[Lek] Gissa hårdvaran

Permalänk
Skrivet av HerrEkberg:

Det stämmer bra. Här är en bild på hela godbiten. Pluspoäng för märke och modell.

http://s11.postimage.org/3vxcjfskj/IMG_20121107_182908_1.jpg

Ingen nappade på detta, så det får bli lite gratis bildning istället. (Ni trodde väl inte att ni skulle slippa?)

Det är en Brunsviga modell B (som namnet till trots kom före modell A) från 1894-1895. Modell B var ursprungligen en kopia av Odhners första kommersiellt producerade maskin, men efter ca 500 exemplar så började man sätta dit en längre vev. Senare gjordes även fler ändringar på modell B. Min maskin är s/n 1486 och har alltså den längre veven. Hela pjäsen väger ca 10 kg och fungerar utmärkt efter snart 120 år. Med rätt förvaring så kan den nog fungera nästan hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Jag får väl komma med ett avslöjande på mina bilder då också:

Det är en minnescartridge till ett styrsystem, detta styrsystemet satt på en Rico formspruta.

Storlek 2*8K

Vill minnas att vi körde in 4 program på ett sånt kort..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Ingen nappade på detta, så det får bli lite gratis bildning istället. (Ni trodde väl inte att ni skulle slippa?)

Det är en Brunsviga modell B (som namnet till trots kom före modell A) från 1894-1895. Modell B var ursprungligen en kopia av Odhners första kommersiellt producerade maskin, men efter ca 500 exemplar så började man sätta dit en längre vev. Senare gjordes även fler ändringar på modell B. Min maskin är s/n 1486 och har alltså den längre veven. Hela pjäsen väger ca 10 kg och fungerar utmärkt efter snart 120 år. Med rätt förvaring så kan den nog fungera nästan hur länge som helst.

I vårt försvar är vi aningen unga för den. Det är en "mini"-räknare om jag fattar rätt?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

I vårt försvar är vi aningen unga för den. Det är en "mini"-räknare om jag fattar rätt?

Du har fattat helt rätt.

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv lite

Vad är ovanstående för kort?
Söker inte märke eller liknande, bara vad det är för sorts kort och vilken enhet som kopplas på portarna

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Väcker tråden till liv lite

http://www.technobox.com/4978.jpg

Vad är ovanstående för kort?
Söker inte märke eller liknande, bara vad det är för sorts kort och vilken enhet som kopplas på portarna

sata/sas controller?

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

sata/sas controller?

Fuck yeah!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Fuck yeah!

Näsumborna tar det ^^

Då kör vi med denna lilla leksaken, jag vill ha reda på vad det är för kort (dvs typ moderkort, grafikkort, gps kort osv)

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Näsumborna tar det ^^

Då kör vi med denna lilla leksaken, jag vill ha reda på vad det är för kort (dvs typ moderkort, grafikkort, gps kort osv) http://goo.gl/hIkvqJ

är det en del till en aurdino?
ser ut om så på de massa "pinssen" i kanten....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Näsumborna tar det ^^

Då kör vi med denna lilla leksaken, jag vill ha reda på vad det är för kort (dvs typ moderkort, grafikkort, gps kort osv) http://goo.gl/hIkvqJ

Gps modul

Rockwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Gps modul

Rockwell

Rätt

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Hade inte vetat vad det var om jag inte av slump såg det när jag letade efter nått annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Hade inte vetat vad det var om jag inte av slump såg det när jag letade efter nått annat

Hehe så kan de vara ibland din tur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Hade inte vetat vad det var om jag inte av slump såg det när jag letade efter nått annat

ok

Permalänk
Medlem

Apple Mac PRO 2013

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Apple Mac PRO 2013

nope

Permalänk
Avstängd

Vibrationshögtalare

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1188765

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larcyn:

japp

Permalänk
Medlem

Väcker vi liv i tråden igen.

What is this sheit?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Väcker vi liv i tråden igen.

What is this sheit?

http://ladda-upp.se/files/2014/b126068.png

Åh, en gammal Colecovision!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åh, en gammal Colecovision!

Damn right it is

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag gillar denna tråd men den har varit död ett tag så jag
skickar ett nytt bidrag.

Fotade inte denna gång så för lite skoj så körde jag kretsen
i skannern. Någon som vet vad den är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag gillar denna tråd men den har varit död ett tag så jag
skickar ett nytt bidrag.

Fotade inte denna gång så för lite skoj så körde jag kretsen
i skannern. Någon som vet vad den är?

http://iloapp.skitsnack.net/data/_gallery/public/2/144302902864360400_resized.jpg

Själva kislet ser ju ut som en RAM-modul. Men får inte ihop det med komponenterna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag gillar denna tråd men den har varit död ett tag så jag
skickar ett nytt bidrag.

Fotade inte denna gång så för lite skoj så körde jag kretsen
i skannern. Någon som vet vad den är?

http://iloapp.skitsnack.net/data/_gallery/public/2/144302902864360400_resized.jpg

Ett 56k modem från Conexant tidigare Rockwell. Ser ut som att det är mini-PCI anslutning för laptops på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Ett 56k modem från Conexant tidigare Rockwell. Ser ut som att det är mini-PCI anslutning för laptops på den.

Det var ju nästan helt rätt. Skrotade min gamla Compaq från 2002 för någon vecka sedan och
tänkte att det kan vara en kul detalj att spara av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

Kör igång igen.

Vad är detta för något? Ganska självklart att det är ett grafikkort, men vilken modell?
Kan säga så mycket att det lanserades aldrig

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

@Poison: Lite skumt med Intel-chippet där men 3DFx ger ju vissa hintar. Kan det vara typ Voodoo 5 5000? Det släpptes aldrig vad jag kommer ihåg.

Edit: Det måste nog vara ett Voodoo 5 6000.

Edit2: Närmare bestämt prototypen av Voodo 5 6500.

Permalänk
Medlem

@Poison:

Det måste vara ett Voodoo Grafikkort utan fläkt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag hade rätt så fortsätter jag.

Högra klumpen nedan. Det är en diskenhet som är rätt gammal. Sorry för den dåliga bildkvaliteten men jag ville ta en egen bild och inte en som går att söka fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Väcker vi liv i tråden igen.

What is this sheit?

http://ladda-upp.se/files/2014/b126068.png

En sådan hade min morfar tidigt 80 tal fan vad man lirade på den har sökt länge vad det egentligen var för konsol nu vet man, colorvision

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.