Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygg din egen miniserver

Permalänk
Melding Plague

Bygg din egen miniserver

Det talas mycket om strömsnåla ITX-system som Atom och Ion, men inte lika mycket om de faktiska användningsområdena. SweClockers visar hur det går till att bygga en kompakt filserver för hemmet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Mycket bra, detta är utan tvekan den mest användbara artikeln (för alla och envar) på bra länge.

Tummen upp, Sweclockers.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra. Håller med ovanstående! Kommer ha stor nytta av den här artikeln senare

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel, kommer ha nytta av denna.:)

Permalänk
Medlem

Inte den bästa lösningen kanske :). Men riktigt bra om man vill ha en liten server. Det som folk borde göra är att ta vara på sina gamla datorer, har sätt många som slänger socket a system i grovsoprummet här hos oss :P. Vilket slöseri!! en Athlon XP på 1600mhz är nog snabbare än en Atom :). Kan också klockas ner för att dra mindre ström.

Själv har jag en PIII på 800MHZ med 256MB ram som server. Den drar nog inte speciellt mycket ström :). Skulle dock kunna tänka mig att prova ubuntu server på denna. Men frågan är om man kommer igång lätt med det utan Linux-vana. Behöver ha DC++ klient, Torrentklient, FTP, och fjärrstyrning typ VNC eller RDP liknande. Sen även nätverksutdelningar som kan nås av windowsklienter på ett enkelt sätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Slutpris?

Permalänk
Medlem

Till bilen

Kommer att nyttja detta till att köra med SSD istället för att använda som mediacenter i bilen.
Det jag skulle vilja ha är ett OS som kan boota snabb med grundläggande funktionalitet och Ubuntu server kanske inte är rätt då...

Ser gärna en artikel på ett bilburet mediacenter

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk

Huddit: Den gick på ca 8000 kronor. Mycket bra artikel Sweclockers!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Moderator
Moderator

Instämmer med det också Stallion, man ska inte glömma sin gamla hårdvara. Dock inte alltid så lätt att bygga om gamla grejer och svårt att göra guides för det då hårdvara är olika från fall till fall.

Fast här i denna artikeln har vi ju massa nyttigt för nybörjaren som vill mixtra med enkla OS inställningar, får ju onekligen många att börja tänka.

Skulle faktiskt vilja se en liten artikel om vad man kan göra med sina gamla speldatorer, det har ju hunnit bli en del burkar även i vanliga hushåll och bra tips är alltid roligt att se även om jag själv hittat på en del skoj så kan man ju lära sig mer.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hediz
Kommer att nyttja detta till att köra med SSD istället för att använda som mediacenter i bilen.
Det jag skulle vilja ha är ett OS som kan boota snabb med grundläggande funktionalitet och Ubuntu server kanske inte är rätt då...

Ser gärna en artikel på ett bilburet mediacenter

www.moblin.org eller http://meego.com/ kolla in det ska va riktigt snabbt att boota

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
ASUS Nordic

Absolut något jag kommer kolla tillbaka på under min ombyggnad av spel- och multimediasystemen hemma. Ett 3:e system som filserver och en billig SSD i HTPCn. Framförallt för att flytta bort ljudet av mekaniska diskar från tv-rummet. Klockren artikel

Permalänk

Ifrågasätter starkt lagringslösningen. Diskarna är ju dubbelt så dyra som vanliga konsumentdiskar av samma storlek.

Vill man ha hög säkerhet så hade jag köpt 2-3 vanliga diskar istället, kört 1 som primär och de resterande 1-2 som backup. På detta sätt sparar man 1400-2800kr och får högre säkerhet. För precis som det är skrivet i artikeln så kan hela RAID-set gå åt skogen samtidigt.

I övrigt var dock artikeln välskriven och tog upp ett flertal intressanta möjligheter med filserver.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Mycket nyttig läsning, något som detta har man väntat på så man kan faktiskt ta och förverkliga sitt dagdrömmande om en server hemma utan allt förmycket strul.

Finns det Mini-Itx brädor med två nätverksanslutningar? Eller är ett extra kort ett måste om man vill ha det som en router också?

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Absolut bra för sådana som mig som kan "vanliga" datorer men inte särskilt mycket om servrar.

Hej! Här kommer fel-polisen igen och pekar på att noctua fläkten som rekommenderas på sidan 4 heter NF-R8 och inte NF-8R.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker de borde använt ett annat moderkort som inte kostar så mycket? Dessutom vare snålt med sata-portar för eventuell framtid, om vi ska bortse från chassit. Jag tror man kunde ha fått exakt samma funktioner, och mer, för en lägre prislapp. Annars tycker jag det är kul med sånt här, bra jobbat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Huddit: Den gick på ca 8000 kronor. Mycket bra artikel Sweclockers!

Imo, dyrt :/
Srry för dubbelpost (lungt jag har fixat (crackman))

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Musikälskare

Mjo alldeles för dyrt för min smak, drar hellre en runda till tippen xD

Hade varit ballt att sätta upp en server... Nån dag...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lite högt pris kanske, sen hade jag nog använt Windows Server istället eftersom jag inte kan någe linux längre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hade definitivt valt laptopdiskar istället om strömfröbrukningen är viktig, GP är extremt underlägnsna laptopdiskar vad det gäller strömeffektivitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Ifrågasätter starkt lagringslösningen. Diskarna är ju dubbelt så dyra som vanliga konsumentdiskar av samma storlek.

Vill man ha hög säkerhet så hade jag köpt 2-3 vanliga diskar istället, kört 1 som primär och de resterande 1-2 som backup. På detta sätt sparar man 1400-2800kr och får högre säkerhet. För precis som det är skrivet i artikeln så kan hela RAID-set gå åt skogen samtidigt.

I övrigt var dock artikeln välskriven och tog upp ett flertal intressanta möjligheter med filserver.

Problemet med vanliga diskar är att de kan få time out i RAID arrayen medan de kör error recovery. Det är just det som RE diskar förhindrar.

De är dyrare men ska man köra RAID är det väl investerade pengar, för att inte nämna att det handlar om nearline storage diskar som klarar betydligt mer vibrationer så det är inte samma disk men med begränsning på error recovery tiden.

I övrigt bra artikel.

Själv tänkte jag mig ngt större med Freebsd o RAIDZ2 för att kunna utöka utrymmet on the fly.

Problem med atom CPU är att de är rätt klena om man ska köra kryptering och liknande på servern.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrBrandt
Finns det Mini-Itx brädor med två nätverksanslutningar? Eller är ett extra kort ett måste om man vill ha det som en router också?

Det är nog inte världens bästa idé ur säkerhets synpunkt. Förmodligen bäst att ha router/gateway separat. Lite dyrare men betydligt säkrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hade definitivt valt laptopdiskar istället om strömfröbrukningen är viktig, GP är extremt underlägnsna laptopdiskar vad det gäller strömeffektivitet.

Laptopdiskar har inte 2TB lagrings utrymme. Kostar mer och de är inte speciellt mycket skillnad i energi förbrukning när man räknar per TB (För WD är det 6,8W (2TB) max jämfört med 2,5W max för 2,5" 1TB).

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på ett ordentligt strömsnålt chipset i det här segmentet. I stort sett alla recensenter klagar på det. Inte för att 30W är mycket, men man vill ju inte betala så mycket för något som verkar lite som en fullösning från Intel.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

En trevlig artikel men frågan är ju varför ni inte konfigurerar samba och nätverket så att ni faktiskt kommer upp i lite bättre hastigheter... Hårdvaran borde utan större problem fixa högre hastigheter än ~30MB/s över Samba, rätt mycket högre också för den delen.

Permalänk
Medlem

Känner att jag vill fråga då jag är nybörjare på linuxsystem.. varför används aptitude install för att installera ntp och ntpupdate, men apt-get install för resterande?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Chassiet verkar ju väldigt trevligt

H640 EM-153/090FLS
H1186 EM-153/080FLS-DD
H914 EM-153/without power suppply for DC-DC

Någon som vet vilket av de två övre man ska välja om man vill ha nätagg till?

EDIT: http://www.mini-itx.se hade chassiet

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Hur förbättra systemet? Enkelt, kör ZFS så får du säkra data, till skillnad från de osäkra filsystem som Linux/Windows använder.

Permalänk
Proffsmoddare

Nu vet jag vad jag ska bygga för chassi härnäst

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man enkelt hittar moderkort som inte ett vanligt nätagg? Alltså så man kan köra som de gör i artikeln? Lite svårt att hitta eftersom många inte har den informationen. Är det bara Intel's egna moderkort som har denna funktion?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag ska bygger en nas (Chenbro ES34069) med atom d510 (snålare än 945) med 6 st sata anslutningar + 2 st nic'ar
det blir en whs med en 2.5" system disk (wd blue).
eftersom inte whs gillar wd green blir det samsung ecogreen som datadisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Bra artikel! Absolut bra för sådana som mig som kan "vanliga" datorer men inte särskilt mycket om servrar.

Hej! Här kommer fel-polisen igen och pekar på att noctua fläkten som rekommenderas på sidan 4 heter NF-R8 och inte NF-8R.

Här kommer fel-polisen igen och pekar på att det inte var en noctuafläkt, utan en nexus

EDIT: Ang artikeln. Perfekt timing, jag som precis satte mig vid datorn för att kolla på serverlösningar.

Permalänk

Har själv byggt en hemmaserver som idag kör Ubuntu Server och fungerar som router / NAS / web. Specs:

ASUS AT3N7A-I ION MINI-ITX
INTEL PRO/1000 GT DESKTOP ADAPTER BULK
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
Seagate 500 GB disk
Ace mATX Ecco 220 w/o PSU
SSD 40GB Intel X25-V G2 2,5-tum, 34nm MLC, Retail
Fractal Design Silent Series 140mm 9dBA
Edit: PicoPSU glömde jag

Hårddiskarna var alldeles för högljudda, men jag fixade det genom att de stänger av sig efter 5 minuters inaktivitet. Nu är den knäpptyst

Ska försöka få igång Wifi nångång också, men det är sannerligen inte det enklaste.

Fråga gärna om du har frågor

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar