Europeiska Windows 7 får flera webbläsare

Permalänk

Nu hoppas man på bara att alla webbläsarna kan läsa valid kod rätt. Annars blir det tufft för utvecklarna om alla de där webbläsarna ska bli stora :S

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag kan bara instämma. Det enda som EU-komissionen lyckats göra ett statement av är sin egen brist på kunskap om vad man håller på med. Sen att de gjort det på grunder som i sig själva dessutom är absurda (tänk er att motsvarande hände BMW, EU-komissionen tvingar dem att sälja sina bilar med AMG-fälgar för att AMG tycker dem har snyggare fälgar, det låter helt sjukt när man sätter det i det ljuset) gör inte det hela mycket bättre..

Nu har ju inte BMW 95% av marknaden, hade dom haft det så hade dom oxå blivit tvingad att underlätta för konkurrenter.
Mycket av det EU gör kan verka dumt men hur hade det sett ut om MS och Intel fått köra över sina konkurrenter precis hur dom vill? Kan vara svårt att tro men EU är till för oss konsumenter.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Att inkludera andra fristående webbläsare tycker jag är okej, valfrihet för konsumenter tycker jag är grejt. Det jag blir förvånad över är varför Safari finns med på den listan. Inte finns IE som alternativ när man installerar OSX.

Nu har väl inte de en dominerande ställning på marknaden, i ens samma liga, som MICROS~1 har och kan inte utnyttja detta, som MICROS~1 gör.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Väldigt dåligt, klart att MS ska kunna ha IE som webbläsare default, vill man sen ha en annan så får man själv se till att installera den, inte för man vill ha skabbräven precis

Permalänk
Medlem

Mac OSX har ju Safari som default, är inte det fel?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det här låter löjligt. Trenden har länge varit att IE minskar och det skulle vara roligt och se hur länge den trenden håller i sig utan hjälp ifrån "högre makter" . Sen att Opera fortfarande har en liten andel är deras problem.
EU borde hellre intressera sig för att winodws och dator borde separeras mer vid datorköp.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen nackdel med att kunna välja webbläsare och få nyaste versionen installerad direkt. Utgår från att operativsystemet själv laddar ner nyaste versionen av det man väljer så länge man har en fungerande internatanslutning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ser absolut inget fel med detta ie är ju ändå kvar som val, varför säga att frihet är löjligt?

Permalänk

Visst kan det låtas fel att man själv inte får välja vad man vill ha med i ens egen produkt, men tänk på att hade inte firefox släppts och lyckats bli stor hade vi varit kvar med ie6. Konkurrens driver fram utvecklingen.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det här låter löjligt. Trenden har länge varit att IE minskar och det skulle vara roligt och se hur länge den trenden håller i sig utan hjälp ifrån "högre makter" . Sen att Opera fortfarande har en liten andel är deras problem.
EU borde hellre intressera sig för att winodws och dator borde separeras mer vid datorköp.

Absolut. Att Microsoft dominerar webläsareutbudet med Internet Explorer är väl inget konstigt då det är Microsofts operativsystem som fortfarande dominerar marknaden.

Varför skulle EU vara ett dugg intresserade i att få alla gratis webläsare en form av konkurrerande ställning mot Internet Explorer? Det spelar ju ingen roll. Dem som vill ha tag i programmen kan ju alltid göra med, med Internet Explorer, för att sedan byta ut Internet Explorer.

Lite av denna anledningen jag tycker Sveriges roll i EU bör strykas över. Dem har så mycket att säga till om, men det är ju inget som folk i industriella EU-länder faktiskt får någonting tillbaka för, trots att vi betalar de pengar EU slösar på sådan här skit.

Men med det sagt tycker jag inte det är dåligt att Microsoft kan erbjuda diverse olika webläsare i operativsystemet från start. Det enda som får mig att bli smått våldsamt irriterad är att EU ska in och peta i bagateller som i verkligheten inte spelar någon jävla roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Att inkludera andra fristående webbläsare tycker jag är okej, valfrihet för konsumenter tycker jag är grejt. Det jag blir förvånad över är varför Safari finns med på den listan. Inte finns IE som alternativ när man installerar OSX.

Det hörs vilka som aldrig använt Mac eller OSX eller läst en enda rad om Mac och MS. Det är Microsoft som strejkar, saboterar och inte vill. Hade de inte tjänat så mycket pengar skulle MS gjort samma med MacOffice som de gjorde med Internet Explorer.

Hela den här röran handlar om mer än bara Webbläsare och det att dax att MS tar sitt ansvar.

Permalänk

Undra hur valet kommer se ut, alltså kommer IE att vara default(förvald), eller kommer de vara soterade i alfabetisk ordning där de flesta väljer den första oavsett hur dålig den nu är?

