De egentliga fördelarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Man kan inte jämföra en 5k PC-laptop med en 15k macbook pro, det är inte rättvist. Då får man ta en 15k-PC att jämföra med istället. Klart som fan att en tre gånger så dyr dator har högre kvalité

Varför inte? Folk argumenterar för att Mac är dyrt, då får man väl jämföra vad man får istället för en billig PC? Betalar du 15k för en designad bärbar PC får du ju i stort sett en MacBook du inte kan köra OS X på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Varför inte? Folk argumenterar för att Mac är dyrt, då får man väl jämföra vad man får istället för en billig PC? Betalar du 15k för en designad bärbar PC får du ju i stort sett en MacBook du inte kan köra OS X på.

Iofs förutom att den ser annorlunda ut och har andra specifikationer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Iofs förutom att den ser annorlunda ut och har andra specifikationer?

Ja och troligen är dessa specifikationer också bättre än MACens

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag tycker asus nyare datorer är riktigt snygga (googla UL30A). Att de är gjorda av plast kan jag väl inte säga emot, men vad gör det? Hackintosh är OK eftersom det inte anses vara olagligt, det är bara ett brott mot apples licensavtal. (om jag har förstått det rätt).

Jag äger en UL30A, och visst, den är väl snygg, men det går verkligen inte att jämföra med en Mac. Jag har ingen Mac och försöker inte förespråka dom på något sätt, men rent hårdvarumässigt, det går verkligen inte Dessutom är den ju en rip-off av en MBP

http://i481.photobucket.com/albums/rr176/joreeljhasot/AUS/Asu...
http://images.amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/...
http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2008/10/macbook...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Varför inte? Folk argumenterar för att Mac är dyrt, då får man väl jämföra vad man får istället för en billig PC? Betalar du 15k för en designad bärbar PC får du ju i stort sett en MacBook du inte kan köra OS X på.

Men man kan väl isåfall inte dra slutsatsen att "PC är sämre"? Det är väl bättre att jämföra en 15k PC och en 15k Mac och se vilken som är bäst? Om Macen då är sämre men har OS X så kan man säga att Mac generellt är dyrt eftersom OS:et kostar en del. Är väl en mer rimlig jämförelse än att jämföra en crap-PC med en dyr mac för tre gånger priset och säga att mac är bättre men dyrare, för den slutsatsen kan man i 90% av alla fallen komma fram till hur lätt som helst (jämför ett grafikkort för 1000kr och ett för 3000kr så är 3000krs-grafikkortet bättre men det säger ju ingenting för det förstår man från början)

"Betalar du 15k för en designad bärbar PC får du ju i stort sett en MacBook du inte kan köra OS X på"
Kom ihåg att det är din åsikt och inte en generell åsikt. En pc-försvarare skulle förklara detta med att PC:n har mycket bättre komponenter och därmed bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Varför inte bara säga rakt ut som det är? MAC användarna är frälsta och kommer aldrig någonsin byta. Att försöka övertala en MAC-användare att byta till PC är som att övertala en ferarriägare att byta ner sig till en Volvo Turbo Deluxe med ungefär lika många hästar. Bilen kanska har samma prestanda, men kostar 800 000 tusen mindre, men det är ändå inte samma sak, Samma prestanda, men det är helt annan körupplevelse.

Samma sak går säkert att säga omvänt. Kanske därför att volvoägaren verkligen gillar sin volvo och dess prestanda och tycker det är otroligt onödigt att betala 800 000kr extra för den lyx som ferarrin ger när han egentligen bara bryr sig om prestandan och att hans volvo faktiskt ger den lyx som han kräver i vardagen.

Men nu har du fel. Det finns hur många som helst (bl.a. jag och antagligen många andra på swec) som hellre kör windows 7 på en pc än mac os X på en mac OAVSETT om de hade oändligt med pengar. PC-ägare ser inte mac os X som något bättre men "onödigt" utan som helt enkelt något "bättre" precis som mac-anhängarna tycker likadant. Vi PC-anhängare ser våran dator som en ferrari medan macarna framstår som volvos för oss. Jag t.ex. får mer lyxkänsla från Win7 medan OS X känns efterblivet. Det är min sida av allt, så att säga att vi ser våra datorer som volvos och macar som ferraris är fel eftersom så nästan aldrig är fallet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
PC-ägare ser inte mac os X som något bättre men "onödigt" utan som helt enkelt något "bättre" precis som mac-anhängarna tycker likadant.

Konstig formulering där Dessutom borde man döda termen "PC". PC != Windows.

Permalänk
Medlem

Kom just på en rolig sak. Låt oss säga att Apple skulle tillåta att deras operativsystem installerades på vilken dator som helst, inte bara appledatorer. Vad hade hänt då. Då kanske det hade kommit fram en tredje grupp människor. Personer som älskar OSX som operativ, men inte bryr sig om hårdvara lika mycket. De hade då kanske gått och köpt en PC för 4000kr med OSX förinstallerat.

Då undrar man, vilken grupp hade blivit störst? Gruppen med folk som köper OSX på annan hårdvara än apples eller gruppen som är Applefrälsta och köper endast Appledatorer med OSX på?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Kom just på en rolig sak. Låt oss säga att Apple skulle tillåta att deras operativsystem installerades på vilken dator som helst, inte bara appledatorer. Vad hade hänt då. Då kanske det hade kommit fram en tredje grupp människor. Personer som älskar OSX som operativ, men inte bryr sig om hårdvara lika mycket. De hade då kanske gått och köpt en PC för 4000kr med OSX förinstallerat.

Då undrar man, vilken grupp hade blivit störst? Gruppen med folk som köper OSX på annan hårdvara än apples eller gruppen som är Applefrälsta och köper endast Appledatorer med OSX på?

bra tanke där ju. jag hade lätt köpt en billig dator bara för att köra OS X på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Dessutom borde man döda termen "PC". PC != Windows.

*suck*

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
*suck*

Vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag äger en UL30A, och visst, den är väl snygg, men det går verkligen inte att jämföra med en Mac. Jag har ingen Mac och försöker inte förespråka dom på något sätt, men rent hårdvarumässigt, det går verkligen inte Dessutom är den ju en rip-off av en MBP

http://i481.photobucket.com/albums/rr176/joreeljhasot/AUS/Asu...
http://images.amazon.com/images/G/01/electronics/detail-page/...
http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2008/10/macbook...

Går inte att jämföra med tycker jag är en grov överdrift, vad är det i hårdvaran som gör macbooks överlägsna dessa? Bättre batteritid i dessa än macbooks också. (enligt specen, aldrig testat en macbooks batteri) Att det är en rip-off av något är inte att argument mot det på något sätt. (säger inte att du har fel, håller bara inte med )

PS. Jag har den svarta:
http://blog.pcnews.ro/wp-content/photo/2009/09/UL30A.jpg

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Går inte att jämföra med tycker jag är en grov överdrift, vad är det i hårdvaran som gör macbooks överlägsna dessa? Bättre batteritid i dessa än macbooks också. (enligt specen, aldrig testat en macbooks batteri) Att det är en rip-off av något är inte att argument mot det på något sätt. (säger inte att du har fel, håller bara inte med )

PS. Jag har den svarta:
http://blog.pcnews.ro/wp-content/photo/2009/09/UL30A.jpg

Jag menar bara, min känns så sjukt mycket mer budget än en unibody. Galet plastig. Den är iofs helt ok, så länge det inte står en unibody bredvid Batteri är iofs bättre, håller med.
Rip-off är kanske ett starkt ord, men jag syftade på tangentbord, lock, svart runt skärmen osv. Dom ser väldigt lika ut, helt enkelt. Å andra sidan, om en design är bra så är det klart man ska använda den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag menar bara, min känns så sjukt mycket mer budget än en unibody. Galet plastig. Den är iofs helt ok, så länge det inte står en unibody bredvid Batteri är iofs bättre, håller med.
Rip-off är kanske ett starkt ord, men jag syftade på tangentbord, lock, svart runt skärmen osv. Dom ser väldigt lika ut, helt enkelt. Å andra sidan, om en design är bra så är det klart man ska använda den!

Aha då är jag med på vad du menar. Att den är plastig kan jag absolut inte säga emot, knakar lite när man lyfter den ibland och så. Stör mig inte som tur är. Jag menar inte att det inte är en rip-off, menar helt enkelt att det inte spelar så mycket roll, inte för mig iaf. Tänker direkt på "uppfinn inte hjulet igen".

