Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan ge 1+ på "Nikka from the Barrel" - bra whiskey för vad den kostar!

Tänkte på vad du sa om Samples @Meantek - hur fungerar det med alkoholskatt osv?
Detta blev man ju riktigt sugen på när det kommer till flaskor som står på önskelistan men man tvekar kanske då de är dels 70cl och dels kostar en del (.. vilket i min värld är mellan 800-1200kr/st - över det köper jag inte ännu, även om min budget höjs för var år..)

TWE lägger på rätt skatt och tull när de skickar till Sverige, så priserna där blir sällan billigare än på SB, däremot har de väldigt bra utbud.

Whiskysite.nl har även de samples, och bra priser. Har aldrig hört om någon som har fått paket beslagtagits av tullen än så länge från dem. Sen ska man ju själv skicka in papper till skatteverket och tullen när man beställer alkohol utomlands och betala in tullavgift, och det gör ju *host host* alla

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hotcpu6:

TWE lägger på rätt skatt och tull när de skickar till Sverige, så priserna där blir sällan billigare än på SB, däremot har de väldigt bra utbud.

Whiskysite.nl har även de samples, och bra priser. Har aldrig hört om någon som har fått paket beslagtagits av tullen än så länge från dem. Sen ska man ju själv skicka in papper till skatteverket och tullen när man beställer alkohol utomlands och betala in tullavgift, och det gör ju *host host* alla

Riktigt bra tips!!

Kollade bara snabbt på sidan, men priserna och utbudet ser väldigt lovande ut!
Skall prova att beställa något för att se hur det är med frakter, leveranstid, packning osv.

Varför är det så intressant och roligt med fin alkohol?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Föredetting
Skrivet av andreas_dock:

Kan ge 1+ på "Nikka from the Barrel" - bra whiskey för vad den kostar!

Tänkte på vad du sa om Samples @Meantek - hur fungerar det med alkoholskatt osv?
Detta blev man ju riktigt sugen på när det kommer till flaskor som står på önskelistan men man tvekar kanske då de är dels 70cl och dels kostar en del (.. vilket i min värld är mellan 800-1200kr/st - över det köper jag inte ännu, även om min budget höjs för var år..)

Master of Malt och The Whisky Exchange lägger automatiskt på svensk skatt när du väljer att frakta till Sverige, som jag greppat det. Inte provat själv, eftersom jag inte bor i Sverige.

Annars är ju en lösning att besöka en schysst whiskybar och prova lite blandade sorter först, lite samma stuk som att beställa hem samples. Kör på den linjen själv, men så finns det 3-4 riktigt bra whiskybarer i Taipei, lite annan whiskykultur här.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Meantek:

Master of Malt och The Whisky Exchange lägger automatiskt på svensk skatt när du väljer att frakta till Sverige, som jag greppat det. Inte provat själv, eftersom jag inte bor i Sverige.

Annars är ju en lösning att besöka en schysst whiskybar och prova lite blandade sorter först, lite samma stuk som att beställa hem samples. Kör på den linjen själv, men så finns det 3-4 riktigt bra whiskybarer i Taipei, lite annan whiskykultur här.

Ja jäklar!, du bor inte på våra breddgrader?
Å ändå hänger på Sweclockers?, hur kommer det sig då?

Men du har helt rätt!
Bra sorters whisky, rom, cognac och annat skall man egentligen dricka ute på en välsorterad bar eller dylikt. De "vanliga sorterna" ligger på runt 30-40kr/cl i Sverige. (Ute på korgen, resturangen, barer etc) och de finare sortera går på c:a 50-60kr/cl.

Om man bara är ute efter att prova olika sorter så ta 2cl utav varje, 3-4 st.
Ja det kommer kosta dig c:a 300-400kr men vadå? Det är ju i ett utbildningssyfte!

Riktigt bra!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att ha denna sida bokmärkt: http://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/nyheter-i-sorti...

Ha lite koll på nya släpp som kommer både i små partier och webblansering. Just nu är där inget roligt presenterat, men ibland kan man göra klipp!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Länge funderat på att testa en japansk. Någon som kan tipsa om någon speciell av dom som finns på bolaget? Vilken är godast av er egen erfarenhet?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Länge funderat på att testa en japansk. Någon som kan tipsa om någon speciell av dom som finns på bolaget? Vilken är godast av er egen erfarenhet?

Mest prisvärd är Nikka Whisky from the barrel. Inte köpt någon av de andra SB erbjuder. Är lite brist på japansk whiskey just nu, höga priser och sällan åldersangivelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MyRus:

Länge funderat på att testa en japansk. Någon som kan tipsa om någon speciell av dom som finns på bolaget? Vilken är godast av er egen erfarenhet?

Nikka from the Barrel, helt klart. Hibiki/Hakushu är också godkända i min bok. Hibiki Harmony (utan åldersangivelse) är helt okej, likaså Hakushu Distiller's Edition (eller vad den nu heter). Bättre är dock de med åldersangivelse.