Annars jag tycker det är bra att program och operativsystem mer separeras, men jag tror inte detta kommer ge så mycket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Visst kan det låtas fel att man själv inte får välja vad man vill ha med i ens egen produkt, men tänk på att hade inte firefox släppts och lyckats bli stor hade vi varit kvar med ie6. Konkurrens driver fram utvecklingen.

Självklart. Men att EU vill föra fram konkurrerande motsvarigheter för Internet Explorer i Microsofts mjukvara trots att EU ser Internet på precis samma sätt som Kommunistkina så faller ju ädelheten platt.

Permalänk
Medlem

bud_bundy:
Har man installerat Windows någon gång så vet man att det inte behövs vara något förvalt. Vi får se om MS gör ett sista försök att sabotera.

När det gäller vilket sätt så är det inte så svårt för MS att göra båda sätten som föreslogs i artikeln. Beror på om Win 7 upptäcker ett fungerande internet eller inte.

Permalänk
Medlem

Varför är just webbläsaren så viktig? Varför tvingas inte MS att ta bort Paint, Kalkylatorn, Wordpad och en massa andra program som det finns konkurrerande alternativ till? Och varför gäller det bara MS? Installerar man Windows anses det som något dåligt att det finns förinstallerade program, medan när det gäller Mac och Linux så är det tvärtom jättebra att du har en fungerande dator med alla program du behöver när du installerat klart.

Var finns logiken?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
EU borde hellre intressera sig för att winodws och dator borde separeras mer vid datorköp.

+1
Skulle ju bli billigare datorer

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Varför är just webbläsaren så viktig? Varför tvingas inte MS att ta bort Paint, Kalkylatorn, Wordpad och en massa andra program som det finns konkurrerande alternativ till? Och varför gäller det bara MS? Installerar man Windows anses det som något dåligt att det finns förinstallerade program, medan när det gäller Mac och Linux så är det tvärtom jättebra att du har en fungerande dator med alla program du behöver när du installerat klart.

För att det inte finns någon direkt 'tävling' på alternativ gällande wordpad, paint eller calc, inte heller påverkar det någon annan som IE gör. Förinstallerade program är väl okej, men IE är en plåga på flera sätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Detta är fel, SÅ JÄVLA FEL!!! Jävla EU!!!! Visst, jag använder Firefox för ja tycker IE suger, men de är ändå fel att MS tvingas lägga in fler webbläsare pga "monopol". Inte fan kommer väl Mac OS med IE, Firefox och Opera? Varför måste då Windows göra de?

Kan inte EU göra någon nytta istället så MS tvingas lägga in Photoshop, Paint är ju så jävla farligt för marknaden för de är ju så otroligt bra och är en stor fara för andra företag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

låter riktigt bra då får folk skälv välja och man prackar inte på IE på folk som inte förstår bättre

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jaha moderatorer...

Jag och en till postade samma sak i Win7 forumet, men min tråd låstes pga av att det redan fanns en likadan post(självklart) men vart fan var den här nyheten för ett par dar sen?............:rolleyes:

Ont: Så är detta sinnessjukt att MS inte får leverera med sin egen webbläsare..

Permalänk
Medlem

Microsoft måste ge valmöjlighet, medan Apple skickar med Safari. Konstigt...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Varför är just webbläsaren så viktig? Varför tvingas inte MS att ta bort Paint, Kalkylatorn, Wordpad och en massa andra program som det finns konkurrerande alternativ till? Och varför gäller det bara MS? Installerar man Windows anses det som något dåligt att det finns förinstallerade program, medan när det gäller Mac och Linux så är det tvärtom jättebra att du har en fungerande dator med alla program du behöver när du installerat klart.

Var finns logiken?

För att i EU´s drömvärld med fri marknad och fri konkurens så har dom flesta inte läst det finstilta. Det är alltså helt ok att du växer och öppnar upp arbetstillfällen, du får sälja dina varor vart du vill med lättare handelsavtal, så länge du inte blir för bra på det du gör. Då får du helt plötsligt sanktioner.

Wordpad tex räknas inte som tillräckligt bra eller något hot mot andra liknande program. Skulle dock MS inkludera MS word i windows. Då jävlar skulle det bli ett jäkla liv.

Som en sidenote kan jag påpeka att jag tyckte det va lätt förvirrande när jag inte hittade en mailklient efter att jag installerat w7. Tänkte, var fran finns MS mail?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Ni som gnäller över EU:s konkurrenslagar borde tänka om, utan dessa kunde stora företag växa sig ofantligt mäktiga och ha makt nog att slå ut hela nationer med ekonomisk krigsföring. Domedagen är här?

