Permalänk
Medlem

Orthos i 8 Timmar ? , Ingen Annan Väg?

Hallo Sweclockers .

Började nyss överlocka och har 2 frågor just nu .
Har läst FAQ Och fick inget svar där .

Första frågan är efter jag har höjt frekvenserna måste jag sätta på orthos i timmar för att se om det är stabilt?

Tex om jag har 2,6 och OC'AR till 3,2 går det inte bra o testa då?

I FAQ stod det att man skulle ha den på i 8 timmar finns det ingen annan väg för det?
Jag har inte riktigt 8 timmar framför skärmen .

MVH

Permalänk
Medlem

måste o måste ,det handlar om att den ska vara stabil du måste kanske göra det mer än en gång dessutom.
åtta timmar kan du väl ta på natten om du verkligen vill klocka den

Permalänk

För att vara 100% säker så måste man köra i 24 timmar minst! En processor kan faila testet efter 16 timmar t ex

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hedersmedlem

jag körde min i ca 24h med absolout minimal input,gick bara förbi då och då för att se att den gick som den skulle.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra prime95 i några minuter, funkar det bra provar jag att höjja frekvensen. När jag knappt kan starta prime95 utan blåskärm, det är då man får börja pilla.

Sen när man tycker att det verkar stabilt, då kan man låta den gå i timmar eller vad man nu vill. Men att hålla på och vänta i 8 timmar per gång verkar väldigt drygt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör intelburntest istället, det går mycket snabbare och det stressar processorn mycket mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
jag körde min i ca 24h med absolout minimal input,gick bara förbi då och då för att se att den gick som den skulle.

Det är lite tokigt också, för mig har det vart flera gånger där datorn lagt av när man rört på musen efter ca 12 tim, eller startar kontrollpaneler då den brjar ladad från disk Jag brukar kolla nån internetsida & lyssna lite musik under tiden, brukar lägga av tidigare då.

Permalänk
Medlem

OCCT Linpack, http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Prova en 10-15 min åt gången tills du börjar bli nöjd, sen sätt den på att köra ett par timmar. Plottar dessutom kurvor av temperaturer och spänningar, lysande för att analysera vilken del som fallerar.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Det är lite tokigt också, för mig har det vart flera gånger där datorn lagt av när man rört på musen efter ca 12 tim, eller startar kontrollpaneler då den brjar ladad från disk Jag brukar kolla nån internetsida & lyssna lite musik under tiden, brukar lägga av tidigare då.

Jepp samma här.
Hänt flera gånger att man haft Prime95 på i +12h och sen har man kommit hem och ska öppna firefox och blåskärmarna börjar hagla direkt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
OCCT Linpack, http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Prova en 10-15 min åt gången tills du börjar bli nöjd, sen sätt den på att köra ett par timmar. Plottar dessutom kurvor av temperaturer och spänningar, lysande för att analysera vilken del som fallerar.

Stämmer tempen i detta program? det skiljer ca 10-15c mot tex everest.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur känslig du är för kraschar, enda anledningen att stabilitetstesta är ju att minska risken för att ligga lite över stabilitetsgränsen och få en BSOD vid fel tillfälle. Beror ju på hur alvarligt man tycker att en eventuell krasch är. Brukar köra någon vända IBT eller Prime någon timme kanske sen köra på. Är det inte stabilt kommer jag att märka det

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Beror ju på hur känslig du är för kraschar, enda anledningen att stabilitetstesta är ju att minska risken för att ligga lite över stabilitetsgränsen och få en BSOD vid fel tillfälle. Beror ju på hur alvarligt man tycker att en eventuell krasch är. Brukar köra någon vända IBT eller Prime någon timme kanske sen köra på. Är det inte stabilt kommer jag att märka det

Man kommer till sista bossen & har kört quick save genom spelet, sen när man gör en viktig save så blue screen, sen bara börja om från början på spelet eftersom save filen är korrupt... eller sitter med en skoluppgift med deadline nån gång på kvällen, skriver eller programmerar som satan sen en fin bluescreen i allt. Det träffar alltid rätt, ehm, fel menar jag.

