Permalänk
Robot

Eyefinity rig - P193 case

Doing blogg in english for Antec support aswell as clan friends from Europe.

I got interested in Eyefinity in late 2009 and by feb 2010 I started purchasing parts. A lot of pitfalls in selection and assembly, as can be seen in my movie blog here. It also contains a lot more images.

http://www.youtube.com/watch?v=wNt5evHcCI0

Will upload images of Hydro H50 screwhead problem and Antec sideplate with mod eventually.

Hardware;

Antec P193
GA-X58A-UD5
Intel Core i7 930, 2.80GHz
Corsair H50 CPU cooler
80GB SSD Intel X25-M G2
Couple of old Samsung HD's (added later)
Corsair 4x2GB 1333MHz
Corsair HX 850W 80+ (future plans)
XFX 5970 BE
X-Fi Xtremegamer (added later)

Thanks for reading! Additional thanks to www.inet.se and www.dustinhome.se for good deliveries.

If you are interested in multi-screen gaming, visit Robbaz youtube channel for examples:

http://www.youtube.com/user/Robbaz

Or for his excellent guide;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Blog is nearly done - awaiting a small mod of case to allow for protruding screwheads on the H50 fan. Will try to do it in 2 weeks time.

Besök albumet: Eyefinity rig - P193 case av Lan

Permalänk

why the green dominators the and why not the blue

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

eyefinity whit i7???

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nice one mate.
Looking forward for your update of the gallery:)

Silentpower:
Green/black is nice eh?

Permalänk
Moderator
Moderator

*sigh* Eager beavers, still in the process of creating the blog...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunkenN
eyefinity whit i7???

Yes Dunken, I want to do more then gaming. My secondary interest is probably apparent if you take another look at the photos and for that hobby it's nice to have the i7 IMHO.

Men ni kan få prata svenska om ni vill - jag gör detta för lite utsocknes folk också

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nice one mate.
Looking forward for your update of the gallery:)

Silentpower:
Green/black is nice eh?

ye but they are dual canal not triple and are made for amd cpus

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem

Why 4 RAMs not 3/6?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Moderator
Moderator

I know it's not optimal with 4 rams on the memory structure for the i7, as I have the retail win 7 I will probably optimize that later on.

As I said, the motherboard I wanted wasn't available. Had to go for secondary choice and a secondary choice in mem sticks aswell.

My first choie was the X58 Premium and 1600Mhz 6gb sticks.

I may fix that later on. For now, am happy.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du vinner mer på att köra 6gb i tre kanaler mot att köra 8gb i två kanaler rent prestandamässigt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Moderator
Moderator

Annoying, I just realized the blog is limited in nr of pictures?

Edit: Nevermind, was something weird with the file. Seems my resize script overstretched a image.

Blog is 95% done. Just a small mod left but that will have to wait a while.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Yes Dunken, I want to do more then gaming. My secondary interest is probably apparent if you take another look at the photos and for that hobby it's nice to have the i7 IMHO.

Men ni kan få prata svenska om ni vill - jag gör detta för lite utsocknes folk också

nice man

Permalänk

Kan ju iaf säga att jag sitter och Dreglar ordentligt, nice!!!
Eyefinity verkar rätt nice... om man bara hade råd

Permalänk
Medlem

Ser jag 3 skärmar, ser jag 10p.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Eyefinity-klubben Hör av dig om nått krånglar.. tror jag stött på de flesta problem som finns med eyefinity.

( PS Robbaz Jag får slänga upp ett album själva snart då )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Moderator
Moderator

@Robbaz, bugar och tackar. Det var du som startade revolutionen på SweC med en riktigt bra guide som varit utgångspunkt i mina funderingar. Länkar ofta till din youtube kanal för att ge folk exempel på hur Eyefinity funkar. Det finns många nyfikna. Har du spanat på HP's Z serie ännu?

@Ceogar, tackar. Vi har redan setts i trådarna men alltid bra med ett erbjudande. Har inga problem för tillfället även om jag tycker vi kunde skapa lite mer material i Eyefinity tråden om POV mods och widescreenfixer programmet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Mycket fint!

Permalänk
Moderator
Moderator

This will probably be the replacement memory sticks at some point, should be supported by the motherboard according to Gigabytes mem sheet.

http://www.inet.se/artikel/5305453/corsair-6gb-3x2gb-1866mhz-...

Gigabytes ref sheet

http://www.gigabyte.eu/FileList/MemorySupport/mb_memory_ga-x5...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ser jag 3 skärmar, ser jag 10p.

Du menar alltså att du skulle rösta 10p på ett galleri med 3 sunkiga 17" CRT från 90-talet?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Du menar alltså att du skulle rösta 10p på ett galleri med 3 sunkiga 17" CRT från 90-talet?

Galet fräsigt det skulle vara.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Du menar alltså att du skulle rösta 10p på ett galleri med 3 sunkiga 17" CRT från 90-talet?

Det skulle jag utan tvekan lägga en 10p på. Vore ju asballt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Du menar alltså att du skulle rösta 10p på ett galleri med 3 sunkiga 17" CRT från 90-talet?

Bara om två är grå och en är svart, så det blir lite komiskt.

Permalänk
Medlem

heh...wallpaper in your room looks like 60's or 70's hehe...As for the setup...well...to be honest nothing extraordinary..same old antecs and 920...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
heh...wallpaper in your room looks like 60's or 70's hehe...As for the setup...well...to be honest nothing extraordinary..same old antecs and 920...

The wallpaper is heardly relevant to this blog? Good eyes though, the building apartment is post WWII concrete stuff. However, the wallpaper is far more recent for those who care, I don't particularly much. It covers the walls? Who looks at walls? If I hang a picture on it I will look at the picture?

As for the tech;
1, I haven't seen that many youtube videos of the assembly process of this particular tech combo.
2, Antec support wanted to see a homemade solution for the H50 screwhead issue. I will provide when I got the time to tool it out.
3, Eyefinity setups and the hardware for it is pretty interesting to many ppl out there. I've recieved about 50 queries on other forums re setup and build. That's the reason this is in english.
4, A 920? Try reading again.
5, I answer a few forum questions re the hardware and give a few pointers on the assembly.

Lastly, I know I can't please the world and everyone is entitled to their opinion. Obviously you are a man of the internet and has seen this many times. Others may not share your perspective.

Live long and prosper dude.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Nice build, thumbs up!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ser jag 3 skärmar, ser jag 10p.

10 p plx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Du menar alltså att du skulle rösta 10p på ett galleri med 3 sunkiga 17" CRT från 90-talet?

Hur coolt som helst. Man kanske får köpa sig en herrgård först dock, så att skärmarna får plats!

Permalänk

Är det inte bättre att sätta hårddiskarna där nere, och ta bort hd-vaggan där uppe och sätta dit en fläkt. I kylningssynpunkt iaf

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Moderator
Moderator

Det sitter en fläkt på övre HD buren, nämnde inte det eftersom den bilden inte blev rätt konverterad. Borde kanske fipplat lite med den. Kolla på Youtube klippet. Den blåser kall luft över HD's och in på GPU'n. GPU'n matas framförallt med kallluft från 200 mm fläkten precis intill...

GPU load ligger på mellan 50-60 grader enligt CPUID HW Monitor, vilket är rätt ok för 5970. CPU cores ligger mellan 32-50 i load.

Hade tänkt lägga till ett gäng HD's i nedre buren så småningom, lättare om det inte finns någon där redan helt enkelt

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
@Robbaz, bugar och tackar. Det var du som startade revolutionen på SweC med en riktigt bra guide som varit utgångspunkt i mina funderingar. Länkar ofta till din youtube kanal för att ge folk exempel på hur Eyefinity funkar. Det finns många nyfikna. Har du spanat på HP's Z serie ännu?

LOL Robbaz kör inte ens Eyefinity, han kör Matrox triple head! xD

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8