Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Kör numera FF, pga av flera saker:

1. Adblock
2. OpenSource
3. Tillgången av addons och teman
4. Av ideologiska skäl, Stoppa MS Imperialismen!:P
5. Känns bara renare, Snyggare och snabbare.

Jag ska inte dömma ut varken Chrome eller Opera, Då jag inte satt mig in i det. Men MSIE kan jag säkert säga, Det har hästen klämt ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag är mest fascinerad över hur folk står upp för att försvara ett företag, och inte det fattigaste, som om det vore en nära vän. Varför engagera sig så enormt i ett antitrust fall, när det ändå inte skadar konsumenterna själva? Är de aktieägare i MS vilka redan blivit nervösa för att allt inte går lika smort som förut? Vad är vitsen?

När det gäller mjukvara finns det helt klart vettigare och mer konstruktiva frågor att slänga handskarna för.

man kan väll ha en åsikt även om man inte känar på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Självklart får du det! Och jag har möjlighet och frihet att fråga "varför".

Nu tror jag inte du är initiativtagaren till kampanjen, men du kanske vet om skälen?

Nej jag är inte initiativtagaren men jag tycker dom har så rätt även om jag förstår andra sidan. Så tycker jag det är dåligt att inkludera andras verk i sitt eget, det hade räckt med alternativet att man inte vill installera IE.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Opera borde sluta whina.

Självklart ska Microsoft skeppa sin egen webbläsare IE istället för en tredje-part läsare som Opera.
Tänk om folk hittar massa säkerhetsbuggar i Opera, då kan inte Microsoft göra någonting, så får Microsofts produkt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så bara för att det är en större marknad för webbläsare så håller inte argumentet? Va?
IE har inte alls funnits med i från början heller. Paint, wordpad, calc etc. har funnits betydligt längre.
Sa jag att det inte fanns alternativ? Jag sa att markanden hade varigt betydligt större och med ett större fokus på sig.

Nej, det håller inte för att tydligen finns inte ett sug stort nog för något annat än basprogrammen på den nivån, båda 2 är tämligen simpla. MEN det finns en utmärkt marknad för de program som erbjuder lite mer avancerade funktioner inom samma områden. IE är en fullfjädrad produkt som kan mäta sig med de andra på marknaden, calc och paint är tämligen begränsade basic-produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej men frågan är ju hur man ska hantera det. Att det finns så många mediapselare och webbläsare är ju bevis om något att marknaden fungerar utan sådana här knep. Går ruskigt dåligt för IE.

Marknaden finns i stort för att microsofts alternativ inte dög förut, nu när det börjat röra på sig har de bättrat sig enormt. Om de gör sin jobb bra klarar de detta likaså, är ju inte så att de tvingas ta bort något, bara erbjuda användarna ett alternativ med sitt eget valt som standard. Det främjar väl utvecklingen om något? Med lite tur kanske de lägger extra krut bakom det och en bättre produkt kommer ut av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo [B]
Du förstod nog inte min poäng... Vem bestämmer vad som är en plåga? Du rättfärdigar detta bara för att du inte gillar IE, vilket är rätt löjligt. Det handlar inte om IE som program och det spelar ingen roll om IE är kasst eller bra i det här sammanhanget.

Förstod din poäng utmärkt, ignorerade den bara då jag inte ansåg den ha någon poäng. Jag rättfärdigar inget alls, bara säger att IE utsatt övriga webläsar-marknaden för en hel del bekymmer, vilket är sant, därav plåga. Sen att du har förutfattade meningar om saker du inte vet något om är än mer löjligt. Jag ogillar inte IE som produkt speciellt,.:) Och jo, det handlar just om IE som program i detta, för min del, då jag vill att microsoft ska ha mer press på sig att utveckla IE till något som följer standard bättre, vilket de verkligen arbetar på nu. Jag vill inte ha bort det från marknaden, jag vill ha en bättre produkt.

Det sagt, Det är löjligt att Opera whinar om det, men något positivt kom ut av det ändå, hade dock hellre sett att det skett på annat sätt. För min del hade det räckt genom att välja mina mer avancerade installationsalternativ vid installationen så hade jag varit nöjd.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag är mest fascinerad över hur folk står upp för att försvara ett företag, och inte det fattigaste, som om det vore en nära vän. Varför engagera sig så enormt i ett antitrust fall, när det ändå inte skadar konsumenterna själva? Är de aktieägare i MS vilka redan blivit nervösa för att allt inte går lika smort som förut? Vad är vitsen?