Nej men desss lagar behövs, sen så var väl det lite överdrivet att de inte få ha sin egen webbläsare installerat i sitt eget operativsystem. Kul att Opera får plats också

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
För att det inte finns någon direkt 'tävling' på alternativ gällande wordpad, paint eller calc, inte heller påverkar det någon annan som IE gör. Förinstallerade program är väl okej, men IE är en plåga på flera sätt.

Och varför tror du att det är så?
Om det inte funnits någon kalkulator i windows så är de väl självklart att det skulle finnas massa enkla alternativ? (betydligt fler än idag, och betydligt större fokus på dem)
Vad definierar en "tävling"?

Klart som f*n att det påverkar andra att paint, calc etc. är med från start.

Varför är IE en plåga? Vem har bestämt att jusst IE är det? Ska inte MS få skicka med kass mjukvara om de så önskar?
Om inte borde inte apple få bundla itunes

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/9418-microsoft_stoppar_stora...
http://www.sweclockers.com/nyhet/9636-intel_och_microsoft_god...

Det här med netbook är bara det senaste exemplet. MS har gjort liknande hot mot OSX och program som skickas med genom att använder MacOffice som gisslan om inte MS får som de vill.

Så sluta jämföra med OSX om ni inte vet något.

Har ni aldrig tänk att skräpet som skickas med märkes datorer nästan aldrig brukar konkurrera med de MS program som följer med. Inte ens en separat CD/DVD skiva längre med konkurrerande program. Det är här EU kommer in eftersom datortillverkarna inte vågar göra något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Detta är fel, SÅ JÄVLA FEL!!! Jävla EU!!!! Visst, jag använder Firefox för ja tycker IE suger, men de är ändå fel att MS tvingas lägga in fler webbläsare pga "monopol". Inte fan kommer väl Mac OS med IE, Firefox och Opera? Varför måste då Windows göra de?

Kan inte EU göra någon nytta istället så MS tvingas lägga in Photoshop, Paint är ju så jävla farligt för marknaden för de är ju så otroligt bra och är en stor fara för andra företag.

Du har inte jobbar med webbdesign märker jag. Tycker gott Microsoft förtjänar detta, inte minst som straff för den smärta man varje dag åsamkar webbutvecklare världen över.

Passar sig med ett litet citat:

Citat:

With so much time devoted to making their browser work wrong, it's hardly surprising that they can't also find the time to make it work right. So it's left to the world's web developers to work around all of IE's bugs so that IE users can persist in the illusion that they are using a functional web browser. I guess we must all love Microsoft, or we wouldn't do it.
- Jan Wolter

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
EU borde hellre intressera sig för att winodws och dator borde separeras mer vid datorköp.

Delvis är det på gång, och som jag förstått är det inte bara EU utan enskilda länder som börjar kräva förändring. Första steget tycks vara att du som köpare av dator med förinstallerat Windows ska ha rätt att direkt få pengarna tillbaka för extra kostnaden av Windows ifall du ska köra ett annat operativ system.

Som några påpekat kan det bli positivt och tvinga MS att följa standarder bättre. Det jag inte förstår är varför en del flyger i taket för att det skulle vara så oerhört svårt att följa det här direktivet. Är det inte hellre så att MS tänkte fel design när de integrerade IE så hårt till operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Kommer bara börja tänka på den här sköna videon:

http://www.youtube.com/watch?v=euZ0j7vtKEQ

WHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!! *boom*

Permalänk
Medlem

problemet är väl att människor fortfarande ser Internet Explorer som ett enskillt program och microsoft ser det som att det är en del av operativsystemet... IE är en del av windows och gillar man inte det köp något annat...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
ÄNNU ett val att slösa tid på vid installation? ÄNNU fler frågor från nära och kära när dom installerar om datorn: "Vilken ska man välja? Den vanliga internet eller den däringa mozarella firefox? Opera, nej tack, vi såg ju hur det gick i eurovision sist..."

Nej, dom som gnäller över Microsofts monopol vad gäller Antivirus, webbläsare, mediaspelare etc. gör alla en stor björntjänst. Håll Windows så rent som möjligt från tredepartsprogramvaror. Se hellre till att Windows blir mer skalbart/modulärt så att de som vill kan ta bort det dom vill.

Skalbart/modulärt OS låter bra.

Vet många bla. familj, släkt, vänner m.f. som gärna vill ha det enkelt, vore perfekt ifall MS sålde sina OS som ett komplett paket med allt tänkbart installerat så att vanliga användare mycket enkelt kan installera OS för att sedan tuta ock köra utan att installera en massa 3:e parts program.

Det är väl bara ge oss en möjlighet att avinstallera det vi inte vill använda!