Permalänk
Medlem

Bygger dator just nu - hjälp!

Tjena!

Bygger systemet i min signatur nu.

Processorfläkten var otroligt jävla hård att få dit, man fick ta i ordentligt (ja jag läste manualen och kollade ett flertal videos, så jag gjorde rätt). Men tillslut fick jag dit den.

Jag hade den på "LED"-påsen som den kom i, och under var det trägolv.

Är det stor risk att jag har skadat något medans jag satte dit fläkten?
EDIT: Något underligt att moderkortet endast var packterat i påsen, och sen låg den i förpackningen. Ingen frigolit runt eller något, skall det vara så? Känns ju ganska vågat.

Permalänk
Medlem

LED-påse??
hur som helst ska du inte ha saker på! antistat påsen

fläkten (intel) brukar vara jobbig att sätta dit och det är inte STOR risk att du har skadat något om du har haft ESD-armband och ja, moderkortet brukar levereras i en antistat-påse i en kartong

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Antistat-påse! Så hette det ja :)!

Jag hade den ovanpå den påsen för att inte ha direktkontakt mot golvet.
Självklart hade jag ESD-armband.

Behöver jag vara orolig eller inte?
Behöver jag vara orolig över att en skruv råkade komma i kontakt med moderkortet? tappades från 2-3cm höjd.

Och det var AMD-stock kylaren. Skulle hakas i på ena sidan och sedan på den andra där du sedan skulle dra i en spak. - Riktigt klurigt var det.

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte har lagt någon vikt på cpu-fläkten när den "stog" på påsen och trägolvet ska den ej ha tagit skada.

Detta är vanligt att det ligger på det sättet lådan som moderkortet kommer i brukar vara ungefär lika stor som moderkortet så det ej kan röra sig. Och sen brukar mellan pappbiten i lådan vara formad så kortet ej kan röra sig.

EDIT: AMD kylare är inte helt enkla att få på och det kan kännas att man får ta i för att låsa fast den men det är normalt. Va så för mig när ja byggde min dator.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att jag la lite vikt, hur skulle jag annars kunna trycka ner? :/

Permalänk
Medlem

mmmmh, har aldrig varit med om att man behöver "ta i ordentligt" för att få dit en amd fläkt, jag förutsätter att processorn sitter rätt.
och återigen, när du montera nåt nästa gång, lägg inte sakerna PÅ påsen, tänker inte förklara en gång till varför

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Ordentligt och ordentligt, det kluriga var att haka i den andra, då man behövde trycka ner den för att nå ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bOfInK3n
EDIT: AMD kylare är inte helt enkla att få på och det kan kännas att man får ta i för att låsa fast den men det är normalt. Va så för mig när ja byggde min dator.

Hade du sen sådan som skulle hakas i på båda sidor?

Permalänk
Avstängd

Tryck ner pinsen diagonalt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det var precis det jag gjorde. Fick på den ordentligt sedan, men är bara orolig att någon kan ha tagit skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Det var precis det jag gjorde. Fick på den ordentligt sedan, men är bara orolig att någon kan ha tagit skada.

Testa den så lär du märka.
Enligt min erfarenhet så brukar moderkortet tåla mer än vad jag brukar tro. Har bara förstört moderkort genom kortslutning.
Lycka till!

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem

Jo jag får allt hoppas.. Är ordentligt orolig då det är det första "riktiga" systemet jag bygger.

Tack för allt stöd, behövs just nu (mentalt xD)..

Någon jag ska tänka på när jag fortsätter nu:) ?

Permalänk
Medlem

mmmh, din flickvän kanske?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Hon kommer till kvällen

Permalänk
Medlem

Mannen, jag tror inte det e någon fara, bygg ihop prylarna o se om det fungerar. När jag byggde min dator var jag otroligt våldsam och hårdhänt. Jag har riktigt kort stubin, tål inte frustrationsmoment och är sämst på att bygga ihop datorer. I min vrede kastade jag processorn i marken eftersom jag inte lyckades få in nätagget på 3:e försöket i den jävla lådan. Efter det var jag sjukt förbannad och min skruvmejsel lite för kort för o få på kylaren... Efter det hade jag i princip brutit ihop så när jag skulle skruva på kylaren (med våld såklart) så råkade jag tappa greppet om skruvmejseln som for rakt ner över ledningarna o kretsarna på moderkkortet och skrapade rejält på grejerna.

Min dator fungerar stabilt och har gjort så sen juli 2008. Så vad e poängen med den här historian? Jo att hårdvara tål mycket mer än vad man tror, mycket mer.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hahahahahahahahah det var det jävligaste.. xD Hur fan kan man dra iväg processorn i marken xD

Permalänk
Medlem

Hahaha, you need Zen

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Som folk säger var inte så orolig för datorn tål en hel del. Installera allt och se till att processorfläkten sitter ordentligt och att alla kablar är i sen är de bara att köra Glhf!

Permalänk
Medlem

Nu rullar jag igång OS-installation..

Riktigt schysst för alla svar Lite klurigt med så mkt sladdar bakom moderkortsplåten bara för att få en bra kabeldragning, men nu sitter allt på