Nvidia Fermi: Nästa generation Geforce

Permalänk
Medlem

NVIDIA have released certified OpenCL drivers for Windows and Linux, after passing conformance tests at Khronos in June. The Windows version is available for XP, Vista and 7, both 32- and 64-bit in all cases, and is tagged 190.89 for driver version number spotters.

The Linux one is 190.29 and is available for 32- and 64-bit just like the Windows version. Both OSes get support for the visual profiler, and any CUDA-capable GPU is an OpenCL compatible one, from G80 all the way up, and including Tesla T10-powered hardware in the compute space too.
You can get everything you need to get started on NVIDIA's OpenCL download page, and their OpenCL pages in general are a reasonable jump off point for OpenCL in general, taking you to Khronos, samples and what have you with just a couple of clicks.
http://developer.nvidia.com/object/opencl-download.htm

Jag rtror detta är efterlängtat bland linuxanvändarna

Permalänk
Medlem

Känns som man instället för utvecklat något, bara smetat på mer utav allt. Lite som amerikanarna när det gäller bilar, stora motorer som hos viper, men ingen finess och inte så mycket kraft ur ur stor möjlig kraft, som hos europeiska bilar..

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Någon som vet om man kommer implentera stöd för olika 3d program med GPGPU ?? lär göra en hel del om man ska rendera.

Detta förekommer redan dock väldigt begränsat pågrund av stabilitet och att det är nytt. Men Fermi lär kanske ändra på detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Känns som man instället för utvecklat något, bara smetat på mer utav allt. Lite som amerikanarna när det gäller bilar, stora motorer som hos viper, men ingen finess och inte så mycket kraft ur ur stor möjlig kraft, som hos europeiska bilar..

Snälla du jag ber dig ödmjukast, läs på innan du gör så grova missar som du gjorde nu.

Permalänk
Medlem

Intresssant! Kortet verkar bara ha en extra strömkontakt. Hur dom lyckas med det, med tanke på storleken, är imponerande!
´
Typiskt. Bit-tech uppdaterade precis deras artikel. Där finns en 6-pin kontakt också, väl dold bara...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det är fortfarande gammalt och dementerat.

Är det?
Har du länk till dementin?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såg som sagt ut att vara ett monster, men kostar säkert ofantligt mycket. Kan man säga "som vanligt med nvidia nuförtiden"? Den senaste tiden har de ju haft det värsta och bästa, men till ett jävla pris, vilket gjort att AMD i mina ögon varit mer attraktivt. Man får väl hoppas att de släpper ett kort i 3500kr-klassen också och att denna presterar minst lika bra som 5870, men chansar hej vilt på 4500kr och 6000kr respektive. Vid denna tidpunkt kanske 5870x2 börjar bli aktuellt förresten? Eller någon som har ca.datum på det?

Permalänk

Är inte kodnamnet GF100..?

Men Sweclockers nämner inte att kortet är i kategorin Tesla, alltså kort som är menade för företag och sånt.
Det står t.o.m Tesla på kortet i bilden, det borde stå GeForce om den är menad för vanliga konsumenter och gamers..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är inte kodnamnet GF100..?

Men Sweclockers nämner inte att kortet är i kategorin Tesla, alltså kort som är menade för företag och sånt.
Det står t.o.m Tesla på kortet i bilden, det borde stå GeForce om den är menad för vanliga konsumenter och gamers..

Fermi kommer till samtliga.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Låter som om det kommer äga i GPGPU men i ärlighetens namn är det ju mest intressant hur det presterar i spel, då det i alla fall för tillfället inte finns några andra tillämpningar som jag tycker verkar intressanta.

Frågan är ju hur mycket prestanda man tappar på att inte bara optimera mot ren 3d prestanda. Jämför man med 5870 så bör ju en krets med 40% mer transistorer vara ~40% snabbare annars har man problem, tyvärr lär det ju också bli minst 40% dyrare att tillverka, beroende på hur mycket man tappar på fler trasiga kretsar.

Gissar på att den kommer smiska 5870 med 10-20% men till ett 40% högre pris.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tror det här kan vara ett smart drags från Nvidia. Intel planerar Larrabee som kommer driva på GPGPU. DX11 är en mer "öppen" standard och OpenCL kommer också att användas mer. Här har då Nvidia otroligt mycket kraft för de som vill använda tekniken. Att nvidia nu har den "enklaste" utvecklingsmiljön med utökat stöd för C++ etc, det gör bara saken bättre.

Utöver detta har det ett välutvecklat "The way it's meant to be played"-program. Mycket kan sägas om detta. Tanken är dock att utvecklarna får hjälp med implementering av fysik etc, nvidia ger då denna hjälpen mot att det låser sig till physx etc.

Själv har jag ingen direkt nytta av det nvidia har att erbjuda med Fermi även om det känns lockande att öppna plånboken. Jag tycker dock det är kul att företagen nu går lite olika vägar och att nvidia förklarar vad de faktiskt försöker göra. Det känns dock som om vi snart nog bara kommer ha ATI kvar på grafikkortsmarknaden. Nvidia och Intel kommer att göra någonting annat, som dock kan användas som grafikkort.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar vad en Warp scheduler gör?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Bara jag som undrar vad en Warp scheduler gör?

Aligns the warp coils to enable hyper speed transportation of light and matter

Inte för att jag begriper vad de skriver riktigt men tror Anandtech tar upp det här
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3651&p=4

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Fermi består av ofattbara tre miljarder transistorer vilket är närmare 50 procent mer än Cypress i Radeon HD 5870"

så om man tar crossfire i HD 5870 så kommer man få ~4miljader vs ~3miljader transistorer?

hemlock någon?*host host*

Men varför jämnföre dom med GT200 det är väll GTX 280 korten? eller har GTX 280 och GTX 295 exakt samma arkitektur?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det är fortfarande gammalt och dementerat.

Jag vet inte om du fattat det, men det här är en intervju Anandtech har gjort med anställda på Nvidia, som varit involverade i utvecklingen av GT300. En dagsfärsk sådan. Och i denna dagsfärska intervju så säger de att korten är försenade för att de är otroligt svåra att tillverka.

Något annat du behöver få förklarat?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Finns ingen anledning att börja diskutera dessa saker nu. Vi får helt enkelt vänta och se. Att spekulera går ju. Dock så brukar det balla ur och bli pajkastning!

Men det ser väldigt lovande ut! Vi får se hur det går på pris och strömförbrukning också. AMD har ju lyckats riktigt bra där!

Menar inte på nåt att smutskasta, är ingen Fanboy av något märke så, jag kör på det jag tror verkar bra, sen får det bli som det blir..
Men min mening var just som du beskrev, hur dem kommer kontra ATI/AMD´s nya grejor..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Verkar trevligt för de som kör folding at home och liknande. Annars finns det väl inte så himla mycket GPGPU - applikationer egentligen? Kanske något filter till videoredigeringsprogram, men då kan de få för sig att man måste ha quadro innan det funkar...

Påminner lite om intel Larrabee, en massa parallella beräkningsenheter.

skulle gissa på att du får mer ppd med två 5870 till typ samma pris,
men kan ha fel

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag vet inte om du fattat det, men det här är en intervju Anandtech har gjort med anställda på Nvidia, som varit involverade i utvecklingen av GT300. En dagsfärsk sådan. Och i denna dagsfärska intervju så säger de att korten är försenade för att de är otroligt svåra att tillverka.

Något annat du behöver få förklarat?

Ler lite Klart att du gör allt för å hävda din åsikt, du sitter ju med ett ATI kort så de faller helt naturligt. Nånting som du helt klart missat är å va käll kritisk. Står de exakt NÄR de va involverade? Om inte betyder den intervjuv inte ett skit tyvärr

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
För det första blir det inget av med nåt GTX namn alls eftersom man lämnat tesla generationen bakom sig... eventuelt ett GFX kan det bli och inget 300 serie heller för det är inte tredje generation tesla utan första generation Fermi. *direkt från Nvidia*

Varför har de då skrivit 'TESLA' med stora bokstäver mitt på kortet? ^^

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Fermi_2001.jpg

Borde snarare stå 'FERMI'..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
så om man tar crossfire i HD 5870 så kommer man få ~4miljader vs ~3miljader transistorer?

hemlock någon?*host host*

Men varför jämnföre dom med GT200 det är väll GTX 280 korten? eller har GTX 280 och GTX 295 exakt samma arkitektur?

295 är väl bara 2st 280 om jag minns rätt

Permalänk
Avstängd

För oss som arbetar med 3D Applikationer som inte har stöd för SLI än, så är det jättebra med kraftfulla single GPU cores. Det är välkänt att ATI inte har tillräckligt stabila drivrutiner för att kunna användas i sammanhang med 3D och grafik applikationer. Inte ens deras FireGL serie är stabila. För spelande är dem säkert jättebra =).
Jag är glad och nöjd med nVidias grafikkort bara för att dem är så himmla stabila, och så behöver man inte ens köpa Quadro serien, det räcker med ett mainstream kort. Kraftfulla single kort är varmt välkomna :D!

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
5870 går ju bort för mindel efter som det inte ryms i mitt chassi :/

Så hoppas att detta kort håller samma storlek som tex GTX 280 som jag har idag.

Nu är jag verkligen inte den som kan mest. Men ärligt talat

Dröm vidare Korten blir ju inget annat än större, starkare och bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
295 är väl bara 2st 280 om jag minns rätt

jo jag vet men är det exakt samma arkitektur? och menar dom prestandan av ett 295 eller ett 280 eller kanske ett 285?

Hmm enligt http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_200_Series så är 285 och 295 200b så dom har jämnfört med 280 antar jag, eller är det bara ändrad nm i 200b?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jo jag vet men är det exakt samma arkitektur? och menar dom prestandan av ett 295 eller ett 280 eller kanske ett 285?

Hmm enligt http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_200_Series så är 285 och 295 200b så dom har jämnfört med 280 antar jag, eller är det bara ändrad nm i 200b?

Bra fråga där, låter någon annan svara på det har nog inte tillräckliga kunskaper om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Varför har de då skrivit 'TESLA' med stora bokstäver mitt på kortet? ^^

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Fermi_2001.jpg

Borde snarare stå 'FERMI'..

Tesla är nvidias varumärke för beräkningskort till GPGPU applikationer och CUDA, finns inga skärmutgångar och sånt på det. Gjort för beräkningsklusters eller arbetsstationer, ungefär för beräkningsarbete vad Quadro är för proffesionell CAD. Alltså ett separat varumärke med egna speciella drivrutiner som är optimerade för annat än att spotta ut så många pixlar som möjligt i de senaste spelen.
Sen att tesla också kan ha varit en äldre generations familjenamn är ju en annan sak.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
För oss som arbetar med 3D Applikationer som inte har stöd för SLI än, så är det jättebra med kraftfulla single GPU cores. Det är välkänt att ATI inte har tillräckligt stabila drivrutiner för att kunna användas i sammanhang med 3D och grafik applikationer. Inte ens deras FireGL serie är stabila. För spelande är dem säkert jättebra =).
Jag är glad och nöjd med nVidias grafikkort bara för att dem är så himmla stabila, och så behöver man inte ens köpa Quadro serien, det räcker med ett mainstream kort. Kraftfulla single kort är varmt välkomna :D!

Skulle nog vilja säga att oviljan att gå ifrån kraftfulla single-GPUs är vad som gör att 3D-applikationer inte har bra stöd för beräkning på med hjälp av SLI eller Crossfire, finns helt enkelt inget behov av att optimera/utveckla mjukvaran för det om det redan finns tillräckligt kraftfulla single-GPUs. Har själv ingen erfarenhet av 3D-applikationer i den bemärkelsen men om det är som du säger så hjälper det verkligen inte utvecklingen att man fortsätter på det spåret.

Man kan inte sitta och utveckla större och större GPUs för varje år utan någonstans får man inse att det kan kanske vara bättre och tillverka fler, mindre och billigare kärnor - förutsatt att man får bukt på skalbarhetsproblemen inom en hel del applikationer.

Personligen så är jag positivt inställd till AMD när det kommer till inriktningen på billigare och mindre GPUs. Om det är pga. dålig ekonomi eller inte låter jag vara osagt men det ser ju ut att fungera bra för både konsumenter och tillverkare.

Permalänk

Ati för pengarna utan tvekan, Nu hoppas man bara nvidia lyckas göra samma.

Nvidia har alltid varit dyrare, Men om de vill hade de kunnat konkurera med ATI på jämn nivå.

Vi får se vad testerna blir, priset, värmen samt strömmen ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Ler lite Klart att du gör allt för å hävda din åsikt, du sitter ju med ett ATI kort så de faller helt naturligt.

Hur tappad får man vara? Till skillnad från dig så identifierar jag mig kanske inte med mina inköp? Jag har både AMD, Intel och Nvidia utspritt bland mina datorer i hemmet. I spelburken sitter ett HD4870, för det var överlägset det bästa köp man kunde göra för 1 år sedan. Näst på kö står 2 st HD5850, av precis samma anledning, förtom att jag vill ha mer den här gången och jag orkar inte vänta 3-4 månader på att GT300 börjar dyka upp.

Som sagt: alla behandlar inte hårdvaran som sin bästa vän, jag köper det som passar mig, varesig det står Nvidia eller AMD på kartongen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Trevligt med så mycket infor. (pdf:erna)

Detta ser ut som att bli en riktig monster serie.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Bra fråga där, låter någon annan svara på det har nog inte tillräckliga kunskaper om det

vi får vänta på dom där odödliga som vet allt om allt utan att dom själva vet att dom vet allt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |