Någon mer med en forntida server i drift?

Permalänk
Medlem

Någon mer med en forntida server i drift?

Inte för att en 486 är direkt gammal i mina ögon men är det någon mer med en dator äldre än 10år som är uppe 24/7?

Min ordinare webbserver är en Dell Optiplex gx1 men sen den flyttades till samma rum som jag sover i blev den ersatt av min "reserv" då Dellen hade fruktansvärt dåliga vinande lager i hårddisken Bytt nu men fortfarande 486an som är i drift.

Reserven har den egenheten att när den är avstängd stannar klockan i den och ibland resettas BIOS helt och det är nog moderkortet som är lite halvkasst då jag bytt batterier flera gånger. Annars är den stabil och trogen och gör sitt jobb. Hårddisken slöar ner den lite men den är nog snabb endå med tanke på bredbandet den är kopplad till (2/0,4 Mbit adsl)

Reserven:
Okänt tidigt 486 moderkort med 8x 30pins simmplatser
486 overdrive 66Mhz
4x4 MB simmar totalt 16MB
420MB conner hdd
10Mbit 3C509 nätverk
ms-dos 6.22 och EZ-NOS 2 webbserver

Den har för närvarande 34 dagars upptid och blåser (snarare drar) knappt ljummet från nätagget

Ordinarie:
Dell Optiplex GX1
PII 450Mhz
320 MB SDRAM
40GB hdd (3gb lagerslut maxtor förut)
Windows 2000 server, IIS, Mysql, php, sam broadcaster (webbradio) och lite annat igång

Den gick hela december med radion igång och då pendlade cpubelastningen mellan 25-75% hela tiden. Den blåser också bara ljummet. Med orginal 350Mhz cpu låg den på 50-100% hela tiden och va inte varm då heller.
Strömsnål och stabil server helt enkelt

Och naturligtvis länk men varning för ful sida då den är några år gammal. Uppdaterar inte reserven så ofta http://snoborg.mine.nu

Permalänk
Medlem

hm, min dator har varit på i lite drygt 2 dyng nu, och det drar riktig varm luft från nätagregatet,
men ioför sig är det nogot oem skit som dama igen för ett par dar sen...

Permalänk
Medlem

Forntida vet jag inte, men min Sun Netra i tjänstgjorde som webserver tills jag råkade ta ihjäl SCSI-kontrollern nyligen.

MicroSPARC II-propp på 85 MHz och 160 MB RAM i den, så det puttrade på fint.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte min egna maskin, men Lysators ftp-server är en gammal sparcserver 1000 som vi fick som donation 1996 eller så. Den var begagnad redan då. Nu sjunger den dock på sista versen, den lär nog bli nostalgiföremål snart, är tanken. Men tjänat oss bra, det har den.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Hehe, har en Optiplex GX1 med.. men tyvärr värmeproblem på CPU, lite gaffa-tejp så fläkten blåser genom kylaren och inte bara förbi.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

En Pentium på 200 MHz används som router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det är ju inte min egna maskin, men Lysators ftp-server är en gammal sparcserver 1000 som vi fick som donation 1996 eller så. Den var begagnad redan då. Nu sjunger den dock på sista versen, den lär nog bli nostalgiföremål snart, är tanken. Men tjänat oss bra, det har den.

Tänk, en SS 1000 har jag i förrådet, ryggbrytande tung

Det äldsta jag kör 24/7 är en soekris net5501... inte så gammal :/

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Farsan och Morsan har en P75 med 64MB EDO-RAM som agerar skrivarserver, NT4 rullar på den och fungerar förvånandsvärt bra. Hur gammal maskinen är vet jag dock inte, men äldre än tio år är den garanterat Vet inte vad maskinen har för uptime för tillfället, men rekordet ligger på närmare två år.

Routern och en av servrarna i garderoben tror jag har hårdvara som har runt 10år på nacken. Tidiga P3:or i båda maskinerna. PFsense rullar på routern och Debian på servern. Uptime på routern ligger på endast 71d pg.a. UPS-installation och servern är precis nystartad, 10d, pg.a. OS-uppdatering. Rekordet för båda maskinerna är runt 300d har jag för mig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Hade tills i höstas en Dell XPS R450 som irc-burk och ful-www-server. Krånglade aldrig och hade egentligen bara downtime när det var strömavbrott.

Lite lätt smygtrimmad med en P3 500 från skrotlådan och så mycket minne som moderkortet accepterade (384mb om jag minns rätt). Hårddisken var en gammal maxtor 12gb med lager som var på väg att säga gonatt vilken dag som helst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade en FreeBSD burk som hade drygt 400 dagar en gång. Den stod i serverhall.

Hemma hade jag en linux-burk igång en 251 dagar innan vi var tvungen att flytta lite grejor.

Permalänk
Medlem

Nu är 486an tagen ur drift sen några dagar tillbaka. Fick igång den ordinare "nästan nya" servern.
40 dagar igång och här är tempraturerna i den
CPU - ljummen
Hårddisk - lite över ljummen
Nätagg - kallt

Bilder på gamla bettan är ju ett måste
Jättechassit Botten är delad på mitten och en halva går att skruva bort för att få i och ur moderkortet annars är det omöjligt då hdd racken sitter nitad ivägen. Måste ur med moderkortet för att få ur hårddisken då en skruv sitter dumt till om man inte har en 1/4" nyckel att skruva med

Något för kabeldragningstråden?

Den brutala 66Mhz överväxeln

CMOS batteri. Satt ett 3,6V batteri i förut men det var heldött så det blev delar av ett 9V batteri som sitter i nu som antagligen är dåligt eller så är chippet kasst när klockan stannar när man stänger av datorn

Den har förövrigt den tystaste cdläsare jag någonsin hört. Den låter inte ens när den läser skivan Måste vara en dubbelspeedare eller nåt sånt. Tillverkad 1994 är den iaf

Permalänk
Medlem

min 24/7 server är ett EPIA-5000 system och har varit igång sedan dec 2004 - helt utan rörliga delar

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag kör freenas på en P3a med maxat minne för moderkortet, hela 256 MB. Inte mycket mer än 10 år gammal men 10 år gammal är den iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hade en P2a på 333Mhz som körde FreeBSD och agerade webbserver.

Den hade en uptime på nära 300 dagar tror jag, sen blev det strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Kan även jag stoltsera med en GX1. Har dock monterat en enorm kylfläns på CPUn med Zalmans termiska lim, fungerar utmärkt med ett utblås på 5 V.
Kör pfSense på den burken, routar 100/10 utan problem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

GX1 is the skit
Vart tvungen montera in en fläkt till vid hårddiskarna i min då den låg på 50 grader idle förut. 39 grader nu med en disk igång

Den går fortfarande och tjänar troget min hemsida och förutom lite tillfällig instabilitet så har den gått utan problem.

Permalänk

Körde en gammal fujitsu hempc förut som jag skrämde upp i 910mhz och körde in 512mb minne i
Numer är innehållet utbytt till en P4 1.7ghz
Min p3a hade uptid på över ett och ett halvt år, väntar bara på att P4an ska ta ifatt det nu

Nån som vet nån kul räknare man kan lägga till sin hemsida förresten?
Typ uptid, hårddiskens snurrade timmar, temperaturer osv.
Jag kör apache.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
...
Nån som vet nån kul räknare man kan lägga till sin hemsida förresten?
Typ uptid, hårddiskens snurrade timmar, temperaturer osv.
Jag kör apache.

Jag använder PHPsysinfo på maskinen ovan...
http://undcon.no-ip.com/phpSysInfo/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag använder PHPsysinfo på maskinen ovan...
http://undcon.no-ip.com/phpSysInfo/

Ok..... jag fattar officiellt ingenting xD
Och supporten på deras sida är inte mycket till hjälp...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Ok..... jag fattar officiellt ingenting xD
Och supporten på deras sida är inte mycket till hjälp...

'

Bara ladda ner och placera i din www katalog. Kräver php till apache.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Min internetbrandvägg är en gammal Dell Latitude CPi laptop som kör Gentoo Linux. Uppe 24/7 och är förmodligen byggd cirka gurka 1998 eller 1999 tror jag så den borde kvala in som "forntida". Sitter permanent i en dockningsstation (den där enorma som hör till Dell CP och CPi) helt enkelt för att på så vis få tillgång till 2 ytterligare nätverksinterface. Ett interface naturligt i dockan och sen ett till PCI-nätverkskort i den enda PCI-slotten dockan har.

300 MHz, Pentium II (vill jag minnas), 256MB RAM och en HD på ca 9GB.

Inte mycket till prestanda men mer behövs inte för en brandvägg/router samt DNS-server. Men att kompilera om mjukvaran vid uppdateringar tar naturligvis en del tid, så jag har försökt slimma ner mängden av olika programpaket som måste underhållas på den.

En het kandidat för installation av det forntida Xircom Realport Mix&Match LAN-kort jag är på jakt efter. (Har ett Xircom Realport redan idag i laptopen, men det har bara ett LAN-interface och åker ut den dagen jag kan ersätta det med två Mix&Match-LAN-kort...)

Tuffar på utan större bekymmer, enda som varit är att dess powersupply drabbats av "blinkdöden" (dvs den går i oändlig "hiccup"-loop och startar om en gång i sekunden) men jag hade en sådan PS i reserv. Dessutom är det trevligt att använda en gammal laptop som server, batteriet funkar fortfarande ok som "UPS" om strömmen skulle gå.

Så jag klappar snällt på den, den tjänar vår familj väl.

Permalänk
Medlem

En Pentium 75, 32 MB RAM och 2 GB HD.
Kör Freesco och fungerar som brandvägg, webbserver m.m.

Har tuffat på i minst fem år dygnet runt nu. Några avbrott då och då för uppgradering av Freesco och byte från NMT/Icenet till fiber. Fläkten har börjar låta som en slipmaskin så den får jag nog smörja vilken månad som helst nu.

Hade en SparcServer 1000 igång tidigare men är nu tillfälligt avstängd. Fullbestyckad med fyra moderkort och 8 cpu m.m. Har flera extra moderkort, CPU:er, minne och annat. Dessutom har den flera fiberanslutna SSA med plats för 30 hårddiskar i varje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ss1000:

Hade en SparcServer 1000 igång tidigare men är nu tillfälligt avstängd. Fullbestyckad med fyra moderkort och 8 cpu m.m. Har flera extra moderkort, CPU:er, minne och annat. Dessutom har den flera fiberanslutna SSA med plats för 30 hårddiskar i varje.

En sån har jag i förråd, ska vara fullt bestyckad, men den är otestad än så länge.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

En sån har jag i förråd, ska vara fullt bestyckad, men den är otestad än så länge.

Det vore kul om det fanns något fora med lite aktivitet i för oss med gamla SUN-maskiner. Jag har även flera SS5, SS20, U1 och U2 samt mängder med hårdvara. De flesta maskiner kan ju köra Linux eller Opensolaris eller FreeBSD eller annat och fungerar just som gamla pålitliga servrar.

Att ha gamla hårddiskar i filmservrar funkar bra. Idag behöver man inte ha DVD-image:ar på 4-9 GB liggande. Det duger bra med en avi-fil på kanske 700 MB. Speciellt om man bara vill "banda" ett TV-program och se det senare. Min SS1000 hade bl.a. denna funktion ihop med ShowMeTV, SUN-videokort och diverse parabol- och boxer-mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ss1000:

Det vore kul om det fanns något fora med lite aktivitet i för oss med gamla SUN-maskiner. Jag har även flera SS5, SS20, U1 och U2 samt mängder med hårdvara. De flesta maskiner kan ju köra Linux eller Opensolaris eller FreeBSD eller annat och fungerar just som gamla pålitliga servrar.

Det vore skoj, jag har övervägt att dra igång ett forum för "retroservrar" typ Sun, Vax, Alpha och liknande. Meen, det skulle ju krävas en kritisk massa för att det ska bli bra. Om man ska köra på svenska så vet jag inte om det finns tillräckligt med folk.

(även jag har mer hårdvara än jag behöver

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Även jag har ju för mycket Sun-burkar ståendes, PGBP kan intyga... Skulle ju gärna se ett forum för gamla UNIX- och VMS-järn! Känner dock inte till många i sverige som pysslar med det, här på swec är det väl ett tiotal som kör sparc?

Edit: Glömde ju säga i tidigare inlägg att även jag har en Optiplex GX1 rullandes! Shelby är min shellserver och rullar med debian. Riktigt pålitlig, rekorduptime ligger på drygt 400 dagar, sen gick strömmen. Har funderat på att byta ut henne, men det rullar ju så bra... Ska dock lägga lite reservdelar på hyllan ifall tråkigheter händer.

Permalänk
Medlem

Jag driftar 2st pentium pro (compaq) på jobbet , de har snurrat i typ 13 år snart 24/7 med NT4 som filserver, printserver och pdc. De skall nu snart bort , snyft

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Hur mycket el drar en 10 år gammal maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam7:

Hur mycket el drar en 10 år gammal maskin?

allt från 100W till 20kW, beror mycket på maskinen

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

När min mor köpte loss en IBM dator med en Pentium 90 Mhz sen 1994 från sitt jobb (tror det var -97) så började jag, trots hennes ogillande, leka runt lite med den.

Original vill jag minnas att det satt 4 MB minne i den. Om det var 2x2 eller 4x1 minns jag inte. Men i alla fall så skulle jag se vad moderkortet klarade och kanske köra den som något serveraktigt. Jag matade in 4 stycken 32 MB stickor, EDO såklart. Och den blev fruktansvärt rask och jag förvånad att den klarade av mängden Kom aldrig riktigt på något bra användningsområde utan lät den vara host då man skulle LANa på Age of empires 1 och senare 2:an.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.