(dock tycker jag inte den svarta liknar MBP så mycket, men har iofs inte sett så många macar IRL)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Konstig formulering där Dessutom borde man döda termen "PC". PC != Windows.

Jag menade att PC-ägare inte ser MAC + OS X som något "bättre men onödigt" som Bejje sa. PC-ägare ser PC/Windows som något bättre precis som macanvändare ser MAC + OS X som något bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Men man kan väl isåfall inte dra slutsatsen att "PC är sämre"? Det är väl bättre att jämföra en 15k PC och en 15k Mac och se vilken som är bäst? Om Macen då är sämre men har OS X så kan man säga att Mac generellt är dyrt eftersom OS:et kostar en del. Är väl en mer rimlig jämförelse än att jämföra en crap-PC med en dyr mac för tre gånger priset och säga att mac är bättre men dyrare, för den slutsatsen kan man i 90% av alla fallen komma fram till hur lätt som helst (jämför ett grafikkort för 1000kr och ett för 3000kr så är 3000krs-grafikkortet bättre men det säger ju ingenting för det förstår man från början)

"Betalar du 15k för en designad bärbar PC får du ju i stort sett en MacBook du inte kan köra OS X på"
Kom ihåg att det är din åsikt och inte en generell åsikt. En pc-försvarare skulle förklara detta med att PC:n har mycket bättre komponenter och därmed bättre.

Mm, men nu handlar det om äpplen, päron, plommon och fan och hans moster.

1) Jämför en PC för 15k mot en Mac för 15k. Då kommer man antingen komma upp med

a) En PC som är ful och plastig, MEN, har bättre komponenter än en MacBook
b) En PC som är snygg och designad, MEN inte speciellt mycket bättre/lika bra som en MacBook, som fortfarande inte kör OS X

ELLER

2) Jämföra en MacBook, mot en PC med samma specs. Då kommer man upp med en dator som är

a) Ful, plastig och billig
b) Jämförbar med en MacBook, som inte kör OS X.

Sen att "snygg och designad" i PC-sammanhang fortafande betyder att den är fulare och rackigare än en Mac kan man ju också nämna.

Kul att du nämner att OS:et är dyrare också. Mycket passande!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497905

3000? Javisst! Då kostar ju Mac OS X ungefär 10% av det (om man är student, annars 5-600 typ). Nog för att ingen på hela jorden någonsin har betalat för Windows, men eftersom du var tvungen att nämna det, så. Det du betalar extra för är byggkvalitet, design och helhetsintryck.

Det finns ingen hemdator i HELA VÄRLDEN, FRÅN NÅGON TILLVERKARE, OAVSETT PRIS, som ger samma helhetsintryck som en dator från Apple.

Om vi sen räknar in att specs är rätt överflödigt sålänge datorn funkar till det man ska använda den till så tror jag du har en rätt stor andel människor som kunde bry sig mindre om att den kasst designade, dåligt byggda och allmän dassiga Acern har bättre grafikkort när den ändå bara används till arbete och allmänt slösurf.

Åter igen måste jag hänvisa till att MacBooks inte är riktade mot CS-fjortisar med keps och DAX-vax, för "er" finns det fula och rackiga Acer-laptops som sätter prestanda framför.. Eh, ja. Framför allt annat. Det är väl därför den här debatten uppstår från första början kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk inte ifrågasätter såna som betalar mer för nöjet att köra Audi A3 istället Skoda Octavia när det är ungefär samma komponenter i dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf

Om vi sen räknar in att specs är rätt överflödigt sålänge datorn funkar till det man ska använda den till så tror jag du har en rätt stor andel människor som kunde bry sig mindre om att den kasst designade, dåligt byggda och allmän dassiga Acern har bättre grafikkort när den ändå bara används till arbete och allmänt slösurf.

Precis som att en rätt stor andel människor inte bryr sig om hur fin sin mac är när batteriet tar slut? Behöver man inte prestandan kan man köpa en billigare dator, kan lova att en rätt stor andel människor bryr sig om hur mycket pengar de har.

Större delen av din post är verkligen bara dina egna personliga åsikter skrivna som fakta, väldigt mycket "Så här är det. Punkt.".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Precis som att en rätt stor andel människor inte bryr sig om hur fin sin mac är när batteriet tar slut? Behöver man inte prestandan kan man köpa en billigare dator, kan lova att en rätt stor andel människor bryr sig om hur mycket pengar de har.

Så sant. Jag och många andra bryr mig mycket om vad saker och ting kostar och vad vi får för pengarna. Låt oss säga att jag har en budget på 9000kr som jag får handla en laptop för. 9000kr är smärtgränsen och får inte överskridas. Då går MAC bort direkt eftersom deras absolut billigaste ligger på 10 000kr eller mer. Väljer jag bland alla andra märker på marknaden så finns en hel uppsjö av modeller att välja på för 9000kr eller mindre.

Därför bör man ha ganska god ekonomi om man ska tänka på MAC.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s50404426&cols=&o=produ...

Välj och vraka, satte inställningarna på batteritid högre än 6 timmar, processor från c2d 8700 och uppåt till i7.
Du vet vad du får i en Mac, du vet vad du får i en PC, enda jag anser vara problemet är priset.

Själv skulle jag valt en HP Envy 15-1099eo med i7 processor, här är det för mycket prestanda med tanke på priset jämfört med den billigaste Apple datorn.
Tycker även den håller bra med design, precis som Apples datorer.
Det minus jag kan hitta som stör mig med Envy är låg upplösning, ingen spdif, bara 3 usb portar, högblank skärm (hatar det, snyggt men inget för mig).

Så min rekommendation är och ta en titt på HPs Envy seriemodell (dock ett väldigt barnsligt namn) om du söker efter prestanda jämtemot pengar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Precis som att en rätt stor andel människor inte bryr sig om hur fin sin mac är när batteriet tar slut? Behöver man inte prestandan kan man köpa en billigare dator, kan lova att en rätt stor andel människor bryr sig om hur mycket pengar de har.

Ja, då kan man handla på LIDL också, men påstå inte att det är samma sak som på Cajsa Warg fast billigare.

I övrigt är du ju välkommen att motbevisa mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Mm, men nu handlar det om äpplen, päron, plommon och fan och hans moster.

1) Jämför en PC för 15k mot en Mac för 15k. Då kommer man antingen komma upp med

a) En PC som är ful och plastig, MEN, har bättre komponenter än en MacBook
b) En PC som är snygg och designad, MEN inte speciellt mycket bättre/lika bra som en MacBook, som fortfarande inte kör OS X

ELLER

2) Jämföra en MacBook, mot en PC med samma specs. Då kommer man upp med en dator som är

a) Ful, plastig och billig
b) Jämförbar med en MacBook, som inte kör OS X.

Sen att "snygg och designad" i PC-sammanhang fortafande betyder att den är fulare och rackigare än en Mac kan man ju också nämna.

Kul att du nämner att OS:et är dyrare också. Mycket passande!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=497905

3000? Javisst! Då kostar ju Mac OS X ungefär 10% av det (om man är student, annars 5-600 typ). Nog för att ingen på hela jorden någonsin har betalat för Windows, men eftersom du var tvungen att nämna det, så. Det du betalar extra för är byggkvalitet, design och helhetsintryck.

Det finns ingen hemdator i HELA VÄRLDEN, FRÅN NÅGON TILLVERKARE, OAVSETT PRIS, som ger samma helhetsintryck som en dator från Apple.

Om vi sen räknar in att specs är rätt överflödigt sålänge datorn funkar till det man ska använda den till så tror jag du har en rätt stor andel människor som kunde bry sig mindre om att den kasst designade, dåligt byggda och allmän dassiga Acern har bättre grafikkort när den ändå bara används till arbete och allmänt slösurf.

Åter igen måste jag hänvisa till att MacBooks inte är riktade mot CS-fjortisar med keps och DAX-vax, för "er" finns det fula och rackiga Acer-laptops som sätter prestanda framför.. Eh, ja. Framför allt annat. Det är väl därför den här debatten uppstår från första början kan jag tänka mig.

Hur kan man fortfarande inte förstå att folk tycker olika? Jag skulle inte köra OS X för alla pengar i världen, den enda anledningen till att jag skulle köpa en mac är p.g.a. att den är snygg (dock skulle jag direkt installera windows 7 på den). Att mac är bäst är inget faktum utan bara din åsikt, det finns folk som tycker precis tvärtom mot vad du tycker. Jag tillexempel.

3000-kronorsparallellen jag gjorde handlade om grafikkort och inte om operativsystem, du missförstod mig nog lite.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Aha då är jag med på vad du menar. Att den är plastig kan jag absolut inte säga emot, knakar lite när man lyfter den ibland och så. Stör mig inte som tur är. Jag menar inte att det inte är en rip-off, menar helt enkelt att det inte spelar så mycket roll, inte för mig iaf. Tänker direkt på "uppfinn inte hjulet igen".

(dock tycker jag inte den svarta liknar MBP så mycket, men har iofs inte sett så många macar IRL)

Samma här, det stör mig inte alls att dom är lika. Design som är bra ska man använda!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Jag menade att PC-ägare inte ser MAC + OS X som något "bättre men onödigt" som Bejje sa. PC-ägare ser PC/Windows som något bättre precis som macanvändare ser MAC + OS X som något bättre.

Aha, kändes som du menade tvärtom, Windowsfolk gillar OS X mer och vice versa Själv tycker jag varken Windows, Linux eller OS X är onödiga. Alla tre har sin plats, alla tre är rätt för många människor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Ja, då kan man handla på LIDL också, men påstå inte att det är samma sak som på Cajsa Warg fast billigare.

I övrigt är du ju välkommen att motbevisa mig.

Ska jag motbevisa dina personliga åsikter? Ska jag bevisa att du "tycker fel"? Jag håller inte med dig helt enkelt, men jag har däremot inga problem med att erkänna att det är mina egna åsikter, inte fakta. Mac är bäst för dig != Mac är bäst.

PS. Kan ju nämna att Windows för studenter väldigt ofta är gratis, vilket är rätt mycket mindre än 300kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
PS. Kan ju nämna att Windows för studenter väldigt ofta är gratis, vilket är rätt mycket mindre än 300kr.

Möjligt... men vad kostar det för alla andra? Sen studenter... nja... inte alla direkt. Högskola/universitet, ja... i viss mån..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Möjligt... men vad kostar det för alla andra? Sen studenter... nja... inte alla direkt. Högskola/universitet, ja... i viss mån..

Det skrev jag främst för att NatoGandalf jämförde fullpris W7 med studentpris OS X. Finns väl en guide här på swec som berättar hur alla med CSN-kort får senaste windows för ~100kr? (sen finns det många universitet som man får det av utan en massa krångel) Nu ska jag väl inte sitta här och debattera priser på OS egentligen, då jag kör Debian.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fråga: varför hänger alla upp sig på priset?

Vad spelar det för roll om nåt kostar 10 eller 20K om man använder det dagligen?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Fråga: varför hänger alla upp sig på priset?

Vad spelar det för roll om nåt kostar 10 eller 20K om man använder det dagligen?

Därför att om du har produkt A för 10 000kr och produkt B för 20 000kr och de kan göra samma sak lika snabbt, men produkt B är mycket snyggare så är det självklart att de som bryr sig om sin ekonomi köper produkt A.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Fråga: varför hänger alla upp sig på priset?

Vad spelar det för roll om nåt kostar 10 eller 20K om man använder det dagligen?

Längtar tills jag kan tänka på det viset.

De skolsysslor som jag har är iaf oftast att kontrollera i någon pdf-fil om jag har räknat rätt. Min netbook duger bra till det. Ska det skrivas rapporter så är det generellt på ett av följande vis:

1. Grupparbete, gruppen är samlad i datasalen och där finns det datorer att använda.

2. Självständigt arbete, hemma eller i datasal.

Datasalen är alltid bra då institutionens datorer har all programvara man behöver som t.ex. olika cad-program.

Det jag undrar är varför behöver en student ta med sig en så pass ordentlig dator till skolan, egentligen?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Fråga: varför hänger alla upp sig på priset?

Vad spelar det för roll om nåt kostar 10 eller 20K om man använder det dagligen?

Är det så konstigt?
När man kan få en likvärdig produkt till halva priset. Sen att man inte får med multitouch kan man väl leva med.

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3