Permalänk
Medlem

Hej, jag har ett par frågor om erat nya chassie, jupp det är R2 jag menar.

Iallafall så undrar jag om hålen i toppen och sidan som kommer utan fläkt förmonterad kommer vara täckt av bitumen från fabrik så allt ljud inte slipper ut den vägen?

Sen undrar jag även var fläktkontrollen sitter och hur den ser ut samt om fläktarna kommer monterade med era underbara gummistroppar?

Tack, citera gärna så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Hej, jag har ett par frågor om erat nya chassie, jupp det är R2 jag menar.

Iallafall så undrar jag om hålen i toppen och sidan som kommer utan fläkt förmonterad kommer vara täckt av bitumen från fabrik så allt ljud inte slipper ut den vägen?

Sen undrar jag även var fläktkontrollen sitter och hur den ser ut samt om fläktarna kommer monterade med era underbara gummistroppar?

Tack, citera gärna så hittar jag tillbaka.

Hej!

Hålen i toppen och sidan är alla täckta vid leverans av ljuddämpande bitumen, monterade på 140mm stora plattor. Dessa kan skruvas loss om man har behov av mer luftflöde.

Fläktkontrollen medföljer som tillbehör och monteras i kortplats därbak. Det är en potentiometer som kan styra upp till tre fläktar. Det finns tyvärr ingen jättebra bild på den, men den kan skymtas här:
http://www.fractal-design.com/img_prod/back_upper_right_syste...

Fläktarna är monterade med vanliga gummistroppar. Vi gjorde ett försök att montera med gummistropparna i produktion, men det blev för mycket fel och var för tidsödande tyvärr.

Permalänk
Medlem

Okej, fläktstyrningen är alltså bara en skruv?

Ingen möjlighet att få med gummiplupparna i tillbehörspåsen? skulle vara guld!

Riktigt trevligt att hålen är täckta, blir till att kasta in en 140 till i taket, fractal såklart!

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att berömma er för kvalité då jag använder de flesta av era produkter; nätagg, ett flertal fläktar till många datorer, och nu väntar med spänning på Define R2 som skall bli ett fint tillskott.

Jag skulle gärna också sett nån modell av era 120/140mm fläktar med en svag vit led

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Okej, fläktstyrningen är alltså bara en skruv?

Ingen möjlighet att få med gummiplupparna i tillbehörspåsen? skulle vara guld!

Riktigt trevligt att hålen är täckta, blir till att kasta in en 140 till i taket, fractal såklart!

Fläktkontrollen har ett potentiometer-huvud, ja. Vi ska se till att ta separata bilder på den, men en liknande variant från Cooler Master kan ses här: http://www.cpu3d.com/media/image/g/9846/i/17026/Fan-control3....
Tre stycken fläktar med 3pins-kontakt kan kopplas in på den.

Ingen dum idé att lägga med gummimonteringsskruvar, det ska vi ta åt oss!

Permalänk
Medlem

Då har jag en sista fråga, hur många W alt. A klarar potentiometern, går det tex att koppla in 4 fläktar? (Så man får med båda fram) och kommer de säljas löst så man kan ha en för inblås och en för utblås?

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle vilja se större fläktar från er... typ 200mm som sitter i många chassin!

detta vore ett lyft.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa chassit framåt jul, förhoppningsvis har priset inte skjutit iväg alltför mycket tills dess
Verkar bra på alla sätt och vis, är det någon som vet om man kan lossa på hårddiskhållarna, eller t.ex. ha bara 2 st av dem? Jag använder nämligen bara 2 hårddiskar och kommer förmodligen aldrig att använda fler, så man skulle kunna förbättra luftflödet en del om man plockade bort några "hyllor"

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk

Chassit verkar vara ett av marknadens bästa, så jag har beställt ett.

Jag har i alla fall 2 förslag till förändringar:

1) Gör plåten för hårddiskhållarna delbar. Om man kan ta bort plåten för de övre 4 diskarna så kan man få bättre luftgenomströmning, samtidigt som det skapas plats för riktigt långa grafikkort.
(Jag kommer själv antagligen att dremla bort plåten framför mitt grtafikkort, eftersom jag aldrig kommer att ha mer än 4 hårddiskar)

2) Skulle gärna se att det finns en version med plexiglasfönster.

Förstår att det blir dyrare att tillverka, men jag skulle själv gärna betala mer för dessa förändringar.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Våga Vägra Plexi!

Permalänk

Hej, jag tänkte bara fråga om ni kommer göra full-tower chassin i framtiden?
Om ni gör det så kan jag garantera att det kommer sälja.

Permalänk
Medlem

Fler PWM fläktar är något som enligt mig behövs på marknaden då utbudet på PWM fläktar är tunt.