När det gäller mjukvara finns det helt klart vettigare och mer konstruktiva frågor att slänga handskarna för.

Du menar ungefär som folk här försvarar AMD/Intel el. ATI/Nvidia???

Haha, nej skämt åsido, jag tror det kan ha att göra med vad som anses vara rätt och fel, oavsett om det är stora stygga MS det handlar om.

Ska tex ett företag som tar fram en produkt tvingas inkludera saker från konkurrenter i den produkten, bra eller dåliga?

Permalänk
Medlem

Ja, så länge som de avsiktligen saboterar för andra att göra det istället.

Permalänk
Medlem

Ständigt detta gnällande över vad microsoft levererar med sina operativsystem och inte. När ska Apple bli stämda för att de levererar sina maskiner med Safari installerat?

/petter

Visa signatur

zepto znote 6224w. 2,4 ghz dualcore. vista sp1

Permalänk

Anvænder ændå flera browsers, blir nog IE i standard installationen sen petar man in øvriga efteråt.
Tycker det ær løjligt att Microsoft tvingas peta in ett extra installationssteg bara før att några kænner sig underlægsna.

De som ær intresserade och vet vad skillnaden gør installerar nog sin favoritbrowser oavsett vad.

En person som inte ens vet vad de gør væljer nog det som ær bekant sen tidigare...

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.olsson
Ständigt detta gnällande över vad microsoft levererar med sina operativsystem och inte. När ska Apple bli stämda för att de levererar sina maskiner med Safari installerat?

/petter

Microsoft har en så dominerande ställning i OS marknaden, att de påverkar så många med att inkludera program i deras OS, Detta kan man knappast säga om OS X.

Har man en så dominerade ställning får man inte göra vad som helst, i konkurrens syfte och EU gör detta för marknadens bästa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Anvænder ændå flera browsers, blir nog IE i standard installationen sen petar man in øvriga efteråt.
Tycker det ær løjligt att Microsoft tvingas peta in ett extra installationssteg bara før att några kænner sig underlægsna.

De som ær intresserade och vet vad skillnaden gør installerar nog sin favoritbrowser oavsett vad.

En person som inte ens vet vad de gør væljer nog det som ær bekant sen tidigare...

Men denna person som inte har vetat att det finns alternativ kanske undersöker/frågar någon vilken denna anser vara den bättre webbläsaren el. liknande och så har man ökat kunskapen om att Internet Explorer inte är samma sak som Internet. Och ju mer som vet om detta ju mer kommer de påverka andra i sin omgivning

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smileyn
Anvænder ændå flera browsers, blir nog IE i standard installationen sen petar man in øvriga efteråt.
Tycker det ær løjligt att Microsoft tvingas peta in ett extra installationssteg bara før att några kænner sig underlægsna.

De som ær intresserade och vet vad skillnaden gør installerar nog sin favoritbrowser oavsett vad.

En person som inte ens vet vad de gør væljer nog det som ær bekant sen tidigare...

Jag kommer också installera IE först och främst av en enkel anledning, det finns fortfarande mängder med sidor som envisas om att enbart visa sig ordentligt i IE.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Hade räckt om man kunde avinstallera IE.

Permalänk
Medlem

60% av marknaden = monopol?

Okkkkayy...

Om det finns ett problem som behöver lösas, låt marknaden själv lösa det istället! Firefox tog sin del av internet-kakan när IE mer eller mindre stoppades i sin utveckling. Kapitalism som bäst?

Konkurrenslagstifning mot monopol behövs endast när de stora företagen gör någonting "verkligen" fult, som att medvetet göra så att Firefox inte kan installeras.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag stör mig på detta!

Jag är och har alltid varit sosse, trots deras "öppna famnen politik" där dom tycks tro att det är folkets vilja att pumpa in nytt folk till Sverige och sedan placera dom i getton, istället för att satsa på integration och lite mer till våra gamla.

Men, detta är imo inte klokt. Microsoft har själva "lyckats" att bli så här stora. Att dom tvingas att hjälpa konkurrenter är sjukt. Tänk om Volvo skulle tvingas att sälja bilar med "pirattillverkade" avgassystem...

Det står vem som helst helt fritt att välja bort Windows och/eller använda en annan webbläsare tex Firefox. Det finns inget i Windows som förhindrar en användare att använda helt andra program än Microsofts egna.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nej, det håller inte för att tydligen finns inte ett sug stort nog för något annat än basprogrammen på den nivån, båda 2 är tämligen simpla. MEN det finns en utmärkt marknad för de program som erbjuder lite mer avancerade funktioner inom samma områden. IE är en fullfjädrad produkt som kan mäta sig med de andra på marknaden, calc och paint är tämligen begränsade basic-produkter.

Du har en poäng men jag tycker inte det ändrar någonting. Windows media player är väl ett alternativ som visar på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Marknaden finns i stort för att microsofts alternativ inte dög förut, nu när det börjat röra på sig har de bättrat sig enormt. Om de gör sin jobb bra klarar de detta likaså, är ju inte så att de tvingas ta bort något, bara erbjuda användarna ett alternativ med sitt eget valt som standard. Det främjar väl utvecklingen om något? Med lite tur kanske de lägger extra krut bakom det och en bättre produkt kommer ut av det.

Precis, är inte det bevis nog på att marknaden fungerar som den gör?
Alternativen dög inte, MS får en ruskigt stark ställning. Alternativen kommer ikapp - MS ställning försvagas något enormt. Känns som vi har ett problem ...
Jag säger inte att detta inte kommer främja utvecklingen eller är bra för marknaden. Det hade säkert varigt bra för webbläsarmarknaden som helhet om windowsinstallationen slumpade fram en webbläsare och installerade den istället för IE, då skulle de flesta bli tvingade att använda en ny webbläsare, åtminstone temporärt, och alternativen skulle frodas.
Låter det vettigt? Även om det nu skulle gynna marknaden?

Det skulle garanterat gynna alternativen om apple tvingades låta användaren välja vilket program som skulle användas till sin ipod. Vore det vettigt att tvinga apple till det bara därför?
Jag kan kopiera dina påståenden om att IE är en plåga rakt över på itunes. Värre skit får man leta efter, så jag personligen skulle bli väldigt glad över en sådan lösning. Däremot tycker jag att det vore helt fel att tvinga apple till det. Det är något de får göra självmant isåfall om de vill (inte särskilt troligt kanske men det spelar ingen roll).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Förstod din poäng utmärkt, ignorerade den bara då jag inte ansåg den ha någon poäng. Jag rättfärdigar inget alls, bara säger att IE utsatt övriga webläsar-marknaden för en hel del bekymmer, vilket är sant, därav plåga. Sen att du har förutfattade meningar om saker du inte vet något om är än mer löjligt. Jag ogillar inte IE som produkt speciellt,.:) Och jo, det handlar just om IE som program i detta, för min del, då jag vill att microsoft ska ha mer press på sig att utveckla IE till något som följer standard bättre, vilket de verkligen arbetar på nu. Jag vill inte ha bort det från marknaden, jag vill ha en bättre produkt.

Det sagt, Det är löjligt att Opera whinar om det, men något positivt kom ut av det ändå, hade dock hellre sett att det skett på annat sätt. För min del hade det räckt genom att välja mina mer avancerade installationsalternativ vid installationen så hade jag varit nöjd.

Vettigt att ignorera det som skrivs och svara med något helt irrelevant
Vad har jag förutfattade meningar om?

Med tanke på inlägget så tror jag dock inte du förstått.

Du har ett lustigt sätt att resonera. Bara för att EU gör något som gynnar dig, oavsett om det är på fel grunder, så är det ok? Nej du har inte sagt så rakt ut men det är den känslan jag får.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Ska tex ett företag som tar fram en produkt tvingas inkludera saker från konkurrenter i den produkten, bra eller dåliga?

Beslutet är ganska klumpigt i sin utformning, det håller jag med om. Däremot skadar direktivet inte ens Microsoft, därav min undran. Vi har sett andra aktioner ifrån Microsoft sida under senare tid som potentiellt kan skada mycket mer. Patent tjafset kring FAT är inte bara tramsigt utan kan i längden t o m skada Microsoft självt, förutom trasslet att potentiellt miljoner elektronik prylar måste byta filformat (fast Microsofts tanke är väl att garantera sig en inkomst även om deras egen mjukvara skulle sälja dåligt).

Jag undrar om inte vissa engagerade i frågorna kring Microsoft inom EU vid det här laget är ganska less på Microsofts metoder. Visst EU ägnar sig också åt lite petitesser och stelbent. Å andra sidan tycks EU vara den enda verkliga "motparten". ISO fallerade totalt när Microsoft skulle ha igenom OOXML och organisationen har mer eller mindre förlorat sin auktoritet.

För att vara aningen optimistisk hoppas jag på att det här kan vara ett tecken på att andra mer nödvändiga förändringar kommer.

Permalänk
Medlem

KimTjik:
Hoppas kan man alltid göra och jag håller med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.olsson
Ständigt detta gnällande över vad microsoft levererar med sina operativsystem och inte. När ska Apple bli stämda för att de levererar sina maskiner med Safari installerat?

Inte troligt eftersom Microsoft hade klorna i den situationen också. Både Microsoft och Apple måste då stämmas tillsammans för hur det ser ut på OSX. Hur stort Apples ansvar kan diskuteras men de är knappast ensamt ansvariga.

MS med Office packetet som gisslan är ganska effektivt.

Permalänk
Medlem

Känns inte så troligt att en användare som använt Internet Explorer i flera år kommer att välja något annat bara för att den personen får ett val vid installation av Windows. Den som däremot däremot föredrar någon annan webbläsare har säkerligen inga problem med att själv ladda ner och installera.

Jag använder själv Firefox och har själv inga problem med att Internet Explorer följer med. Det är ganska intressant att folk blir så upprörda. Känns det inte lite för sent att göra något nu? Microsoft skulle isf från början inte fått skicka med någon webbläsare.

Rätt bra att Internet Explorer följer med också, det är alltid bra att ha en referenswebbläsare när jag gör hemsidor.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steeler
Rätt bra att Internet Explorer följer med också, det är alltid bra att ha en referenswebbläsare när jag gör hemsidor.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
...Det jag blir förvånad över är varför Safari finns med på den listan. Inte finns IE som alternativ när man installerar OSX.

Fast sen har ju inte safari monopolet...

Tycker det är jätte bra att man får välja vilken webläsare man vill ha

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske, men nu är ju även opera gratis...

Jo, nu ja. Men nu är det försent. Tåget har gått för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Rätt bra att Internet Explorer följer med också, det är alltid bra att ha en referenswebbläsare när jag gör hemsidor.

Det finns browser-servrar där du kan se hur en uppsjö av browsers i en uppsjö av operativsystem ser ut. Rekommenderas. t.ex. http://browsershots.org/
Inte bara se hur sidorna ser ut hos MICROS~1 utan även i Linux, Mac eller kanske BSD, med massor browsers. Finns flera sidor med detta, vissa gratis, vissa betal.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

"Microsoft har ännu inte bestämt om installationsprogram för webbläsaren ska följa med installationsmediet, eller om programmet istället ska laddas ned."

Hur ska man ladda ner det? Man behöver väl en webbläsare för det också?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yugoboy
Hur ska man ladda ner det? Man behöver väl en webbläsare för det också?

Ftp kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Det behövs ingen webbläsare. Finns det grundläggande nätverksverktyg räcker det.

Permalänk
Medlem

jag älskar fri mjukvara men det är sjukt att inte samma regler gäller alla som leverar os. man kan ju inte bara gå på ms bara för de är störst när andra gör likadant som apple med osX-safari tex.

EU gör som det passar dom för stunden utan att tänka på långsiktiga konsekvenser. som med att förbjuda glödlampan tex när lågenergilampor är ännu farligare för miljön och har en massa andra nakdelar. vi borde aldrig gått med i detta byråkraternas våta dröm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Opera borde sluta whina.

Självklart ska Microsoft skeppa sin egen webbläsare IE istället för en tredje-part läsare som Opera.
Tänk om folk hittar massa säkerhetsbuggar i Opera, då kan inte Microsoft göra någonting, så får Microsofts produkt dåligt rykte.

Precis som Vista fick skit för att nvidia hade hemska drivrutiner som stod för majoriteten av alla krashar vid lanseringen

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Inaktiv

Google Chrome, du är den utvalde...

Permalänk
Medlem

Och vad jag skulle vilja jobba på support-sidan...

"jag har problem x med opera"
- Vi har ingen support på den, vänd dig på telenr.

"x fungerar inte i firefox"
- Vi har ingen support på den, vänd dig på mail till xxx@xxx.com

Nöjda kunder det kommer bli..
Finns nog en anledning ms bara har sina programvaror som updates o dyl också, alternativt drivare som gått igenom whql.

Idioti alltihopa. Folk kanske vill ha valfrihet men de förväntar sig nog en support som de kan prata med i 95% av fallen och inte grotta ner sig i någon disk. grupp på usenet.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid