Permalänk
Medlem

Kommentarer på HTPC

Skulle vilja ha lite kommentarer på en HTPC jag förmodligen ska köpa.
Den ska användas till FullHD viewing, Torrent/FTP, musik etc.
Kommer delarna fungera ihop eller har jag missat något fatalt? Tack på förhand.

Totalt: 12 157 kr. (varav frakt 99 kr.)
Antec NSK 2480-EC Micro-ATX
1 185 kr

Antec NSK 2480-EC Micro-ATX
Asus MaximusII Gene, mATX, Socket 775
1 499 kr

Asus MaximusII Gene, mATX, Socket 775
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
1 564 kr

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
Gigabyte GeForce GTS 250 OC 1GB HDMI
1 379 kr

Gigabyte GeForce GTS 250 OC 1GB HDMI
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
1 281 kr

Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
Noctua NF-S12B-ULN
390 kr

Noctua NF-S12B-ULN
Scythe Ninja Mini Rev B
370 kr

Scythe Ninja Mini Rev B
64GB 2.5" SSD Corsair X64 MLC, S-ATA
2 383 kr

64GB 2.5" SSD Corsair X64 MLC, S-ATA
1.5TB Western Digital Caviar GP S-ATA II
2 007 kr

Permalänk
Medlem

Nu är jag helt ute o cyklar när de gäller Htpc, men moderkortet, Asus maximusII -
är det inte ett gamer moderkort?

Finns det inget mer prisvärt för dina behov?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Bra synpunkt, har du något annat som du föreslår? Jag har letat moderkort halva dagen och till sist tröttnade jag.
Jag ska inte spela på denna datorn.

Permalänk
Medlem

Värt att köra SSD på en HTPC?

Själv har jag aldrig byggt en HTPC, så kan nadda.

Kollade inte riktigt alla produkter men ser inget ljudkort?

Med rätt ljudanläggning märker man skillnad på integrerat ljudkort
och kvalitets ljudkort direkt

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Men om man kopplar ljudet digitalt till en hemmabioförstärkare så funkar väl integrerat ljud lika bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men om man kopplar ljudet digitalt till en hemmabioförstärkare så funkar väl integrerat ljud lika bra?

Har det där moderkortet en digital-ut då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Har det där moderkortet en digital-ut då?

Ja det har en optisk utgång på bakpanelen samt en intern SPDIF på moderkortet. Har ingen erfarenhet av moderkortet dock.

Permalänk
Medlem

Kollar efter moderkort med intel atom n330 och nvidia ion chipset, jag vet att bland annat zotac och asus har släpp ett par sådana kort.

nvidia ion klarar av att spela upp hd-material och så, borde vara perfekt för htpc (plus att det finns fläktlösa och de drar väldigt lite ström).

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för krav, men en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=447148 kanske räcker isåfall?

Permalänk
Medlem

Ska du enbart spela film, musik och surfa så räcker det med mycket billigare grejer.. Ska du själv koda film kan du ha nytta av en quad cpu men det kan ändå bli mycket billigare med lika bra resultat vad gäller filmuppspelning.. Asus M3A-78T kostar under 600 spänn och har digital utgång, hdmi med HD3300-grafik som funkar med dxva och som, om du har en receiver med hdmi in även skickar upp till 7.1 över den (inte för att dxva behövs med en modern cpu), en AMD Athlon II X4 620 kostar under tusenlappen och klår en Intel dualcore rätt hårt, 4gb ram kostar runt 900 och där är du uppe i 2500:- för cpu, ram, moderkort, ljud och grafik... Den datorn spelar inte film sämre än de prylar du listade och är snabbare på allt utom spel... Vill du absolut ha intel så funkar vilket G31 moderkort som helst (runt 500) och en E6300 eller E7400 är mer än nog för film (under tusenlappen) och tillsammans med ett HD4550 silent med hdmi (runt 400) så har du även där en lika bra filmdator som den du nämner.. Ska du inte spela finns absolut ingen anledning att slänga i ett strömkrävande, bullrigt GTS250 då just film fixas lika bra av ett integrerat HD3300...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Det du plockat ihop ser mer ut som en SPEL-dator som du slänger på lite extra fläktar för att få tyst. En HTPC har däremot inte lika stort behov av ett kraftfullt grafikkort, ett dyrt moderkort, osv. Det är viktigare att effektförbrukningen är lägre redan från start.

Alla Athlon II-processorer finns i energieffektiva varianter med 45W TDP, de normala X2'orna ligger på 65W TDP, X4'orna ligger 95W. Skillnaden kan alltså bli stor om du väljer en X4. En X2 bör räcka för det mesta men om du vill kunna konvertera filmer eller göra något mer processorkrävande än film/torrent/ftp kan du välja en X4.

Hju mindre TDP desto lättare att kyla det tyst.

60 GB ser ut som galet mkt systemutrymme för en HTPC, jag skulle satsat på en på halva storleken, tyvärr finns det inga bra SSD som fungerar "out-of-the-box" som är mindre än 30 GB så jag skulle nog inte rekommendera ngn mindre. 30 GB OCZ Agility finns för 1249:-, Kingstons 40 GB som ska lanseras nästa vecka ska oxå ligga på samma prisnivå.

Om datorn ska stå på 24/7 kan ECC-minnnen vara av intresse, de kostar inte mkt mer än vanliga minnen idag, det kräver dock ett moderkort som stöder det (brukar stå i specifikationerna om det stöder ECC eller ej).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Jag vet inte vad du har för krav, men en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=447148 kanske räcker isåfall?

jag kommer att köpa en sådan fast väntar på att den nya versionen ska komma in till butikerna. asrock ion 330HT heter den.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...