Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Permalänk

tycker som nån före mig sagt att istället för att se till så att ie inte följer med win7, så kan dom göra så att win7 inte följer med varenda dator i europa. Ubuntu FTW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
http://www.sweclockers.com/nyhet/9418-microsoft_stoppar_stora...
http://www.sweclockers.com/nyhet/9636-intel_och_microsoft_god...

Det här med netbook är bara det senaste exemplet. MS har gjort liknande hot mot OSX och program som skickas med genom att använder MacOffice som gisslan om inte MS får som de vill.

Så sluta jämföra med OSX om ni inte vet något.

Har ni aldrig tänk att skräpet som skickas med märkes datorer nästan aldrig brukar konkurrera med de MS program som följer med. Inte ens en separat CD/DVD skiva längre med konkurrerande program. Det är här EU kommer in eftersom datortillverkarna inte vågar göra något.

nu är det dock så att MS inte är direkt ensam om att vara ett vinstdrivande företag på marknaden. det netbook exempelt var väl ingetting, Apple och Intel har också avtal som inte direkt gynnar konsumenterna.

Quanta, Compatel eller Clevo skiter väl i EU, dom programen dom skickar med som prov och testversioner får dom pengar för som gör att dom kan sälja dessa datorer billigare, vilket gör att konsumenten får en billigare dator, ofta är det mycket enkelt att avinstallera dessa program. självklart lägger dom inte in program som direkt konkurerar med Microsoft då det finns strikta avtal vad dom får leverera för att få licenser ifrån MS till bra pris...

Apple har inte detta problemet med att ODM-tillverkarna lägger in testversioner då dom styr själva vad ODM-tillverkarna ska lägga in.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Du har inte jobbar med webbdesign märker jag. Tycker gott Microsoft förtjänar detta, inte minst som straff för den smärta man varje dag åsamkar webbutvecklare världen över.

Passar sig med ett litet citat:

Relevant? Nej.
Det är inte för att IE inte följer standarden som MS blir tvingade till detta...

Hade det varigt ombytta roller, att MS gjorde Firefox och blev tvingade till detta så hade det varigt andra tongångar här i forumet. Störtlöjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
http://www.sweclockers.com/nyhet/9418-microsoft_stoppar_stora...
http://www.sweclockers.com/nyhet/9636-intel_och_microsoft_god...

Det här med netbook är bara det senaste exemplet. MS har gjort liknande hot mot OSX och program som skickas med genom att använder MacOffice som gisslan om inte MS får som de vill.

Så sluta jämföra med OSX om ni inte vet något.

Har ni aldrig tänk att skräpet som skickas med märkes datorer nästan aldrig brukar konkurrera med de MS program som följer med. Inte ens en separat CD/DVD skiva längre med konkurrerande program. Det är här EU kommer in eftersom datortillverkarna inte vågar göra något.

Eh? Nu får man ju mer mycket mer skit än någonsin på sina datorer. Anledningen till att man inte får med separata cd-skivor är för att de kommer förinstallerade. Och varför gör de det? Jo för att tillverkaren får pengar av ex. google om de bundlar med deras skräp.
Om något borde det vara olagligt...

Netbook-grejjen är väl rätt självklar den också?
MS anpasar priset för windows efter enheten den ska på. Är väl inte särskilt konstigt att man kan ta mer betalt för OSet på en dator som kostar 10 000 kr än en dator som kostar 3 000 kr.
Ingen som kommer hindra någon från att göra en netbook som är "för stor" eller "för snabb", men de får inte MS netbook-rabatt isåfall.

Kul att dra in OS X i sammanhanget, vad är din poäng?
Hur har företag som försökt sälja datorer med OS X bemötts från apple? Där kan vi snacka om att ställa krav

Permalänk
Medlem

Men det går inte att köra Windows Update med annat förutom IE (utan plugin eller integrerade IE autouppdatering alt. notifiering). Ska EU tvinga fram att kan köra Windows Update autouppdatering alt. notifiering utan IE motorn också?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Tycker det är dumt det här. Det är liksom MICROSOFT Windows. De borde väl få inkludera in sina egna programvaror, inte för att jag är IE-användare. Ska det behöva ta bort Paint också för att det konkurrerar mot andra ritprogram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men det går inte att köra Windows Update med annat förutom IE (utan plugin eller integrerade IE autouppdatering alt. notifiering). Ska EU tvinga fram att kan köra Windows Update autouppdatering alt. notifiering utan IE motorn också?