Permalänk
Medlem

att köra tex prime i flera timmar har jag ALDRIG gjort, tror max jag har kört nåt sånt här prigram är 1.5h, och jag har aldrig någonsin stött på nåt problem med instabil dator med mina 24/7 klockningar.

sen är det ju inte alla som vet om det, men det finns en risk att man sabbar sitt moderkort om man pressar prime i 24h eller liknande..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Kör intelburntest istället, det går mycket snabbare och det stressar processorn mycket mer.

+1

Kör 20 rundor (ca 20 min), är det stabilt då kommer du nog aldrig få problem pga ostabil klock iaf. Jag fick fel på 20 rundor på en klock som aldrig har krånglat.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

skulle säga att occt cpu test är det bästa . Om prollen är instabil går det betydligt snabbare att få fram typ oftast 5-25min än med prime som ofta kan ta 2-6 timmar

Tommie förmodligen har flera av dina oc.s varit instabila isåfall bara att du inte märkt de då du aldrig kommer upp i någon verklig stress vid vanligt användande.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte problemet med att köra Orthos i 8h? Bara låt datorn köra på under en arbetsdag/skoldag och hoppas på det bästa?

Permalänk
Medlem

Palme, jag använder Intelburntest när jag testar min dators stabilitet. det säger till väldigt fort jämfört med prime. jag brukar köra 5 rundor åt gången, tills jag stöter på patrull.. då får man tweaka sig vidare. och slutgiltig test kör jag runt 20 rundor. så fort cpun kommit upp i sin maxtemp, och den får nöta lite IBT utan fel så anser jag min dator stabil.

som du säger, datorn kommer aldrig med nåt vanligt program kunna stressa så hårt som IBT gör, och därfrör inte heller krascha..

detta är så jag gör det, och det har funkat för mig. som sagt. har aldrig haft några problem som tyder på en instabil klock.

men vill ni ligga o nöta 8 timmar i prime, fine. det är inte mitt moderkort som brinner upp.. o inte min elräkning.. haha..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört ett stresstest efter överklockning. Ganska onödigt om man inte extremklockar o klockar för att ligga nära max tycker jag personligen.

Allt jag kräver är att den är stabil i spel

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Har aldrig kört ett stresstest efter överklockning. Ganska onödigt om man inte extremklockar o klockar för att ligga nära max tycker jag personligen.

Allt jag kräver är att den är stabil i spel

precis.. var o en har sina krav på stabilitet. anser du att det här funkar för dig så är ju det jättebra.

förstår inte varför folk ska säga att man ska göra si o så när man stabilitetstestar.. det är alltid samma diskutioner så fort nån nämner hur länge man ska köra "stress test".

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Grundtest 1timma CPU OCCT Large Data Set P: High
Grundligt test: 8timma CPU OCCT Large Data Set P: High

Jag brukar köra så faktist, OCCT tycker jag faktist är att föredra framför Prime95.

IBT är lite kinkigt ibland faktist, jag kan klara av 20rundor max mem @ 465FSB men sätter jag igång PRIME95 eller OCCT så blir det FAIL på engång tyvärr.
Men folk får ju stabilitetstesta hur dem vill.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämnt LinX http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=201670

Ett par minuter LinX motsvarar ett par timmar Orthos, så stor skillnad är det. Också temperaturen är högst vad jag vet av alla stresstest jag testat. Ett par minuter LinX har räckt för mig att inte få några krascher i någondera program jag kört men kan va bra att testa i typ 30min, även när jag spelat i flera timmar i sträck. Får dra upp volten en aning för att få LinX stabilt i en minut medans Orthos hade kunnat köras i typ 2 timmar+.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional