Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag skulle våga säga att alla bra SSD upplevs som lika bra, och att det är svårt att se skillnad på dem IRL.

Javisst är det nog så, jag har låga resultat om man jämför med andra, men jag är supernöjd och tycker allt går jäkligt fort!
________________________________________

Till alla som kör med AS SSD, Tools/Copy Benchmark START
så har vi mer att jämföra

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

CRUCIAL M225 128GB

Bra/dåligt? Får dippar i HD Tune.

Permalänk
Inaktiv

Ju fler program desto bättre i mitt tycke, verkar inte finnas några riktigt bra benchmarks för SSD's ännu. Som några redan märkt så är det lite luddigt med benchresultat från de olika programmen.

Min Asus Eee 701SD med 4GB SSD benchad:

AS SSD gick inte att starta, och efter lite felsökning så visade det sig att programmet kräver 3GB ledigt på disken vilket blir svårt på 4GB och WinXP. Jag ska kolla lite mer om det går att komma runt problemet eller inte men resultaten i övriga program säger det mesta ändå.

Permalänk
Musikälskare

Satt på cashen nu

Bättre resultat fast det i markerat rött är mindre bra, ser att vissa får 150 där

tips?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Satt på cashen nu

Bättre resultat fast det i markerat rött är mindre bra, ser att vissa får 150 där

tips?

http://nordfoto.se/dump/sssd1.jpg

Vilket läge kör du SATA-kontrollern i? AHCI är att föredra, det är så iallafall jag får upp mina hastigheter ytterliggare.

Permalänk
Musikälskare

Hur gör man det smidigast? Har bara slängt in win7 original och inte ändrat nått

Ska man in i BIOS och trixa?

EDIT: Är detta nått att prova?

http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Uppdaterade min förra post med lite nya skärmdumpar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hur gör man det smidigast? Har bara slängt in win7 original och inte ändrat nått

Ska man in i BIOS och trixa?

EDIT: Är detta nått att prova?

http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-...

Du bör nog göra som det står i din länk. Själv behövde jag aldrig göra det steget men jag har sett flera andra som gjort/behövt göra det så det kan vara lika bra att du gör vad de anvisar med.

AHCI ställer du in i BIOS. Vart mer exakt vet jag inte då jag inte känner till ditt moderkort men Chipset setup eller liknande under menyn borde du leta dig fram till. Förmodligen så är det inställt som IDE eller något liknande redan. Notera att du kan dels ha (jag förmodar du har intel-baserat moderkort) både en sata kontroller via ICH samt en tredjeparts. Förmodligen så behöver du bara ändra på ICH-baserade då det är där alla interna diskar ansluts mot (i de moderkort jag haft med flera kontrollers) medans tredjeparts oftast har varit för externa anslutningar (headers på moderkortet eller eSATA-anslutning vid övriga I/O-anslutningar.

Men kika runt i BIOS så bör du hitta det snart nog iallafall. Det bör inte skada att aktivera AHCI på samtliga SATA-kontrollers om du har flera.

Permalänk
Musikälskare

Tack för tipset

Var väldigt enkelt att fixa, win7 installerade drivvarna själv efter ändring i regedit / BIOS

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tack för tipset

Var väldigt enkelt att fixa, win7 installerade drivvarna själv efter ändring i BIOS

http://nordfoto.se/dump/sssd3.jpg

Nu ser det betydligt bättre ut.

Permalänk
Musikälskare

Uppdaterat första posten i tråden med AHCI tips och program

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

noob fråga om SSD, hur mycket gör den för spelande egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dramonicous
noob fråga om SSD, hur mycket gör den för spelande egentligen?

Om du läser min tidigare post och läser artikeln jag länkade till så skulle du veta fast det är rätt mycket att läsa igenom men skulle ge dig en ökad förståelse för ssd vilket jag rekommenderar eftersom de är här för att stanna, posten under är också mycket bra att läsa med referens till en annan artikel på samma sida. I korthet så laddas allt snabbare. Att gå från att vara i wow till att gå in på sin karaktär och alla texturer där laddade sen i spelet där man är tog ungefär hälften så lång tid har jag för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en ny tråd så presenterar jag mina siffror också

Jag har en Intel x-25 160GB G2

Så här såg siffrorna ut 25 augusti efter nyinstallation av Vista x64 och alla program samt spel:

090825

och idag 090924

Efter ca en månads normalanvändning så har inte prestandan sjunkit för mycket. Jag är inte säker på om SSD'n:s alla celler är använda ännu men än så länge håller prestandan i sig.

Dramonicous: Svaret på din fråga är: JA spelens laddtider påverkas en hel del positivt med en SSD.
T.ex När jag spelar Team Fortress 2 och det laddas en ny spelomgång så kommer jag alltid in först på servern, varje gång. Eller när jag laddar en karta på Anno 1404 så går det mycket fortare än med min gamla 150GB Raptor.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Mer pill i bios, disablade Intel Speedstep och får lite bättre värden.
Är det bra med hög Burst Rate?

första gången jag kommer över 20MB/s i 4k read

Tänk om alla kunde posta denna oxå, i AS SSD tryck på Tools välj copy benchmark, nytt fönster öppnas, tryck start

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Avstängd

Är det här rätt?har även inaktiverat defrag..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

Jösses..bilden kom inte med...hur bifogar man ett urklipp?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

snabbortagning-ej ikryssad
bättre prestanda-kryssad
aktivera skrivcache på enheten-kryssad
inaktivera tömning-ej ikryssad
Allt i principer för ssd disken då..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Jösses..bilden kom inte med...hur bifogar man ett urklipp?

Ladda upp bilden på valfri dump

När du har länk så lägg den: [img.]länk[/img.] utan punkter i taggarna

Om de var detta du menade?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Nej..kan man inte bara infoga en bild här?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Nej..kan man inte bara infoga en bild här?

Jösses! www.imagehost.se ladda upp din bild och kopiera valfri tagg

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
http://www.imagehost.se/images/6nsmxqxk.png

Visst! det ser bra ut där på inställningarna till din ssd, fixa lite benchmarks nu och posta.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk

Hade problem med att mina write speeds blivit väldigt låga (under 140mb/s på crystalmark) så jag körde en hdderase på all 3 diskarna och det verkar ha hjälpt som tur är

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Corsair X32

Minimum: 156mb/s
Maximum: 206mb/s

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som haft problem med HDDErase? Jag får nämligen inte upp SSD-disken i listan efter att jag startat HDDErase i DOS.

Har provat 2st olika datorer, ena med AMD 790FX/SB750 chipset, andra med äldre nForce4.

Har provat flera olikar versioner av HDDErase utan framgång, ställt in SATA som IDE i BIOS. Det verkar som att HDDErase bara visar disk 0 & 1 på första och andra kanalen, medans SATA-diskarna visas som disk nr 2 på IDE-kanalen.

Tips?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Denna version utav HDDeras körde jag med och det fungerade bra efter jag hittade "rätt" inställningar i biosen som den ville ha.

Sata porten på IDE mode och samt legacymode skulle man ändra på (kommer inte ihåg om det var enable eller disable).

Edit.
Opps glömde länken
http://www.iishacks.com/index.php/2009/06/30/how-to-secure-er...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för närvarande.

Är detta bra?

Permalänk
Inaktiv

Bidrar med det testet Brolles ville se med:

Min disk har fått degraderad prestanda märkte jag i morse, men jag tänker inte göra något åt det förrens Win7 kommer på posten och jag flashat disken för TRIM-stöd.