Tänk på det som att intel inte får köpa upp AMD för då skulle alla konkurrenter som faktiskt gör någon skillnad försvinna.
Främja konkurrensen helt enkelt.
För övrigt så är jag pissglad över att jag nu kan slippa IE.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara lotta. Blir spännande att se vilken webbläsare man fick
Skulle nog jämna ut marknanden

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ytterst patetiskt, det är trots allt MS produkt. Sakern är dock att övriga webbläsare i princip inte kommer slå igenom på det sätt de kan tänkas förvänta sig, detta på grund av att den generellla användaren är van vid IE och därav kommer välja den som webbläsare. Det kommer endast skapa förvirring och för oss som använder annat kommer vi sedan ladda ned respektive webbläsare. Vad jag dock gärna vill att MS gör är att ge möjligheten att avinstallera IE, dock är det bundet till en del program samt kompabilteten i OS:et. Nej jag tycker inte nissen från Opera bör vara alltför glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och varför tror du att det är så?
Om det inte funnits någon kalkulator i windows så är de väl självklart att det skulle finnas massa enkla alternativ? (betydligt fler än idag, och betydligt större fokus på dem)
Vad definierar en "tävling"?

Klart som f*n att det påverkar andra att paint, calc etc. är med från start.

Varför är IE en plåga? Vem har bestämt att jusst IE är det? Ska inte MS få skicka med kass mjukvara om de så önskar?
Om inte borde inte apple få bundla itunes

Nu har IE funnits med från början och det finns ändå gott om alternativ som frodar på marknaden så det argumentet fungerar inte riktigt. Ser inte att några alternativ frodas speciellt för de andra nämnda programmen, förutom att MPC/MPC HC/VLC/winamp/foobar tagit rollen från WMP mycket och som sagt, det är standard men ändå kommer alternativen fram.

Det påverkar inte andra användare speciellt att paint och co är med från start nej, inte i den månen att IE anses som 'standard' och allt byggs därefter även om det har blivit mycket bättre på sistone. Se nedan, att vi får fler alternativ är bra, det kan öppna ögonen på massorna med lite tur. Idag tar de okunniga det som finns som standard och kör så, vi andra får lida för det.

IE är en plåga, eller rättare sagt, har varit en plåga för att det följt standarder såpass dåligt att många andra webläsare inte fungerat korrekt på flertalet websidor då de specialanpassats för IEs halvdana standard. OSX har inte i närheten av någon monopol på OS eller datorer, och OSet säljs inte heller
'löst' till vanliga PCs utan bara med/till deras specifika datorer normalt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bättre än Window 7 E i alla fall

Detta är i alla fall bättre än Microsofts första förslag om att släppta en speciell EU version av Windows 7 som inte innehöll någon webbläsare alls >_>

Och lite löjligt av Opera att ta upp hela saken från början. Detta är ju helt enkelt ett PR-jippo från deras sida för att få fler marknadsdelar.

Ja, IE har varit en plåga. IE8 är den första versionen som faktiskt visar en simpel CSS2 webbsida exakt likadant som FF 3.5 utan att använda några av de smarta knepen som krävs för att kringgå IE7-:s knäppa rendering.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur folk på denna sidan kan tycka detta är negativt? Att folk på aftonbladet m.m har ramaskri för att inget "internet" följer med windows kan man väll förstå... men hur kan någon som vet vad detta är/innebär tycka det är dåligt?

Att man ska kunna välja webbläsare innebär att folk som inte hade någon aning om att det fanns en marknad för detta skulle kunna få upp ögonen/intresse (det ringa som krävs för att jämföra) och kanske inse att IE inte alltid är det bästa, och de som är osäkra och inte vågar kan säkert bara klicka på "nästa" med IE förvalt och få det som vanligt.

Folk som tycker att det är samma som paint, wordpad m.m som också skickas med windows kan väll uppskatta hur mycket tid om dagen de sitter i paint och wordpad med hur mycket tid de sitter med en webbläsare öppen...

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Relevant? Nej.
Det är inte för att IE inte följer standarden som MS blir tvingade till detta...

Hade det varigt ombytta roller, att MS gjorde Firefox och blev tvingade till detta så hade det varigt andra tongångar här i forumet. Störtlöjligt.

Skrev jag det? Nej, bara att jag tycker microsoft förtjänar detta oberoende av de formella skälen (som för övrigt antagligen är helt giltiga de också.)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

Hade önskat att IE inte funnits alls med, sämsta skiten mellan antenn och jord.

Stört omöjligt att slippa problem med dyngan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vad är problemet med IE, har aldrig haft problem....provade FF 1 gång och det va det sämsta jag varit med om(alla tycker väl olika) IE FTW

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

IE följer inte standarderna för webbsidor. Skapade en webbdesigner en webbsida för IE så var det nästan garanterat att alla andra webbläsare visade denna "felaktigt" när de egentligen visade den korrekt och IE visade den fel. -_-

Att öppna en flik i IE tar upp mot 15 sekunder >_>

IE med 5 flikar öppna tar lika mycket minne som FF med 18 flikar öppna <_<

IE har inte stött CSS 2.1 förrän nya IE8 kom. Andra webbläsare har stött det sedan det kom 1998 >_<

IE är så lätt att krascha att en WordPress-tilläggskapare har skapat ett tillägg du kan ha på din blogg som direkt kraschar alla IE-användare som kommer in på bloggen <_>

Det tog Microsoft fem år innan de släppte IE7 *_*

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Avstängd

Det här var onödigt tycker jag. Alla noobs (läs: Mammor) nöjer sig med IE, de som inte gör det kan tanka hem hur lätt som helst ändå ju? Det här är ju bara 200 MB extra på hårddisken. Sad panda.

Edit: HAHAHAHA vem fan kommer välja Opera då Losers.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

Med tanke på att forumet använder en databas så tar det antagligen inte ens 50 kB på servern ^^

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

kan göra en uppskattning som ligger rätt nära verkligheten och påstå att 60% av alla i sverige som köper en ny dator inte vet vad FireFox är och att Internet används med Internet Explorer. 50% av alla som köper en ny dator i sverige vet inte hur man installerar en ny webläsare.

HP hade innan FireFox som standard webläsare, det var många av deras kunder som inte klarade av att sätta tillbaka IE till standard och deras support blev ner ringda av arga kunder som klagade på att Internet inte fanns på deras dator.

dessa kunder köper "ODM-datorer" och där spelar det ingen roll om EU går in och reglerar eller inte för IE kommer att ligga standard där för att inte förvilla för kunder som tror att Internet är lika med Internet Explorer.

för dom som köper en license och får valet spelar det ofta ingen roll om man får välja en webläsare i installationen då dom människor som kan installera win7 troligtvis kan installera den webläsaren dom vill ha också...

detta beslut ifrån EU ses ifrån Microsoft sida enbart som att EU ska göra en kraftmätning och jävlas med dom... beslutet i sig är rätt verkningslöst...

människor som hänger på detta forumet kan väl oftast installera det man vill ha ... och även slipstreama windows utan IE om man nu inte alls vill ha det vid installationen utan FF ifrån början ...

det är igentligen inget att gnälla över, EU tror dom gör en skillnad och Microsoft blir ännu mer populärt för den lilla klicken som väljer FF vid installation. dom som inte vet bättre och köper en ODM-dator får IE installerat ifrån början och blir inte påverkade... vilket är ca: 96% av datorförsäljningen...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

"Hitta bästa pris på Monopoly - New Edition"

Hahahaha!

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Menar du inte OEM-datorer?

Och Vista förbättrade detta genom att skapa Internet-genvägen, så att den alltid heter samma oberoende av program som är satt som standardwebbläsare.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Jag gillar IE mer än FF, har aldrig haft några problem med IE.
Och jag har inte märkt några prestandaskillnader mellan IE och FF, och säkerhet skiter jag fullständigt i, då jag aldrig har haft några virus eller hijacks försök eller nåt.

"Microsoft har ännu inte bestämt om installationsprogram för webbläsaren ska följa med installationsmediet, eller om programmet istället ska laddas ned."

Eh.. hur kan man ladda ner nåt från internet om man inte har nån webbläsare??

Permalänk
Medlem

Asså jag får snart ryck på vissa här inne!

Microsoft utvecklar Operativsystem som är rätt kompletta eller hur?!

DERAS system, dom ahr varit bra nog att även göra en brandvägg (WINDOWS FIREWALL) och antivirusprogram (WINDOWS DEFENDER), dom har även program som paint, notepad etc

Helheten är, köper du Microsoft's operativsystem får du ett färdigt paket som hanterar din dator, du kan surfa, skriva dokument osv,

fattar ni inte att de här e bra eller vad?

Asså Agda 75, bestämde sig för att hon skulle köpa en dator och med denna hyperdator följde det med WINDOWS SWECLOCKERSFORUMMEDLEMMARSVERSION,
Agda, gammal som hon var, fattade ingenting, hon kunde inte surfa, hon fick virus nästan direkt men de märkte hon inte ens för där fanns verkligen inget antivirusprogram ._.

För fan asså, windows är komplett från början, sen kan du om du inte är nöjd, byta ut din brandvägg, byta ut ditt antivirus program, byta ut din webbläsare.

Okej att dom tar betalt men ändå dominerar dom ju marknaden skulle jag vilja säga.

Själv använder jag Mozilla Firefox och Safari (har typ 1000 bokmärken o FF segar som faaaaan därav Sköna safari som laddar flash grejjer osv snabbt som fan=)
Eset nod antivirus
comodo firewall pro

Jag kommer säkert få massa skit snackat här nu men... Se helheten grabbar!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Windows defender är inget virusprogram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Windows defender är inget virusprogram.

Nej det hoppas jag verkligen inte.
Ett program som spottar ut sig virus, det kan inte vara så kul.

Permalänk
Medlem

Vore intressant ifall Apple var tvungna att skicka med olika hörlurar till sina iPods, då de har en minst lika förkrossande marknadsandel i mp3-spelarbranshen.. Alternativt att man i butiken fick välja mellan olika märkens budgetmodeller på hörlurar i samma prisklass.

edit: Sen hoppas jag med hela mitt hjärta att Chrome OS blir ordentligt stort, endast för att se hur EU (och alla som gillar lagen) reagerar..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome_OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej det hoppas jag verkligen inte.
Ett program som spottar ut sig virus, det kan inte vara så kul.

Var du rolig nu?

givetvis menar jag antivirus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Var du rolig nu?

givetvis menar jag antivirus.

Det är inget antivirus program heller, det är ett antispyware program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det är inget antivirus program heller, det är ett antispyware program.

Det har han heller inte hävdat att det är.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Många program litar på att IE finns där. Ett program som ploppar upp direkt och som kommer skapa mycket förvirring för användare om de väljer en annan webbläsare är Steam.

Detta är ju dock inte något problem om bara genvängen tas bort till IE. Men det låter ju extremt onödigt. Då kan man lika gärna låta den vara kvar och låta användaren välja en till webbläsare ifrån start. Vilket också låter extremt onödigt.

Vi får se hur det blir, jag ogillar det oavsett. Och jag är ingen IE-användare. Jag är en FX/Chrome-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007 edit: Sen hoppas jag med hela mitt hjärta att Chrome OS blir ordentligt stort, endast för att se hur EU (och alla som gillar lagen) reagerar..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome_OS [/B]

Chrome OS är för netbooks, nuff said.

Also mannen99:
Comodo har ingen Firewall Pro, så jag antar att du menar Internet Security Pro? Om det är fallet så kör du två antivirusprogram >_> Eller har du det uråldriga Firewall-programmet?

Men ja, detta är ett lame drag från Opera men som jag sa innan så är det nästan enbart för att dem vill försöka få en högre marknadsdel av internetanvändarna än 1 %. Att andra, yngre webbläsare går om dem (Firefox, Chrome) på bara någon vecka krossar deras självförtroende ^^

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.