De egentliga fördelarna?

Permalänk
Medlem

En grej som många missar är hur slimmade macarna är (laptops, det var det tråden handlade om).

Det är alltid massa snack om att det finns en pc med bättre prestanda för halva priset osv.

Men den är i regel bra mycket större och tyngre (det finns slimmade pc's också, men då skiljer inte priset så mycket).
En MBP 15" kan i många fall vara jämförbar med en 13" pc i hur portabel den är (jag har en 14" dell på jobbet, den är bra mycket klumpigare än MBP 15")

I det ständiga kriget mellan mac o win pratas det nästan alltid bara om prestanda och pris , samtidigt som det nästan alltid bara pratas om bärbara macar (och många som ska jämföra pris vill gärna jämföra med hemmabyggda stationära datorer av någon anledning).

Ska du ha en laptop med windows som är lika slimmad som en MBP och med liknande specifikation så är prisskillnaden liten, om du ens hittar en liknande.
Att jämföra med en 4kg plastklump som knakar varje gång du rör vid den känns inte relevant oavsett hur mycket snabbare och billigare den är.

Jag har själv ingen mac i dagsläget, sist jag köpte dator behövde jag ingen bärbar längre och jag gillar inte iMac och Mac Pro var för dyr, jag hade inget behov av sådan prestanda.
Men jag saknar OS X helt klart, windows 7 är bra men inte lika trevligt.
Smaksak såklart.
Men hade jag köpt en bärbar dator som jag skulle släpa med mig varje dag så hade jag definitivt valt en MBP.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Asus nya har ju annars multitouch och 12h batteritid, så de argumenten tycker jag inte gäller som "mac vs pc".

Mjeh.. "windows"-laptoppar brukar överdriva rätt mycket med batteritiden, + att deras batteristyrning inte ens kommer i närheten av de nya maccarna.

Jag har en late 09' med 7h annonserad batteritid och har inga problem alls att få ur 7h vid vanlig användning (surf, musk, film, IM). Däremot om jag är i skolan då jag oftast har låg ljusstyrka och bara gör anteckningar, har fram pdf-filer och gör beräkningar i mathematica/matlab så har jag inga problem att få ut 9-10h.

Permalänk

Gå in och känn lite på en. Om du har någon som helst känsla för design och kvaltiet kommer du fatta varför folk köper Mac.

Bryr du dig bara för prestanda/krona och kan prioritera bort saker som byggkvalitet, design, smarta lösningar och bra OS ska du definitivt köpa en PC. Gärna en Acer eller något där tangentbordet svajar när du skriver på det och allt knakar dom du ruckar lite på datorn. Jag menar - du får ju samma prestanda för billigare pengar än en Mac där hela chassit är en enda del.

Permalänk
Medlem

Spelar du inte spel och har överdrivet mycket pengar så varför inte köpa mac

Jag skulle lätt kunna tänka mig att använda en macbook om jag fick en för ett riktigt bra pris, tycker inte dock ~10000kr är värt att lägga ut

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json_81
En grej som många missar är hur slimmade macarna är (laptops, det var det tråden handlade om).

Det är alltid massa snack om att det finns en pc med bättre prestanda för halva priset osv.

Men den är i regel bra mycket större och tyngre (det finns slimmade pc's också, men då skiljer inte priset så mycket).
En MBP 15" kan i många fall vara jämförbar med en 13" pc i hur portabel den är (jag har en 14" dell på jobbet, den är bra mycket klumpigare än MBP 15")

I det ständiga kriget mellan mac o win pratas det nästan alltid bara om prestanda och pris , samtidigt som det nästan alltid bara pratas om bärbara macar (och många som ska jämföra pris vill gärna jämföra med hemmabyggda stationära datorer av någon anledning).

Ska du ha en laptop med windows som är lika slimmad som en MBP och med liknande specifikation så är prisskillnaden liten, om du ens hittar en liknande.
Att jämföra med en 4kg plastklump som knakar varje gång du rör vid den känns inte relevant oavsett hur mycket snabbare och billigare den är.

Jag har själv ingen mac i dagsläget, sist jag köpte dator behövde jag ingen bärbar längre och jag gillar inte iMac och Mac Pro var för dyr, jag hade inget behov av sådan prestanda.
Men jag saknar OS X helt klart, windows 7 är bra men inte lika trevligt.
Smaksak såklart.
Men hade jag köpt en bärbar dator som jag skulle släpa med mig varje dag så hade jag definitivt valt en MBP.

Det är en sådan argumentation som många pro- mac kommer med, man sätter sig i en position där det helt enkelt inte finns någon konkurrens och försöker där med få det till att vinna på KO. Tidigare trådar har det jämförts med 27" skärmarna som inte hade någon konkurrens fram tills Dell släppte samma panel och plötsligt vart det tvärtyst...

Hur som helst, att jämföra på det viset går helt enkelt inte. Naturligtvis går det att jämföra hemmabyggen med ihopsatta diton eftersom det är datorer som jämförs och slutresultatet av det som sätts ihop är just en dator. Man kan också vända på en ovanstående liknelse, vart finns en minimal Mac för 4 000kr byggd på Atom (motsvarande netbook alltså) eller vart finns deras mer avancerade HTPC med möjlighet till minst tre skärmar och blu-ray? Eller hur bygger man en filserver med över 15TB lagringsutrymme för under 20 000kr? Det går helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Hur som helst, att jämföra på det viset går helt enkelt inte. Naturligtvis går det att jämföra hemmabyggen med ihopsatta diton eftersom det är datorer som jämförs och slutresultatet av det som sätts ihop är just en dator. Man kan också vända på en ovanstående liknelse, vart finns en minimal Mac för 4 000kr byggd på Atom (motsvarande netbook alltså) eller vart finns deras mer avancerade HTPC med möjlighet till minst tre skärmar och blu-ray? Eller hur bygger man en filserver med över 15TB lagringsutrymme för under 20 000kr? Det går helt enkelt inte. [/B]

va? jo och nej, det går att jämföra på det viset men det går däremot inte att vända på det på det sätt som du gjorde eftersom att, åtminstone som jag uppfattar det, hela jämförelsen ju är baserad på att man vill ha en "så mac-lik pc-laptop för samma pris", vilket väl ändå måste göra det omvända scenariot helt irrelevant?

eller?

Permalänk
Avstängd

Tja, min åsikt är ju att om man vill ha en pc med Mac-specs så köper man just en Mac och antingen kör OS X eller lägger in något annat operativsystem. Då slipper man alla jämförelser.

Det har gjorts hundratals trådar tidigare där jämförelser har lagts in men mactalibanerna har alltid hittat något litet att klanka på, typ att den väger 100g mer eller är en millimeter tjockare eller saknar multitouch eller att den har/saknar blu ray eller displayport/hdmi/vga. Då vill man prompt inte kunna göra en seriös jämförelse. Att en Mac skulle sakna något vore tabu att ens nämna.

Om det nu är så viktigt med en Mac-lik dator, köp en Mac
Personligen tycker jag exempelvis att man kan jämföra Macbook med Acer Timeline 13", inte för att de är så extremt lika utan för att de skiljer sig på flertalet punkter och där med försöka prioritera vad man behöver. Det känns för mig mycket mer intressant än att tjafsa om små detaljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Och hur länge håller det batteriet då? 12h i spec är inte 12 irl, fast om den e 8h irl så är det ju också bra:)

Hur långt det blir om man dimmar ner skärmen och sådär vet jag inte (så det antagligen är tänkt) men med full ljusstyrka, surf, ljud osv ~7h. Detta i Debian, tror den får bättre batteritid i windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk

Värt att nämnas är också att man egentligen bara ska köpa Apple när modellerna precis uppdaterats, nuvarande MBP's t ex är ju ganska gamla i spec.