140mm fläkt som snurrar på 1400+-200rpm med 120mm fästen skulle jag behöva =), schyte har sådana men den variant som finns e de vanligare butikerna snurrar i 1200/900rpm vilket jag tycker ger för litet luftflöde, den andra varianten snurrar i 1900rpm vilket enligt mig ger för mycket oljud (41,13DB).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
den andra varianten snurrar i 1900rpm vilket enligt mig ger för mycket oljud (41,13DB).

Fan mate, eller en simpel resistor.

Visa signatur
Permalänk

Hej. Jag undrar hur höga processorkylare som får plats. Tänker speciellt på om Noctua NH-U12P (ska va ca 16 cm hög tror jag) går in eller om det är för smalt mellan.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benonikenobi
Hej. Jag undrar hur höga processorkylare som får plats. Tänker speciellt på om Noctua NH-U12P (ska va ca 16 cm hög tror jag) går in eller om det är för smalt mellan.

/ Benjamin

hade planerat att inhandla Define R2 + ett Asus P6T och "Noctua NH-U12P SE2 Socket 775/1156/1366"

så jag är tacksam för svar på denna fråga jag med

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är 207mm brett så borde det få plats utan större problem

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Måste bara reagera på lite synpunkter som kommit fram.
Som helhet tycker jag att det här chassit är optimalt konstruerat (med undantag av det som jag skrev tidigare, men det är i marginalen).

Det finns ett stort antal fläktplatser som standard. De som vill ha ordentlig genomluftning tar bort täckplattorna och monterar fler fläktar. De som vill ha en tyst dator kör med färre fläktar. Flexibelt och bra!

Nuvarande fläktstorlek är 120-140mm, vilket är fullt tillräckligt. Detta är också standardstorlek på fläktar, så det finns många olika fabrikat att välja på. Återigen, flexibelt och bra!

Svagheten i detta chassi är att grafikkortet kommer att bli varmt, beroende på att hårddiskplatserna och plåten för detta hindrar luftgenomströmningen från frontfläktarna. (Det är därför jag skulle vilja få detta delbart på mitten (4/4).
I och med att det inte är så, så blir fläkten i botten oerhört viktig för att få in kall luft för att kyla ner grafikkortet. Det vore en katastrof att ta bort det. Det är ju dessutom täckt av en platta, så den som vill ha det täckt kan ju låta det vara kvar så.

Inet skeppade mitt chassi igår, så jag ser fram mot att montera in mina grejor idag under eftermiddagen

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att ni börjar göra fläktkontroller som går att montera i ert chassi, alltså utan rattar, så man kan ha det i fronten, och slippa ha något i pci, men funkar bra som det är nu, men en egendesignad fläktkontroll hade varit najs.

men display som visar varvtal, temp, kanske hårddiskaktivitet osv osv

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem

Ja en 200mm hade ju varit perfekt, många som sitter med exempelvis Antec chassin med deras Bigboy, i mitt twelvehundred sitter 6st Fractal 120mm, vore ju underbart att få byta ut bigboyen till en VIT 200mm Fractal istället

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Då har jag en sista fråga, hur många W alt. A klarar potentiometern, går det tex att koppla in 4 fläktar? (Så man får med båda fram) och kommer de säljas löst så man kan ha en för inblås och en för utblås?

Max output är 10W. Det går att koppla in tre fläktar som standard, har du strömfördelare går det ju dock att koppla in fler så länge du håller dig inom 10W.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Funderar starkt på att köpa chassit framåt jul, förhoppningsvis har priset inte skjutit iväg alltför mycket tills dess
Verkar bra på alla sätt och vis, är det någon som vet om man kan lossa på hårddiskhållarna, eller t.ex. ha bara 2 st av dem? Jag använder nämligen bara 2 hårddiskar och kommer förmodligen aldrig att använda fler, så man skulle kunna förbättra luftflödet en del om man plockade bort några "hyllor"

Det går bra att dra ur de hårddiskvaggor du inte använder.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Chassit verkar vara ett av marknadens bästa, så jag har beställt ett.

Jag har i alla fall 2 förslag till förändringar:

1) Gör plåten för hårddiskhållarna delbar. Om man kan ta bort plåten för de övre 4 diskarna så kan man få bättre luftgenomströmning, samtidigt som det skapas plats för riktigt långa grafikkort.
(Jag kommer själv antagligen att dremla bort plåten framför mitt grtafikkort, eftersom jag aldrig kommer att ha mer än 4 hårddiskar)

2) Skulle gärna se att det finns en version med plexiglasfönster.

Förstår att det blir dyrare att tillverka, men jag skulle själv gärna betala mer för dessa förändringar.

Delbar hårddisk-hållare är en bra feedback. Som vanligt kan vi dock inte lova att det blir av, men det finns på vår "intresse-lista"!

Angående plexifönster är vi mer tveksamma. Isåfall kommer vi släppa det som tillbehör, dvs. en separat sidopanel med plexifönster.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini_kaka
Hej, jag tänkte bara fråga om ni kommer göra full-tower chassin i framtiden?
Om ni gör det så kan jag garantera att det kommer sälja.

Det finns, som så mycket annat, på att-göra-listan Som vanligt kan vi dock inte garantera/lova att det kommer...

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Fler PWM fläktar är något som enligt mig behövs på marknaden då utbudet på PWM fläktar är tunt.

140mm fläkt som snurrar på 1400+-200rpm med 120mm fästen skulle jag behöva =), schyte har sådana men den variant som finns e de vanligare butikerna snurrar i 1200/900rpm vilket jag tycker ger för litet luftflöde, den andra varianten snurrar i 1900rpm vilket enligt mig ger för mycket oljud (41,13DB).

Vi tar åt oss detta!

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benonikenobi
Hej. Jag undrar hur höga processorkylare som får plats. Tänker speciellt på om Noctua NH-U12P (ska va ca 16 cm hög tror jag) går in eller om det är för smalt mellan.

/ Benjamin

16cm höga kylare ska inte vara några problem. Nånstans kring 16,5-17cm ligger gränsen.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Måste bara reagera på lite synpunkter som kommit fram.
Som helhet tycker jag att det här chassit är optimalt konstruerat (med undantag av det som jag skrev tidigare, men det är i marginalen).

Det finns ett stort antal fläktplatser som standard. De som vill ha ordentlig genomluftning tar bort täckplattorna och monterar fler fläktar. De som vill ha en tyst dator kör med färre fläktar. Flexibelt och bra!

Nuvarande fläktstorlek är 120-140mm, vilket är fullt tillräckligt. Detta är också standardstorlek på fläktar, så det finns många olika fabrikat att välja på. Återigen, flexibelt och bra!

Svagheten i detta chassi är att grafikkortet kommer att bli varmt, beroende på att hårddiskplatserna och plåten för detta hindrar luftgenomströmningen från frontfläktarna. (Det är därför jag skulle vilja få detta delbart på mitten (4/4).
I och med att det inte är så, så blir fläkten i botten oerhört viktig för att få in kall luft för att kyla ner grafikkortet. Det vore en katastrof att ta bort det. Det är ju dessutom täckt av en platta, så den som vill ha det täckt kan ju låta det vara kvar så.

Tack först och främst för all positiv feedback!

Angående luftgenomströmningen så har du delvis rätt, men det är rätt stora hål och luftigt mellan hårddiskarna så luftflödet ska inte bli för begränsat. Du kan dessutom plocka bort de hårddiskvaggor som inte används för att förbättra luftflödet något.

Permalänk
Medlem

Hej!

Snäll, Snäll, gör en m-atx varitant av define r2 den skulle bli en guldklimp hemma hoss mig och många andra!

tycker även att ni från början ska ta bort alla fläktgaller så man får bättre luftgenomstörmmning...

Delbara hårddiskburar är också ett måste och något som många skulle uppskatta är ett indelat chassi, ungefär som antec p18x/19x

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Fractal... ett par stycken som har efterfrågat 200mm fläktar i tråden här, har du något svar som ungefär;

"Ja, på gång"

"Nej aldrig"

"Kanske det"

Nån slags respons vore trevligt

Permalänk
Medlem

Silent Series 140mm

Tjena!
Köpte en 140mm fläkt, grymt att det kom med gummipluggar men sämre att skruvhålen är rör, vet inte riktigt hur jag ska dra igenom pluggarna. Pluggarna har dessutom en "gummihake" för att dom ska sitta fast när dom ploppar ut på andra sidan, kommer ju inte funka.

Förslag: Skippa röret och låt det bara vara ett 4mm djupt hål istället!

Min åtgärd: Dremel

Bra ljudnivå iaf! Utom vid takmontering då det rasslade men det är fixat med en neodym-magnet.

/Micke

Edit: Ska verkligen fläkten vara med 7propellerblad? Enligt er hemsida har den 11st, kan jag ha fått en felaktig/utbytt eller har ni gjort om designen?

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Hej!

Snäll, Snäll, gör en m-atx varitant av define r2 den skulle bli en guldklimp hemma hoss mig och många andra!

tycker även att ni från början ska ta bort alla fläktgaller så man får bättre luftgenomstörmmning...

Delbara hårddiskburar är också ett måste och något som många skulle uppskatta är ett indelat chassi, ungefär som antec p18x/19x

MicroATX är det många som har efterfrågat och detta har vi tagit åt oss.

Vad gäller fläktgaller så är det svårt att ta bort alla fläktgaller. Det enkla svaret är att lådan då får svårt att uppfylla de EMC-krav som finns på marknaden. Så, det finns alltså en anledning till att i princip alla tillverkare på marknaden har galler överallt