Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Permalänk
Melding Plague

Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Grafikkortstillverkarna lanserar ständigt kraftfullare modeller med fler funktioner, men Intel menar att de flesta klarar sig med enklare varianter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, Intel är så fantastiskt upplysande.

Visst att massan klarar sig med enklare lösningar, men det betyder inte att man inte kan vänta sig mer än vad Intel kan förse.

Permalänk

visst, man klarar sig med ett sämre grafikkort, men intels kan inte räknas som grafikkort, då dom inte klarar av vanligt arbete. en dator ska inte ha sämre prestanda än en 2 ghz athlon och 4200 grafik. det borde vara minimum för att det ska kallas dator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
visst, man klarar sig med ett sämre grafikkort, men intels kan inte räknas som grafikkort, då dom inte klarar av vanligt arbete. en dator ska inte ha sämre prestanda än en 2 ghz athlon och 4200 grafik. det borde vara minimum för att det ska kallas dator.

Jag fattar inte varför Intels grafikkort skulle vara sämre för att de har lägre prestanda? För mig som inte spelar är de billigare, svalare, och ger längre batteritid. För mig är det alltså bättre än de diskreta korten. "Sämre" är en åsikt, inte fakta. Och varför måste en dator ha sådan prestanda för att kallas dator? Det låter ju helt vrickat. Alla datorer måste inte köra Windows 7 och klara Crysis...

Permalänk

den bästa lögnen är den som bygger på sanningen!
tolka som man vill.

för övrigt så forsätter väll intel att vara störst på grafik till jordens undergång:)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag fattar inte varför Intels grafikkort skulle vara sämre för att de har lägre prestanda? För mig som inte spelar är de billigare, svalare, och ger längre batteritid. För mig är det alltså bättre än de diskreta korten. "Sämre" är en åsikt, inte fakta. Och varför måste en dator ha sådan prestanda för att kallas dator? Det låter ju helt vrickat. Alla datorer måste inte köra Windows 7 och klara Crysis...

Instämmer till fullo!.

Handlar om vad man behöver, alle har inte behov av ett 5970 t.ex utan kan klara sig väldigt långt på Intel's integrerade grafikkrets, stora plus är ju bättre batteritid, svalare och även billigare.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, är Intels Larrabee planer lagda på is?
Har jag missat något?

Så vitt jag vet så fortgår utvecklingen för fullt fortfarande det hela blir bara uppskjutet innan det lanseras på konsumentmarknaden.
Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vänta nu, är Intels Larrabee planer lagda på is?
Har jag missat något?

Så vitt jag vet så fortgår utvecklingen för fullt fortfarande det hela blir bara uppskjutet innan det lanseras på konsumentmarknaden.
Eller?

Den stora ändringen är att Larrabee INTE kommer att rikta in sig på konsumentmarknaden. Utvecklingen pågår dock. Larrabee kommer att användas i forskningssammanhang har jag förstått.

Förresten, asgarv på detta namn:
"I en intervju förklarar Dadi Perlmutter på Intel att han..."

Dadi Perlmutter? Daddy Pärlmutter.. helt fantastiskt ju. Inte att leka med den snubben.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Perlmutter.. Mother of Perl?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Fattar fortfarande inte hur Intel kan ha den största delen av marknaden?? Sen personligen avskyr jag allt som är inbyggt på mobot!Dels skvallrar det om prestandan och när det rasar så är det stora kretskortet som byts ut Skitbilligt!

Många tror dom köpt en dator dom kan spela på dessutom(mindre intresserade) .Vilket dom surt får ångra sen.

Visst kan man förstå att det finns dom som inte spelar,Och att det mesta är företags burkar men jag tror nog det finns fler som spelar än inte

Intels grafik duger väl knappt till quake 2

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Den stora ändringen är att Larrabee INTE kommer att rikta in sig på konsumentmarknaden. Utvecklingen pågår dock. Larrabee kommer att användas i forskningssammanhang har jag förstått.

Första generationen ja, men utvecklingen pågår fortfarande för att utveckla det till en konsumentprodukt på samma sätt som tidigare.
Eller?
Det är vad jag förstått ingenting som är lagt på is utan det är bara uppskjutet.
Men jag kanske missat eller missförstått något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Fattar fortfarande inte hur Intel kan ha den största delen av marknaden?? Sen personligen avskyr jag allt som är inbyggt på mobot!Dels skvallrar det om prestandan och när det rasar så är det stora kretskortet som byts ut Skitbilligt!

Många tror dom köpt en dator dom kan spela på dessutom(mindre intresserade) .Vilket dom surt får ångra sen.

Visst kan man förstå att det finns dom som inte spelar,Och att det mesta är företags burkar men jag tror nog det finns fler som spelar än inte

Intels grafik duger väl knappt till quake 2

Jag tror att du ligger rätt långt ifrån verkligheten vilket även intels marknadsandel skvallrar om. De allra flesta spelar inte och skulle man ta in diverse kortspel och dyligt som följer med windows så är det fortfarande de allra flesta som inte spelar.

Jag borde inte ge några siffror eftersom jag inte vet säkert men jag skulle ändå tippa på att under 10% av alla datoranvändare spelar och att under 3% av alla PC används för någon sorts spel.

Permalänk
Avstängd

Jag är numera en av dem som använder sig av ett Intelgrafikchip. Och jag kan inte påstå att det är värdelöst. Jo för spel kanske... men eftersom de inte ens är tänkta till att användas för det ändamålet så är det bara löjligt o säga att de är värdelösa till spel. xD

Ungefär som o klaga på någon sportbil... att den inte är bekväm o köra i stadstrafiken... den är ju avsedd för BANkörning.

Som sagt... man ska göra rättvisa jämförelser såklart.

Permalänk
Medlem

Re: Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Grafikkortstillverkarna lanserar ständigt kraftfullare modeller med fler funktioner, men Intel menar att de flesta klarar sig med enklare varianter.

Läs nyheten

Kan inte annat än hålla med Intel här. Den stora mängden datorer hittar man i företag och myndigheter, där krävs det inte att man kör tunga grafikprogram (oftast). Intel säger helt enkelt att de inte tänker ge sig in i prestandasegmentet på grafiksidan då de förmodligen ser att det inte skulle löna sig. Vad tror ni händer om en tredje stor aktör slår sig in? Lägre priser för oss konsumenter, jo kanske. Längre utvecklingstider (på grund av lägre inkomster och längre ledtider för att hämta upp investerings- / utvecklingskostnader), garanterat!

Dessutom tror jag inte Intel klarar av att smälla fanboisen på fingrarna...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Kan inte annat än hålla med Intel här. Den stora mängden datorer hittar man i företag och myndigheter, där krävs det inte att man kör tunga grafikprogram (oftast). Intel säger helt enkelt att de inte tänker ge sig in i prestandasegmentet på grafiksidan då de förmodligen ser att det inte skulle löna sig. Vad tror ni händer om en tredje stor aktör slår sig in? Lägre priser för oss konsumenter, jo kanske. Längre utvecklingstider (på grund av lägre inkomster och längre ledtider för att hämta upp investerings- / utvecklingskostnader), garanterat!

Dessutom tror jag inte Intel klarar av att smälla fanboisen på fingrarna...

Anledningen till att Intel behöver ha ett bättre grafikkort är flera.
Främst handlar det mycket om att mer och mer generella beräkningar flyttas från CPUn till GPUn som är mångfalt bättre på vissa saker.
Intel behöver något att konkurrera med där.

Dessutom så tror jag dom flesta som spelar har rätt dålig koll på grafikkort, om man köper en färdig Dell-dator och det sitter ett Intel-grafikkort i tror jag majoriteten inte bryr sig så länge det funkar bra liksom.
Så man behöver inte smälla fanboisen på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja en konkurrerande plattform annars, som har mycket bättre integrerad grafik...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Intel: Prestandagrafik endast för fåtalet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Anledningen till att Intel behöver ha ett bättre grafikkort är flera.
Främst handlar det mycket om att mer och mer generella beräkningar flyttas från CPUn till GPUn som är mångfalt bättre på vissa saker.
Intel behöver något att konkurrera med där.

Dessutom så tror jag dom flesta som spelar har rätt dålig koll på grafikkort, om man köper en färdig Dell-dator och det sitter ett Intel-grafikkort i tror jag majoriteten inte bryr sig så länge det funkar bra liksom.
Så man behöver inte smälla fanboisen på fingrarna.

Fast det rimmar inte med att det nödvändigtvis måste vara en dedikerad grafikkrets. AMDs Fusion som kommer nästa år har inbyggd grafikkrets gjord för GPGPU.
Intel har möjligtvis nått upp till samma spelprestanda och HD avlastning som AMD och Nvidia men de är långt ifrån där när det gäller total beräkningskraft.

Spelarna kommer alltid ha sin marknad och även om Intel inte ser den viktig nu så kommer de förr eller senare även lansera ett spelgrafikkort för att ha marknadsandelar i alla segment.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Man kan ju välja en konkurrerande plattform annars, som har mycket bättre integrerad grafik...

Då får man verkligen söka och välja bort en väldigt stor majoritet av produkter. Nu tänker jag på den bärbara marknaden. Det är väldigt få som skulle begränsa sig så pass mycket i sitt val av en produkt bara för att söka efter en strömsnål krets som ska ha huvudmål att användas i 2D.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har dom så pass stor del av marknaden så vet dom själva vad som lönar sig och ej.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska självklart. Dom flesta datorerna används ju inte till spel. Dock behövs ju båda budget gfx och high-end varianter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har underklockad Intelgrafik i en dator. Funkar hur bra som helst.

Permalänk
Inaktiv

Men kom igen, så låg prestanda är det inte! Jag kan spela Warcraft III på högsta inställningar i 1680x1050, och snitta 50 fps. Detta med en lågpresterande cpu!

Permalänk
Medlem

Visst har Intel rätt.
Men en sak missas i diskussionen.

Det är väldigt många som köper bärbar dator för dom tycker det är snyggt och dom gillar att kunna gömma undan datorn när dom inte använder den.

MEN!!! Det är VÄLDIGT många som blir mycket besvikna när dom försöker spela spel på den. Det är inte alls direkt få människor jag har pratat med som tror på allvar att dom kan spela avancerade spel på högsta inställningar på sin nya bärbara dator för 4500 kr!!!

Så jag tror inte det handlar om att dom som köper bärbar dator för hemmet inte vill spela, dom förstår inte att man inte kan "knö" in samma prestanda på en stationär dator in i en liten bärbar dator...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är väldigt många som köper bärbar dator för dom tycker det är snyggt och dom gillar att kunna gömma undan datorn när dom inte använder den.

MEN!!! Det är VÄLDIGT många som blir mycket besvikna när dom försöker spela spel på den. Det är inte alls direkt få människor jag har pratat med som tror på allvar att dom kan spela avancerade spel på högsta inställningar på sin nya bärbara dator för 4500 kr!!!

Känner igen det där till 100%. GTAIV på en netbook någon? Det scenariot har jag råkat på TVÅ gånger när någon arbetskamrat eller bekant till föräldrarna tror att det ska gå till grabbens nya "spel-bärbara" med förklaringen "Den är ju splitterny".

För övrigt så får gärna Intel hålla sig till integrerat men media stöd och HD på deras kretsar ja tack gärna!

Permalänk
Medlem

Intel tänker inte ge sig in på prestandasegmentet på grafiksidan för att de inte kan. Enkelt, konkurrenten ATI är bättre på allt inom grafiksidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
Jag tror att du ligger rätt långt ifrån verkligheten vilket även intels marknadsandel skvallrar om. De allra flesta spelar inte och skulle man ta in diverse kortspel och dyligt som följer med windows så är det fortfarande de allra flesta som inte spelar.

Jag borde inte ge några siffror eftersom jag inte vet säkert men jag skulle ändå tippa på att under 10% av alla datoranvändare spelar och att under 3% av alla PC används för någon sorts spel.

Om du räknar in ALLA datorer är dina siffror nog korrekta, men jag tror knappast att det bara är 3 % av allas hemdatorer som används til spel.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Med tanke på alla datorer vi har på jobbet, som inte har spelgrafik (och med tanke på att nästan alla datorer ute på kontor och i industrier inte heller har speciellt bra grafik) så har han nog rätt.

Men ser man till Intels nya i3-processorer med inbyggd grafik som klarar HD utan problem och har prestanda i klass med E8400 och dessutom är effektsnåla, så har nog Intel sitt på det torra i alla segment utom spelsegmentet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Känner igen det där till 100%. GTAIV på en netbook någon? Det scenariot har jag råkat på TVÅ gånger när någon arbetskamrat eller bekant till föräldrarna tror att det ska gå till grabbens nya "spel-bärbara" med förklaringen "Den är ju splitterny".

För övrigt så får gärna Intel hålla sig till integrerat men media stöd och HD på deras kretsar ja tack gärna!

Och sen gnäller folk, på t.ex. OnOff och Elgiganten för att de sysslar med falsk marknadsföring... när det är precis lika mycket konsumenternas fel som är för lata för o ta reda på fakta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Att folk köper en netbook för fyra lakan och hoppas att de kan spela Crysis är bara ren dumhet/ignorans, fast det är ju något folk är kända för.

OnT så håller jag med Intel, det är långtifrån alla jag känner som behöver spela något avancerat på datorn, och jag är ändå en "nörd" enligt många. Förresten går det utmärkt att spela mindre krävande spel på Intel-grafik, har en gammal Intel Media Accelerator och den gick utmärkt spela WoW på, även om 25mans och Dalaran var ett helvete.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Men kom igen, så låg prestanda är det inte! Jag kan spela Warcraft III på högsta inställningar i 1680x1050, och snitta 50 fps. Detta med en lågpresterande cpu!

Stämmer nog, jag spelade CS:S på Intel grafik i en övergångsperiod. FSBn var överklockad från 266 till 333 så grafikkortet blev ju även det ca 25% överklockat. Såvitt jag kommer ihåg låg det väl runt 50FPS+- vid 1280*1024, medium, 0 AA/AF.

Så de bör ha gjort en del framsteg på denna front. Det är ej som så att 3D inte fungerar som vissa verkar tro.