Där måste jag slinka in en fråga. Om en modell finns ute på marknaden i säg 365 dagar innan den uppdateras. Varför sänker inte Apple priset när den blir äldre? Klart man inte vill köpa hårdvara som är 1år gammal för samma pris som när den var helt ny. ? Jag förstår liksom inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Hur långt det blir om man dimmar ner skärmen och sådär vet jag inte (så det antagligen är tänkt) men med full ljusstyrka, surf, ljud osv ~7h. Detta i Debian, tror den får bättre batteritid i windows.

Det är ju skit bra:) Undrar vad dom har gjort som gör att den har bra batteri tid? Är det bättre batteri eller energi snålare komponenter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Det är ju skit bra:) Undrar vad dom har gjort som gör att den har bra batteri tid? Är det bättre batteri eller energi snålare komponenter?

1.3GHz c2d CPU + intel GMA GPU drar inte mycket ström skulle jag tippa på.
Den har ett 4400mAh batteri (macbook pro 13" har 5480mAh) )//om jag hittade rätt laptop på google )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Det är ju skit bra:) Undrar vad dom har gjort som gör att den har bra batteri tid? Är det bättre batteri eller energi snålare komponenter?

Energisnåla komponenter tillsammans med ett bra batteri. Mycket nöjd med datorn, har ju dessutom 500gb hårddisk och 4gb RAM. Var ju inte särskilt länge sen Asus gick ut med att deras mål var "bättre produkter än apple", jag tror det har mycket att göra med vilka saker de satsat på i de nya modellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra hur många miljoner sånna här pajkastningstrådar om pc o Mac de finns Varför inte bara ta de man trivs bäst me?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Undra hur många miljoner sånna här pajkastningstrådar om pc o Mac de finns Varför inte bara ta de man trivs bäst me?

Det svåra är att veta vad man trivs bäst med. Det är en sak att prova olika linuxdistar eller nåt, men en Mac är ju inget man köper bara sådär, det är trots allt rätt stora pengar. Det är väl därför man skapar sådana här trådar, man har ingen erfarenhet och ber andra att dela med sig av sin. Och eftersom alla har olika så blir det bara kaos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Undra hur många miljoner sånna här pajkastningstrådar om pc o Mac de finns Varför inte bara ta de man trivs bäst me?

Därför MAC är mest bara för de rika eller för de som inte har några speciella utgifter per månad. Jag skulle gärna välja en MAC, men det betyder att jag isåfall måste avstå från andra saker varje månad. Som att gå ut på krogen och ta några öl med polarna eller som att dra iväg och bowla osv.

Om jag köper en PC så behöver jag inte göra det valet eftersom jag har råd med både dator och övriga nöjen då. Jag vill helt enkelt inte offra något annat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vilket korkat påstående, vilka grunder bygger du detta på? Skillnaden är att man investerar i en Mac och lägger stor summa pengar på en gång. När det gäller PC så köper man en hyfsad dator men sen uppgraderar i efterhand.

De flesta som köper Mac datorer spelar inte och då klarar man sig med datorn i flera år utan att uppgradera. Det gör man sällan med PC då man oftast uppgraderar nått, minnne, HD, processor. Det blir inte billigare i längden. Det handlar oftast om prioteringar man har och krav man ställer. Generellt har Mac högre kvalité än vanliga PC-datorer och håller längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Därför MAC är mest bara för de rika eller för de som inte har några speciella utgifter per månad. Jag skulle gärna välja en MAC, men det betyder att jag isåfall måste avstå från andra saker varje månad. Som att gå ut på krogen och ta några öl med polarna eller som att dra iväg och bowla osv.

Om jag köper en PC så behöver jag inte göra det valet eftersom jag har råd med både dator och övriga nöjen då. Jag vill helt enkelt inte offra något annat.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Klart det blir billigare i längden om du köper en riktig skärm från början istället för att tvingas köpa en ny varje gång du byter ut datorn (iMac som exempel). Mac har absolut inte "generellt högre kvalitet" och håller definitivt inte längre. Samma hårddisk, samma cpu, samma minnen - same same.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mac har absolut inte "generellt högre kvalitet"

Jo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det har gjorts hundratals trådar tidigare där jämförelser har lagts in men mactalibanerna har alltid hittat något litet att klanka på, typ att den väger 100g mer eller är en millimeter tjockare eller saknar multitouch eller att den har/saknar blu ray eller displayport/hdmi/vga. Då vill man prompt inte kunna göra en seriös jämförelse. Att en Mac skulle sakna något vore tabu att ens nämna.

Eller att den är fulare, gjord av plast, har sämre touchpad och så vidare. För vissa är det en grej att tänka på, för andra inte. Men det är ju fortfarande ett helt giltigt skäl att dissa en PC för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Man kan också vända på en ovanstående liknelse, vart finns en minimal Mac för 4 000kr byggd på Atom (motsvarande netbook alltså) eller vart finns deras mer avancerade HTPC med möjlighet till minst tre skärmar och blu-ray? Eller hur bygger man en filserver med över 15TB lagringsutrymme för under 20 000kr? Det går helt enkelt inte.

Vart finns en billig och rymlig familjeferrari med plats för hunden??? Helt klart ett tecken på att ferrari inte har en marknad och volvo är bättre.

Det kommer ner till en enda grundläggande poäng. Mac är bra datorer med hög byggkvalitet och snygg design, och det kostar pengar. Vissa betalar mindre för att få en ful dator gjord av plast som knakar när man lyfter skärmen och där tangentbordet sviktar när man skriver på det. Det är ens eget val i båda fallen, men det är ju lika meningslöst att påstå att Mac skulle vara "dyra" som att påstå att en Ferrari är dyr. Ja, på pappret stämmer det absolut, men du får vad du betalar för. Det är dyrt att köpa högtalare från Bang & Olufsen också men jag lovar dig att dom som har en anläggning därifrån pissar på dina hemmabyggen och hur billiga dom var. Vissa har råd att betala mer för något som ser bra ut, känns bra och fungerar bra och det kommer alltid finnas folk som säger att det är smartare att köpa billigt. Vissa handlar sin mat på Cajsa Warg och vissa handlar på LIDL. Vissa köper skjortor från Dressmann, vissa köper skjortor på Filippa K. Vissa dricker sig fulla på Dom Pérignon, vissa köper Castillo de Gredos. Ni förstår vart jag vill komma. Mac kostar mer för att dom är bättre, punkt. Att ens dra upp en plastig skitlaptop från Acer och jämföra den med en MacBook är ju att totalt missa poängen.

Skiter ni totalt i saker som design, känsla och byggkvalitet så köp en PC för all del. Vill ni ha ett bra och snyggt OS på en bra och snygg dator, köp Mac. JA, det kostar lite mer, men om ni kan hitta ett enda område där man INTE kan betala lite mer för att få något som är bättre är det fan undantaget som bekräftar regeln.

EDIT: Juste, måste säga att Damodred är PC-fanboy också. Annars kan ju ni dra det kortet och då blir mitt argument ogiltigt. Det är helt sjukt larvigt att alla PC-fanatiker har sån skruvad slutledningsförmåga, som religiösa fanatiker typ.

"Åhhh, alla som köper Mac blir helt hjärntvättade och slickar Steve Jobs skor! Så jävla lurade!"

Det är fan få som lagt ihop att

Folk köper Mac
+
Folk visar sig gilla Mac
=
Folk debatterar för Mac
=
Mac är bra....?

NEJ

Folk köper Mac, fattar inte att dom är dåliga och debatterar för dom för att Steve Jobs har hjärntvättat dom! MÅSTE VARA SÅ! Och så blir "vi" kallade fanatiker?

För att inte nämna det lika hopplöst efterblivna "Mac har ingen produkt som är skräddarsydd för mig alltså är det värdelöst". Som Damodred precis drog. Vilket är ungefär lika nyanserat och intelligent som att säga "Edsbacka Krog har inte min favoriträtt på menyn, alltså är det per definition en dålig restaurang".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jo

Eller att den är fulare, gjord av plast, har sämre touchpad och så vidare. För vissa är det en grej att tänka på, för andra inte. Men det är ju fortfarande ett helt giltigt skäl att dissa en PC för.

Vart finns en billig och rymlig familjeferrari med plats för hunden??? Helt klart ett tecken på att ferrari inte har en marknad och volvo är bättre.

Det kommer ner till en enda grundläggande poäng. Mac är bra datorer med hög byggkvalitet och snygg design, och det kostar pengar. Vissa betalar mindre för att få en ful dator gjord av plast som knakar när man lyfter skärmen och där tangentbordet sviktar när man skriver på det. Det är ens eget val i båda fallen, men det är ju lika meningslöst att påstå att Mac skulle vara "dyra" som att påstå att en Ferrari är dyr. Ja, på pappret stämmer det absolut, men du får vad du betalar för. Det är dyrt att köpa högtalare från Bang & Olufsen också men jag lovar dig att dom som har en anläggning därifrån pissar på dina hemmabyggen och hur billiga dom var. Vissa har råd att betala mer för något som ser bra ut, känns bra och fungerar bra och det kommer alltid finnas folk som säger att det är smartare att köpa billigt. Vissa handlar sin mat på Cajsa Warg och vissa handlar på LIDL. Vissa köper skjortor från Dressmann, vissa köper skjortor på Filippa K. Vissa dricker sig fulla på Dom Pérignon, vissa köper Castillo de Gredos. Ni förstår vart jag vill komma. Mac kostar mer för att dom är bättre, punkt. Att ens dra upp en plastig skitlaptop från Acer och jämföra den med en MacBook är ju att totalt missa poängen.

Skiter ni totalt i saker som design, känsla och byggkvalitet så köp en PC för all del. Vill ni ha ett bra och snyggt OS på en bra och snygg dator, köp Mac. JA, det kostar lite mer, men om ni kan hitta ett enda område där man INTE kan betala lite mer för att få något som är bättre är det fan undantaget som bekräftar regeln.

EDIT: Juste, måste säga att Damodred är PC-fanboy också. Annars kan ju ni dra det kortet och då blir mitt argument ogiltigt. Det är helt sjukt larvigt att alla PC-fanatiker har sån skruvad slutledningsförmåga, som religiösa fanatiker typ.

"Åhhh, alla som köper Mac blir helt hjärntvättade och slickar Steve Jobs skor! Så jävla lurade!"

Det är fan få som lagt ihop att

Folk köper Mac
+
Folk visar sig gilla Mac
=
Folk debatterar för Mac
=
Mac är bra....?

NEJ

Folk köper Mac, fattar inte att dom är dåliga och debatterar för dom för att Steve Jobs har hjärntvättat dom! MÅSTE VARA SÅ! Och så blir "vi" kallade fanatiker?

För att inte nämna det lika hopplöst efterblivna "Mac har ingen produkt som är skräddarsydd för mig alltså är det värdelöst". Som Damodred precis drog. Vilket är ungefär lika nyanserat och intelligent som att säga "Edsbacka Krog har inte min favoriträtt på menyn, alltså är det per definition en dålig restaurang".

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

Asus har generellt bättre kvalitet än mac. En Asus-dator håller i allmännhet längre, så du slipper köpa en ny lika snabbt som du hade gjort med en mac?

Visa signatur
Permalänk

Att en Apple "går sönder" 1,8% oftare än en Asus säger inte så mycket när man inte får veta vilken typ av fel det är. Jag vågar gissa att saker på den där listan är i stort sett allt som kan hända med en dator, så jag tror inte det är speciellt relevant för ditt argument att man "slipper köpa ny lika ofta".

