Flytta filer till Windows 7

Permalänk
Medlem

Flytta filer till Windows 7

Jag har Windows 7 installerat via bootcamp. När jag hade XP installerat kunde jag enkelt flytta filer från OS X till t.ex. skrivbordet i XP. Nu när jag har Windows 7 går inte detta längre. Jag kommer åt mina filer, men jag kan inte lägga till filer.
Detta gör att jag måste hålla på och krångla med usb-minne, vilket känns lite jobbigt när det är samma dator.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen bara kört Parallells, men för att få drag n'drop att fungera där så måste man installera paralells tools på den virtuella datorn. Bootcamp kanske har ngt liknande...?

Permalänk
Medlem

finns ett program som heter ntfs3g, det ger dig skriv möjligheter på ntfs-partioner. Testa det, funkade för mig!

http://macntfs-3g.blogspot.com/2009/04/ntfs-3g-200944.html

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

Som mrtazz skriver så behöver du ntfs3g. Tänk bara på att det är experimentell mjukvara (den är dock vad jag läst stabil, men kommer att vara omnämnd som experimentell tills den dag Microsoft öppnar upp specifikationen för NTFS så att vi faktiskt kan se hur det filsystemet fungerar).

Anledningen till att det fungerade med XP var nog för att du då körde med filsystemet FAT32 vilket är mycket äldre och i princip alla system kan läsa/skriva till idag. Det är dock inget vidare bra filsystem (inte för att NTFS är speciellt bra det heller ), om man bortser ifrån att (nästan) alla kan läsa/skriva till det.

Visa signatur