Annars, är Chichibu The Peated 2015 helt fruktansvärt bra. Fast det är mer en konkurrent åt Octomore och Ardbeg Supernova, än ännu en slät, mysig, lättdrucken japansk whisky.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting

Hittade en sådan här i helgen - blev förstås ett impulsköp...

I övrigt har jag hunnit med att testa Big Peat och Port Charlotte 10. Båda får godkänt, men inte mycket mer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fick en Nikka Taketsuru Pure Malt från en kollega igår. Riktigt trevlig whiskey.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Tjääna! Någon som testat 21 årig Aberfeldy?
Sugen som tusan på att testa då youtube nissar verkar gilla den! Men vill höra efter här med, den kostar trots allt några kronor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Måste slå ett slag för ett stort märke med dåligt rykte bland vissa whiskyfantaster .Nämligen Macallan.
Deras billigaste tioåriga malt må vara kylfiltrerad och bara 40% men den är len och smakar underbart.
En whisky som alltid finns hemma.
Dock undviker jag NAS whisky så gott det går.
Det är en hemsk grej som tvingats fram av SWA .
Dock slinker det ner en Uighedail i korgen på Systembolaget ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Dock slinker det ner en Uighedail i korgen på Systembolaget ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte Ardbeg Uigeadail härom veckan. Måste säga att det är den godaste whiskyn som jag har druckit! Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Hade grabbkväll med några polare igår och blev mycket positivt överraskad av Balvenie 12yo. Jag har druckit den förr men det var länge sedan och mina preferenser har ändrats markant de senaste åren. Tidigare favoriter som Ardbeg och Bowmore har fått ge vika åt mildare saker som Springbank, Highland Park och nu Balvenie. Alltid lika roligt att prova något på nytt som man inte druckit på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Föredetting

Är på besök i Lund och hittade en bar med mycket bra whisky - däribland Octomore 4.1 och 4.2 Comus. Blev tvungen att impulsbeställa 4cl av den senare, och herrejösses, säger jag bara. Förmodligen inte lika bra som 6.3 ändå, men när det gått över en månad sedan jag senast druckit alkohol öht och man mer eller mindre glömt av hur bra Octomore är...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hade lite whiskyprovning i helgen. Har precis upptäckt masterofmalt.com och kan starkt rekommendera köp därifrån. Kolla dock så ni verkligen sparar pengar, då vissa flaskor är dyrare än systemet.

Från Vänster:

1: Vanlig Glen Grant 10 Year Old
2: Talisker Distillers Edition
3: Aberlour A'Bunadh
4: Nikka Taketsuru Pure Malt
5: Nikka Pure Malt Black
6: Bunnahabhain 18 Year Old

Sen tillkom Nikka from the barrel. Lite lustigt att majoriteten var non age stated. 7 väldigt olika whiskys, svårt att välja en favorit men jag är alltid lite svag för Talisker DE.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd

Något i tråden som har köpt och/eller fått Norlan glas? Vad tycker ni om dessa?

Såg att det länkades tidigare i tråden, men skulle vara kul med en uppdatering.

http://www.norlanglass.com/norlan-glass/

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SeF.Typh00n:

Något i tråden som har köpt och/eller fått Norlan glas? Vad tycker ni om dessa?

Såg att det länkades tidigare i tråden, men skulle vara kul med en uppdatering.

http://www.norlanglass.com/norlan-glass/

Beställde fyra stycken, kan inte vara långt borta nu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt insatt alls men har en Glenmorangie hemma som är rätt fin men tänkte testa på något rökigt, brorsan har massa whiskey men han har inga rökiga sorter.
Har ni några bra tips på schysta rökiga sorter som inte kostar skjortan? Lagavulin har jag druckit förr och den är bra men den är lite dyr då jag hellre lägger pengar på en godare rom.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av fesen:

Har ni några bra tips på schysta rökiga sorter som inte kostar skjortan? Lagavulin har jag druckit förr och den är bra men den är lite dyr då jag hellre lägger pengar på en godare rom.

Är 600:- flaskan dyrt? Det enda rökiga jag hittar på systemet som jag tycker är drickbart för mindre pengar än så är Ardbeg 10. Uigeadail går på 699:-, även om jag kanske tycker att Corryvreckan är den enda rätta standard-Ardbegen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Inte speciellt insatt alls men har en Glenmorangie hemma som är rätt fin men tänkte testa på något rökigt, brorsan har massa whiskey men han har inga rökiga sorter.
Har ni några bra tips på schysta rökiga sorter som inte kostar skjortan? Lagavulin har jag druckit förr och den är bra men den är lite dyr då jag hellre lägger pengar på en godare rom.

Laphroaigen är ju hyfsat rökig, den 10åriga är rätt billig (typ 450:-) ingen personlig favorit men populär i mitt umgänge.

Permalänk
Föredetting

Besökte Ardbeg Embassy i Stockholm igår, trevligt urval. Lite långsam service trots att stället var tomt, men det fanns fyra olika Supernova att välja på, så jag var nöjd ändå. Deras egna "Cask X" var inte speciellt nice, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting

Så, någon som vill ha en flaska eller två från Taiwan? Har en god vän som kommer över i början av Augusti. Antalet flaskor man kan få med är förstås begränsat, jag tänkte främst på Kavalan Solist Sherry Cask/Vinho Barrique eller Nantou Distillery Omar.

