harrison-ford-landed-his-rol...

Jag tror vi däremot kommer se en stor smäll i ekonomin. Det har varit högkonjunktur allt för länge. Nästan alla aktier på börsen har gått upp de senaste 10 åren. Till och med om man investerade man i Potatis AB för några år sen har man tjänat pengar.
Finansvärlden tycker de är smarta och duktiga när de lagt ut produktion i Kina eller sålt företag. De saknar noll förståelse om kompetens och kunskap som tagit flera år att samla in, något som inte mäts i pengar men som borde. Hur mycket det kostar i både pengar och kunskap att sätta upp produktionslinor. m.m.

I slutändan kommer det räknas om: ett land kan försörja sig själv med el, vatten och mat. Kan ta fram och producera saker i landet oberoende av andra länder.

Skrämmande saker som hänt i Sverige som uppdagats i samband med Covid: Man har förstört/ sålt av beredskapslager, stängt ner pandemisjukhus, avvecklat vaccinfabriker.

Vi har politiker som knappt gått ur skolan och inte förstår hur saker funkar eller samband eller tänker långsiktigt.
Vi har den svagaste regeringen på länge med en statsminister som "följer händelserna" snarare än att leda landet.

Han pratar kanske om den allmänna pensionen, men så är förvisso den ett pyramidspel, tvärtom så betalar han inte till "sin" pension, han betalar för de som är pensionärer nu, och i framtiden ska de som jobbar då betala för honom, dock kommer systemet aldrig överleva tills dess. Vi har redan sett kraftiga sänkningar, och om den trenden ska bestå kommer han knappt få ett dyft av sin slutlön.

Premiepension samt tjänstepension som investerar i värdepapper är the way to go, inte allmän pension i negativt avkastande värdelösa statsfodringar. Då ska vi inte nämna vad kostnaden för bara grundskyddet kommer landa på längre fram för att betala för alla som inte arbetat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Riktig fråga: Sen när heter det på svenska att du lyssnar "till" en radiokanal och inte "på" samma radiokanal? Kan inte komma ihåg att jag har hört någon säga så förrän kanske det senaste året och jag tycker verkligen det låter för jävligt. Är det bara jag, är det kanske korrekt att säga så? Har mitt liv varit en lögn?

Egentligen stör det mig mer att jag låter som världens grinigaste gamla gubbe men varje gång jag hör det vill jag bara börja riva håret ur huvudet.

Jag är uppvuxen med att ”lyssnar till” är något som används för att beskriva ”vad man reagerar på”. Exempel: ”Det här är min hund. Hon lyssnar till Maja.” = Om du vill få hundens uppmärksamhet säger du ”Maja”.

Med andra ord håller jag med om att man lyssnar ”på” radio.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

När man är på utebad känns det som att dom flesta i ålder 5-50 år oftast durshar innan dom går i badet men typ 99,9% av alla pensionärer struntar i att duscha innan de går i vattnet. Trodde man blev visare desto äldre man blev men verkar inte vara i detta fall. : P. Vet att kloret tar bort mycket men tycker det är lite äckligt.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

När man är på utebad känns det som att dom flesta i ålder 5-50 år oftast durshar innan dom går i badet men typ 99,9% av alla pensionärer struntar i att duscha innan de går i vattnet. Trodde man blev visare desto äldre man blev men verkar inte vara i detta fall. : P. Vet att kloret tar bort mycket men tycker det är lite äckligt.

Duschar man innan så luktar man inte klor efteråt, eller i alla fall inte så mycket. Det är när kloret reagerar med smutsen på kroppen som den karaktäristiska lukten uppstår.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Folk som slänger soporna utan att använda påsar och bara dumpar allt i containern. Samma med kompost. Fy, inget vidare att gå i soprummet rent allmänt direkt...detta gör det inte direkt mer pleasant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Krånglat med en server (HP N54L) som jag installerat OpenMediaVault på under dagen. Installerade den i våras, tryckte in lite överblivna diskar men sen fick jag ont om tid och den plockades undan.

Började fundera på att fortsätta med den idag, ont om utrymme och priserna på lagring är inte rolig. Kopplar in ström och LAN. Allt ser bra ut, konfigurerar allt som är kvar. Allt ser lugnt ut. Tills den bara försvinner. Går inte ansluta till, men den syns i routern. Power off.

Startar upp igen, inget i loggen, fortsätter och tänker att det var något tillfälligt. Samma sak händer igen efter ungefär en timme. Ej kontaktbar, power off.

Börjar genast kopiera tillbaks det lilla jag redan fört över. Börjar söka på symptomen men hittar inget som passar in riktigt. Varmt, tar mig en dusch. Fortsätter felsöka, börjar kolla på lagringen och inser vad det är OpenMediaVault installerats på.

Har ni hört talas om Crucials M4-SSD serie? Den har i tidiga firmwares en bugg som gör att det lägger av efter 5000 timmar. Jag har totalt 3-4 av dessa, jag flashade om dessa rakt av när fixen kom för många år sedan. Men just denna, en liten 64GB Crucial M4 verkar inte ha flashats. Och den visar 5334 Power on Hours. Firmware är gammal, 0009. Kollar vad senaste är, de flesta gamla länkar är inte längre tillgängliga. Men hittar tillslut fram. Senaste version är 070H. Stänger återigen av, sliter ur SSD'n, kopplar in en SATA-USB-adapter och trycker in den i datorn. Flashar firmware, klart, kopplar ur, trycker in den i servern igen och startar upp.

Sitter nu och inväntar vad som händer när den varit igång i ca en timme, SMART-värdet ska uppdateras och den normalt sett ska lägga av.

Så vad har vi lärt oss? Återanvänd inte gammal skit i onödan.

Edit: Funkar fint, två timmar senare ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Folk som slänger soporna utan att använda påsar och bara dumpar allt i containern. Samma med kompost. Fy, inget vidare att gå i soprummet rent allmänt direkt...detta gör det inte direkt mer pleasant.

Kan hålla med, idag när jag gick in i soprummet så hade någon slängt barnmats-glasburkar i metall behållaren och några metallkonserver ner i matavfallet. Samhället..

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Kan hålla med, idag när jag gick in i soprummet så hade någon slängt barnmats-glasburkar i metall behållaren och några metallkonserver ner i matavfallet. Samhället..

Ja verkligen. Ibland går vissa personers tänkande vida över mitt förstånd.
På jobbet så går vi soprundor på boenden för hyrläkare åt regionen, doktorer & tandläkare ex. Det finns ingen, knappt ingen av dessa högutbildade individer som bemödat sig med att studera x antal år till sitt drömyrke som kan skilja på metall och papp ex.
Helt otroligt.
Kan som du säger ligga precis vad som helst helt blandat. Glas, plast, metall, kompost...you name it.
Antingen skiter dom bara i det och tänker att det minsann inte är deras problem. Eller...så är dom dumma i huvudet.
Så svårt är det inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Var har du fått det här ifrån? Nu har du målat upp värsta tänkbara scenario. Jag hoppas att du är medveten om det.
Om du inte förstår vad jag menar så hänvisar jag till "milleniumbuggen" som enligt vissa skulle betyda jordens undergång.
Sen finns det ju naturliga "korrigerande" egenskaper hos planeten. Skulle kunna bli så att mycket mer avdunstat vatten samlas i atmosfären och betydligt mer molnigt än idag och det skulle i sin tur kyla av planeten, men kanske ge andra problem.
Missförstå mig rätt, klimatet är viktigt och jag tycker "vi" ska minska koldioxid utsläpp m.m. men det är nog inte så illa som du tror.

Pensionen är just för gissningen att du kommer leva över 65 år och vid den tiden "gjort ditt" för landet.

Allt kan hända. En kollega berättade om en supertränande och supernyttig kompis han hade. Åt bara nyttigt, drack ingen alkohol, eller rökte osv. Ändå dog han av ett brustet blodkärl i hjärnan i 30 års åldern.

Man får leva på som att man ska leva tills man är över 65. Man kan inte inrikta sig på att man ska bli 35. Sen ska man ju "leva" också. Sen finns det ju kriminella som har tankesättet "miljonär eller död när jag är 20". Tror MTV, sociala medier m.m. förmedlar bilden att alla andra är så jäkla framgångsrika och lyckliga.
Tror många av dagens unga inte fattar att många framsteg sker först senare i livet. Harrison Ford fick sin första roll vid 42 år
https://faroutmagazine.co.uk/how-harrison-ford-landed-his-rol...

Jag tror vi däremot kommer se en stor smäll i ekonomin. Det har varit högkonjunktur allt för länge. Nästan alla aktier på börsen har gått upp de senaste 10 åren. Till och med om man investerade man i Potatis AB för några år sen har man tjänat pengar.
Finansvärlden tycker de är smarta och duktiga när de lagt ut produktion i Kina eller sålt företag. De saknar noll förståelse om kompetens och kunskap som tagit flera år att samla in, något som inte mäts i pengar men som borde. Hur mycket det kostar i både pengar och kunskap att sätta upp produktionslinor. m.m.

I slutändan kommer det räknas om: ett land kan försörja sig själv med el, vatten och mat. Kan ta fram och producera saker i landet oberoende av andra länder.

Skrämmande saker som hänt i Sverige som uppdagats i samband med Covid: Man har förstört/ sålt av beredskapslager, stängt ner pandemisjukhus, avvecklat vaccinfabriker.

Vi har politiker som knappt gått ur skolan och inte förstår hur saker funkar eller samband eller tänker långsiktigt.
Vi har den svagaste regeringen på länge med en statsminister som "följer händelserna" snarare än att leda landet.

Bra inlägg i övrigt, men att Harrison Ford landade sin första roll vid 42 är helt inkorrekt (du menar nog när han blev castad till Star wars som faktiskt artikeln lyder)
Han har 10 roller innan ens 70-talet började. Han hade alltså 10 roller innan han fyllt 30...

Edit:
Det kan inte vara så at du tolkat artikeln helt fel?
"a character he played in four sequels over a course of 42 years"
Han var dessutom 35 när han blev castad till första Star Wars

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

så trött på jobb som inte kan ge en vettig onboarding,
blev nyss inkastad att göra en arbets uppgift jag aldrig gjort förut för att alla andra gick på semester samtidigt....detta ska bli intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

så trött på jobb som inte kan ge en vettig onboarding,
blev nyss inkastad att göra en arbets uppgift jag aldrig gjort förut för att alla andra gick på semester samtidigt....detta ska bli intressant!

Nästan så där hade jag för några somrar sedan fast jag hade koll på ena uppgiften och fick lite snabb upplärning i tredje.
Men att sitta med mitt egna jobb + två andras fulltids jobb samtidigt var ju inte det roligaste.

Och fick man något för det? Inte ens ett tack

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Duschar man innan så luktar man inte klor efteråt, eller i alla fall inte så mycket. Det är när kloret reagerar med smutsen på kroppen som den karaktäristiska lukten uppstår.

Ja då finns det både Fluortanter och klortanter.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nästan så där hade jag för några somrar sedan fast jag hade koll på ena uppgiften och fick lite snabb upplärning i tredje.
Men att sitta med mitt egna jobb + två andras fulltids jobb samtidigt var ju inte det roligaste.

Och fick man något för det? Inte ens ett tack

Lite så jag har det också. Kan göra MIN uppgift utan problem. Men sen så bara öser folk på skit som jag inte har hunnit lära mig ännu, eller ens haft en genomgång av. Men bara göra så gott man kan och hoppas att det går.

Jag räknar inte med ett tack eller bra jobbat ens.

Permalänk
Vägledare

Köpte två LG CX. En 65a och en 48a. Igår gick strömmen. Bam! Nu fungerar inte båda................. Hatar mitt liv. Inte nog med alla 6291 problem i livet kan man inte ens åtnjuta lite trevlig prylar utan att livet tar en bakifrån. Var nog längesedan jag var så här ledsen. Nu sitter jag med min sketna 32 tummare. Kan inte beskriva hur deprimerande det är att gå till en så liten skärm när man har haft en större. Och till alla som säger att en 48" som datorskärm är för stort. Nej! Det är det inte

Så nu känns det bättre haha!