Och sen kommer vi fortfarande tillbaks till att Asus gör fula laptops gjorda av plast som inte kan göra OS X.

Intressant f.ö att Hackintosh är "okej" att snacka om på Sweclockers medan jailbreak(?) och piratkopiering inte är det. Men jag antar att det är alldeles för svårt att vara lite konsekvent, jävla clowner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det svåra är att veta vad man trivs bäst med. Det är en sak att prova olika linuxdistar eller nåt, men en Mac är ju inget man köper bara sådär, det är trots allt rätt stora pengar. Det är väl därför man skapar sådana här trådar, man har ingen erfarenhet och ber andra att dela med sig av sin. Och eftersom alla har olika så blir det bara kaos

Min tanke va att bägge systemen klarar göra mer ellr mindre samma saker, bara genom olika gränssnitt. Välj de gränssnittet du föredrar. Sen om det är värt den extra kostnaden är ju en annan femma, de e ju stora pengar som du säger. Jag hade ju aldrig köpt en Mac på andras erfarenheter, jag hade till 100% velat testa en först, även om det såklart inte är en självklarhet att det går, så hade jag försökt. Btw TS, pröva söka, finns verkligen hur många sånna här trådar som helst.

"De flesta som köper Mac datorer spelar inte och då klarar man sig med datorn i flera år utan att uppgradera. Det gör man sällan med PC då man oftast uppgraderar nått, minnne, HD, processor. Det blir inte billigare i längden. Det handlar oftast om prioteringar man har och krav man ställer. Generellt har Mac högre kvalité än vanliga PC-datorer och håller längre. "

Jag hänger inte me att en Mac köper man så man klarar sig i många år, medans en laptop Pc uppgraderar man? Varför är de så tvunget? Är väl långt ifrån alla som väljer en laptop Pc för att man ska spela på den. O köper man då en Pc för 9000kr istället för en Mac för 13000kr med i stort sätt samma komponenter(alltså bara som exempel), varför behöver man uppgradera Pc:n då men inte mac:n? Btw hur uppgraderar man mkt mer än ram-minnet på en Laptop? Trodde de va bärbart vi pratare

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR

De flesta som köper Mac datorer spelar inte och då klarar man sig med datorn i flera år utan att uppgradera. Det gör man sällan med PC då man oftast uppgraderar nått, minnne, HD, processor. Det blir inte billigare i längden..

eh, jo

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Att en Apple "går sönder" 1,8% oftare än en Asus säger inte så mycket när man inte får veta vilken typ av fel det är. Jag vågar gissa att saker på den där listan är i stort sett allt som kan hända med en dator, så jag tror inte det är speciellt relevant för ditt argument att man "slipper köpa ny lika ofta".

Och sen kommer vi fortfarande tillbaks till att Asus gör fula laptops gjorda av plast som inte kan göra OS X.

Intressant f.ö att Hackintosh är "okej" att snacka om på Sweclockers medan jailbreak(?) och piratkopiering inte är det. Men jag antar att det är alldeles för svårt att vara lite konsekvent, jävla clowner.

Självklart kan man inte dra den slutsatsen från den statistiken, men många apple-användare i denna tråd verkar dra den motsatta slutsatsen utan någon statistik alls. Är det mer OK? Mitt inlägg är menat som ett direkt svar på citatet.

Jag tycker asus nyare datorer är riktigt snygga (googla UL30A). Att de är gjorda av plast kan jag väl inte säga emot, men vad gör det? Hackintosh är OK eftersom det inte anses vara olagligt, det är bara ett brott mot apples licensavtal. (om jag har förstått det rätt)

Jag tycker det är lite väl mycket generaliseringar i denna tråd, apple är inte det enda företaget som kan göra datorer med kvalitet, dock är det självklart vissa tillverkare av PC-datorer som inte gör det bra. Jag säger absolut inte att mac inte är bra, jag tror bara "mac är det enda för mig" är en ganska dålig utgångspunkt, någon som många verkar ha.

Visa signatur
Permalänk

Får man prata mjuka värden?

Jag gillar min mac för mjukvaran och hur smidigt det fungerar ihop.

- Papaya, en liten webbserver enbart för utdelning av filer
- MindNode, för alla tillfällen då du behöver tänka strukturerar i mindmap
- TextMate, en smidigt editor (finns väl till alla plattformar)
- WriteRoom, fullskärmsredigering!
- Aperture, i mitt tycke bättre än Lightroom (som jag har använt länge) bland annat för integrationen med iPod och Faces. Sen att det är sjukt långsamt är en annan femma...
- Echofon, en mycket trevlig twitter-klient
osv.

Man blir glad av program som gör det de ska på ett trevligt sätt.

Permalänk

Man får tycka om vad man vill men vill ändå påpeka vad som redan sagts i tråden:

Man kan inte jämföra en 5k PC-laptop med en 15k macbook pro, det är inte rättvist. Då får man ta en 15k-PC att jämföra med istället. Klart som fan att en tre gånger så dyr dator har högre kvalité

Permalänk
Medlem

Macbook pro == 16.995kr

2.5GHz Core 2 Duo
4GB 1066MHz RAM
250GB HDD
NVIDIA GeForce 9400M

Acer Aspire 5942G == 15.990kr

1.6Ghz i7
8GB 1066mhz RAM
640GB HDD
ATI Mobility Radeon HD 5650

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Macbook pro == 16.995kr

2.5GHz Core 2 Duo
4GB 1066MHz RAM
250GB HDD
NVIDIA GeForce 9400M

Acer Aspire 5942G == 15.990kr

1.6Ghz i7
8GB 1066mhz RAM
640GB HDD
ATI Mobility Radeon HD 5650

Som det har nämnts tidigare i tråden: Bryr du dig bara om prestanda/kr så är mac inget för dig.
(Dessutom är en refresh av macbook pro påväg innom kort)

Permalänk
Medlem

Jag väntar iaf ivrigt på kommande mac book pro. När den kommer så tycker jag att vi tar och jämför hårdvara. Trots att den då är splitter ny så tror jag ändå att den är mycket dyrare än en likvärdig PC. Sen om man är ute efter design och mc osx eller mindre design och windows7 är en helt annan sak. Är man bara ute efter prestanda och pris så ska man hålla sig borta från mac.

Skiter man däremot i vad priset är och bryr sig mycket om utseende och osx som os så köper man mac.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Denna typen diskussion är oändlig. Lika bra att lägga ner - ingen utav sidorna lär kunna övertala den andra.

Det finns de som inte ser annat värde än prestandasiffror/krona. Detta är den typiske PC-förespråkaren.

Sen finns det de som värderar andra saker och sätter prestandasiffror/krona i andra ledet. Detta är den typiske Mac-förespråkaren.

Det finns samma typ utav uppdelning överallt om det så gäller datorer, mat, dricka, kläder, bilar, cyklar, heminredning osv.

En övergång mellan de olika "sidorna" kräver att personen i fråga vill ta steget själv.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara säga rakt ut som det är? MAC användarna är frälsta och kommer aldrig någonsin byta. Att försöka övertala en MAC-användare att byta till PC är som att övertala en ferarriägare att byta ner sig till en Volvo Turbo Deluxe med ungefär lika många hästar. Bilen kanska har samma prestanda, men kostar 800 000 tusen mindre, men det är ändå inte samma sak, Samma prestanda, men det är helt annan körupplevelse.

Samma sak går säkert att säga omvänt. Kanske därför att volvoägaren verkligen gillar sin volvo och dess prestanda och tycker det är otroligt onödigt att betala 800 000kr extra för den lyx som ferarrin ger när han egentligen bara bryr sig om prestandan och att hans volvo faktiskt ger den lyx som han kräver i vardagen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580