Solist Sherry Cask lossnar för cirka en tusing (1299:- på systemet), Vinho Barrique borde vara något liknande.
Omar-flaskorna (finns Bourbon- samt Sherryfatslagrade varianter) landar på cirka 500:- för 70cl (46% ABV). Går väl att få fram en Hakushu Distiller's Edition eller Hibiki Harmony for samma pengar om man hellre vill ha det också.

Lite först till kvarn på det erbjudandet, hämtning hos mig i Tullinge är förstås en fördel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Då jag gillar Ardbeg 10y, Lagavulin 16y, laphroigh 10y och det är dags för det årliga whiskeyinköpet på en eller två flaskor (jag dricker ytterst sällan men när jag gör det så ska det vara ren njutning, detta har gjort att jag har ett rätt fint whiskeyskafferi som räcker länge) I år föll valet på att testa Ardbeg ytterligare. En liten semesterpresent som jag beställt till mig blev:
1 flaska Ardbeg Ugieadail
1 flaska Ardbeg corryvreckan

Ska ta lite rökt älghjärta som jag rökt med körsbärsflis (tycker om rökt viltkött eller en bit mörk choklad som tilltugg), tända en brasa och sitta och testa dessa i lugn och ro i fjällmiljö.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Jag dricker istortsett endast rökig whiskey.
En whiskey som går åt mycket är Islay Mist (254:- på bolaget).
Mycket pga priset såklart. De dricks endel whiskey nämnligen. xD
Vad som mer står i mitt barskåp:
Laphroaig
Ardbeg
Bow More
Talisker Dark Storm
JURA
The Latitude 55
Nikka Barrel - Inte rökig, men mild och stark. God och avsluta med.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Laphroaigen är ju hyfsat rökig, den 10åriga är rätt billig (typ 450:-) ingen personlig favorit men populär i mitt umgänge.

Skrivet av TaunyTiger:

Jag dricker istortsett endast rökig whiskey.
En whiskey som går åt mycket är Islay Mist (254:- på bolaget).
Mycket pga priset såklart. De dricks endel whiskey nämnligen. xD
Vad som mer står i mitt barskåp:
Laphroaig
Ardbeg
Bow More
Talisker Dark Storm
JURA
The Latitude 55
Nikka Barrel - Inte rökig, men mild och stark. God och avsluta med.

Laphroaig ska jag ta och testa.

Drack lite Glenmorangie Quinta Ruban. den var jävlar i mig fin dock kanske aningen för stark så smakerna försvann lite men där kanske man kan experimentera med vatten/is för att få till det riktigt bra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TaunyTiger:

Nikka Barrel - Inte rökig, men mild och stark. God och avsluta med.

Låter lite som om du dricker baklänges, om jag får lägga mig i. Man känner ju inte smaken av "normal" whisky efter att man hävt i sig riktigt rökiga diton. Nikka from the Barrel är en typisk whisky jag brukar börja kvällen med, för att sedan jobba mig fram till en Octomore eller liknande.

On a sidenote: Talisker Dark Storm påminner mig en aning om Springbank. Springbank 10 och 12 (Cask Strength) är rätt sköna, lite egna whiskys jag starkt gillade när jag började grotta ner mig i whisky.

...Satt för övrigt i Tantolunden och kände mig malplacerad i fredags. Glencairn-glas och en flaska Octomore 6.3 var inte direkt normen, märkte jag, där jag satt i oset från engångsgrillar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Då jag gillar Ardbeg 10y, Lagavulin 16y, laphroigh 10y och det är dags för det årliga whiskeyinköpet på en eller två flaskor (jag dricker ytterst sällan men när jag gör det så ska det vara ren njutning, detta har gjort att jag har ett rätt fint whiskeyskafferi som räcker länge) I år föll valet på att testa Ardbeg ytterligare. En liten semesterpresent som jag beställt till mig blev:
1 flaska Ardbeg Ugieadail
1 flaska Ardbeg corryvreckan

Ska ta lite rökt älghjärta som jag rökt med körsbärsflis (tycker om rökt viltkött eller en bit mörk choklad som tilltugg), tända en brasa och sitta och testa dessa i lugn och ro i fjällmiljö.

Ingen risk att du blir utan rök där! Uigeadail är min favorit-Ardbeg, jag tycker sherrytonerna gifter sig väldigt bra med den tunga röken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Köpte en flaska Bunnahabhain Moine för 399? Kr på bolaget igår . Helt perfekt i min smak. Frisk och rökigare än det mesta från Islay. Underbart god. Finns ff på bolaget till reapriset.
Ska köpa 2 flaskor till och gömma undan i morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finsk whiskey!

Teerenpeli Kaski
Teerenpeli Karhi (Limited edition)
Teerenpeli Rasi (Limited edition)

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.